دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

کمردرد در کودکان چه دلیلی دارد؟ و چطور رفع می شود؟

  • منصوره رمضان زاده
  • ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
  • ۰

امروزه بروز کمردرد در کودکان به دلیل فعالیت های ورزشی سنگین و نامناسب و همچنین جنب و جوش زیاد آن ها و حمل کیف های سنگین در مدرسه رواج پیدا کرده است و در صورت عدم توجه و مراقبت و درمان نشدن به موقع امکان دارد باعث بروز مشکلات جدی تر و افزایش احتمال بروز آن در زمان بزرگسالی گردد.

یکی از مشکلات رایج در بین بچه ها که به دلایل مختلفی امکان دارد بروز پیدا کند ایجاد درد در قسمت کمر و ستون فقرات آن ها می باشد که اغلب به صورت موقتی بوده و به مرور زمان بهبود پیدا کرده ولی برخی مواقع امکان دارد شدت بگیرد و نیاز به درمان داشته باشد. از این رو تصمیم داریم در این مطلب در رابطه با علل بروز کمردرد در کودکان و راه های رفع و درمان آن به بررسی بپردازیم.

بررسی مشکل کمردرد در کودکان

به طور کلی باید به این موضوع توجه داشت که بروز کمردرد در کودکان کاملا غیرعادی بوده و والدین باید این مسئله را جدی بگیرند چرا که امکان دارد این درد نشانه وجود مشکلی خاص باشد به ویژه اگر همراه با علائمی همچون تب، کم شدن میزان وزن، حالت ضعف، اختلال در خواب، مشکلات مثانه و گوارشی و … باشد.

راه های درمان کمردرد در کودکان

این نوع دردها با مقداری استراحت و حدودا طی یک الی دو هفته برطرف می شوند. زمانی که بیشتر از یک ماه به طول انجامید مشکل جدی می باشد و بایستی دلیل آن را به دقت بررسی نمایید. در واقع می توان گفت رفع و بهبودی کمردرد به دلیل ایجاد آن بستگی دارد و از آنجایی که معین کردن منبع اصلی درد کار بسیار سختی می باشد پزشک مربوطه بعد از انجام معاینات اولیه پیشنهاد انجام عکس برداری بوسیله اشعه ایکس را می دهد تا داده های زیادی را در این زمینه کسب نماید.

نشانه های خطرناک در کمردرد بچه ها

  • کمردردی که حدودا بیشتر از یک ماه به طول بینجامد.
  • رده سنی کمتر از شش سال
  • کمردردی که بچه را از انجام دادن اعمال و کارهای روزانه بازدارد.
  • داشتن سابقه صدمه جدی به قسمت ستون فقرات
  • منتشر شدن درد در قسمت های اندام تحتانی
  • بروز نشانه هایی همچون سرفه، تب و ایجاد اختلالات در دستگاه گوارشی و سیستم ادراری
  • بروز کمردرد در طول شب

روش های رفع کمردرد در بچه ها

دلایل اصلی بروز کمردرد

علل متعددی وجود دارند که باعث ایجاد چنین دردی در کودکان می شوند که در ادامه به معرفی آن ها پرداخته ایم.

کشیدگی عضلات :

کشیده شدن عضلات در قسمت ستون مهره ها رایج ترین دلیل بروز کمردرد در بچه ها می باشد. این دردها به طور معمول با انجام چند روز استراحت و خوردن دارو و بهبودی و مقاومت عضله های شکم و کمر تحت تاثیر قرار گرفته و خوب می شود. برخی از بچه ها کمردرد های جدی تری دارند که اغلب دلیل آن ها سفت بودن عضله های همسترینگ و ضعیف بودن عضله های شکم می باشد که اکثر این دردها با نرمش های کششی و تقویتی بهبود پیدا می کنند.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

وجود عفونت :

در کودکانی که سن کمی دارند وجود عفونت دیسک می تواند سبب بروز کمردرد گردد. عفونت مهره اغلب در رده سنی یک الی پنج سالگی بوجود می آید اگر چه امکان دارد تا دوره نوجوانی نیز خود را نشان دهد. نشانه های این بیماری به شکل احساس درد در قسمت پایین کمر و یا حتی شکم و خشکی ستون مهره است.

لنگ زدن در هنگام راه رفتن و خودداری بچه از راه رفتن از سایر نشانه های این بیماری می باشد. زمانی که کودک می خواهد از روی زمین جسمی را بردارد به جای خم شدن به طرف جلو به حالت دو زانو می نشیند و بدون این که کمرش را خم کند جسم موردنظر را در دست گرفته و برمی خیزد.

روش های خانگی درمان کمردرد در بچه ها

کمر قوز دار :

در نوجوانان قوس زیاد در قسمت بالای کمر که به شکل قوز کردن می باشد و کمر را به طرف جلو خم کرده می تواند سبب بروز کمردرد گردد. بالا رفتن مقدار قوس کمر در این افراد به شکل افزایش پیدا کردن قوس ستون مهره در ناحیه سینه ای می باشد که به آن کیفوز گفته می شود.

سر خوردن مهره :

به این نوع عارضه اسپوندیلولیستزی گفته می شود که به خاطر سر خوردن یک مهره کمری به طرف جلو بر روی مهره پایینی ایجاد می گردد. رایج ترین مکان آن متصل شدن مهره های کمری به خاجی می باشد یعنی به طور معمول مهره پنجم کمری بر روی مهره اول خاجی یا ساکروم به طرف جلو سر می خورد. در صورتی که این سر خوردن و به جلو آمدن مهره جدی باشد کانال نخاعی حالت تنگی به خود گرفته و به قسمت ریشه های عصبی اعمال فشار می کند که همین امر باعث نشانه های عصبی در بیمار می گردد.

دلایل اصلی کمر درد در بچه ها

تومور :

به احتمال خیلی کم کمردرد می تواند به خاطر تومورهای استخوانی باشد. این نوع تومورها اغلب در ستون مهره سینه ای و یا کمری بوجود می آیند. در این نوع بیماران درد به صورت پیوسته می باشد و با گذشت زمان افزایش می یابد که به صورت شبانه روزی می باشد و میزان شدت آن اغلب ربطی به فعالیت و کارکرد بدن ندارد.

شکستگی استرسی ستون مهره :

این نوع بیماری که به آن اسپوندیلولیز گفته می شود می تواند سبب کمردرد در کودکان و نوجوانان گردد. فعالیت های ورزشی که در آن ها کمر چرخش زیادی دارد یا به طرف عقب خیلی خم می شوند همچون ژیمناستیک، شیرجه یا فوتبال می تواند زمینه را برای ایجاد این بیماری مهیا نماید. این نوع عارضه اغلب در دوران بلوغ یعنی هنگامی که بیمار رشد بدنی و قدی زیادی دارد ظهور پیدا می کند. درد ناشی از آن اغلب به صورت خفیف بوده و به قسمت باسن و ساق فشار آورده و تیر می کشد. این نوع درد با انجام فعالیت بدنی افزایش یافته و با داشتن استراحت کاهش می یابد.

علائم خطرناک کمردرد در بچه ها

نحوه رفع و درمان کمردرد در بچه ها

در صورتی که کودک شما دچار کمردرد شد باید هر چه زودتر با بکارگیری روش های درمانی خانگی و یا مراجعه به پزشک مشکل او را رفع نمایید که در ادامه به بیان آن ها پرداخته ایم.

استفاده از داروهای مسکن :

داروهای مسکن و تسکین دهنده بدون نسخه همچون استامینوفن یا ایبوپروفن امکان دارد در کم شدن کمردرد در کودک شما کمک کننده باشد. این نوع داروها بخصوص برای کمر درد ناشی از مصرف بیشتر از اندازه از آن، کشیدگی و پیچ خوردگی مفید و موثر می باشند. تجویز این نوع داروها بایستی بر اساس وزن کودک صورت گیرد.

بکار گرفتن گرما :

استفاده کردن از گرما می تواند در رفع کمردرد در چند روز اولیه بعد از استفاده بیش از اندازه یا صدمه کمک کننده باشد. می توانید از یک پد حرارتی، بطری آب گرم یا کیسه گرم استفاده نمایید. مواظب باشید که پوست کودک به دلیل بسته یا پدی که خیلی داغ می باشد دچار سوختگی نگردد.

دلایل ایجاد کمردرد در کودکان

ورزش های کششی و تقویتی :

زمانی که کمر درد کودک رو به بهبودی رفت پزشک مربوطه امکان دارد تمرینات کششی و تقویت کننده ویژه ای را برای او پیشنهاد نماید. یک کارشناس طب فیزیکی می تواند در طراحی برنامه ای ویژه و مناسب برای کودک در انجام این امر کمک کننده باشد. ورزش هایی همچون شنا، دوچرخه سواری، پیاده روی و دیگر فعالیت ها کم اثر نیز برای این امر سفارش می شود. کودک بایستی به صورت موقتی از اجرای تمریناتی که شامل پیچ خوردن یا خم شدن کمر می شوند یا این که اثر زیادی دارند و یا موجب شدیدتر شدن درد کمر می شوند تا جای امکان پرهیز نماید.

فعال بودن :

فعال ماندن می تواند در از بین بردن اسپاسم عضله ها کمک نماید و از ضعف و ناتوانی آن ها ممانعت کند. از سوی دیگر کمر درد بوجود آمده از فشار بیش از اندازه امکان دارد بدون استراحت کردن بهبود پیدا کند و رفع شود. بدین ترتیب زمانی که کودک دچار کمردرد می باشد بایستی از انجام فعالیت ها و تمرینات ورزشی دارای تاثیر زیاد اجتناب نماید و بهترین کار این است که فعالیت های سبک تری در طول روز انجام دهد.

طریقه درمان کمردرد در بچه ها

در مطلب ارائه شده دلایل اصلی بروز کمردرد در کودکان و راه های تسکین و بهبودی آن را به طور کامل شرح دادیم که امیدواریم نهایت استفاده را از آن برده باشید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *