دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

علل درد قلب در بارداری و عوامل موثر در بروز آن

  • منصوره رمضان زاده
  • ۱۳ آبان ۱۴۰۰
  • ۰

درد قلب در بارداری از جمله مشکلاتی می باشد که ممکن است تحت تاثیر عوامل مختلفی بروز پیدا کند و مادران را با نگرانی رو به رو سازد ولی می توان گفت این امر در صورتی خطرناک و مشکل ساز خواهد بود که تداوم داشته باشد که در این صورت باید هر چه سریعتر به پزشک مراجعه شود.

بارداری از جمله دوران هایی می باشد که به دلیل شرایط خاص و تغییرات ناشی از آن امکان دارد مشکلات و مسائل مختلفی را به همراه داشته باشد و مادران را با انواع درد و ناراحتی های مختلف درگیر نماید که برخی از آن ها طبیعی بوده ولی برخی نیاز به توجه و مراقبت و در صورت شدید شدن احتیاج به مراجعه به پزشک و درمان دارند. در همین راستا سعی داریم در این مطلب به منظور آگاهی شما عزیزان به بررسی دلایل بروز درد قلب در بارداری و راه های درمان آن بپردازیم.

بررسی درد قلب در بارداری

به عبارت کلی می توان گفت در زمان بارداری کل فعالیت ها و عملکردهای بدن درگیر تحول می شوند و مادران شرایط ویژه و خاصی را تجربه می کنند و ممکن است اندام ها و ارگان های مختلف بدن آن ها درگیر مشکل و ناراحتی شوند که از این میان می توان به درد قلب در بارداری اشاره کرد که با وجود این که این عارضه امکان دارد امری طبیعی باشد ولی برخی مواقع می تواند نگران کننده بوده و سبب بروز آسیب های جدی گردد.

راه های درمان درد قلب در بارداری

علل اصلی بروز قلب درد در حاملگی

مادران حامله امکان دارد به دلایل مختلفی که در ادامه به معرفی آن ها پرداخته ایم در این دوران دچار درد در قسمت قلب و قفسه سینه خود شوند.

بروز سوء هاضمه :

رایج ترین دلیل درد قلب در  خانم های باردار، سوء هاضمه بارداری می باشد. این عارضه در واقع با آسیب هایی که به صورت مستقیم وارد می کند و یا ترشحات مایع ریفلاکس امکان دارد به قسمت مری صدمه بزند و سبب بروز اسپاسم، پوکی استخوان و همچنین قلب درد شود.

وجود فشار عضلانی :

جنین در حال تکامل فشار زیادی را به عضله هایی که در محل قفسه سینه وجود دارند اعمال می کند و موجب بروز درد می شود.

مهمترین علل بروز قلب درد در حاملگی

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

تغییر سایز سینه ها :

سینه ها در قسمت روی عضله ها و مفاصل جداره قفسه سینه قرار گرفته می شوند. با تغییر یافتن سایز سینه ها و شکل آن ها در زمان حاملگی فرد درگیر تنگی نفس و درد در آن محل می گردد.

بروز سوزش سر دل :

سوزش سر دل در حاملگی به علت تغییر در میزان هورمون پروژسترون رخ می دهد. نوسان در میزان این هورمون سبب بالا رفتن اسیدهای معده شده و در نهایت سوزش شدید قلب و درد قفسه سینه در حاملگی بروز پیدا می کند.

مشکل و ایجاد اختلال در تنفس :

وجود آسم و مشکلات تنفسی سبب ایجاد تنگی نفس و درد در قسمت قفسه سینه در زمان حاملگی می گردد. مادران باردار باید در صورت وجود درد در این محل به جهت مطمئن شدن از شرایط عمومی خود به متخصص قلب مراجعه نمایند.

عوامل ایجاد قلب درد در حاملگی

وجود نگرانی و استرس ذهنی :

در واقع باید گفت علاوه بر وجود تنش های عضلانی عامل دیگری همچون استرس عاطفی از جمله دلایل تاثیرگذار در بروز این عارضه می باشد. در دوران حاملگی شخص به خاطر دارا بودن وضعیتی حساس به طور دائم درگیر تنش های عصبی و عاطفی فراوانی می گردد به همین علت استرس ذهنی را می توان از جمله علل ایجاد قلب درد در حاملگی به شمار آورد.

وجود بیماری مادرزادی قلبی :

در صورتی که در زمان حاملگی درد زیاد قفسه سینه را احساس کرده باشید امکان دارد نشان دهنده حمله قلبی باشد. نشانه های دیگر این عارضه از قبیل عرق سرد بر روی صورت، بی حس شدن اندام های بدن و سرگیجه در بارداری می باشد.

علل اصلی قلب درد در حاملگی

عوامل موثر بر ایجاد درد قلب در این دوران

به طور کلی می توان گفت موارد مختلفی سبب بروز تپش قلب و تنگی نفس در زمان حاملگی و در نهایت قلب درد می شود که در ادامه به شرح آن ها پرداخته ایم.

بالا رفتن میزان حجم خون :

بدن خانم های باردار در مقایسه با افراد عادی به طور معمول حدود ۵۰ درصد خون زیادتری دارد. این تغییر در مقدار خون به علت تامین احتیاجات جنین به ترکیبات مغذی موجود در خون مادر می باشد. با این وجود مادر بایستی مقدار خون افزایش یافته را با همان قلب به جریان در آورد یعنی قلب بایستی فعالیت بیشتری داشته باشد. در نهایت این موضوع سبب بالا رفتن ضربان قلب در حاملگی خواهد شد.

نحوه درمان قلب درد در حاملگی

واکنش های هیجانی :

ضربان قلب در برخی موارد در اشخاص غیر باردار نیز مشاهده می شود. مواردی همچون قرار گرفتن در شرایطی که سبب بروز نگرانی، شوک، استرس، خشم و عصبانیت، فعالیت جسمی بیش از اندازه و یا ترس می شود.

استفاده از محصولات کافئین دار :

برخی مواقع ضربان قلب امکان دارد در نتیجه استفاده بیش از حد مواد کافئینی باشد. کافئین یک ترکیب غذایی موجود در برخی مواد خوراکی همچون کیک، شکلات، شیرینی و نوشیدنی هایی همچون نوشابه و قهوه می باشد. در صورتی که کافئین دلیل ضربان قلب باشد با کاهش مصرف آن به سادگی می توان ضربان قلب و دفعات تپش قلب را به حداقل رساند.

بالا رفتن میزان هورمون پروژسترون :

میزان هورمون پروژسترون در زمان حاملگی بالا می رود. این هورمون وظیفه بروز تغییرات جسمانی و روحی مختلفی را بر عهده دارد. از جمله اثرات هورمون پروژسترون تپش قلب و بالا رفتن میزان فعالیت قلب می باشد. این عمل موجب جریان خون مناسب برای رساندن خون به رحم می گردد. در نهایت میزان تپش قلب بالا رفته و سبب ایجاد قلب درد می شود.

عوامل موثر بر ایجاد درد قلب در حاملگی

نحوه درمان و رفع این عارضه

اغلب زنان حامله برای درمان درد قفسه سینه و قلب احتیاجی به درمان ندارند. ولی اگر در دوران حاملگی درگیر درد شدید قفسه سینه شدید یا دلیل اصلی آن از بین نرفته یا حاد می باشد متخصص امکان دارد درمان و معالجه را برای مادر باردار تجویز نماید. درمان دارویی یا دلیل اصلی بروز این درد می تواند به ممانعت از بروز آن کمک نماید. به طور مثال پزشک امکان دارد داروهای آسم را در دوران حاملگی تغییر بدهد تا از بروز درد ممانعت نماید.

در صورتی که بیماری صبحگاهی شدید دارید پزشک امکان دارد دارو و مایعات درون وریدی را برای کنترل نمودن حالت تهوع و استفراغ سفارش نماید. پوشیدن جوراب های فشاری و راه رفتن هر چند مدت یک بار می تواند از لختگی خون درون پاهای شخص و یا هر محل دیگری از بدن پیشگیری نماید. همینطور امکان دارد پزشک بعد از به دنیا آمدن بچه داروی رقیق کننده خون به نام هپارین را تجویز نماید تا از انعقاد خون پیشگیری نماید. در صورتی که دچار مشکلات فشار خون هستید امکان دارد به دارو احتیاج داشته باشید که تنها بایستی به وسیله پزشک تجویز گردد.

دلایل ایجاد درد قلب در بارداری

در این مطلب دلایل اصلی بروز درد قلب در دوران حاملگی را به همراه راه های درمان آن شرح دادیم که امیدواریم نهایت استفاده را از آن برده باشید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *