دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

میوه های مفید در دوران شیردهی و فواید مصرف هر کدام

  • ساناز براتی
  • ۴ اسفند ۱۳۹۸
  • ۰

نگرانی بیشتر مادران در زمان شیردهی درباره مفید و مغذی بودن خوراکی هایی است که استفاده می کنند. از جمله مواد مغذی در دوران شیر دهی در میوه ها وجود دارد. از انواع میوه های مفید در دوران شیردهی می توان به انواع توت، گلابی، نارگیل، آناناس و … اشاره کرد.

شیر مادر بهترین و پر خاصیت ترین تغذیه برای نوزادان است که هیچ مشابه ای ندارد. یکی از بزرگترین دغدغه های مادران مصرف مواد مغذی برای افزایش شیر و همچنین افزایش وزن در نوزادشان است. در این مطلب به معرفی میوه های مفید برای مادران شیرده می پردازیم، با ما همراه باشید.

آشنایی با میوه های مفید در دوران شیردهی

نگرانی بسیاری از مادران در طول دوره شیردهی درباره مواد غذایی است که مصرف می کنند و اینکه این مواد برای کودشان مفید و یا مضر است. بعلاوه چه چیز های بخورند تا شیر کافی برای تغذیه کودکشان داشته باشند. در مطالب گذشته در مقاله ای تحت عنوان میوه های ممنوعه در دوران شیردهی به معرفی میوه های مضر برای خانم های شیرده پرداختیم. بد نیست میوه جات سودمند در این دوران را نیز بهتر بشناسید.

انواع میوه های مفید و با اهمیت در زمان شیردهی

بادام

بادام  یک خوراکی بسیار مفید و مغذی است که به خانم ها چه در دوره بارداری و چه در زمان شیردهی توصیه می شود. بهتر است بادام را به صورت بو داده مصرف کردن تا راحت تر هضم شود. همچنین در هنگام خوردن به خوبی جویده شود. در خوردن بادام زیاده روی نکنید و به اندازه مصرف کنید.

 میوه های پر اهمیت در دوران شیردهی

 

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

انگور

میوه انگور باعث افزایش املاح معدنی در بدن می شود. این میوه برای خانم های باردار و کسانی که عمل جراحی انجام داده اند بسیار مفید است. همچنین یکی از میوه های مفید در دوران شیردهی محسوب می شود و رژیم انگور برای مادرانی که دچار کمبود شیر هستند بسیار مفید است.

مصرف میوه های مفید در دوران شیردهی

خرما

خرما باعث افزایش شیر می شود و همچنین بر غلظت و مغذی بودن آن می افزایید.

چند نوع از میوه های با اهمیت و مغذی در دوران شیردهی

خربزه، طالبی، گرمک

این میوه ها به دلیل وجود آب فراوان در آن ها برای افزایش شیر در دوران شیردهی مفید هستند . بهتر است که هر میوه را به طور جداگانه استفاده نمایید.

 میوه های با اهمیت و خاصیت دار در زمان شیردهی

هویج

خوردن هویج به ویژه نوشیدن آب آن در صبحانه یا قبل از ناهار برای افزایش شیر و تقویت آن مفید است. و به خاطر وجود ویتامین A در بهتر شدن کیفیت شیر تاثیر گذار است.

 میوه های مفید در زمان شیردهی

 

زردآلو

مصرف زردآلو به ویژه خشک کرده آن (برگه ی زردآلو) تعادل هورمون های موثر در شیردهی را حفظ می کند. همچنین خوردن مداوم آن باعث افزایش شیر می شود. و وجود ترپتوفان در آن سطح پرولاکتین شیر را در حد مناسب حفظ می کند.

 میوه های پر خاصیت در دوران شیردهی

آووکادو

آووکادو دارای چربی های سالم، ویتامین C، ویتامین E و اسید فولیک است. وجود چربی های سالم در آن به تنظیم کلسترول خون مادر کمک می کند. از دیگر خواص مفید این میوه در دوران شیردهی افزایش انرژی و برطرف کردن بی حوصله گی و خستگی در مادران شیر ده است.

 میوه های مفید در دوران و زمان شیردهی

نارگیل

چربی موجود در نارگیل و روغن نارگیل به دلیل وجود اسید لوریک که یمی از مهمترین اجزاء شیر مادر است، در دوران شیر دهی باید مصرف شود. بعلاوه روغن نارگیل به کامل شدن مغز نوزاد کمک می کند و متابولیسم بدن مادر را نیز تنظیم می کند. نکته قابل توجه این است که چربی موجود در نارگیل اصلا باعث چاقی نمی شود.

انواع میوه های مفید در دوران شیردهی

گلابی

از دیگر میوه های مفید برای مادران شیرده گلابی است. خوردن گلابی به ویژه کمپوت آن به مادران شیر دهی بخصوص مادرانی که سزارین شده اند پیشنهاد می شود.گلابی به دلیل داشتن عنصر بود جذب کلسیم در بدن را بالا برده و از پوکی استخوان جلوگیری می کند. همچنین وجود فیبر بالا در این میوه جهت رفع یبوست در دوران شیردهی مفید است.

 میوه های مغذی در دوران شیردهی

آناناس

آناناس به دایل داشتن آنزیم بروملین برای حفظ سلامت بدن بسیار مفید است. بروملین بازسازی سلول های آسیب دیده بدن را سرعت می دهد. و برای زنانی که سزارین کرده اند بسیار مفید است.

انواع میوه های مفید در دوران شیردهی

پرتقال

ویتامین C موجود در پرتقال یک آنتی اکسیدان قوی برای خنثی کردن رادیکال های آزاد در بدن است. علاوه بر مصرف پرتقال تازه استفاده از آب پرتقال بسته بندی شده که با ویتامین D غنی شده اند برای مادران شیرده توصیه می شود. تا علاوه بر خواص پرتقال ویتامین D مورد نیاز بدنشان نیز تامین شود و کم خونی بعد از زایمان نیز جبران شود.

 میوه های مفید و مغذی در دوران شیردهی

انجیر

بعد از دوران بارداری و در زمان شیردهی امکان نفخ و یبوست در مادران وجود دارد. انجیر سرشار از فیبر غذایی است همچنین یک نوع فیبر غذایی غیر محلول در آن وجود دارد که برای رفع یبوست و جلوگیری از آن بسیار مفید است.

چند نوع میوه های مفید در زمان شیردهی

توت

انواع توت ها، زغال اخته، تمشک و توت فرنگی به دلیل وجود ویتامین A و C برای مادران و نوزادان بسیار با اهمیت و مفید هستند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *