دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

ترفند های جالب ویندوز ۱۱ (معرفی ۶ ترفند جالب و کاربردی)

  • حکیمه فهیمی
  • ۳۰ مهر ۱۴۰۰
  • ۰

شرکت مایکروسافت در اقدامی از نسخه آزمایشی ویندوز ۱۱ رونمایی کرد و نسخه اصلی این ویندوز در سال ۲۰۲۲ منتشر خواهد شد. از آنجا که ویندوز ۱۱ نسبت به نسخه قبلی تفاوت هایی دارد در این مطلب قصد داریم شما را با برخی ترفندهای جالب ویندوز ۱۱ آشنا نماییم. همراه ما باشید.

با معرفی ویندوز ۱۱ توسط شرکت مایکروسافت، بنا به گفته کاربران تفاوت های زیادی در محیط کاربری ویندوز ۱۱ با نسخه قبلی اش یعنی ویندوز ۱۰ وجود دارد. البته فعلا نسخه آزمایشی ویندوز ۱۱ منتشر شده است ما بر آن شدیم تا شما عزیزان را با برخی ترفندهای جالب این ویندوز آشنا نماییم. با این مطلب همراه ما باشید.

    

آشنایی با برخی ترفندهای جالب ویندوز ۱۱

خواسته بسیاری از کاربران شرکت مایکروسافت معرفی ویندوز ۱۱ بود که این شرکت نیز در تیرماه سال جاری در رویدادی نسخه آزمایشی ویندوز ۱۱ را معرفی کرد و قرار است نسخه اصلی آن در سال ۲۰۲۲ ارائه شود. بنا به گفته کاربران، محیط کاربری ویندوز ۱۱ با نسخه قبلی یعنی ویندوز ۱۰ تفاوت بسیاری دارد. از این رو در بررسی ها برخی میانبرها و ترفندهای این سیستم عامل جدید نظر ما را به خود جلب کرد.

ترفندهایی که قصد داریم در این مطلب به آن ها اشاره کنیم. این ترفندهای ویندوز ۱۱ کاملا کاربردی بوده و حتی ممکن است هر روز بدون این که خودتان متوجه آن باشید بارها از آن ها استفاده کنید. ترفندهایی که در کمال تعجب در ویندو ۱۰ شاهد آن نبودیم. از زمان تاسیس مایکروسافت تاکنون ورژن های مختلفی از سیستم عامل ویندوز معرفی شده است.

در سال ۱۹۵۸ نخستین سیستم عامل ویندوز منتشر شد و احتمالا کسی تصور نمی کرد بعد از ۳۶ سال، باز هم ویندوز جزو محبوب ترین سیستم عامل ها باشد. باید اشاره کرد در حال حاضر سیستم عامل ویندوز یکی از محبوب ترین و کاربردی ترین پلتفرم ها می باشد. وقفه طولانی انتشار ویندوز جدید تا حدودی به این خاطر بود که مایکروسافت به توسعه یک سیستم عامل به اسم ویندوز ۱۰x مشغول بود و در نهایت ویندوز ۱۱ آماده و در نسخه آزمایشی منتشر شد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

از قابلیت های جدید ویندوز ۱۱ می توان به رابط کاربری جدید، منوی استارت متفاوت و … اشاره نمود. در حقیقت رابط کاربری ویندوز ۱۱ مشابه ویندوز ۱۰x بوده ولی به عقیده کاربران زیادی، از سیستم عامل مک نیز الهاماتی گرفته است. مایکروسافت پیش از رفتن به سراغ ویندوز ۱۱ در حال کار روی قابلیت ویندوز جهت استفاده روی نمایشگرهایی با دو صفحه بود ولی به دلیل توسعه ویژگی های ویندوز ۱۱ آن را لغو کرده است.

ویژگی های ظاهری ویندوز ۱۱ شاید خیلی متفاوت نباشد ولی از لحاظ عملکرد باید تا ارائه رسمی ویندوز ۱۱ منتظر ماند. نتایج اولیه تست ویندوز ۱۱ خیلی زود بعد از لو رفتن آن در فضای مجازی منتشر شد. در ادامه می خواهیم شما را برخی ترفندهای جالب ویندوز ۱۱ آشنا نماییم . همراه ما باشید.

ترفندهای جالب ویندوز ۱۱

۱. ظاهر شدن میانبرها با کلیک راست روی کلید استارت

ترفندهای جالب ویندوز ۱۱ را با ساده ترین آن ها یعنی کلیک راست روی کلید استارت شروع می کنیم. با کلیک راست روی کلید استارت لیستی از میانبرها پیش روی شما نمایان می شود. این میانبرها شامل برنامه ها و قابلیت ها، آیکون های پاور، سیستم ، پنل mobility center، مشاهده رویدادها، مدیریت دستگاه و اتصال شبکه می باشند.

همچنین شما می توانید به مدیریت دیسک، مدیریت رایانه ، ترمینال ویندوز، تنظیمات، تسک منیجر، مدیریت فایل، جستجو، run، دسکتاپ . خاموش نمودن یا خروج از حساب کاربری دسترسی داشته باشید. نکته مهمی که در این جا قابل اشاره است این است که قبلا در ویندوز ۱۰ نیز می توانستیم روی کلید استارت راست کلیک نماییم و لیست مشابهی را مشاهده نماییم.

ولی در ویندوز ۱۱ به خاطر تغییر مکان برخی میانبرهای کلیدی در بعضی قسمت های سیستم عامل با نتیجه متفاوتی مواجه خواهید شد.

۲. امکان تغییر میانبر اسکرین شات

در قسمت تنظیمات ویندوز ۱۱ و در بخش دسترسی پذیری و زیر منو صفحه کلید می توان میانبر اسکرین شات را تغییر داد. در این قسمت گزینه ای برای استفاده از کلید پرینت اسکرین جهت باز کردن screen snapping وجود دارد. چنانچه گزینه اشاره شده را فعال نسازید، هنوز هم می توانید با نگه داشتن کلیدهای شیفت، ویندوز و حرف s به برنامه جدید snapping tool وارد شوید.

۳. قابلیت نوز شب

یکی دیگر از ترفندهای جالب ویندوز ۱۱ قابلیت نور شب می باشد. ویندوز ۱۱ نسبت به نسخه های قبلی قدرت بیشتری در استفاده از قابلیت های نمایشگر مدرن کامپیوتر دارد. کافی است وارد تنظیمات بخش سیستم و بعد زیر منو نمایشگر شوید تا گزینه نور شب را مشاهده نمایید. در این بخش گزینه ای وجود دارد که با فعال نمودن آن رنگ های گرم تری را در نمایشگر شاهد خواهید بود.

همچنین به خوابیدن شما نیز کمک می کند. می توانید به تنظیم میزان شدت آن و حتی تعیین برنامه زمانی خاصی برای آن نیز اقدام کنید.

۴. انتخاب حالت تاریک

چنانچه به تنظیمات ویندوز و بعد قسمت شخصی سازی و پس از آن به بخش رنگ ها بروید گزینه choose your mode را مشاهده خواهید کرد. شما می توانید در اینجا یکی از حالت های روشن پیش فرض، تاریک و سفارشی را انتخاب نمایید. حالت سفارشی این امکان را فراهم می آورد؛ حالت های روشن و تاریک را برای حالت پیش فرض ویندوز و برنامه ها انتخاب نمایید.

۵.  بخش گیم بار ایکس باز

حتی اگر شما یک گیمر نباشید و برای بازی کردن روی رایانه مجهز به ویندوز ۱۱ تمایلی هم ندارید ولی پیشنهاد می کنیم سری به بخش گیم بار ایکس باکس بزنید. البته این بخش طبیعتا در درجه نخست برای تجربه بهتر گیمینگ طراحی شده ولی می توانید از آن برای اهداف مختلفی بهره بگیرید.  میانبر گیم بار در ویندوز ۱۱ کلید ویندوز و حرف g می باشد.

در بخش Xbox game bar منو ویجت، صدا (هم برای صدای ورودی با میکروفون ها و هم صدای خروجی با اسپیکرها)، کپچر برای تصویر و ویدیو، عملکرد و منابع و ایکس باکس social حضور دارند. بخش منابع کمک می کند تا متوجه گردید کدام یک از برنامه ها در حال استفاده از منابع سخت افزاری سیستم (پردازنده، گرافیک، رم ، حافظه) هستند و بخش عملکرد نیز وضعیت فعلی پردازنده، گرافیک، vram، رم و فریم ریت را آشکار می کند.

۶. امکان تغییر مکان نوار وظیفه

چنانچه مکان پیش فرض نوار وظیفه یا همان تسک بار که در وسط صفحه دسکتاپ است برای شما خوشایند و جالب نیست، مایکروسافت راه حل راحتی را پیش روی شما قرار خواهد داد. به بخش تنظیمات بروید و بعد در قسمت شخصی سازی به سمت نوار وظیفه حرکت کنید.

در انتها فهرست گزینه رفتار های تسک بار را خواهید دید. در این بخش می توان با انتخاب taskbar alignment  نوار وظیفه را به سمت چپ منتقل کرد.

امیدواریم که ترفند های جالب ارائه شده سیستم عامل ویندوز ۱۱ در این مطلب مورد استفاده شما قرار بگیرد و اگر مایل هستید با سیستم عامل ویندوز ۱۱ و قابلیت های آن بیشتر آشنا شوید روی لینک بررسی ویندوز ۱۱ و معرفی قابلیت های نصب این سیستم عامل کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *