دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

مراحل رشد کودک از بدو تولد تا شش سالگی

  • ملیحه بال افکن
  • ۲ آذر ۱۳۹۹
  • ۰

همانطور که می دانید آشنایی با مراحل رشد کودک نه تنها جالب و شگفت انگیز است بلکه لازم و ضروری نیز می باشد و در این مقاله سعی داریم تا به بیان توضیحات کاملی در مورد سیر رشد کودکان بپردازیم با ما همراه باشید.

بهتر است بدانید که رشد و نمو در کودک پس از دوران رحمی و در بدو تولد با وول خوردن ها و لولیدن های غیر ارادی و ناهماهنگ آغاز می شود و در طول ماه های دیگر رشد کودک با کسب مهارت های ناخودآگاه به پیش می رود. توجه داشته باشید که اگر کودکتان در طول این مدت از خود عکس العمل هایی متناسب با بازه سنی خود انجام داد در واقع شما دارای کودکی کارکشته و ماهر هستید که مراحل رشد خود را به طور مناسب طی کرده است. توجه داشته باشید هر گونه تاخیر در روند رشد کودک می تواند علائم برخی از بیماری های مختلف باشد.

آشنایی با مراحل رشد کودک

توجه داشته باشید که رشد کودک در واقع یک پدیده ممتد است که در ابتدای تولد دارای روندی سریع است به طوری که وزن کودک در سال اول تولد سه برابر خواهد شد و به مرور زمان سرعت رشد کودک کندتر می شود. همانطور که می دانید تمامی نوزادان دارای شکل،اندازه و رشد های مختلفی هستند و اینکه وزن نوزاد شما هر ماه می تواند بسته به فاکتورهایی مانند ژنتیک،میزان تغذیه و شیر مادر متفاوت باشد. بهتر است بدانید که یکی از تغییرات آشکار و قابل توجه در سال اول زندگی کودک رشد جسمانی او می باشد. در سال اول زندگی زمان بروز متحیر کننده است و در آن نوزاد از نظر قد رشد کرده و وزن او نسبت به زمان تولد ۳ برابر خواهد شد. همانطور که می دانید تنها کافی است که کودک بر اساس منحنی رشد و آنچه که از سایر مادران شنیده رشد نکند در این هنگام تمام وجود مادر را استرس و نگرانی فرا خواهد گرفت که نکند نوزادش دارای مشکل جمسی است و سالم نیست.

 

آشنایی با مراحل رشد کودک

بهتر است بدانید که کودک از همان ابتدای تولد قدرت زبان را درک کرده و شروع به صحبت می کند. از لحظه ای که چشمانش به شما می افتد شروع به تماشا کردن حالات مختلف چهره و گوش دادن به صداهایی می کند که برای صحبت کردن با او ایجاد می کنید. توجه داشته باشید که کودک خیلی سریع با حرکت دادن لب ها و اجزای صورتش شروع به تقلید از شما می کند و جالب است بدانید که گوش دادن و تقلید کردن دو راه اساسی یادگیری زبان محسوب می شوند که کودک به خوبی از عهده آن بر خواهد آمد.

اکنون در ادامه سعی داریم تا به بیان مراحل مختلف رشد کودک بپردازیم:

مراحل رشد از سه الی شش ماهگی کودک:

توجه داشته باشید که کودک در این سن با دست ها و انگشتانش آشنا می شود و حتی قادر به تشخیص موقعیت مکانی آن ها خواهد بود و نوع عملکرد آن ها را درک خواهد کرد.

  •  آرون گروپس

بهتر است بدانید که حرکات دست کودک مخصوصا در نگهداری اشیاء هنوز نامتعادل و ناهماهنگ می باشد.

جالب است بدانید که کودک در حدود ۴ ماهگی آمادگی لازم را برای کسب هماهنگی بین حرکات دست و چشم دارد. اگرچه هماهنگی و استفاده از دست ها برای کودک امری پیچیده و سخت می باشد ولی با تلاش های فراوان کودک سرانجام کارایی لازم را به دست خواهد آورد به طوری که حتی فاصله سنجی نسبت به اشیاء اطراف خود را پیدا می کند.

توجه داشته باشید که کودک قادر است تا در چهار دو دست خود را به یکدیگر نزدیک نماید و در پنج ماهگی بر روی پهلو بخوابد.

بهتر است بدانید که کودک در حدود شش ماهگی اگر در حالت نشسته قرار بگیرد می تواند سر خود را در امتداد بدنش نگه دارد.

مرحله های مختلف رشد کودکان

مراحل رشد از شش ماهگی الی یک سالگی کودک:

جالب است بدانید که حس و لمس کردن اجسام برای کودک در این سن در واقع یک بازی مهیج و جذاب محسوب می شود.

توجه داشته باشید که کودک با پا گذاشتن به ماه هفتم خود می تواند به دو طرف نیز بغلتد و در ماه هشتم نیز قادر است بدون کمک اطرافیان به راحتی بنشیند.

بهتر است بدانید که کودک در هشت ماهگی خود می تواند بیسکویت بخورد و شئی را از دستی به دست دیگرش انتقال دهد.

جالب است بدانید که کودک در هشت ماهگی می تواند از حالت خوابیده بر روی شکم به حالت نشسته تغییر وضعیت بدهد.

توجه داشته باشید که کودک می تواند در ماه دهم با کمک اشیاء و یا اطرافیان بر روی پاهای خود بایستد و حتی از حالت نشسته به وضعیت ایستاده تغییر حالت دهد.

کودک در ده ماهگی سعی دارد تا به هر سوراخ و روزنه ای در خانه سر بزند و قصد دارد دنیا را کشف نماید.

دوره های مختلف رشد کودک

مراحل رشد از دو سالگی الی شش سالگی کودک:

توجه داشته باشید که کودک در سن دو سالگی قادر است بر روی پاهای خود بایستد و راه برود و حتی فرار کند.

کودک در این سن می تواند به راحتی با قاشق خود غذا بخورد و یا با کمک والدینش لباس بر تن بکند.

بهتر است بدانید که رشد کودک در سال سوم به حدی خواهد رسید که او می تواند با دو پا بپرد و یا به توپ ضربه وارد کند. همچنین می تواند تصویر انسانی را نقاشی کند که سر دارد و با قاشق و چنگال غذا میل می کند.

جالب است بدانید که کودک در سال چهارم سعی دارد تا اغلب وقت خود را به انجام فعالیت های فعال و ورزشی مثل بازی های تاب بازی،پازل های چند تکه و پرش بر روی یک پا بپردازد.

کودک با وارد شدن به سن پنج سالگی در واقع به تعادل و پایداری بیشتری در همه جهات دست یافته و درک بهتری نسبت به دنیای اطراف خود پیدا خواهد کرد.

همانطور که کودک در سن پنج سالگی دوست داشتنی و مطیع است اما در سن شش سالگی اگر لحظه ای مادر خود تعریف کند پس از گذشت دقایقی ممکن است بگوید که از تو بدم می آید. بهتر است بدانید که اطاعت نکردن کودک در سن شش سالگی جسورانه ترین کاری است که کودک در روند رشد خود انجام می دهد. حالا شما با تمامی مراحل رشد کودک آشنا شده اید و به راحتی می توانید روند رشد فرزند خود را کنترل نمایید و در صورت مشاهده هر گونه تاخیر در انجام هر کدام از فعالیت هایی که بیان شد بایستی با دکتر متخصص کودک مشورت نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *