دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

با انواع دمنوش های مفید در بارداری آشنا شوید

  • منصوره رمضان زاده
  • ۹ آذر ۱۴۰۲
  • ۰

مصرف دمنوش های مفید در بارداری خواص و مزایای فراوانی برای مادران دارد و با توجه به این که این نوع نوشیدنی ها باعث ایجاد آرامش و تسکین درد می شوند بنابراین اغلب بانوان باردار تمایل به خوردن آن ها در این دوران دارند اما باید در نوع و نحوه مصرف آن ها احتیاط لازم را داشت.

از جمله نوشیدنی های سالمی که می توان در دوران بارداری مصرف نمود انواع دمنوش های گیاهی می باشد که قبل از استفاده آن ها باید نسبت به فواید و مضرات و همچنین منع یا مجاز بودن مصرف آن ها در این دوران آگاهی لازم را داشته باشید چرا که احتمال دارد برای سلامتی مادر و جنین خطرناک باشد. در همین راستا سعی داریم در این مطلب به منظور آگاهی شما عزیزان به معرفی مجموعه ای از انواع دمنوش های مفید در بارداری و مزایای خوردن آن ها در این دوران بپردازیم.

انواع دمنوش های مفید در بارداری

به طور کلی دمنوش های متنوعی وجود دارند که برای مصرف در دوران بارداری مناسب می باشند. خوردن دمنوش های مفید در بارداری در تامین سلامتی مادر و جنین کمک کننده خواهد بود و اگر طبق یک برنامه خاص زیر نظر پزشک متخصص مصرف شوند قطعا مزایای زیادی را برای مادران خواهند داشت و در رفع مشکلات این دوران موثر خواهد بود.

مناسب ترین انواع دمنوش برای بارداری

از آنجایی که در دوران حاملگی خوردن برخی از مواد غذایی و نوشیدنی ها نامناسب و مضر می باشد بنابراین می توان با مصرف این دمنوش های گیاهی کمبودها و نیازهای تغذیه ای مادران را رفع نمود. برخی از انواع دمنوش همچون آویشن، بابونه، زعفران و … در دسته گیاهان قاعده آور قرار می گیرند به همین خاطر باید در هنگام استفاده آن ها در دوران بارداری محتاطانه عمل کرد چرا که اگر در مصرف آن ها و دیگر دمنوش ها اعتدال را رعایت نکرد امکان دارد سلامتی مادر را به خطر بیندازد و حتی موجب سقط جنین و زایمان زودرس گردد.

بهترین انواع دمنوش برای بارداری

مزایای مصرف دمنوش در بارداری

  • زمانی که مادر باردار تمایلی به خوردن آب ندارد مصرف دمنوش های مختلف در تامین آب بدن او بسیار کمک کننده خواهد بود.
  • این نوع نوشیدنی ها رحم مادر را برای عمل زایمان کاملا آماده می کند.
  • بعضی از انواع گیاهان می توانند به عنوان یک دمنوش تسکین دهنده در دوران حاملگی مورد استفاده قرار گیرند.
  • استفاده از دمنوش مواد مغذی فراوانی را برای بدن مادر باردار تامین می کند.
  • دمنوش های مفید در حاملگی در کم کردن حالت تهوع در این دوران کمک کننده خواهند بود.
  • برعکس ماده ای همچون قهوه دمنوش ها دارای کافئین نیستند.

دمنوش های مختلفی وجود دارد که برای استفاده در دوران حاملگی کاملا مفید و مناسب می باشند که نه تنها برای مادر باردار مشکلی بوجود نمی آورند بلکه در راحتی و بهبود وضعیت بارداری نیز بسیار کمک کننده می باشند. در ادامه به معرفی انواع مختلفی از این دمنوش ها پرداخته ایم.

بهترین انواع دمنوش در بارداری

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

دمنوش گزنه

یکی از دمنوش های مفید در در دوران حاملگی دمنوش گزنه می باشد که دارای انواع  ویتامین ها و مواد معدنی می باشد و نقش مهمی در سلامت قلب و بهبود درد مفاصل دارد  و همچنین به دلیل اینکه این دمنوش دارای مواد مغذی می باشد تاثیر زیادی در سم زدایی بدن دارد به همین خاطر برای باردار شدن مفید است و کمک زیادی به انعقاد خون می شود و کمک زیادی به افزایش شیر مادر و کاهش درد قاعدگی می کند.

دمنوش نعناع

به منظور آرام کردن ماهیچه استفاده از این دمنوش بسیار مفید است و استفاده از ان در ماه های اول حاملگی کمک زیادی به رفع حالت تهوه می کند.

بادرنجبویه

از دیگر دمنوش های مفید در دوران حاملگی بادرنجبویه می باشد که به عنوان آرام بخش محسوب می شود و کمک زیادی به تسکین تحریک پذیری، بی خوابی و اضطراب می کند.

بوته ی چای گل سرخ

استفاده از این گیاه در دوران حاملگی مفید است  و طعم آن مشابه چای است و بر روی هضم، کولیک و رفلاکس معده تاثیرات مثبتی دارد  از این رو می توانید از این دمنوش استفاده کنید.

دمنوش تمشک

برای این کار می توانید با دم کردن برگ تمشک یک دمنوش مناسب تهیه نمایید. این دمنوش را می توانید پس از هفته بیست و چهارم بارداری به میزان یک لیوان در طول روز استفاده نمایید. این نوع دمنوش دارای مقدار فراوانی کلسیم و منیزیم می باشد. این نوع دمنوش رحم را برای زایمان آماده کرده و از بروز بواسیر پس از زایمان ممانعت می کند.

دمنوش نعناع

این نوع دمنوش برای تسکین ماهیچه های معده بسیار مفید می باشد. مصرف این دمنوش در ماه های اولیه حاملگی به برطرف کردن حالت تهوع کمک خواهد کرد.

دمنوش زعفران

دمنوش زعفران بسیار دوست داشتنی و مورد پسند می باشد و برای از بین بردن دردهای قاعدگی، رفع سرماخوردگی، تققویت کردن قلب و حافظه و از بین بردن ناباروری بسیار موثر می باشد. همچنین ضدافسردگی بوده و باعث ایجاد حالت شادابی و نشاط در فرد می شود.

انواع دمنوش های مفید در بارداری

دمنوش رزماری

این نوشیدنی برای توانمند سازی ماهیچه ها بسیار مناسب می باشد و عمل زایمان را راحت می کند. توصیه می شود که این دمنوش را در اواخر بارداری استفاده نکنید چرا که امکان دارد باعث انقباض ماهیچه ها شده و به نوزاد صدمه برساند.

دمنوش گل محمدی

این نوشیدنی یک نوع تسکین دهنده قوی می باشد که التهابات بدن را برطرف ساخته و برای التیام زخم و کبودی بسیار موثر می باشد. همچنین موجب تقویت عملکرد قلب نیز می شود. دمنوش گل محمدی برای مادران حامله ای که در این دوران امکان دارد بی اشتها شوند بسیار مفید بوده و باعث کاهش ناراحتی های گوارشی و کم شدن کلسترول خون می شود.

دمنوش گل محمدی سرشار از ویتامین سی بوده و در جذب آهن بسیار کمک کننده می باشد. این دمنوش همچنین در رشد و نمو جنین و ایجاد کلاژن برای شکل گیری بافت استخوان و عضله های جنین بسیار اثرگذار می باشد. همینطور می توان گفت دمنوش گل محمدی در بهبودی بیماری هایی همچون آنفولانزا و یبوست بسیار موثر می باشد.

انواع مختلف دمنوش های مفید در بارداری

دمنوش دارچین

از جمله دمنوش های مناسب و مفید برای آرام شدن اعصاب، از بین بردن استرس و عفونت های دوران حاملگی این نوع دمنوش می باشد که همچنین در برطرف ساختن حالت تهوع و دفع سموم مختلف بسیار کمک کننده می باشد.

دمنوش عناب

عناب غنی از ویتامین سی می باشد و استفاده از آن در دوران حاملگی بسیار مناسب می باشد. در صورتی که باردار می باشید و اغلب خسته و بی حال به نظر می رسید بهتر است که از این نوع دمنوش استفاده نمایید. این نوع دمنوش دردهای قسمت شکم را به حداقل می رساند و در رفع حالت افسردگی بسیار موثر می باشد. همچنین دمنوش عناب در برطرف ساختن حالت تهوع و پایین آوردن فشار خون نیز تاثیرگذار می باشد.

فواید خوردن دمنوش در بارداری

دمنوش زنجبیل

مادرانی که از حالت تهوع در دوران حاملگی آزرده خاطر هستند می توانند این نوع دمنوش را مصرف نمایند. دمنوش زنجبیل در بهبودی گوارش و رفع مشکلات معده بسیار تاثیرگذار می باشد. در صورت تمایل می توانید در طول روز حدود ۲ الی ۳ فنجان از این دمنوش را استفاده نمایید.

دمنوش به لیمو

این نوع دمنوش از جمله دمنوش های محبوب و دوست داشتنی در این دوران می باشد که اغلب پزشکان نوشیدن آن را در این دوران پیشنهاد می کنند چرا که موجب تنظیم فشار خون می شود. البته باید در نظر داشت که این نوع دمنوش عوارضی را نیز به همراه دارد و امکان دارد سلامتی جنین به خطر بیفتد. بنابراین تا جایی که امکان دارد در رابطه با مصرف آن حتما با پزشک متخصص مشورت نمایید.

انواع دمنوش مناسب در حاملگی

نکته : دمنوش های علاوه بر خواصی که دارند ممکن است مضراتی نیز داشته باشند بنابراین بهتر است در مصرف آن زیاده روی نکنید.

در مطلب ارائه شده شما عزیزان را با انواع مختلف دمنوش های مفید دوران بارداری و تاثیرات و فواید ناشی از خوردن آن ها آشنا کردیم که امیدواریم نهایت استفاده و بهره مندی را از آن برده باشید.

 

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *