دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

کاشت گل آریستولوشیا و نحوه تکثیر این گیاه زینتی در منزل

  • ملیحه بال افکن
  • ۶ تیر ۱۴۰۰
  • ۰

توجه داشته باشید که نگهداری و کاشت گل آریستولوشیا چندان سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی اقدام به پرورش گیاهتان کنید با ما همراه باشید.

به طور کلی گیاه آریستولوشیا از دسته گل های زینتی با شاخ و برگ هایی زیبا و سرسبز است که عمدتا می تواند بسیاری از محصولات تزئینی را تحت الشعاع قرار دهد و به دلیل اصول آسان کاشتن و پرورش این گل مورد توجه بسیاری از پرورش دهندگان گل و گیاه قرار گرفته است. در اینجا با نحوه کاشت گل آریستولوشیا آشنا خواهید شد.

آشنایی با نحوه کاشت گل آریستولوشیا

بهتر است بدانید که گیاه زینتی آریستولوشیا الگانس یکی از گیاهان رونده از خانواده آریستولوشیاسه می باشد که حدود ۳ الی ۴.۵ متر طول خواهد داشت. این گیاه زیبا دارای ساقه هایی بلند و باریک و چوبی است و برگ های آن نیز به رنگ سبز روشن، قلبی شکل به طول ۷ تا ۹ سانتی متر و عرض ۵ تا ۱۰ سانتی متر می باشند. گل ها شیپوری و به رنگ زرد مایل به سبز با نقاط و طرح هایی به رنگ قهوه ای مایل به ارغوانی دارد.

گل های آریستولوشیا حدود ۷ الی ۸ سانتی متر طول داشته و به صورت منفرد در زاویه برگ ها تشکیل می شوند. توجه داشته باشید که دوره گلدهی این گیاهان طولانی بوده و تمام طول تابستان می تواند رخ دهد. گل ها دارای عطر نامطبوعی هستند و گرده افشانی آن ها توسط حشراتی صورت می گیرد که به سمت عطر گل ها جذب می شوند.

جالب است بدانید که اغلب بذرهای این گیاه بالدار هستند و به صورت کپسول خشک ناشکوفا خواهند بود و اغلب به صورت چتر ار یکدیگر جدا می شوند. عمدتا بالدار بودن بذرها این امکان برای آن ها فراهم می کند تا به راحتی توسط وزش باد پراکنده شود.

چگونگی کاشت گل آریستولوشیا

تکثیر آریستولوشیا:

توجه داشته باشید که معمولا کاشت و تکثیر گل آریستولوشیا از طریق قلمه زنی و کاشت بذر انجام می شود که در ادامه سعی داریم به بیان آن ها بپردازیم:

معمولا گیاه آریستولوشیا نیز با برگ های بزرگ به دلیل ویژگی های ساختاری بذر آن خیلی کم زنده خواهد ماند. همچنین درصد جوانه زنی کمی دارد و تنها در سال سوم جمع آوری استفاده می شود. توصیه می شود که بذور را پیش از آغاز فصل زمستان بکارید و عمدتا آریستولوشیای جوان به دلیل زنده ماندن ضعیف در شرایط جدید تنها در سال سوم زندگی به مکانی ثابت منتقل خواهد شد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

دقت داشته باشید که تکثیر بذر آریستولوشیا یک فرآیند طولانی است که علاوه بر آن نتیجه موفقیت آمیز را تصمین نکرده و به همین خاطر باغبان ها اغلب به روش های رویشی متوسل خواهند شد.

اگر قصد کاشت قلمه های اشرافی را دارید توصیه می شود که در ماه مه پیش از باز شدن جوانه اقدام به قلمه زنی کنید. برای انجام این کار بایستی شاخه های لیگالیزه شده فصل گذشته را بگیرید.

دستورالعمل تکثیر آریستولوشیا

سپس قسمت هایی به طول حدود ۱۲ سانتی متر را با دو تیغه برگ که برای کاهش تبخیر رطوبت از وسط بریده می شوند، جدا نمایید.

حال بایستی یک تخت بزرگ با خاک سست برای گیاهتان آماده کنید و یک لایه ماسه به ضخامت حدود ۶ سانتی متر روی آن بپاشید.

می توانید قلمه ها را در سطح خاک تا سطح تیغه های برگ عمیق نمایید و سپس روی آن را با بطری های پلاستیکی بپوشانید.

توجه داشته باشید که با استفاده از مواد غیر بافته می توانید از صدمه دیدن گیاهتان جلوگیری نمایید.

معمولا پیوند قلمه های ریشه دار آریستولوشیا پس از ۲ الی ۳ سال انجام خواهد شد.

راه های پرورش آریستولوشیا

شرایط لازم برای پرورش آریستولوشیا:

به طور کلی آریستولوشیا نیز مانند سایر گیاهان برای اینکه بتواند روند رشد خود را به خوبی طی کند نیاز به شرایطی دارد که در ادامه سعی داریم به بیان آن ها بپردازیم:

خاک:

بهتر است بدانید که آریستولوشیا معمولا خاک های اسیدی تا خنثی همراه با پی اچ ۵.۵ تا ۷ را می پسندد و همچنین به دلیل پر رشد بودن گیاه بایستی خاک بسیار غنی باشد.

نور و دما:

توصیه می شود که گل آریستولوشیا را در مکان هایی با آفتاب پراکنده تا سایه کشت نمایید. همچنین از آنجایی که این گیاه بومی مناطق گرمسیری می باشد برای رشد نیاز به دمای حداقل ۷ درجه سانتی گراد خواهد داشت. معمولا این گیاه در مناطقی با آب و هوای معتدل در گلخانه ها کشت و نگهداری می شود و به همین خاطر سرما را تحمل نمی کند.

شرایط لازم برای بستر آریستولوشیا

آبیاری:

معمولا آبیاری پس از کاشت گل آریستولوشیا بایستی به صورت سیستماتیک انجام شود یعنی اجازه ندهید بستر رطوبت خود را از دست بدهد. همیشه گیاهتان را مرطوب نگه دارید و البته که نباید در روند آبیاری افراط نمایید زیرا با پوسیدگی ریشه های گیاه مواجه خواهید شد.

همچنین در ادامه پیشنهاد می شود که با مطالعه نحوه کاشت و قلمه زنی کاکتوس و همچنین قلمه زنی پتوس نیز به اطلاعات خود را در زمینه گل و گیاه بالا ببرید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *