دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

مراقبت های بعد از سقط جنین و راهکارهای موثر برای بهبودی

  • منصوره رمضان زاده
  • ۳۰ فروردین ۱۴۰۰
  • ۰

سقط جنین از جمله معضلاتی می باشد که احتمال دارد مادران در هنگام بارداری به دلایل مختلفی با آن رو به رو شوند که در این وضعیت مادر علاوه بر حمایت عاطفی نیاز به یک سری مراقبت های بعد از سقط جنین دارد تا بتواند از این طریق روح و جسم خود را تقویت نماید.

یکی از مشکلات رایجی که امکان دارد برای بسیاری از مادران در زمان بارداری اتفاق بیفتد سقط جنین می باشد که به شکل خود به خود و یا با استفاده از دارو و عمل کورتاژ و یا این که به صورت ترکیبی از هر دو مورد انجام می گیرد. بعد از عمل سقط جنین نیاز به یک سری اقدامات و کارها می باشد تا از میزان استرس مادر کم شده و سلامتی خود را مجددا بدست آورد. در همین زمینه قصد داریم در این مطلب به معرفی مهمترین موارد مراقبت های بعد از سقط جنین به منظور آگاهی شما عزیزان بپردازیم.

انواع مراقبت های بعد از سقط جنین

به طور کلی بدن بعد از سقط جنین خیلی سریع بهبود یافته و اغلب بانوان در طول دو الی چهار هفته بعد از این اتفاق قادر به تخمک گذاری می باشند ولی در طی این مدت فرد نیاز به یک سری مراقبت های بعد از سقط جنین دارد تا از لحاظ روحی و جسمی به بهبودی و سلامت کامل دست یابد. این اعمال علاوه بر کاهش میزان استرس و افسردگی مادران و تقویت روحیه آن ها به آمادگی آن ها برای بارداری های بعدی کمک شایانی خواهد کرد.

راه های بهبودی بعد از سقط جنین

با این وجود اغلب زنان دچار عوارض جانبی مختلفی همچون خونریزی روشن قسمت واژینال، داشتن تهوع و استفراغ، گرفتگی در ناحیه شکم، کوفتگی بدن، احساس درد در سینه می شوند. از جمله عوارض رایج بعد از سقط جنین که می توان به آن اشاره کرد عفونت می باشد. قرارگیری در برابر باکتری ها با برقراری یک رابطه جنسی زودهنگام یا بکار بردن تامپون باعث ایجاد عفونت خواهد شد. نشانه های عفونت از جمله ترشحات بدبو قسمت واژن، درد زیاد در قسمت لگن، بروز تب و همچنین عفونت بهبود نیافته ممکن است که موجب بیماری التهابی لگن شود. در ادامه چند مورد از انواع اقدامات مناسب برای مراقبت مادر از خود پس از سقط جنین را شرح داده ایم.

مراقبت های پزشکی بعد از سقط جنین

کنترل کردن درجه حرارت بدن

بانوان بعد از سقط جنین باید به طور حداقل تا پنج روز میزان درجه حرارت بدن خود را تحت کنترل قرار دهند. در صورتی که دمای بدن به بیشتر از ۳۷.۵ درجه حرارت رسید با پزشک خود صحبت کنید. بروز تب امکان دارد از نشانه های وجود عفونت در بدن فرد باشد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

بکار بردن کمپرس سرد و گرم

اغلب بانوان بعد از سقط جنین منجر به سردرد می شوند. برای کم کردن و رفع سردرد و همچنین گرفتگی عضله های شکم بهترین راهکار این است که از کمپرس سرد و گرم استفاده گردد.

استراحت کردن

با توجه به این که این اتفاق قطعا تجربه سختی برای مادران می باشد و مشکلاتی را به دنبال دارد بنابراین برای بهبود یافتن فکر و جسم به اندکی زمان نیاز است. بدین ترتیب سعی کنید در ساعات و روزهای بعد از سقط جنین تا می توانید به استراحت کردن بپردازید. خوردن شیر گرم باعث ایجاد خواب عمیق می شود.

راهکارهای مناسب بهبودی بعد از سقط جنین

استفاده از دارو

سقط جنین موجب ایجاد درد و گرفتگی در قسمت شکم مادر می شود. مقدار درد بسته به دلیل سقط جنین متفاوت می باشد. با صحبت کردن با پزشک خود به منظور کاهش درد از داروهایی همچون ایبوپروفن استفاده نمایید. باید با تجویز پزشک ضد اسپاسم استفاده کنید. حتی بیشترین دردها بعد از گذشت چند روز رفع می شوند. اگر با افزایش درد رو به رو شدید به اقدامات پزشکی احتیاج دارید.

پرهیز از داشتن رابطه جنسی

در جهت انجام مراقبت های لازم پس از سقط جنین چند ماه اول به هیچ عنوان نباید رابطه جنسی داشته باشید چرا که بدن باید به خوبی بهبود پیدا کند. پیش از اقدام برای بارداری مجدد با پزشک خود صحبت کنید. در صورتی که در این زمان قصد ندارید بچه دار شوید بهتر است که از راهکارهای پیشگیری استفاده نمایید.

انواع مراقبت های بعد از سقط جنین

انجام نکات بهداشتی

بعد از سقط جنین باید مسائل بهداشتی را به طور کامل رعایت نمایید. به منظور کنترل نمودن خونریزی از دستمال های بهداشتی یا نوار بهداشتی استفاده نمایید. متناسب با نوع آب و هوا و میزان درجه حرارت محیط پیرامون خود در طول روز یک الی دو مرتبه دوش بگیرید. به این نکته دقت نمایید که از ترکیبات ضدعفونی کننده برای شستن قسمت واژن خود اجتناب کنید چرا که این کار باعث بروز عفونت می شود.

داشتن تغذیه سالم و مقوی

بعد از سقط جنین بدن به منظور بهبودی و تسکین احتیاج به ترکیبات مغذی و مفید دارد. بنابراین باید یک برنامه غذایی خوب و ایده آل داشته باشید. یک رژیم مناسب رژیمی می باشد که بدن شما به آن نیاز دارد. وعده های غذایی باید دارای انواع گروه های مواد مغذی باشد. میزان آهن و کلسیم مورد استفاده خود را بالا ببرید.

انواع اقدامات مناسب بعد از سقط جنین

اقدامات مهم و ضروری پس از سقط جنین

  • به ترشحات غیرعادی واژن توجه زیادی داشته باشید.
  • تا جایی که امکان دارد به طور مرتب ورزش کنید و میزان وزن خود را بدون تغییر نگه دارید.
  • نشانه های همچون تب را نادیده نگرفته چرا که ممکن است از علائم عفونت پس از سقط جنین باشد.
  • تا هنگامی که حداقل دو نوبت قاعدگی را پشت سر نگذاشته اید اقدام به بچه دار شدن نکنید.
  • برای مدت زمان معینی از برقراری رابطه جنسی پرهیز نمایید تا بدین گونه از ایجاد عوارض و پیامدهای احتمالی ممانعت کنید.
  • ویتامین های مخصوص دوران حاملگی و مکمل های اسید فولیک را در طول روز بعد از صحبت کردن با پزشک استفاده نمایید.
  • در دوران حاملگی از خوردن الکل و استعمال دخانیات پرهیز نموده و استفاده از کوکائین را کاهش دهید.

راهکارهای لازم و موثر پس از سقط جنین

راهکارهای موثر و کاربردی برای بهبودی بعد از سقط جنین

به منظور محدود کردن عوارض و آسیب های سقط جنین انجام برخی نکات موثر و کمک کننده خواهد بود که در ادامه آن ها را شرح داده ایم.

  • بهترین کار این است که حدود چند روز در خانه استراحت نمایید.
  • پدهای گرم کننده بکار گیرید که در کاهش دردها و ناراحتی های عضله های قسمت شکم بسیار موثر می باشد.
  • سعی کنید دست و صورت خود را به طور مداوم شستشو دهید به ویژه اگر احساس حالت تهوع دارید.
  • به منظور کم کردن درد قسمت سینه ها از یک سوتین سفت و محکم استفاده نمایید.
  • برای کاستن درد از داروهای موثری همچون ایبوپروفن استفاده نمایید.
  • سعی کنید تا جایی که امکان دارد اطراف خود را مملو از دوستان و افراد مورد علاقه خود کنید چرا که به خاطر تغییرات هورمونی احساسات شما در حال تغییر می باشد.

انواع اقدامات مهم بعد از سقط جنین

در مطلب ارائه شده شما عزیزان را با انواع اقدامات موثر و مراقبت های بعد از سقط جنین به طور کامل آشنا کردیم که امیدواریم از آن نهایت استفاده را برده باشید.

 

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *