دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

خوردن بستنی در دوران شیردهی چه مزایا و مضرراتی را به همراه دارد؟

  • منصوره رمضان زاده
  • ۱۵ مهر ۱۴۰۰
  • ۰

مادران شیرده با توجه به وضعیت و شرایطی که دارند باید به تغذیه خود توجه فراوانی داشته و متناسب با احتیاجات خود و نوزادش به مصرف انواع مواد غذایی سالم و موردنیاز بپزدازد. خوردن بستنی در دوران شیردهی از جمله خوراکی هایی می باشد که مادران در صورت تمایل به استفاده از آن بایستی قبل مصرف نسبت به فواید و مضرات آن آگاهی لازم را داشته باشند تا از مشکلات احتمالی جلوگیری نمایند.

از جمله فرآورده های لبنی که از شیر تهیه می شود و در طعم ها و مدل های مختلف یافت می شود بستنی بوده که مورد علاقه تمامی افراد می باشد و همچنین دارای خواص و مزیت های فراوانی می باشد که می توان با خوردن این خوراکی از فواید آن بهره مند شد. در همین راستا سعی داریم در این مطلب به منظور آگاهی و راهنمایی شما عزیزان به بررسی مزایا و عوارض خوردن بستنی در دوران شیردهی بپردازیم.

مصرف بستنی در دوران شیردهی

به طور کلی مادران هم در دوران بارداری و هم در دوران شیردهی باید تغذیه و رژیم غذایی متعادل و مناسبی داشته باشند چرا که مصرف مواد غذایی مختلف توسط مادر به طور مستقیم بر روی رشد و سلامت کودک تاثیرگذار بوده که از این میان می توان به مصرف بستنی در دوران شیردهی اشاره کرد که امکان دارد در کنار مزایای زیادی که دارد در صورت استفاده بیش از حد مضراتی را نیز به دنبال داشته باشد.

مزایای خوردن بستنی در دوران شیردهی

بهتر است بدانید که تغذیه کودک با استفاده از شیر مادر برای هر دوی آن ها مفید می باشد. شاید اغلب پزشکان پیشنهاد نمایند که مادران هر آن چه را که تمایل دارند در برنامه غذایی دوره شیردهی خود می توانند قرار دهند ولی برخی از آن ها به این نکته اشاره دارند که برخی موارد وجود دارد که امکان دارد مصرف آن ها در این دوران همراه با مشکلات و عوارض مختلفی باشند که نباید مادران از آن ها غافل باشند.

این که مادران به مصرف چه نوع مواد غذایی تمایل دارند اهمیتی ندارد چرا که باید موادی استفاده نمایند که برای کودک ضرر و مشکلی نداشته باشد. هنگامی که مادران شیرده بعضی از مواد غذایی خاص را مورد استفاده قرار می دهند کودکشان از مصرف شیر مادر اجتناب کرده و یا در هنگام خوردن شیر بعضی علائم خاص در بدن آن ها مشاهده می شود. بنابراین بهتر است که از خوردن هر نوع غذای خاصی که تاثیرات بدی را بر روی نوزاد می گذارد در این دوران خودداری نمایند.

معایب مصرف بیش از حد بستنی در زمان شیردهی

مزایا و مشکلات ناشی از خوردن بستنی در زمان شیردهی

بستنی در واقع محصولی لبنی می باشد که از شیر و شکر ساخته شده و متناسب با نوع طعم و مزه آن از موادی همچون پوره میوه، شکلات، افزودنی های مختلف و … در تولید آن استفاده می گردد ولی در صورتی مادران در دوران شیردهی می توانند از آن استفاده نمایند که برای نوزاد ضرر نداشته و سلامتی او را به خطر نیندازد چرا که برخی از بستنی ها امکان دارد حاوی مواد شیمیایی افزودنی و نگهدارنده باشند.

  •  آرون گروپس

اما بهتر است بدانید که این دسر خوشمزه سرشار از مواد مغذی، اسید آمینه و چربی می باشد که در صورت مصرف توسط مادر در این دوران بر روی شیر او تاثیر گذاشته و در نتیجه با خوردن شیر مادر، نوزاد از این مواد مفید بهره مند می گردد و روند رشد او بهبود خواهد یافت.

مضرات مصرف زیاد بستنی در شیردهی

محصولات و فرآورده های لبنی همچون شیر، ماست، پنیر، بستنی و … در برنامه غذایی مادران می تواند موجب بروز واکنش های حساسیت زا و یا بی قراری و آشفتگی در بعضی نوزادان گردد. مادران در واقع بایستی حساسیت کودک خود به محصولات لبنی را مورد بررسی قرار دهند بخصوص زمانی که این محصولات را مصرف کرده باشند.

زمانی که کودک درگیر درد و ناراحتی شده و حالت تهوع و استفراغ داشته باشد می توان این را موضوع را نتیجه واکنش به فرآورده های لبنی تلقی کرد. در نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند نشانه هایی مثل مشکلات معده، اختلال در خواب، اگزما در نتیجه استفاده محصولات لبنی بوسیله مادر ایجاد می گردد. اگر هر کدام از این نشانه ها بروز پیدا کرد مادر بایستی استفاده از محصولات لبنی را متوقف نماید و آغاز به مصرف هر یک از آن ها در یک روز در طول هفته نماید. بدین گونه مادران متوجه خواهند شد که کودک به هر یک از محصولات لبنی چه نوع پاسخی نشان خواهد داد.

فواید بستنی برای مادران شیرده

به منظور این که از حساسیت نوزادتان اطلاع پیدا کنید حدود ۲ الی ۳ هفته لبنیات استفاده نکنید. برخی از کودکان به شیر بز یا گوسفند نیز واکنش نشان می دهند. در مواقع نیاز و اضطراری و بروز علائم خطرناک در کودک حتما به پزشک مربوطه مراجعه نمایید. او در این زمینه شما را راهنمایی خواهد کرد تا باعث رفع و درمان این گونه علائم در کودک شود و یا امکان دارد در صورت حذف دراز مدت فرآورده های لبنی از رژیم شما مکمل هایی را به شما پیشنهاد نماید.

مشکلات استفاده از بستنی در زمان شیردهی

نکات و توصیه های مهم

این محصول لبنی در صورتی که از ترکیبات طبیعی و بدون ضرر در ساخت آن استفاده شده باشد مصرف آن در حد متعادل مشکلی ایجاد نمی کند و بهتر است در هنگام مصرف این دسر نکاتی که مهم می باشد را مدنظر داشته باشید به عنوان مثال در طول هفته می توانید حدود دو دفعه از آن بخورید و زیاده روی نکنید، همچنین سعی کنید زمانی که نوزاد حداقل یک ماهگی خود را گذرانده به مصرف این دسر بپردازید.

فواید خوردن بستنی در دوران شیردهی

بهتر است که در زمان استفاده نسبت به وضعیت و علائم ظاهری نامطلوب بر روی بدن کودک خود آگاه باشید و در صورت مشاهده هر نوع مشکلی همچون بثورات بر روی بدن یا تورم شکم و … به پزشک مراجعه نمایید.

در هنگام خرید چنین محصولی حتما به تاریخ انقضای آن توجه نمایید و سعی کنید از نوعی بستنی که مواد افزودنی و طعم دهنده کمتری دارد استفاده نمایید و همینطور از فروشگاه های معتبر آن را تهیه کنید یا حتی می توانید در صورت تمایل خودتان در منزل با استفاده از مواد سالم و ایمن که هیچ گونه حساسیتی ایجاد نخواهد کرد این دسر را بسازید و با اطمینان کامل بتوانید به مصرف آن بپردازید و بستنی خانگی چون میزان شیر بیشتری دارد برای مادران بسیار مفید می باشد.

مهمترین مزایای استفاده از بستنی در زمان شیردهی

در این مطلب مزایا و مشکلات مصرف بستنی در دوران شیردهی و نکات مهم در این زمینه را به طور کامل شرح دادیم که امیدواریم مورد پسندتان قرار گرفته باشد و توضیحات بیان شده برایتان مفید و سودمند بوده باشد. برای اطلاع از فواید و مضرات غذاهای نفاخ در شیردهی و میوه های مفید در دوران شیردهی می توانید این مطالب را دنبال نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *