دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

پرورش گل استکانی و اصول نگهداری این گیاه زینتی دو ساله

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۵ شهریور ۱۴۰۰
  • ۰

به صراحت می توان گفت که کاشت و پرورش گل استکانی چندان سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی با اصول پرورش و مراقبت از این گیاه زیبا آشنا شوید.

به طور کلی گل استکانی از دسته گیاهان بومی فرانسه و دارای عمری دو ساله می باشد که اگر در شرایط ایده آل قرار گیرد تا بیش از نیم متر نیز رشد خواهد کرد. این گیاه همچون گل آریستولوشیا گلی زینتی است. گل استکانی به گل زنگوله هم مشهور می باشد و به خاطر زیبایی فراوانی که دارد پرورش گل استکانی امروزه مورد توجه بسیاری از علاقه مندان به گل و گیاه قرار گرفته است.

آشنایی با پرورش گل استکانی

بهتر است بدانید که در واقع گیاه استکانی بومی مناطق مدیترانه ای، جنوب اروپا و فرانسه می باشد و شامل گیاهان یک ساله دو ساله و چندین ساله خواهد بود. گل استکانی گیاهی بسیار زیبا می باشد که به خاطر شکل گل هایش که مشابه استکان هستند این نام رایج را به خود اختصاص داده است. استکانی در جنس های مختلف دارای تعدد گونه هستند که در واقع شامل ۳۰۰ گونه مقاوم و نیمه مقاوم گیاهان یکساله، دو ساله و چندین ساله علفی و درختچه ای خواهد بود.

گل های این گیاه زیبا شباهت زیادی به ستاره و یا شکل یک استکان کوچک و زنگوله ای با عرض ۳ سانتی متر هستند که معمولا در اواخر فصل تابستان بر روی گیاه ظاهر خواهند شد. گل ها منفرد و به صورت خوشه ای بر روی ساقه قرار می گیرند و گاهی اوقات نیز به سمت پایین متمایل خواهند شد. معمولا از گیاه استکانی به منظور کاشت در حاشیه ها و یا گل شاخه بریده استفاده می شود. همچنین می توانید آن را به راحتی در فضای منازل درون سبد های آویز نیز بکارید.

چگونگی پرورش گل استکانی

روش های کاشت و تکثیر گیاه

جالب است بدانید که گیاه زیبای استکانی امروزه از طریق سه روش کاشت بذر، تقسیم بوته و قلمه زنی ساقه مورد تکثیر قرار می گیرد و در ادامه مراحل تمامی آن ها را به صورت کامل بیان کرده ایم:

  • کاشت بذر:

می توانید برای انجام این روش بذور استکانی را در طول فصل بهار در گلخانه و یا منزل کشت نمایید. سپس نشاء های به دست آمده را به محل اصلی کشت انتقال دهید. همچنین می توانید برای کاشت بذرها زودتر از این زمان اقدام کنید و در فصل بهار پس از گذشت سرمای دیررس بهاره بذرها را بکارید. توصیه می شود که پس از کاشت بذور روی بستر را با کمی خاک برگ و ماسه نرم به عمق سه میلی متر بپوشانید.

سپس گلدان حاوی بذرها را در محیطی به دور از نور مستقیم خورشید و در بازه دمایی بین ۱۶ تا ۱۸ درجه سانی گراد قرار دهید. معمولا حدود ۲ الی ۳ هفته طول می کشد تا بذرها جوانه بزنند. پس از این مدت جوانه ها تقریبا ۲۰ سانتی متر شدند و می توانید آن ها را در باغچه یا گلدان بکارید. البته برای کاشت در باغچه دقت کنید که بین هر نشاء حدود ۴۰ سانتی متر فاصله وجود داشته باشد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

روش های کاشت گیاه استکانی

  • قلمه زنی ساقه:

در این روش از تکثیر گیاه استکانی توصیه می شود قلمه گیاه را زمانی که گیاه گل نمی دهد انجام دهید. همچنین برای زیاد کردن بوته ها نیز بایستی چندین ساقه که برگ هم دارند جدا نمایید و درون گلدان با ترکیب خاک پیت ماس و ماسه بکارید. سپس گلدان حاوی قلمه ها در مکانی همراه با نور غیر مستقیم قرار دهید. پس از گذشت مدت زمان سه هفته قلمه ها ریشه می زنند و می توانید آن ها را به گلدان اصلی انتقال دهید.

  • تقسیم بوته:

همچنین این گیاه را می توانید در طول فصل پاییز و یا اوایل فصل بهار از روش تقسیم بوته ها تکثیر نمایید. این گیاه بخاطر اینکه چندین ساله محسوب می شود دارای ساقه های زیرزمینی خواهد بود که پس از گذشت مدتی دارای بوته های متراکم خواهد شد و بر اساس شرایط آب و هوایی می توانید آن را از طریق تقسیم بوته تکثیر نمایید. معمولا مدت زمان ۳ الی ۴ سال زمان می برد تا بوته ها بزرگ و متراکم شوند. البته برای این کار بایستی گیاه را از داخل خاک خارج کنید بعد خاک ریشه را به خوبی تکان دهید. سپس ریشه را به چندین قسمت تقسیم کنید و بعد به صورت جداگانه بکارید.

  • کاشت مستقیم:

توجه داشته باشید که برای کاشت مستقیم گیاه درون گلدان و یا باغچه با توجه به شرایط آب و هوایی در طی فصول مختلف می توانید اقدام کنید.

دستورالعمل تکثیر گیاه

شرایط مورد نیاز برای نگهداری گیاه:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که شما بایستی آن را فراهم نمایید. به همین منظور در ادامه برخی از اصول مورد نیاز برای پرورش و نگهداری گل استکانی را بیان کرده ایم:

  • آبیاری منظم:

توصیه می شود که آبیاری بستر گل استکانی را به صورت منظم انجام دهید زیرا خشکی یا غرق آب بودن خاک گیاه باعث عدم گلدهی و یا علفی شدن گیاهتان خواهد شد. عمدتا بهتر است زمانی اقدام به آبیاری کنید که که خاک بستر خشک شده باشد زیرا آبیاری زیاد باعث زرد شدن برگ ها و ریختن آن ها خواهد شد.

آبیاری منظم بستر گل استکانی

  • نور و دمای کافی:

به صراحت می توان گفت که در پرورش گل استکانی نیاز به هوایی معتدل دارید زیرا هوای بیش از حد گرم باعث عدم گلدهی می شود و هوای بیش از حد سرد نیز باعث ریزش برگ ها خواهد شد. اگر قصد دارید گیاهان را در مناطق گرم کشت کنید بایستی آن را در محیطی نیمه سایه قرار دهید.

معمولا بذر های استکانی در بازه دمایی ۱۸ تا ۲۱ درجه سانتی گراد جوانه زنی مطلوبی دارند و همچنین برای رویش گیاه بالغ بازه دمایی ۲۵ تا ۳۰ درجه سانتی گراد توصیه می شود. دقت داشته باشید که روند رویش گیاه در دمای پایین تر از ۱۰ درجه متوقف می شود و در دماهای کمتر از ۳ تا ۰ درجه نیز از بین می رود.

در مورد نور لازم بستر گیاه نیز می توان گفت که گیاه استکانی به مکانی با نور مناسب و آفتاب مستقیم نیاز دارد. در واقع توصیه می شود روزانه حداقل ۵ الی ۷ ساعت گیاهتان را در معرض نور قرار دهید زیرا کمبود نور به تدریج باعث علفی شدن برگ ها، زرد شدن برگ ها و همچنین گلدهی گیاه خواهد شد.

شرایط لازم برای نگهداری از گل استکانی

  • خاک و تغذیه مناسب:

معمولا گل استکانی برای رویش نیاز به بستری حاوی شن و ماسه، پیت ماس و کمپوست دارد. همچنین در نگهداری و پرورش گل استکانی, بستر مدنظر بایستی دارای زهکشی ایده آل هم باشد. برای کوددهی گیاهتان نیز می توانید از انواع کود های کامل ۲۰.۲۰.۲۰ در طی فصول رشد به میزان یک چهارم غلظت معمولی هر دو هفته یک مرتبه استفاده نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *