دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

مهمترین نشانه های نوزاد سالم و ویژگی های آن

  • منصوره رمضان زاده
  • ۱۳ بهمن ۱۳۹۹
  • ۰

یک نوزاد تازه متولد شده باید از لحاظ وضعیت جسمانی و رفتارهای محیطی، فاکتورهای مشخصی که نشان دهنده یک نوزاد سالم است را دارا باشد و شما می توانید برای آگاهی و اطلاع از وضعیت سلامت نوزاد خود مشخصات آن را با تطبیق دادن به علائم و نشانه های نوزاد سالم بررسی نمایید.

یکی از نگرانی هایی که اغلب والدین بعد از به دنیا آمدن نوزاد خود دارند سلامتی و رشد طبیعی نوزاد است که اهمیت ویژه ای داشته و با بررسی نشانه ها و رفتارهایی می توان از این مسئله اطمینان حاصل نمود. دوره نوزادی در واقع مرحله حساسی از زندگی بوده که در این بازه زمانی نوزاد خود را از لحاظ رفتاری و جسمانی با محیط خارج از رحم مطابقت می دهد. در همین راستا قصد داریم در این مطلب به جهت آشنایی و آگاهی شما عزیزان مشخصات و نشانه های نوزاد سالم را به طور کامل شرح دهیم.

ویژگی ها و نشانه های نوزاد سالم

به طور معمول دوران نوزادی در واقع از لحظه تولد تا یک ماهگی نوزاد تلقی می شود در حالی که اغلب مردم این دوره را تا یک سالگی کودک دوران نوزادی می پندارند. از آنجایی که یک نوزاد سالم دارای گروهی از رفتارها و حرکات ظاهری مشخص شده می باشد بنابراین والدین باید برای مطلع شدن از رشد نرمال و استاندارد نوزاد خود وضعیت آن را با نشانه های نوزاد سالم مقایسه کرده و مورد سنجش قرار دهند.

انواع نشانه های نوزاد سالم

دوران نوزادی از مهمترین و حساس ترین مراحل زندگی هر فردی به شمار می آید چرا که در این دوره رشد و تکامل ذهنی و جسمی فرد شکل می گیرد و کودک خود را با محیط پیرامون خود تطبیق می دهد. والدین باید در این دوران مسائلی همچون خواب کافی، تغذیه مناسب و همچنین رشد هیجانی، شناختی و اجتماعی کودک را به طور کامل زیرنظر قرار دهند. در ادامه یک سری از نشانه های و رفتارهای نوزاد سالم را به منظور شناخت و راهنمایی شما عزیزان شرح خواهیم داد.

آرام شدن نوزاد با شنیدن صدای مادر :

با توجه به این که نوزاد در دوران رشد و تکامل خود در داخل رحم با آهنگ صدای مادر وجودش شکل گرفته و بزرگ شده بنابراین بعد از تولد قطعا به صدای مادر توجه کرده و به آن واکنش نشان می دهد. این بازتاب در واقع مشخص کننده قرارگیری نوزاد شما در روند درست رشد عاطفی می باشد. در صورتی که بتوانید در زمان گریه کردن نوزاد خود را آرام کنید و یا هر وقت که با او حرف می زنید شما را مورد توجه قرار می دهد بنابراین می توان گفت که نوزاد شما سالم است.

ویژگی های اصلی نوزاد سالم

تقاضای مکرر برای خوردن شیر :

بهتر است بدانید که نوزادان با مهارت مکیدن به دنیا می آیند به گونه ای که در صورت قرار گرفتن هر چیزی داخل دهانش به عمل مکیدن می پردازد. در صورتی که نوزادتان قدرت مکیدن کاملی دارد و به صورت مداوم تقاضای خوردن شیر دارد قطعا این وضعیت نشان دهنده اشتهای خوب نوزاد و دستگاه گوارش سالم او می باشد. همچنین در صورتی که در زمان شیر دادن صدای قورت دادن شیر را از دهان کودکتان به خوبی می شنوید به این معنی می باشد که تغذیه فرزندتان در حد نرمال و خوبی می باشد. توجه داشته باشید که نوزادان در طی شیر خوردن دچار خستگی شده و امکان دارد که به خواب بروند.

  •  آرون گروپس

ویژگی های اصلی نوزاد سالم

افزایش مناسب میزان قد و وزن :

هر دفعه که نوزاد را پیش پزشک می برید دکتر میزان قد و وزن او را اندازه می گیرد. باید توجه داشته باشید که در شش ماه اولیه کودک رشد و نمو تقریبا سریعی دارد و به طور میانگین در طول هر هفته حدود ۱۵۰ الی ۲۰۰ گرم وزنش بالا رفته و حدود ۱ الی ۲ سانتی متر قد او افزایش پیدا می کند. در واقع می توان گفت که در صورتی که نوزاد در زمان ۵ ماهگی از لحاظ وزنی دو برابر زمان تولد و در سن یک سالگی سه برابر زمان تولد وزن داشته باشد می توان گفت که نوزاد سالمی می باشد.

عوض نمودن پوشک به تعداد دفعات مناسب :

اهمیتی ندارد که تغذیه نوزاد توسط شیر مادر یا با استفاده از شیر خشک صورت می گیرد ولی در صورتی که به طور میانگین حدود ۴ الی ۶ بار پوشک او را در طول روز عوض نمایید نشان دهنده این است که نوزاد به غیر از این که تغذیه مناسبی دارد کاملا هیدراته نیز شده است. همین طور نوزاد در هفته های اول تولد خود میزان وزن آن به طور چشمگیری افزایش می یابد. بنابراین در صورتی که نوزاد تعداد پوشک کمتری خیس کرد یا این که وزن آن بالا نرفت به این معنی می باشد که تغذیه خوبی ندارد. همچنین باید توجه داشت که ادرار تیره در کودکان بیانگر کمبود میزان آب در بدن است.

نشانه های کودک سالم

توجه کردن نوزاد به محیط پیرامون :

بهتر است بدانید که در زمان تولد وضعیت دید نوزاد کامل نیست و تمامی اشیا از زاویه دید او کاملا تار و محو می باشند. با این وجود همزمان که نوزاد رشد و نمو پیدا می کند توجه او به محیط و اشیا پیرامونش افزایش پیدا می کند. در زمان تولد وسعت دید نوزاد تا نزدیکی ۲۰ الی ۳۰ سانتی متری محیط اطرافش را در بر می گیرد ولی کم کم میزان دید او افزایش یافته و کودک بر روی وسایلی که در نقاط دورتر قرار دارند تمرکز کرده و آن ها را دنبال می کند. بدین ترتیب اگر کودک به یک نقطه خیره شده نشان دهنده دقت و تمرکز او بر روی یک چیز است و از نشانه های سالم بودن نوزاد شما می باشد.

ویژگی های کودک سالم

خواب کافی و مناسب :

باید این نکته را در نظر داشته باشید که خواب برای رشد و تکامل نوزاد بسیار اهمیت دارد. در صورتی که کودک خواب مناسبی داشته باشد به دنبال آن رشد بسیار خوبی نیز خواهد داشت. همزمان که کودک به رشد خود ادامه می دهد دستگاه عصبی پیشرفته او در دستور کارهای مختلف از قبیل خواب به نوزاد کمک خواهد کرد. خواب کافی نوزاد نشان دهنده رضایت و خوشحالی او می باشد که در پی آن حاکی از سالم بودن کودک نیز می باشد.

علائم کودک سالم

مدفوع کردن به طور منظم :

شاید عجیب به نظر برسد ولی مدفوع نوزاد نیز نشان دهنده میزان سلامتی او می باشد. هر کودک تعداد دفعات مشخص و متناوبی مدفوع می کند که در برخی از آن ها به میزان چند بار در طول روز و بعضی دیگر تنها یک بار در روز عمل دفع انجام می گیرد. تا هنگامی که مدفوع کودک عادی بوده لازم نیست که احساس نگرانی داشته باشید به طوری که اگر مدفوع حالت نرمی داشته باشد و خیلی راحت دفع گردد نشان می دهد که کودک کاملا سالم می باشد.

نگاه کردن کودک و لبخند زدن او :

نوزاد در سن یک ماهگی مهارت نگاه کردن و ایجاد ارتباط چشمی را دارد. در زمان دو ماهگی امکان دارد که کودک به شما بخندد و در هنگام چهار ماهگی با آوای بلند لبخند می زند. احتمال دارد که در آخر ماه پنجم کودک در جواب به لبخند شما او نیز بخندد. زمانی که کودک صداهای مختلفی از خود درست کرد می توان گفت که کودک در حال آماده سازی گفتن اولین کلمات می باشد. این اتفاقات نشان دهنده این است که کودک در مسیر درستی در حال رشد و تکامل می باشد و همین طور نشان می دهد که کودک نسبت به پیرامونش کاملا آگاه می باشد.

مشخصات و علائم نوزاد سالم

توانایی تحمل وزن خود :

زمانی که نوزاد در یک ماهگی یا بالاتر به سر می برد امکان دارد که قادر باشد سر خود را زمان کمی به سمت بالا نگه دارد و هنگامی که به سن سه ماهگی نزدیک می گردد احتمال دارد که توانایی این را داشته باشد که بر روی شکمش بخوابد و زمان بیشتری سر خود را به طرف بالا نگه دارد. این عمل در واقع نشان دهنده کنترل خوب کودک بر روی عضلات خود است و همچنین تلاش می کند تا حرکات گوناگونی را انجام دهد. در حدود شش ماهگی قادر به غلت زدن بوده و با کمک اطرافیان می تواند روی زمین بنشیند. در زمان یک سالگی توانایی حرکات سینه خیز را دارد و قادر است که بایستد و با کمک یک نفر راه برود. تمامی این علائم نشان دهنده این است که کودک کاملا سالم می باشد.

نشانه های نوزاد سالم

امیدواریم که در مطلب ارائه شده با علائم و نشانه های نوزاد سالم به طور کامل آشنا شده باشید و توضیحات بیان شده برای آگاهی و شناخت شما عزیزان مفید بوده باشد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *