دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

حیوان کانگورو و دانستنی های علمی و جالب درباره این حیوان استرالیایی

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۷ فروردین ۱۴۰۰
  • ۰

توجه داشته باشید که حیوان کانگورو در واقع از دسته حیوانات بومی استرالیا می باشد که در این مطلب سعی داریم شما را با ویزگی های ظاهری، تولید مثل و زیستگاه این حیوان گیاه خوار آشنا نماییم با ما همراه باشید.

به طور کلی کانگورو از دسته حیوانات گیاه خوار محسوب می شود که اغلب در جلوی شکمش دارای کیسه است و به همین خاطر در خانواده حیوان گیاه خوار کیسه دار دسته بندی شده است. همچنین این حیوان دارای پاهای درازی است که اغلب با این ویژگی شناخته می شود.

آشنایی با حیوان کانگورو

بهتر است بدانید که کانگورو در واقع جانوری از راسته کیسه داران علف خوار و از خانواده درازپایان می باشد که در مناطق مختلف استرالیا و گینه نو یافت می شود. این جانور قادر است به کمک پاهایش پرش های بلندی انجام دهد که طول این پرش ها اغلب به سه متر هم می رسد. دم کانگوروها معمولا بلند و عضلانی است و نوع ماده آن نیز دارای کیسه ای هستند که نوزاد نارس کانگورو پس از به دنیا آمدن به داخل آن رفته و در آنجه از شیر مادر تغذیه می کند تا به رشد کافی رسیده و قادر به زندگی در بیرون کیسه شود. نوزاد کانگوروها در هنگام تولد جثه ای بسیار کوچک دارند که قطر آن از دو سانتی متر بیشتر نمی شود. همچنین بزرگ ترین نوع آن کانگوروی قرمز است که در تمامی مناطق نیز یافت می شود. جالب است بدانید که حیوان کانگورو نماد کشور استرالیا است و به همین خاطر بر روی نشان ملی استرالیا و برخی از اسکناس های این کشور تصاویری از کانگوروها نقش بسته است. بر اساس اعلام دولت استرالیا در سال ۲۰۱۱ حدود ۳۴ میلیون کانگورو جهت استفاده های تجاری نگهداری می شوند. معمولا کانگوروهای وحشی برای استفاده از گوشت، پوست و چرم آن ها و همچنین جلوگیری از آسیب به محصولات کشاورزی شکار می شوند و برخی از کارشناسان معتقد هستند که مصرف گوشت این حیوان به دلیل میزان چربی بسیار پایین، در مقایسه با سایر گوشت های رایج برای بدن انسان مناسب تر است.

ویژگی های حیوان کانگورو

انواع کانگورو ها:

جالب است بدانید که حیوان کانگورو دارای انواع مختلفی است که هر کدام بر اساس ویژگی های ظاهری شناخته می شوند و در ادامه نیز سعی داریم به بیان انواع آن بپردازیم:

کانگوروی قرمز: به صراحت می توان گفت که بزرگ ترین گونه از سرده کانگوروها است که تاکنون منقرض نشده و بومی مناطق استرالیا می باشد. این نوع از کانگور معمولا به استثناء زمین های حاصلخیز جنوب استرالیا، سواحل شرقی و جنگل های بارانی شمالی در سرتاسر این کشور پراکنده شده است. کانگورهای قرمز معمولا دارای گوش هایی نوک تیز و بلند هستند و پوزه هایی صاف دارند. این حیوان مانند دیگر کانگورها دارای سه رحم است و ادرار، مدفوع و لوله تناسلی آن ها نهایتا از یک مسیر مشترک به بیرون راه پیدا خواهند کرد. جالب است بدانید که طول دوران بارداری کانگوروی قرمز تنها ۲۸ روز است و جنین به صورت نارس زاده خواهد شد و پس از آن جنین فاصله بین سوراخ تناسلی و کیسه را کشان کشان طی می کند و سپس خود را درون یک کیسه به یک پستان می چسباند و از آن مستمر می مکد تا به رشد برسد و نهایتا پس از حدود ۱۹۰ روز از طریق کیسه زاده خواهد شد.

آشنایی با انواع کانگوروها

کانگوروی خاکستری غربی: کانگوروی خاسکتری غربی در واقع نام یک گونه از سرده درازپاها می باشد که جثه ای تقریبا بزرگ دارد و وزن نرهای از ماده ها بیشتر و به مراتب قوی تر خواهند بود.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

کانگوروی خاکستری شرقی: گونه ای کانگورو از سرده درازپاهای تیره درازپایان است که اغلب در تعداد میلیونی در مناطق شرقی و جنویب استرالیا یافت می شود. همچنین کانگوروی خاکستری شرقی از جمله کانگوروهای بزرگ جثه محسوب می شود که وزن نرها بین ۲۰ تا ۶۶ کیلوگرم است. همچنین نرها نسبت به ماده ها جثه بزرگ تر و قوی تری دارند و معمولا وزن ماده ها به ۳۲ کیلوگرم خواهد رسید. جالب است بدانید که رنگ پوست این گونه از کانگوروها متفاوت است و معمولا خاکستری های قهوه ای در روی بدن و خاکستری روشن در زیر است.

کانگوروی بزشکل: گونه ای والاییاز تیره درازپاها می باشد که اغلب در شمال استرالیا زندگی می کند. همچنین در سیاهه قرمز این جانور در وضعیت کمترین نگرانی طبقه بندی شده است. توجه داشته باشید که طول عمر متوسط یک کانگوروی وحشی کمتر از ۱۰ سال است اگرچه برخی از کانگوروها که در طبیعت یافت شده اند که عمر آن ها نزدیک به ۲۰ سال بوده است. جالب است بدانید که کانگورهایی که در اسارت نگهداری می شوند به طور کلی حدود ۲۳ سال عمر خواهند کرد.

چگونگی تغذیه کانگوروها

ویژگی های ظاهری:

بهتر است بدانید که کانگورهای کیسه دار اغلب کیسه ای در زیر شکم دارند که نوزادان پس از تولد که بسیار کوچک و ناتوان هم هستند به صورت غریزی داخل این کیسه می روند و وارد مرحله جدیدی از زندگی خود می شوند. نوزادان در این کیسه معمولا از شیر مادر تغذیه می کنند و زمانی که به حدی از رشد رسیدند که قابلیت دفاع از خودشان را داشتند کیسه را به تدریج ترک خواهند کرد. توجه داشته باشید که کیسه داران پیش از حیواناتی که جنین خود را داخل رحم پرورش می دهند وجود داشته اند و از آنجایی که حیواناتی که جنین خود را در داخل رحم پرورش می دهند قادر به تغذیه بهتر جنین خود می باشند به همین دلیل است که نسل کیسه داران در اغلب نقاط دنیا از بین رفته است. همچنین با جدا شدن استرالیا از سایر قاره ها حیواناتی که جنین خود را داخل رحم پرورش می دادند توانستند خود را به آن جا برسانند و به همین خاطر تعداد حیوانات کیسه دار در استرالیا رو به افزایش است.

زیستگاه و تغذیه کانگوروها:

به طور کلی به غیر از صاریغ ویرجینیا که در آمریکای شملی قرار دارد سایر کیسه داران در نیمکره جنوبی یافت خواهند شد. حدود ۳۳۴ گونه از این جاندار وجود دارد که نزدیک به ۲۲ گونه در استرالیا، گینه نو و جزایر نزدیک به آن ها زندگی می کنند. همچنین حدود ۱۰۰ گونه دیگر در قاره آمریکا به ویژه در آمریکای جنوبی وجود دارند و تنها ۱۳ گونه در آمریکای مرکزی زیست می کنند. همانطور که می دانید حیوان کانگورو معمولا گیاه خوار است و به همین خاطر تنها در فضاهای سرسبز یافت می شود.

ویزگی ظاهری کانگوروها

تولید مثل در کانگوروها:

توجه داشته باشید که زمان جفت گیری تا تولد کیسه دارای حدود ۱۱ تا ۴۲ روز طول خواهد کشید و معمولا بچه ها هنگام تولد بسیار کوچک بوده و کم پیش می آید که بیشتر از ۱ گرم وزن داشته باشند. همچنین رشد آن ها ناقص بوده و پس از تولد سایر مراحل رشدشان را در کیسه سپری خواهند کرد. از آنجایی که بزرگ شدن نوزادان نیاز به انرژی زیادی دارد میزان مرگ و میر در میان مادران بسیار بالا است. کانگورها معمولا در فواصل بسیار کوتاهی از یکدیگر متولد می شوند و بچه قبلی هنوز از کیسه خارج نشده بچه بعدی دنیا خواهد آمد و به همین خاطر مادر مجبور خواهد بود به هر دو بچه خود شیر بدهد. در این هنگام است که سینه های مادر دو نوع شیر تولید می کند که متناسب با نیاز های سنی بچه ها باشد که یکی شیر رقیق با کربوهیدرات و کمی پروتئین برای بچه تازه تولد شده و دیگری شیر پرچرب برای فرزند بزرگ تر است.

 

تولید مثل در حیوان کانگورو

همچنین در ادامه پیشنهاد می شود که با کلیک بر روی لینک های مقابل با مطالب حیوان راکن و همچنین مطلب در مورد حیوان کایوت نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *