دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

راهنمای تغذیه کودکان کم وزن در سنین مختلف و علل کم وزنی و کم اشتهایی

  • پرستو محمدی
  • ۱۸ مهر ۱۴۰۰
  • ۰

راهنمای کامل و صحیح تغذیه کودکان کم وزن و کم اشتها، معرفی مواد مقوی برای کودکان و نحوه ی صحیح استفاده از آنها در غذای کودک به طوری که باب میل او باشد و نحوه رفتار والدین و تاثیر آن بر اشتهای کودک و… را در این مقاله مطالعه کنید.

تغذیه بچه ها با وزن پایین در سنین مختلف بسیار مهم است از این رو در این مقاله درباره ی تغذیه بچه های بالای شش ماه و سنین مختلف، میان وعده های غذایی کودکان، همچنین نقش پدر و مادر در تغذیه صحیح کودک صحبت شده امیدواریم مطالب برایتان مفید واقع شوند و بچه ها از کم وزنی و کمبود انرژی رها شوند و با انرژی زیادی پا در اجتماع بگذارند و جوانان خوش آتیه این مرز و بوم شوند .

راهنمای تغذیه کودکان کم وزن در سنین مختلف :

برای اینکه بهتر بتوان در باره تغذیه کودکان صحبت کرد بهتر است سن کودک و تغذیه آنها را طبقه بندی کنیم.

تغذیه کودکان 6 ماهه و کم وزن

شروع غذا های کمکی به کودکان شیر خوار از ۶ ماهگی:

این که تغذیه کودک در چه سنی و با چه مواد غذایی شروع شود بسیار حائز اهمیت است. در ابتدا غذای کمکی نوزاد ۵ و ۶ ماهه باید فرنی باشد چه بهتر این فرنی با شیر مادر برای کودک تهیه شده باشد. باید مراقب باشید تا از مواد آلرژی دار برای کودکتان استفاده نکنید. برنج کم آلرژی ترین ماده غذایی است که برای نوزاد میتوانید استفاده کنید. حریره بادام نیز برای کودک بسیار مفید است اگر بتوانید بادام را کاملا نرم  کنید تا برای کودک قابل بلع و هضم باشید بهتر است زیرا بیشتر پروتئین ها در قسمت جامد هستند و اگر فقط آن را آبگیری کنید روغن بیشتری به نوزاد میدهید. از سوپ نیز میتوانید استفاده کنید و اگر درون سوپ کمی شیر بریزید مفید تر میشود.

علل کم اشتهایی و کم وزنی کودکان :

روش های مقابله با کم وزنی کودکان

بیماری ها و انگل های موجود در رئده و .. نیز از عوامل کم اشتهایی هستند ابتدا مطمئن شوید کودک دچار تب خفیف یا علائم بیماری نباشد البته نباید نگران شوید چون کودکتان به زودی به حالت اولیه خود باز میگردد.
حساسیت ها و جذب نشدن مواد غذایی نیز میتواند یکی از علل کم وزنی کودکان باشد برای درمان کم وزنی کودک ابتدا باید علت این کم وزنی را بیابید.
میتوانید  دفترچه ای تهیه کنید و به مدت دو یا سه هفته غذاهایی که به کودک میدهید و میان وعده ا را یاداشت کنید مطمئن باشید بعد از این مدت با نگاه کردن به لیست تهیه شده میتوایند علت این کم اشتهایی و کم وزنی کودک را بشانسید مشکل را رفع کنید.
ناگفته نماند که رفتار والدین نیز در کم اشتهایی و کم وزنی موثر است

تاثیر رفتار والدین بر تغذیه کودکان کم وزن:

ترساندن کودک به خاطر اشتباهاتش و یا ترساندن او از پدر برای غذا خوردن و یا هر قدرت دیگری بر روی تغذیه کودک بسیار موثر است.
هیچگاه در مقابل تلویزیون و یا هنگامی که حواس کودک پرت است به او غذا ندهید.
ناز کشیدن های زیاد و اصرار برای خوردن غذا نیز یکی از این علل است.
مشاجره های خانوادگی و بحث ها و گفتگو ها نیز روی تغذیه کودکان باهوش و وزن کم آنها تاثیر بسزایی دارد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

تغیه کودکان کم وزن

تغذیه کودکان کم  وزن زیر ۳ سال :

کودکانی کم وزن به غذاهایی نیاز دارند که مواد مغذی بیشتری در دسترسشان باشد. این مواد غذایی شامل:
مخلوطی از آرد و شیر و کره ویا روغن زیتون
حبوبات و غلات و جوانه ی آنها
بادام و پسته و فندوق و کنجد و مغز انواع تخمه ها که به خوبی آسیاب شده باشند.
شیر  ماست و کره و زرده تخم مرغ
کودکان زیر سه سال حدود ۳% از انرژی خود را از چربی ها می گیرند پس نباید آنها را محدود کنید و بهتر است از ماست و شیر های کم چرب استفاده نکنید.
بیاد داشته باشید که پنیر و ماست جذب آهن غذا را بیشتر می کنند البته این موضوع برای گوشت درست نیست.

 راهنمای تغذیه کودک کم وزن ۳ تا ۶ سال:

کودکان به رنگ و بوی غذایی که می خورند حساس هستند پس سعی کنید روش های مختلفی را برای مقوی ساخت غذای کودکتان استفاده کنید تا باب میل او شود و به راحتی غذا را بخورد و انرژی بگیرد.
مواد مغذی و روش اضافه کردن آنها به غذای کودک :

زرده تخم مرغ بسیار مقوی است و برای هر فردی لازم است برخی از کودکان از خوردن آن امتناع می کنند می توانید زرده تخم مرغ را رنده کنید و در سوپ او بریزید یا به زرده تخم مرغ کمی کره اضافه کنید تا دلچسب تر بشود و کودک بتوانید آنرا بخورد.
سعی کنید برای سوپ و همچنین کته از گوشت های استخوان دار استفاده کنید تا پروتئین بیشتری به کودک برسد.
عصاره های قلم گوسفند و قلم گوساله در صورتی که چربی اضافه آن گرفته شود بسیار مفید است و در رشد کودک موثر است. عصاره قلم را می توانید در یخچال و یا فریزر نگه دارید و در هر وعده مقدار کمی از آن را در غذای او بریزید.
استفاده از جوانه گندم و جوانه ماش نیز بسیار مقوی است. جوانه ها را پودر کنید و در سوپ کودکتان بریزید.

تغذیه کودک کم وزن

بهترین غذا برای کودک کم وزن

گوشت یکی از بهترین و مقوی ترین غذاها برای کودکان کم وزن می باشد، اما از آنجا که بچه ها معمولا برای خوردن گوشت مشکل دارند و اغلب کمتر پیش می آید کودکی آنطور که از وی انتظار می رود، گوشت بخورد.

انواع گوشت قرمز، گوشت مرغ، ماهی، بوقلمون و … سرشار از پروتئین، ویتامین های مختلف و مواد معدنی می باشند، در صورتی که کودک تان طعم گوشت یا نوع طبخ آن را دوست ندارد، باید خلاقیت به خرج داده و روشهای مختلف پخت و نیز انواع طعم دهنده ها و چاشنی ها را امتحان کنید تا ببینید که کودکتان کدام روش را بیشتر دوست دارد و اگر فرزندتان با جویدن گوشت مشکل دارد، می توانید انواع گوشت های پخته شده یا میکس شده را به غذا های دیگر اضافه کرده و در اختیار وی قرار دهید، از این رو بدون اینکه کودک متوجه شود، گوشت در برنامه غذایی اش گنجانده شده است.

غذا هایی مانند سوپ، برنج له شده، پوره سیب زمینی و غیره گزینه مناسبی برای استفاده از گوشت به روش گفته شده در ترکیب آنها می باشند، حتی در صورتی که موفق نشدید به فرزندتان گوشت بخورانید، می توانید از آب گوشت  استفاده کنید، زیرا تا حدی نیاز های بدن وی را تامین خواهد کرد. افزودن آب گوشت به غذای کودک، طعم آن را بهتر کرده و هم ویتامین های موجود در گوشت که مورد نیاز بدن کودک هستند در اختیار وی قرار گرفته است. بهترین نوع گوشت به منظور وزن گیری و تقویت کودک، گوشت با استخوان همچون ماهیچه، ران، قلم و .. می باشد، زیرا دارای مواد مغذی فراوانی می باشند.

تغذیه بچه های کم وزن

همچنین برای رشد کودک و تغذیه سالم و مناسب وی، خرما خوراکی فوق العاده مفیدی است، برای این منظور پوست و هسته خرما را بگیرید و آن را همراه شیر و موز ترکیب کنید و به عنوان یک میان وعده مقوی در اختیار کودک قرار دهید. استفاده از مغز های پسته، بادام و فندق نیز برای تامین ریز مغذی ها و ویتامین ها برای کودکان ضروری هستند که لازم است به شکل پوره درآورده و همراه میوه ها و خوراکی هایی همچون موز، خرما، بستنی و خامه به کودک داده شود.

با راهنمای تغذیه کودکان کم وزن در خدمتتان بودیم و امیدواریم مطالب برایتان مفید واقع شوند و بتوانید هرچه زودتر کودک خود را با قو و وزن مناسبی ببینید و لبخند رضایت همواره بر لبانتان نقش ببندد. برای خواندن مطالب بیشتر درباره رشد فرزندانتان می توانید به بخش کودک و والدین مراجعه کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *