دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

درمان زخم با عسل و فواید استفاده از این درمان خانگی

  • سحر هودانلویی
  • ۱۲ شهریور ۱۴۰۰
  • ۰

عسل از دیگر خوراکی‌های شیرین و بسیار پرطرفدار به شمار می آید که برخی از افراد برای بهبود و درمان برخی از زخم های خود از آن استفاده می نمایند. در ادامه مطلب با ما همراه شوید تا روش درمان زخم با عسل را و عواقبی که امکان دارد در پی داشته باشد، مطالعه نمایید.

عسل از خوراکی‌های شیرین و بسیار موثر برای درمان برخی بیماری و التهابات و حتی درمان برخی از زخمها می‌باشد. در ادامه این مطلب با ما همراه همراه شوید تا نحوه درمان زخم با عسل را برای شما شرح دهیم.

معرفی درمان های زخم با عسل

نحوه درمان زخم با عسل

عسل را می توان به عنوان ماده شیرین و شربت مانند به شمار آورد که طی تحقیقات انجام شده این چنین مشخص شد که دارای ترکیبات زیست فعال بسیاری می باشد که در این جهت می تواند به بهبود برخی از زخم ها منجر شود. همچنین در طی این تحقیقات خواصی به مانند موارد گفته شده در ادامه مطلب در عسل مشخص شد.

  • برخورداری از ph اسیدی

قابل ذکر است که ph اسیدی عسل به بهبود برخی از زخم منجر می گردد. هنگامی که عسل را بر روی زخم خود اعمال نمایید، ph اسیدی آن خون را اجبار می‌کند تا اکسیژنی را آزاد نماید که از این رو به بهبود زخم ها صورت می گیرد. از جهت دیگر ph اسیدی عسل سبب کاهش موادی به نام پروتئاز می گردد که روند بهبود زخم را مختل می نماید.

  • دارای خواص اسمزی

به طور کلی قندی که به طور طبیعی در این ماده خوراکی وجود دارد آب را از بافت‌های آسیب‌دیده به بیرون هدایت می نماید که به اصطلاحی تاثیر اسمزی خواهد داشت. این موضوع سبب می گردد که التهاب و تحریک جریان لنفاوی برای بهبود زخم ها موثر واقع گردد. قند موجود در عسل آب را هم از سلول های باکتریایی به بیرون خواهد کشید که این مسئله می‌تواند به پیشگیری از تکثیر آن منجر شود.

  • تاثیر ضد باکتریایی

طی تحقیقات انجام شده این طور مشخص شد که عسل دارای تاثیرات ضد باکتریایی و ضد باکتری ها می باشد که به طور معمول در زخم وجود دارد. بسیاری از متخصصان و پرستاران از نوع خاصی از عسل به نام مانوکا برای بهبود زخم استفاده می‌نماید. این نوع عسل از درخت مانوکا به دست می آید. این نوع عسل به علت برخورداری از ترکیبات متیل گلوکسال از عسل های منحصر به فرد به شمار می آید.

عسل برای چه زخم هایی موثر است؟

همچنین برای روند بهبود زخم با عسل بسیاری از پزشکان با در نظر گرفتن شرایط زیر بدان می پردازند.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز
  1. عفونت فولیکول های مو
  2. ایجاد سوختگی
  3. بروز زخم معده و اثنی عشر
  4. زخم هایی  که به طور کلی دیرتر بهبود پیدا می نمایند
  5. زخم پای وریدی و دیابتی
  6. زخم های عفونتی و یا منجر شده از جراحت و عمل های جراحی
  7. زخم های فشاری و یا زخم بستر

همچنین در طی این مطالعات این چنین مشخص شد که تاثیرات عسل برای درمان زخمها موثر واقع می گردند. یک مرکز تحقیقاتی در طی انجام بررسی‌های گسترده به این نتیجه رسید که از عسل در درمان سوختگی هایی با ضخامت جزئی و عفونت های پس از عمل بسیار موثرتر از درمانهای رایج عمل می نماید.

از این رو به اندازه کافی مطالعات با کیفیت و گسترده در این زمینه انجام نگرفت. به همین دلیل نمی‌توان به طور کلی این ماده خوراکی از درمانهای موثر برای زخم ها به شمار آورد.

درمان زخم با عسل چگونه است

طریقه استفاده از عسل برای بهبود

به طور کلی پیشنهاد می شود که اگر زخم شدید و یا جراحت حادی دارید هر چه سریعتر به پزشک و پرستار های کلینیک مراجعه نمایید، تا به بهبود آن بپردازند. چرا که مقدار استفاده از عسل و نحوه گذاشتن آن تاثیر موثری در روند بهبود قائل می باشد. همچنین اگر زخم و یا سوختگی بر روی بدن خود دارید که بهبود نمی یابد، خوب است قبل از استفاده از عسل بر روی زخم با پزشک مربوطه مشورت انجام دهید.

نکاتی که در این رابطه باید به آن توجه داشته باشید

در ابتدای بهبود زخم با عسل باید توجه داشته باشید که حتماً از عسل پزشکی استفاده نمایید، چرا که استریل شده هستند. از این رو احتمال این که منجر به بروز واکنش‌های سیستم ایمنی شود، بسیار کمتر خواهد بود. اگر در خانه از عسل برای بهبود عفونت خود استفاده می نماید باید به نکات گفته شده در ادامه مطلب توجه داشته باشید.

  1. در هنگام استفاده از عسل دست ها و یا هر وسیله ای که از آن استفاده می نماید به مانند گاز استریل، گوش پاک کن، باید به طور کافی تمیز باشند.
  2. در ابتدا عسل را بر روی پانسمان اعمال نمایید و سپس پانسمان را بر روی پوست خود قرار دهید، استفاده مستقیم از عسل بر روی زخم سبب کثیف کاری می گردد که یک استثنا در این باره وجود دارد، اگر مبتلا به زخم بستر عمیق و یا آبسه هستید باید در ابتدا زخم خود را با عسل پر نمایید و سپس پانسمان را اعمال نمایید، همچنین می توانید از پانسمان های آماده دارای است از داروخانه نیز استفاده نمایید.
  3. پس از گذاشتن عسل بر روی زخم باید پانسمان تمیز و  خشک را بر روی عسل اعمال نمایید، این پانسمان می‌تواند حاوی پد، گاز استریل و یا بانداژ دارای چسب باشد، بهترین گزینه استفاده از پانسمان انسدادی به مانند گاز وازلینه است، چرا که از بیرون ریختن عسل جلوگیری می نماید.
  4. هنگامی که پانسمان به علت ترشحات زخم کثیف می گردد باید آن را هرچه سریعتر تعویض نمایید، هنگامی که عسل شروع به درمان زخم می نماید، احتمالاً نیاز به تعویض آن به مرور کمتر می‌شود.
  5. پس از پانسمان زخم، دست های خود را بشویید.

نحوه مصرف عسل

عواقبی امکان دارد در پی داشته باشد

قابل ذکر است که به طور کلی احتمال آلوده شدن عسل و یا ظرف آن بر اثر بروز واکنش های آلرژیک ای بسیار وجود دارد. در برخی از مواقع این واکنش آلرژیک به علت گرده زنبور عسل رخ می‌دهد که به طور طبیعی در عسل وجود دارد. برخی از علائم واکنش آلرژیک به اثر شامل موارد زیر می باشد.

  1. سرگیجه
  2. بروز التهابات شدید
  3. ایجاد حالت تهوع
  4. سوزش پس از استفاده موضعی
  5. دشواری در نحوه تنفس
  6. استفراغ

در صورتی که از این نشانه ها برخوردار بودید، بایستی عسل و از روی پوست خود پاک کرده و به انجام مراقبت‌های پزشکی بپردازید. همچنین توجه داشته باشید تا زمانی که با پزشک خود مشورت نکرده اید، دوباره از عسل استفاده نکنید.

نکات پایانی

برخی از محققان بر این باورند که استفاده از عسل خام برای درمان زخم امکان دارد که عواقب جبران نشده و در پی داشته باشد. آن ها بر این باور هستند که احتمال بروز عفونت در استفاده از این نوع عسل بسیار زیاد است، هرچند که این موضوع در حد یک تئوری بیان شده است.

آشنایی با عسل دارویی

همچنین در برخی از مواقع امکان دارد که بهبود زخم با عسل برای شما نتیجه ای در پی نداشته باشد. برای مشاهده نتیجه باید چندین بار از این روش استفاده نمایید. به طور کلی مدت زمانی که برای این روش نیاز دارید یک بیش از دو هفته است. اگر در روند بهبود زخم برای آن هیچ تاثیری مشاهده نشد، بایستی در این رابطه با پزشک یا پرستار خود مشورت نمایید.

در صورتی که از مطالعه این قبیل از مطالب در کنار تیم آموزشی مجله آرگا لذت بردید، می توانید با کلیک بر روی دیگر مطالب مرتبط همانند درمان زخم پوست سر با روش های طبیعی و همچنین درمان زخم معده با بادام باری دیگر با ما همراه شوید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *