دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

تاثیر رنگ بر اشتهای کودک، کدام رنگ ها بر اشتهای کودکان تاثیر مثبتی دارند؟

  • منصوره رمضان زاده
  • ۱۹ دی ۱۳۹۹
  • ۰

تاثیر رنگ بر اشتهای کودک از جمله موضوعات علمی می باشد که در زمینه تغذیه کودکان به اثبات رسیده است و با بهره گیری از آن می توان از بروز اختلالات و مشکلات ناشی از بدغذایی و بی اشتهایی کودکان جلوگیری کرد و از این طریق رشد و سلامت جسمی آن ها را تضمین نمود.

یکی از عواملی که بر روی اشتهای کودکان تاثیرگذار بوده انواع رنگ ها می باشند که با توجه به در حال رشد بودن کودکان و نیاز آن ها به انواع گروه های مواد غذایی می توان با الهام گرفتن از این موضوع اشتهای کودکان را تحریک کرد و آن ها را به خوردن انواع غذاهای مختلف جذب و تشویق کرد. در همین رابطه سعی داریم در این مطلب به جهت آشنایی و آگاهی شما عزیزان به بررسی موضوع تاثیر رنگ بر اشتهای کودک بپردازیم.

اهمیت تاثیر رنگ بر اشتهای کودک

از جمله دغدغه هایی که شاید اکثر والدین در رابطه با کودک خود با آن درگیر هستند مسئله بد غذایی و بی اشتهایی کودک می باشد که این مشکل را می توان با استفاده از راهکارهایی به راحتی برطرف نمود. طبق تحقیقاتی که توسط کارشناسان تغذیه و روانشناسان صورت گرفته ثابت شده است که رنگ بر اشتهای کودک تاثیر و نقش بسزایی دارد. بنابراین این موضوع می تواند راهی برای درمان بدغذایی و بی اشتهایی کودکان باشد.

اهمیت رنگ ها در تحریک اشتهای کودکان

کودکان در واقع به رنگ های مختلف و نقاشی های متنوع علاقه مند می باشند، بنابراین می توان از همین موضوع بهره گرفته و عادت های بد غذایی کودکان را با استفاده از راهکار کاربرد رنگ در غذا برطرف کنید و از این طریق اشتهای آن ها را تحریک کرده و میل آن ها را به خوردن غذاهای مختلف افزایش دهید.

رنگ ها در واقع یک سری سیگنال های پنهانی تولید می کنند که بر مواردی همچون میل به غذا خوردن و یا داشتن حس سیری تاثیرگذار می باشند. رنگ ها به نوعی نقشی موثر در جذابیت غذا دارند. بنابراین اگر کودک شما بدغذا می باشد بهترین کار این است که در وهله اول رنگ هایی که در اطراف او وجود دارند را در نظر بگیرید و سپس بشقاب غذای کودک خود را بر اساس رنگ های مناسب تزیین کرده و در اختیار او قرار دهید. در ادامه به شرح و بررسی تاثیرات مختلف هر یک از رنگ ها بر روی اشتها و تغذیه کودکان به منظور شناخت شما عزیزان پرداخته ایم.

تاثیر رنگ های مختلف بر اشتهای کودک

اثر بخشی رنگ قرمز بر اشتهای کودکان :

رنگ قرمز در واقع رنگی با انرژی زیاد بوده که باعث بالا رفتن فشار خون می شود و در نتیجه باعث تحریک و اشتهای زیاد می گردد. این رنگ به دلیل این که از جمله رنگ های گرم به شمار می آید بر روی اشتهای کودک تاثیر گذار بوده و موجب شادی و هیجان بالا می گردد. بنابراین توصیه می شود که بشقاب غذای کودک خود را با استفاده از این رنگ تزیین نمایید تا باعث تحریک اشتهای او شوید.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

بهتر است بدانید که ترکیب رنگ قرمز و زرد بسیار فوق العاده بوده و موجب ترشح هورمونی به نام سروتونین شده که در فرد باعث احساس گرسنگی می شود. بنابراین می توانید با این ترکیب رنگ بی اشتهایی کودک خود را درمان کرده و حتی باعث افزایش اشتها در کودک شوید. استفاده از ادویه ای همچون زردچوبه باعث خوش رنگ شدن غذا شده و به دلیل تاثیر بر روی ظاهر غذا آن را خوشمزه تر نشان داده و همین امر باعث جذب افراد به خوردن غذا و تحریک اشتهای آن ها می شود.

اهمیت رنگ ها در تحریک اشتهای کودک

اهمیت رنگ سفید  در اشتها :

رنگ سفید به دلیل این که جز رنگ های خنثی به شمار می آید تا حدودی در افزایش اشتها نقش داشته و در واقع یکی از بهترین رنگ ها برای دیزاین محیط اطراف و اتاق کودک می باشد. این رنگ به ندرت باعث دلزدگی شده به همین دلیل بهتر است به منظور انتخاب ظرف برای سرو غذا از رنگ سفید استفاده شود تا غذاها بهتر دیده شده و رنگ واقعی آن ها به چشم بخورد. بنابراین در صورتی که تمایل دارید میزان غذای بیشتری به فرزندتان بدهید بهترین کار این است که ظرف او را با غذایش به صورت یکرنگ انتخاب نمایید تا بدین گونه او را دچار خطای دید کنید اما به منظور کاهش وزن از ظرف غذایی استفاده نمایید که از لحاظ رنگ با غذا در تضاد باشد.

اثر گذاری رنگ ها بر اشتهای کودکان

استفاده از رنگ سبز و تاثیر آن بر اشتها :

همانطور که می دانید خوردن سبزیجات و میوه های مختلف فواید فراوانی دارد. سبزیجات سبز رنگ دارای گروهی از آنتی اکسیدان ها بوده که مصرف آن ها باعث استحکام و سالم ماندن استخوان ها و دندان ها می شود. رنگ سبز جز رنگ های سرد به حساب می آید و به نوعی اشتها را کاهش می دهد. البته باید این نکته را در نظر داشته باشید که بکار بردن سبزیجات سبز رنگ در کنار میوه هایی با رنگ های نارنجی و قرمز همچون گوجه فرنگی، کلم، هویج، فلفل و … موجب جبران کم اشتهایی فرد می شود. بکار بردن رنگ سبز در کنار رنگ زرد انتخابی کاملا اشتباه و نامناسب بوده چرا که این نوع ترکیب رنگ به شدت موج کاهش اشتها شده و به نوعی تداعی کننده مواد شیمیایی در ذهن انسان می باشد. بنابراین تا جایی که امکان دارد دقت لازم را در این زمینه بکار گرفته و از انتخاب این دو رنگ در کنار یکدیگر خودداری نمایید.

اثربخشی انواع رنگ بر اشتهای کودکان

نقش رنگ نارنجی در ایجاد اشتها :

این رنگ بخاطر حالت تابنده و درخشانی که دارد خیلی راحت موجب جلب توجه می شود. رنگ نارنجی در فرد اشتهای کاذب بوجود می آورد و او را ناخودآگاه مجبور به امتحان و استفاده از یک ماده غذایی می کند. به همین علت مدل های مختلف پفک و اسنک و همچنین انواع مواد غذایی بسته بندی شده با این رنگ موجب بی تابی کودک می شود. به عنوان مثال ریختن آب میوه در یک لیوان نارنجی نسبت به یک لیوان سفید کودکان را بیشتر جذب کرده و برای آن ها بهتر می باشد و به گونه ای برای آن ها خوشمزه تر به نظر می رسد. همچنین می توانید برای سرو وعده صبحانه از آب پرتقال یا آب هویج استفاده نمایید تا از این طریق اشتهای کودک را تحریک کرده و او را به خوردن یک صبحانه کامل ترغیب نمایید.

تاثیرات بی نظیر رنگ بر اشتهای کودک

تاثیر رنگ آبی بر اشتهای کودکان :

رنگ آبی از جمله رنگ های آرامش دهنده بوده که متابولیسم و فعالیت بدنی را کند می کند و از آنجایی که باعث کاهش اشتها شده بهتر است که برای کودکان مورد استفاده قرار نگیرد. این رنگ به دلیل حس آرامشی که در فرد ایجاد می کند او را به طور ناخواسته به خوردن آهسته و آرام غذا تشویق می کند، بنابراین می توانید با تلفیقی از رنگ های مختلف خوراکی در ظرف غذای کودک موجب خنثی شدن تاثیرات بی اشتهایی این رنگ شوید. همچنین می توان گفت که به دلیل نبود مواد خوراکی با رنگ آبی در طبیعت انسان نیز به خوردن غذاهایی با این رنگ تمایل و رغبتی ندارد. رنگ آبی در ذهن انسان یادآور فساد و خرابی غذاها و خوراکی ها می باشد بنابراین سعی کنید که بشقاب غذای کودک با این رنگ انتخاب نشود.

نقش انواع رنگ ها در تحریک اشتهای کودک

در مطلب ارائه شده شما عزیزان را با انواع تاثیر رنگ بر اشتهای کودک به صورت کامل آشنا کردیم که امیدواریم مورد توجه و پسندتان قرار گرفته باشد و از توضیحات بیان شده بهره مند شده باشید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *