دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

کاشت ریزوم و اصول مهم برای پرورش این گیاه

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۴ تیر ۱۴۰۰
  • ۰

توجه داشته باشید که پرورش و کاشت ریزوم چندان کار سخت و پیچیده ای نیست و شما می توانید با مطالعه این مطلب با روش های کاشت و همچنین مراقبت های لازم ریزوم ها به خوبی آشنا شوید با ما همراه باشید.

به طور کلی ریزوم گیاهی علفی و یکساله است که عمدتا مورد کاشت و تکثیر قرار می گیرد و به خاطر خواص بی شمار و همچنین رشد سریعی که دارد امروزه مورد توجه بسیاری از پرورش دهندگان گل و گیاه قرار گرفته است.

آشنایی با نحوه کاشت ریزوم

بهتر است بدانید کلمه ریزوم که ریشه در ادبیات یونانی دارد و به معنای توده ریشه ای است معمولا به ساقه زیرزمینی برخی از گیاهان اشاره دارد که رشدی افقی دارند اما شاخ و برگ هایشان را به بیرون از خاک هدایت می کند. همچتین می توان گفت گیاهان ریزوم دار گیاهانی هستند که ساقه آن ها به صورت افقی و در زیر خاک رشد می کند و برگ خارج از خاک است و با قطع بخشی از ساقه آن این گیاه از بین نخواهد رفت بلکه از همانجا در زیر خاک گسترش می یابد و جوانه های تازه ایجاد می کند. گیاهان مختلفی مانند نیشکر، موز، خیزران، زنبق، باریک برگان و برخی از انواع سرخس ها دارای ریزوم هستند. توجه داشته باشید که ریزوم ها دارای ماینگره های کوتاه هستند که از پایین گره ها، ریشه می فرستند و شاخه های جدید روبه بالا از بالای گره ها تولید می کنند. به صراحت می توان گفت که درختان سپیدار نیز از طریق ریزوم گسترش می یابند و اگرچه درختان سپیدار جدا به نظر می رسند اما همه آن ها در زیرزمین به یکدیگر متصل شده اند و ممکن است بزرگ ترین ارگانیسم های روی زمین باشند. همچنین از گیاهان دیگری که از ریزوم استفاده می کنند می توان به درخت بلوط سمی، پیچک سم و مگس خوار ونوس اشاره کرد. همچنین ریزوم ها نوعی ساقه زیرزمینی هستند که توده ریشه بسیاری از گیاهان را شامل می شود و از آن عمدتا برای کشت گیاهان استفاده می کنند. معمولا شما می توانید ریزوم ها را به چندین قسمت تقسیم و هر ریزوم را به صورت جداگانه کشت نمایید.

چگونگی کاشت ریزوم

دستورالعمل کاشت ریزوم:

توجه داشته باشید که برای کاشت ریزوم در ابتدا بایستی سر و ته گیاهتان را پیدا کنید که معمولا پیدا کردن سر و ته ریزوم سخت است و باید با دقت به این کار بردازید.

پس از پیدا کردن سر و ته پیاز می توانید خاک مرغوبی را که تهیه کرده اید درون گلدان بریزید و گلدان را کامل پر کنید. توصیه می شود که گلدان انتخابی تان برای کاشت این گیاه نباید خیلی بزرگ باشد و همچنین سایز گلدان بهتر است ۲ الی ۳ برابر پیاز آن باشد.

حال قسمت های انتهایی ریزوم را به گونه ای درون خاک قرار دهید که نصف دیگر آن بیرون از خاک باشد و سپس عمل آبیاری را انجام دهید.

پس از این شما به سادگی ریزوم را کشت کرده اید و به پایان مراحل رسیده اید اما در مورد مراقبت های لازم بایستی هر زمان که سطح بستر خشک شد اقدام به آبیاری نمایید به گونه ای که آب کاملا خارج شود و آبی در زیر گلدان باقی نماند چون وجود آب اضافی در گلدان باعث پوسیدگی آن خواهد شد.

  •  آرون گروپس

دقت داشته باشید که بهترین بازه دمایی برای نگهداری از این گیاه ۲۰ الی ۳۰ درجه سانتی گراد است و همچنین برای جوانه زنی ریزوم ها باید صبر و حوصله زیادی داشته باشید چون ممکن است مدت زمان ۳ ماه طول بکشد.

ریزوم ها معمولا بسیار نور دوست هستند و چنانچه در محیطی با نور کم قرار گیرند برگ های آن به تدریج کوچک شده و ساقه ها دراز خواهند شد.

از آنجایی که شاخه های ریزوم قابل هرس هستند می توانید در صورت بد فرم شدن آن ها را از انتها برش دهید و دقت کنید که به ریزوم آسیبی وارد نشود و با گذشت منتظر رویش شاخه باشید.

روش های پرورش گیاه ریزوم دار

تکثیر گیاهان ریزوم دار:

به طور کلی تکثیر یک گیاه با استفاده از ریزوم ها به جای بذر یا هاگ اغلب آسان تر است زیرا یک ریزوم می تواند قطعه قطعه شود و هر بخش اگر حداقل یک گره داشته باشد می تواند گیاه جدیدی را به وجود بیاورد. با این حال ریروم های انبارشده مستعد گندیدگی در اثر عفونت های قارچی و باکتریایی هستند. از نظر تجاری نیز ریزوم ممکن است با استفاده از کشت بافت پرورش داده شود و همچنین برای باغبان های خانگی ممکن است ریزوم های غیرمقاوم کنده شده و در فصل زمستان ذخیره شوند تا در فصل بهار مجددا کشت شوند.

راه های تکثیر ریزوم گیاهان

شرایط مورد نیاز برای کاشت ریزوم ها:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی خواهند داشت که شما بایستی آن را فراهم نمایید و به همین منظور در ادامه سعی داریم تا به بیان شرایط مورد نیاز برای کاشت ریزوم ها بپردازیم:

خاک:

معمولا خاک مورد نیاز برای بستر ریزوم ها ترکیبی از کوکوپیت، پیت ماس و ورمی کمپوست است که البته باید از زهکشی ایده آلی هم برخوردار باشد تا غده زیرزمینی گیاه بتواند به خوبی رشد کند.

نور و دما:

به صراحت می توان گفت که بازه دمایی مناسب برای پرورش ریزوم ها بین ۱۰ الی ۳۰ درجه سانتی گراد خواهد بود. همچنین این گیاه در برابر گرما و سرما مقاوم بوده و به راحتی به رشد خود ادامه می دهد. در مورد نور نیاز نیز می توان گفت که ریزوم ها برای رشد ایده آل نیاز به آفتاب کامل و نیمه سایه دارند.

آبیاری:

ریزوم ها برای اینکه بتوانند روند رویش خود را به خوبی طی کنند نیاز به آبیاری منظم و متوسطی دارند و همچنین تنها زمانی باید اقدام به آبیاری بستر آن نمایید که خاک کاملا خشک باشد زیرا غرقابی شدن بستر گیاه می تواند باعث پوسیدگی ریشه شود.

شزرایط لازم برای بستر ریزوم ها

تفاوت ریزوم با ساقه ی رونده:

بهتر است بدانید که گاهی اوقات ریزوم ها با ساقه های رونده اشتباه گرفته می شوند. برای مثال ساقه های رونده معمولا از یک ساقه جوانه می زنند و بین گره هایش فاصله زیادی مشاهده می شود که اغلب در انتهای خود شاخه تولید می کند. از دسته گل های دارای ساقه ها رونده می توان به توت فرنگی اشاره کرد زیرا توت فرنگی اغلب ساقه های رونده را روی سطح زمین می گستراند و با رشد گیاهچه ها انتهای ساقه رونده می تواند نیروی جاذبه زمین را به سمت پایین بکشد. همچنین با نزدیک شدن به سطح زمین ریشه ها قابلیت رشد دارند و می توانند گیاه جدید را به هم متصل کنند. به صراحت می توان گفت که ریزوم ها فاصله کمتری بین گره ها دارند و شاخه های جدید و ریشه ها نیز می توانند در هر نقطه ای از طول آن ها رشد کنند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *