دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

نحوه قلمه زدن و پرورش کاکتوس سیلندریکا

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
  • ۰

توجه داشته باشید که کاشت و پرورش کاکتوس سیلندریکا چندان سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مطلب با دستورالعمل های کاشت و اصول نگهداری آن به خوبی آشنا شوید با ما همراه باشید.

به طور کلی گیاه کاکتوس سیلندریکا متعلق به خانواده کاکتاسه ها می باشد که بیش از ۳۰۰ گونه مختلف دارد و یکی از مهم ترین آن ها زبان مادر شوهر است و این گیاه زیبا به دلیل اصول کشت و پرورش بسیار راحتی که دارد امروزه مورد توجه بسیاری از پرورش دهندگان گل و گیاه قرار گرفته است.

آشنایی با پرورش کاکتوس سیلندریکا

بهتر است بدانید که کاکتوس سیلندریکا در واقع تنه ای استوانه ای شکل است که سطح ساقه آن گزنده و نیش هایی ریشک دار دارد و گل های قرمز آن بر روی همین خارها به وجود می آیند. در واقع تنه اصلی راست و بزرگ شده این گیاه می تواند تا ۳ الی ۵ متر ارتفاع بگیرد و بین ۶ تا ۱۰ سانتی متر نیز قطر داشته باشد. همچنین بر روی قسمت های ساقه در حال رشد این گیاه برگ هایی مشابه درفش سبز رنگ تقریبا صاف و راست و گاهی روبه بالا با طول ۵ تا ۱۲ سانتی متر رشد می کنند که سمت تحتحانی آن کاملا شیاردار است. گیاه سیلندریکا دارای سرعت رشد زیادی می باشد که نگهداری بسیار راحتی هم دارد. جالب است بدانید که ریزش برگ های کاکتوس سیلندریکا در زمستان طبیعی است و در برخی از کشور ها برگ این گیاه به عنوان سبزی خوردن استفاده می شود. توجه داشته باشید که گیاه سیلندریکا بومی اکوادور و پرو می باشد که برگ هایش کاملا بی دوام هستند و خیلی زود می ریزند. محل جدا شدن برگ ها به تدریج برجسته به رنگ زرد روشن شده و سطح آن از قسمت خار مانند گزنده و یا تیغ ها و نیش های ریشک دار پوشیده می شود و گل ها نیز در همین پدید می آیند. این نوع کاکتوس معمولا آفتاب کامل را ترجیح می دهد و در بخش سایه در باغ در مناطق گرمسیر به آهستگی رخ خواهد کرد. در صورتی که از این کاکتوس در فضای باز نگهداری می کنید نیاز به سرپناه خواهید داشت تا در مقابل بادهای سرد و ضربات احتمالی در امان باشد. از یاد نبرید که سیلندریکا نسبت به سرما حساس است و در دمای صفر درجه سانتی گراد آسیب خواهد دید.

چگونگی پرورش کاکتوس سیلندریکا

دستورالعمل کاشت بذر سیلندریکا:

توجه داشه باشید که کاشت بذر روش مرسوم و قابل توجهی برای تکثیر این گیاه نیست زیرا این کار مستلزم تجربه زیاد و داشتن یک مکان با شرایط مساعد مانند گلخانه است و به همین خاطر اغلب پرورش دهنگان حرفه ای گل و گیاه توصیه می شود تا از روش قلمه گیری برای پرورش گیاه سیلندریکا استفاده نمایید. به همین منظور در ادامه به بیان دستورالعمل قلمه زنی سیلندریکا خواهیم پرداخت:

همانطور که متوجه شدید متداول ترین راه برای تکثیر سیلندریکا قلمه زنی آن است که عمدتا در فصل بهار و بیشتر فصل تابستان انجام می شود.

برای انجام این روش بایستی قلمه های به طول ۱۰ تا ۱۲ سانتی متر از ساقه گیاه با استفاده از یک چاقوی استریل شده برش بزنید.

قلمه ها را بایستی به مدت زمان ۴۸ ساعت در مکانی سایه قرار دهید تا انتهای قلمه پینه ببندد و پس از گذشت چندین روز اقدام به کاشت قلمه ها کنید.

  •  آرون گروپس

حال باید بستر مناسبی از پیت ماس همراه با ماسه یا کوکوپیت را تهیه کنید و پس از اینکه انتهای قلمه ها را به هورمون ریشه زایی آغشته کردید درون بستر آماده شده بکارید.

توصیه می شود که گلدان حاوی قلمه ها در مکانی روشن با بازه دمایی ۱۸ الی ۲۵ درجه سانتی گراد نگهداری نمایید.

پس از کاشت قلمه ها را به مدت ۱۰ روز آبیاری نکنید زیرا این کار از قارچی شدن و پوسیدگی قلمه ها به شدت جلوگیری خواهد کرد.

توجه داشته باشید که پس از ریشه دهی قلمه های سیلندریکا می توانید روند آبیاری را به صورت منظم انجام دهید.

اصول کاشت بذر سیلندریکا

شرایط مورد نیاز برای پرورش گیاه سیلندریکا:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه یتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که بایستی شما آن را فراهم نمایید و به همین منظور در ادامه برخی از شرایط لازم برای کاشت و پرورش گیاه کاکتوس سیلندریکا پرداخته ایم:

آبیاری منظم:

بهتر است بدانید که کاکتوس سیلندریکا نسبت به خشکسالی مقاوم است و آب زیاد را نمی پسندد. به همین خاطر توصیه می شود در فصل تابستان هفته ای یک مرتبه و در فصل زمستان هر دو هفته یک مرتبه گیاهتان را آبیاری نمایید. همچنین در روز های ابری و مرطوب آبیاری نباید صورت بگیرد. برای انجام آبیاری اجازه دهید حدود یک بند انگشت از خاک کامل خشک شود و سپس آبیاری را انجام دهید.

آبیاری مورد نیاز بستر کاکتوس سیلندریکا

نور و دمای ایده آل:

در روند پرورش باید بدانید که گیاه کاکتوس سیلندریکا علاقه زیادی به نور دارد و به همین خاطر در طول فصول بهار و تابستان بایستی آن را در فضای بیرون از خانه و محلی نیم سایه با نور ملایم آفتاب قرار دهید. همچنین سبزی تند ساقه این گیاه در اثر نور مستقیم خورشید به وجود می آید و نور خوب در اپونتیا سیلندریکا موجب درشت شدن تیغ ها خواهد شد و شدت نور زیاد در گیاه جوان دچار لکه هایی روی تنه آن ها خواهد شد. همچنین در مورد دمای مورد نیاز این گیاه نیز می توان گفت که سیلندریکا بازه دمایی حدود ۵ تا ۵۰ درجه سانتی گراد را تحمل می کند و بیشترین میزان رشد آن در دمای ۲۰ تا ۴۰ درجه سانتی گراد خواهد بود. دقت داشته باشید که این گیاه نسبت به سرما فوق العاده حساس است و چنانچه در دمای پایین تر از ۵ درجه سانتی گراد قرار بگیرد به سرعت از بین خواهد رفت.

خاک مناسب:

توجه داشته باشید که خاک سبک همراه با زهکشی ایده آل برای این گیاه مناسب خواهد بود. همچنین بهترین ترکیب خاکی که می توانید برای بستر گیاه سیلندریکا فراهم نمایید ترکیب خاک کاکتوس ها یا ترکیب ۷۰ درصد شن ریز به همراه ۳۰ درصد پیت ماس خواهد بود. در مورد کوددهی بستر سیلندریکا نیز می توان گفت که در فصول رشد بایستی به صورت ماهانه از کودهای مایع و در صورت استفاده از کمپوست تنها در فصل تابستان گیاهتان را تغذیه کنید و حتما با شروع پاییز کوددهی را متوقف نمایید.

شرایط مورد نیاز برای کشت سیندریکا

تعویض گلدان:

توجه داشته باشید که معمولا عمل تعویض گلدان گیاه سیلندریکا بایستی در فصل بهار انجام گیرد و در این روند بایستی از خاک مخصوص کاکتوس ها برای بستر جدید استفاده نمایید که بهترین ترکیب شامل یک سوم شن ریز و ماسه، دو سوم کوکوپیت به همراه خاکبرگ خواهد بود.

در پایان پیشنهاد می کنیم سایر مقالات آرگا درباره تکثیر کاکتوس خیاری و تکثیر کاکتوس دم موشی را نیز مطالعه نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *