دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

مراحل کاشت و نحوه پرورش کاکتوس رنگی

  • ملیحه بال افکن
  • ۷ بهمن ۱۳۹۹
  • ۰

توجه داشته باشید که کاشت و پرورش کاکتوس رنگی چندان سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مطلب با اصول پرورش و حتی نگهداری کاکتوس ها آشنا شوید و به راحتی اقدام به کاشت نمایید.

به طور کلی کاکتوس ها از دسته گیاهانی محسوب می شوند که در بسیاری از مناطق گرم و خشک جهان رشد می کنند و از آن ها می توان در فنگ شویی های خانه استفاده کرد زیرا نوع رنگی آن جلوه بهتری به محیط می بخشد. توجه داشته باشید اگر دوست دارید یک کاکتوس رنگی داشته باشید راهی جز پرورش و پیوند کاکتوس ندارید که بایستی با دقت کاملی صورت گیرد.

آشنایی با نحوه پرورش کاکتوس رنگی

جالب است بدانید که دنیای کاکتوس ها بسیار شگفت انگیز است و از آنجایی که گونه های مختلفی دارند می توانید آن ها را در اشکال مختلف کروی، استوانه و… مشاهده نمایید. در واقع در سال های اخیر کاکتوس ها با توجه به زیبایی و مقاومت نسبت به شرایط مختلف محیطی محبوبیت زیادی در میان علاقه مندان به گل و گیاه پیدا کرده اند. به صراحت می توان گفت که برای داشتن یک کاکتوس رنگی در فضای خانه چاره ای جز پرورش و پیوند آن نخواهید داشت زیرا کاکتوس از دسته گیاهانی است که از آن می توان در فنگ شویی خانه استفاده کرد نوع رنگی آن جلوه زیباتری برای محیط ایجاد خواهد کرد. توجه داشته باشید پیوند زدن روشی است که اغلب بر روی گیاهان مختلف انجام می گیرد و در آن باغبانان دو گیاه مختلف را برش زده و به هم پیوند می زنند و از این طریق آن ها را به صورت یک گیاه واحد پرورش می دهند. چنانچه دو گیاه که به یکدیگر پیونده زده اند با هم سازگار باشند به تدریج به هم متصل شده و به صورت یک گیاه واحد رشد خواهند کرد. به طور کلی کاکتوس ماه که اغلب با نام کاکتوس ژیمنو نیز شناخته می شود نوعی کاکتوس پیوندی است که قسمت بالایی آن رنگ قرمز، نارنجی یا زرد دارد و در قسمت پایینی آن رنگ سبز را مشاهده خواهید کرد. در واقع رنگ سبز کاکتوس به دلیل وجود کلروفیل یا همان سبزینه است که قسمت بالایی آن گونه ای جهش یافته محسوب می شود که فاقد کلروفیل است. بهتر است بدانید کاکتوسی که دارای کلروفیل نباشد نمی تواند به تنهایی به حیات خود ادامه دهد مگر اینکه با کاکتوس دیگری که دارای کلروفیل است پیوند زده شود.

چگونگی پرورش کاکتوس رنگی

دستورالعمل و مراحل کاشت:

برای کاشت و پرورش یک کاکتوس رنگی در ابتدا بایستی کاکتوسی میهانوویچی در رنگ های قرمز، زرد یا نارنجی سال همراه با یک کاکتوس هیلوسرئوس سالم که بزرگی آن تا حدی است که بتوان آن را پیوند زد تهیه نمایید.

حال یک چاقوی تیز بردارید و برای کاهش خطر عفونت در گیاه آن را کاملا ضدعفونی نمایید.

با استفاده از چاقو قسمت بالایی کاکتوس هیلوسرئوس را برش دهید به گونه ای که اندازه قسمت برش داده شده با اندازه کاکتوس ژیمنو کالیسیم میهانوویچی که قرار است با آن پیوند داده شود یکی باشد.

در ادامه بایستی گوشه های کاکتوس نوع هیلوسرئوس را بچینید و این کار را به گونه ای انجام دهید که گوشه های آن به سمت پایین شیب دار شوند.

  •  آرون گروپس

یک لایه نازک دیگر را از قسمت بالایی هیلوسرئوس برش دهید و همچنین یک لایه نازک از پایین زیمنو کالیسیم میهانوویچی را نیز برش بزنید.

حال بایستی دو کاکتوس را بر روی هم قرار دهید تا آوند های آن ها در تماس با یکدیگر قرار بگیرند. توجه داشته باشید آوند در واقع لوله های دایره ای شکلی هستند که اغلب در مرکز کاکتوس ها قرار می گیرند و با برش کاکتوس قابل مشاهده هستند.

در این مرحله بایستی با استفاده از یک نوار لاستیکی دو کاکتوس را به هم بچسبانید البته که نباید نوار را خیلی محکم و یا خیلی شل ببندید.

پس از این کار اجازه دهید هر دو کاکتوس به مدت دو تا سه هفته با یکدیگر در تماس باشند و سپس نوار لاستیکی را به آرامی باز کنید.

دقت داشته باشید که کاکتوس ها را باید در محیطی با دمای بالای ۶۰ درجه سانتی گراد نگهداری کنید و همچنین در فصول رشد یعنی بهار و تابستان کوددهی را به صورت ماهانه انجام دهید. نکته مهمی که بایستی بدانید این است که طول عمر گیاهان کاکتوس تنها چند سال خواهد بود.

مراحل کاشت کاکتوس های رنگی

شرایط مورد نیاز برای پرورش کاکتوس رنگی:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که شما بایستی آن را فراهم نمایید و به همین منظور در ادامه به بیان برخی از اصول و شرایط لازم برای پرورش گیاه کاکتوس رنگی پرداخته ایم:

آبیاری:

توجه داشته باشید آبیاری گیاه کاکتوس می تواند به صورت ترکیبی انجام گیرد به گونه ای که گاهی قسمت زیرین گلدان و گاهی داخل گلدان آبیاری گردد. آبیاری کم و خشکی طولانی مدت در فصول رشد گیاه باعث می شود تا ریشه ها به تدریج خشک شده و در صورت آبیاری مجدد با پوسیدگی ریشه های گیاهتان مواجه خواهید شد. کاکتوس هایی که در فصول رشد در محیط خارج از خانه نگهداری می شوند قطعا نسبت به نگهداری در خانه رطوبت خود را سریع تر از دست خواهند بود و به همین خاطر بایستی در فواصل زمانی کمتری آبیاری شوند.

انجام آبیاری بستر کاکتوس ها

نور و دما:

از آنجایی که نور مستقیم خورشید به گیاهتان صدمه شدیدی وارد می کند قطعا کاکتوس برای رشد نیاز به نور غیر مستقیم خواهد داشت و به همین خاطر نباید آن را طولانی مدت در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید. توصیه می شود که برای رشد بهتر گیاهتان آن را در فضایی با دمای بالای ۶۰ درجه سانتی گراد قرار دهید.

خاک و کوددهی:

توصیه می شود که گیاهتان را در طی فصول رشد یعنی فصل بهار و تابستان به صورت ماهانه تغذیه نمایید تا دچار کمبود مواد مغذی نگردد. معمولا پیشنهاد می شود که از خاک کوکوپیت به منظور سبک بودن، عدم ریختن خاک در اثر جابه جایی، ارزان بودن و همچنین ممنوع بودن صادرات با خاک برای صادرات انواع گیاهان استفاده نمایید. البته از آنجایی که کوکوپیت رطوبت زیادی را در خود نگه می دارد و در مقابل کاکتوس ها نسبت به رطوبت حساس هستند به تدریج دچار پوسیدگی خواهند شد و ریشه آن ها از بین خواهد رفت. به صراحت می توان گفت که بهترین خاک برای بستر این گیاه ترکیب ۶۰ درصد ماسه به همراه ۳۰ درصد پیت ماس و باقی ورمی یا کوکوپیت ترکیبی است.

تامین خاک غنی برای گیاه کاکتوس

آفات و بیماری ها:

لازم است تا از هر دو کاکتوس در روند پیوند مراقبت کنید و چنانچه تغییر رنگ در گیاهتان مشاهده کردید و یا پایه های گیاه نرم شد حتما آن را از خاک خارج کنید و پس از بررسی ریشه را با قارچ کش هایی مانند کاربندازیم یا مانکوزب قارچ کشی نمایید و پس از گذشت چندین روز درون گلدانی با خاک جدید بکارید. همچنین وجود بیماری های قارچی در گیاه ژمینو رنگی باعث سیاه شدن کاکتوس یا نرم شدن آن می شوند و به تدریح گیاهتان را از بین می برد. البته ممکن است کنه های ریز عنکبوتی هم به کاکتوس شما حمله کنند و صدمه شدیدی به آن وارد نمایند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *