دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

علت آبریزش بینی کودکان و راه های موثر برای توقف آن

  • فاطمه میرزایی
  • ۱۳ دی ۱۴۰۲
  • ۰

واضح ترین دلیل آبریزش بینی، سرماخوردگی است که بیشتر در زمستان و کمتر در تابستان رخ می دهد، البته حساسیت و آلرژی نیز می تواند علت آبریزش بینی باشد که اغلب در چنین شرایطی، ترشحات بینی شفاف و روشن می باشد و ترشحات در سرماخوردگی معمولا زردرنگ یا سبز هستند، عفونت باکتریایی نیز از دلایل دیگر آبریزش یا گرفتگی بینی است، در ادامه با علل و درمان آبریزش بینی کودکان آشنا می شوید.

آبریزش بینی کودکان از جمله مشکلاتی است که نه تنها موجب نگرانی والدین می شود، بلکه ممکن است برای خود کودک نیز آزار دهنده باشد، زیرا وی بیشتر از طریق بینی نفس می کشد تا از طریق دهان. حال آبریزش بینی کودک ممکن است علتهای مختلفی داشته باشد و از آنجا که امکان دارد زمان زیادی برای جلوگیری از آبریزش و احتقان بینی فرزندتان صرف شود، کسب آمادگی لازم و آموزش راه های درمان آن می تواند کمک زیادی در بهبود وضعیت کودک شما داشته باشد، برای آشنایی با برخی روشهای درمانی آبریزش بینی کودک در ادامه این مقاله همراه ما شوید.

درمان آبریزش بینی کودکان

علل آبریزش بینی کودکان

آبریزش بینی از جمله علائم وجود عامل خارجی بیماری زا در بدن بوده و یا به دلیل خشکی بیش از حد  بافت های مخاط بینی و دیواره های اطراف آن همچون رگ های خونی در بینی رخ می دهد، حال این آبریزش به دلیل افزایش ترشحات مخاط بیرونی و یا درونی بینی است که بسته به دلیل ایجاد آن, رنگ و غلظت مایع ترشح شده متفاوت خواهد بود، این ترشحات به خارج از بینی راه پیدا می کنند و یا اینکه از راه حلق وارد معده شده و در معده به وسیله آنزیم های معده مهار شده و از بین خواهند رفت. در علم پزشکی آبریزش بینی با واژه های رینیت (rhinitis) و رینوره (rhinorrhea) شناخته شده و هر یک دلایل و علائم مخصوص به خود را دارند.

آبریزش بینی در بچه ها و بزرگسالان می تواند از بینی، پشت گلو و یا هر دو باشد، همانطور که گفتیم؛ اصطلاح رینوره و رینیت (ورم غشایی و مخاطی بینی) برای اشاره به آبریزش بینی استفاده می شوند. رینوره در مورد تخلیه سبک و نسبتا روشن بینی است و رینیت به التهاب بافت های بینی کمک می کند و به دلایل مختلفی ایجاد شده  که اغلب به خاطر آبریزش بینی می باشد، احتقان بینی نیز امکان دارد همراه آبریزش بینی یا بدون آبریزش باشد.

روش های درمان آبریزش بینی

کودکان معمولا در طول سال ۶ یا ۸ بار دچار سرماخوردگی یا تب می شوند که این اتفاق به خاطر تضعیف سیستم ایمنی بدن کودک رخ می دهد، در نتیجه به تدریج با بزرگتر شدن کودک، سیستم ایمنی بدن وی تقویت خواهد شد، البته در شرایطی که رژیم غذایی سالمی داشته باشد. در زیر می توانید با برخی علل رایج آبریزش بینی در کودک آشنا شوید :

قطع آبریزش بینی کودک

  •  آرون گروپس
  • سینوزیت حاد (عفونت سینوس)
  • آلرژی
  • سرماخوردگی نوزاد، کودک یا بزرگسال
  • سندرم Churg-Strauss
  • استفاده زیاد از اسپری بینی
  • سپتوم معکوس
  • اعتیاد به مواد مخدر
  • گرانولوماتوز با پلی آنژیت
  • هوای خشک
  • تغییرات هورمون
  • آنفولانزا
  • شیء خارجی در داخل بینی
  • داروها
  • پولیپ بینی
  • رینیت غیر آلرزی (عطسه یا گرفتگی مزمن که ارتباطی به آلرژی ندارد)
  • آسم پیشرفته
  • بارداری
  • نشت مایع نخاعی
  • ویروس سنسیتیال تنفسی
  • سیگار کشیدن یا دود

چگونگی توقف آبریزش بینی کودک

کودکان معمولا تحمل رنج و بیماری را ندارند و در شرایطی که احساس ناراحتی کنند، بی قراری می کنند، آبریزش بینی می تواند برای کودکان و والدین آنها آزار دهنده باشد، از این رو در اینجا به معرفی روشهایی برای رفع این مشکل می پردازیم.

آبریزش بینی نوزاد

افزایش مصرف مایعات

زمانی که کودک دچار آبریزش بینی می شود، مجبور است از طریق دهان نفس بکشد، حال تنفس از طریق دهان موجب خشکی و کم آبی بدن می شود، از این رو باید مصرف شیر (شیر مادر یا شیر خشک) برای کودک افزایش یابد، در صورتی که کودک شما سن بالای ۶ ماه را دارد، می توانید از آب و مایعات دیگر نیز استفاده کنید، البته لازم است حتما نظر پزشک را در مورد مایعات مفید جویا شوید.

ساکشن حباب

آبریزش بینی اغلب موجب به وجود آمدن خلط در بینی شود که در این صورت تنفس مشکل می شود، از این رو روش ساکشن حباب به منظور خارج کردن مخاط بینی کودک می تواند به تنفس بهتر وی کمک نماید، حال می توانید این وسیله را از داروخانه و بدون نسخه پزشک تهیه کنید و قبل از هر بار استفاده نیز حتما آن را تمیز بشویید.

بالا نگه داشتن سر

یکی از روش های موثر برای رفع مشکل آبریزش بینی در کودک، بالا نگه داشتن سر وی است، این راهکار علاوه بر خارج شدن راحت تر مخاط می تواند از ایجاد آن در گلو نیز جلوگیری کند، برای این منظور می توانید با استفاده از یک یا دو حوله نرم و لطیف زیر سر کودک را تا چند سانت بالا ببرید، البته مراقب باشید خیلی زیر سر کودک بالا نباشد که موجب ناراحتی وی شود.

وازلین

از آنجا که رطوبت دائم ناشی از آبریزش بینی، پوست کودک را حساس می کند، بنابراین با مالیدن یک لایه نازک از وازلین در زیر بینی وی می توانید از بروز حساسیت و بیماری تنفسی کودک جلوگیری کنید.

آبریزش بینی کودک

درمان های گیاهی برای بهبود آبریزش بینی کودک

در اینجا به معرفی برخی راهکار های درمان گیاهی آبریزش بینی متناسب با سن کودکان می پردازیم، البته استفاده از هر یک از این روشها باید با تجویز پزشک صورت گیرد، زیرا هر یک از این موارد ممکن است برای برخی از کودکان مفید بوده و برای برخی دیگر مضر باشد، بنابراین برای اطمینان از عدم مضر بودن این روشها، پزشک باید آن را تایید نماید.

سوپ مرغ گرم

یکی از راهکارهای مفید به منظور بهبود کیپ شدن بینی و آبریزش بینی کودکان سوپ مرغ گرم می باشد که با کاهش التهاب، احتقان را کاهش می دهد و همچنین به کودک کمک می کند که تا هیدراته بماند.

مایعات فراوان و گرم

از دیگر روش های بهبود گرفتنی بینی کودک آب و مایعات فراوان است زیرا، آب و دیگر مایعات امکان دارد کمک زیادی به رقیق شدن مخاط و بهبود گرفتگی بینی و سرفه کردن کند بنابراین اگر کودک تان دچار تب شده است به او مایعات دهید تا از کم آبی بدن پیشگیری نماید و زمانی که کودک بیمار نوشیدن مایعات فراوان و گرم از اهمیت بسیار بالاییی برخوردار است

روغن اکالیپتوس

یکی از روش های طبیعی به منظور بهبود گرفتگی بینی کودکان استفاده از روغن اکالیپتوس می باشد بنابراین، مقداری از این روغن را بر روی یک دستمال مالیده و نزدیک بینی کودک تان گذاشته با انجام اینکار کودک احساس بهتری خواهد داشت و کمک زیادی به بهبود گرفتگی بینی کودک می کند.

لیمو

استفاده از لیمو کمک زیادی به درمان گرفتگی بینی کودکان می کند از این رو، داخل آب گرم یا چای یک لیموی تازه بچکانید و آن را به کودک تان دهید.

عسل و زنجبیل

ترکیب زنجبیل و عسل برای بهبود آبریزش بینی توصیه شده است، برای این منظور می توانید ریشه زنجبیل را پوست بگیرید و آب آن را گرفته با عسل مخلوط کنید، سپس آن را ۲ یا ۳ بار در روز به کودک بدهید.

روغن خردل

روغن خردل یک روش درمانی موثر برای قطع آبریزش بینی کودکان می باشد، برای این منظور مقداری روغن خردل را با حبه های سیر و دانه های کاروم مخلوط کرده و گرم کنید، سپس این ترکیب را به سینه و کمر کودک بمالید، می توانید اثرات این درمان گیاهی را بعد از دو بار ماساژ مشاهده کنید.

روغن نارگیل و کافور

یکی از درمان های خانگی موثر دیگر برای برطرف کردن آبریزش بینی در کودک، استفاده از روغن نارگیل و کافور است، این دو ماده را بعد از ترکیب با هم, کمی گرم کنید و سپس آن را به گردن، کمر و قفسه سینه کودک بمالید و ماساژ دهید، این کار علاوه بر پاکسازی سینه کودک می تواند به بهبود آبریزش بینی وی نیز کمک نماید.

رفع آبریزش بینی کودک

علاوه بر استفاده از راهکار های ذکر شده در بالا، توجه داشته باشید که کودک در ماه های سرد سال پوشش مناسبی داشته باشد، همچنین استفاده از دستگاه های بخور در محیط خانه و رطوبت متعادل هوا می تواند به رفع آبریزش بینی کمک نماید، در صورتی که این روشها موثر واقع نمی شود، حتما برای اطمینان و حفظ سلامت کودک باید به متخصص مراجعه شود.

 

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *