دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

طرز پرورش و نگهداری گیاه ناندینا

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۵ دی ۱۳۹۹
  • ۰

توجه داشته باشید که مراقبت و نگهداری از گیاه ناندینا چندان سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی از گیاهتان مراقبت کنید و محصولی ایده آل داشته باشید یا ما همراه باشید.

به طور کلی گیاه ناندینا از دسته گیاهان بامبو محسوب می شود که البته برخلاف آن ها گیاهی مهاجم و پرتوقعی نیست و با انواع مختلفی از عادات رشد همراه است و دارای ویژگی های متنوعی می باشد که آن را تبدیل به یک گیاه همه کاره نموده است و به دلیل اصول کشت و نگهداری بسیار راحتی که دارد مورد توجه بسیاری از علاقه مندان به گل و گیاه قرار گرفته است.

آشنایی با نگهداری گیاه ناندینا

بهتر است بدانید که گیاه ناندینا از دسته گیاهان بومی نواحی شرقی قاره آسیا می باشد که از جنس گیاهان ناندینا محسوب می شود و البته امروزه روند پرورش این گیاه از هیمالیا تا ژاپن گسترش پیدا کرده است. ناندینا را می توان بوته ای همیشه سبز دانست که حداکثر دو متر ارتفاع دارد و حدود ۱.۵ متر نیز بر روی زمین فضا اشغال می کند. شاخه های مستقیم و بدون انشعاب آن از سطح زمین رویش می کنند و برگ ها که البته گاهی خزان پذیر نیز هستند نوعی برگ مرکب شناخته می شوند که محور اصلی ۵۰ در ۱۰۰ سانتی متر طول دارند و بر روی هر محور خود تعدادی برگچه حدود ۴ تا ۱۱ سانتی متر طول و ۱.۵ تا ۳ سانتی متر عرض دارند. جالب است بدانید برگ های جوانی که در طول فصل بهار رشد می کنند اغلب صورتی الی قرمز رنگ هستند و به مرور زمان سبز خواهند شد. برگ های مسن ناندینا نیز مجددا و پیش از ریزش قرمز رنگ الی ارغوانی هستند. البته برگ های این گیاه بر اساس مکان کاشت و میزان دریافت نور مستقیم آفتاب تا حدودی متغیر است. گل های ناندینا اغلب سفید رنگ هستند و در اوایل تابستان به شکل خوشه ای طاهر می شوند و میوه های آن نیز به رنگ قرمز می باشند و حدود ۵ تا ۱۰ میلی متر قطر دارند که اواسط فصل پاییز کامل می رسند و در طی زمستان بر روی گیاه باقی می مانند و جذابیت زیادی به محیط اطراف می دهند.

چگونگی نگهداری گیاه ناندینا

شرایط مورد نیاز برای مراقبت ناندینا:

همانطور که می دانید انواع گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به برخی اصول و شرایط دارند که شما بایستی آن را فراهم نمایید و به همین منظور در ادامه به بیان برخی از اصول مورد نیاز برای مراقبت و نگهداری از گیاه ناندینا خواهیم پرداخت:

آبیاری اصولی:

توصیه می شود که بستر گیاه حتما مقداری از رطوبت را دارا باشد و به هیچ وجه آن را خشک نکنید. همچنین بایستی پیش از آبیاری سطح خاک را بررسی نمایید و زمانی اقدام به آبیاری نمایید که سطح خاک تا حدودی خشک شده باشد. توجه داشته باشید که زیاده روی در روند آبیاری می تواند شما را با پژمردگی ریشه های نادینا مواجه نماید.

ابیاری مورد نیاز گیاه ناندینا

دمای ایده آل:

به صراحت می توان گفت که نگهداری گیاه ناندینا طیف وسیعی از دما را از منفی ۲۳ درجه سانتی گراد تا ۴۳ درجه سانتی گراد به خوبی تحمل خواهد کرد البته که بهتر است در برابر سرمای زمستان به خوبی از آن محافظت نمایید تا شاخسار خود را از دست ندهند زیرا با وجود اینکه ناندینا گیاهی همیشه سبز محسوب می شود اما اگر افت دمای زمستان به پایین منفی ۱۲ درجه سانتی گراد برسد گیاه برگ های خود را از دست خواهد داد. همچنین ساقه های آن نیز در منفی ۱۵ درجه از بین می روند ولی قسمت های زیرزمینی می توانند تا منفی ۲۳ درجه سانتی گراد هم زنده بمانند.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

نور کافی:

به طور کلی این گیاه همیشه سبز را می توان در مکان هایی با نور کامل و مستقیم آفتاب تا مکان های نیمه سایه به خوبی کشت کرد. اگرچه که برخی از ارقام مکان های سایه را هم تحمل می کنند اما رشد خوبی نخواهند داشت و بهترین رشد زمانی به دست می آید که از تایم صبح تا حدود ظهر آفتاب مستقیم بر روی گیاه بتابد و در تایم عصر نیز سایه برقرار باشد.

شرایط مورد نیاز برای گیاه ناندینا

خاک  و کوددهی غنی:

گیاه نادینا معمولا برای رشد نیاز به خاکی همراه با رطوبت متوسط و میانه و همچنین زهکشی ایده آل دارد و به همین خاطر توصیه می شود از ترکیب خاک های پیت ماس و پرلیت برای بستر نادینا استفاده نمایید. همچنین در مورد کوددهی گیاه نادینا نیز بایستی بدانید که کودهایی با فرمول ۲۰.۲۰.۲۰ برای این گیاه مناسب هستند و می توان از آن ها هر شش هفته یک مرتبه برای گیاهتان استفاده نمایید. توجه داشته باشید از آنجایی که گیاه نسبت به قلیایی شدن خاک بسیار حساس است چنانچه گیاهتان غرقابی شد می توانید با استفاده از کودهای حاوی سولفات آمونیوم از اواخر زمستان تا اواسط تابستان برای گیاهتان استفاده نمایید تا مانع از قلیایی شدن بیش از حد خاک گردد.

هرس به موقع:

بهتر است بدانید که یکی از راه های نگهداری از گیاه ناندینا هرس آن است که البته گیاه ناندینا برای رشد نیاز به هرس منظم ندارد و تنها گاهی اوقات به منظور جلوگیری از انبوه شدن بیش از حد گیاه و یا شکل دهی به آن و همچنین قطع شاخه های آسیب دیده هرس سبکی لازم می شود. چنانچه به گیاهی برخورد کردید که مدت زمان زیادی هرس نشده بود و دارای شاخسار های انبوهی بود می توانید در حدود یک سوم کل حجم شاخسار ها را از گیاه جدا نمایید و البته که لازم است این کار را به شکل متوالی و در مدت سه سال انجام دهید. به طور کلی بهترین زمان برای هرس این گیاه اواخر فصل زمستان است زیرا انجام هرس در فصل بهار می تواند منجر به کم شدن گل ها و میوه های این گیاه شود. البته که نیازی به نگرانی در زمینه تشکیل میوه های این گیاه نیست و شما می توانید در فصل بهار اقدام به هرس نمایید. دقت داشته باشید در مورد گیاهانی که به خوبی هرس می شوند به صراحت می توان یک چهارم کل شاخسار را در یک قطع زمانی در اوایل بهار از بوته جدا نمود و آنان را از سطوح خاک قطع نمود.

اصول کاشت گل ناندینا

مقابله با آفات و بیماری ها:

اگرچه این گیاه زیبا نسبت به آفات و بیماری های مختلف حساس نیست اما گاهی احتمال فعالیت شته، شپشک های گیاهی و کنه تار عنکبوتی بر روی این گیاه شکل می گیرند. همچنین آنترکنوز یکی از بیماری های قارچی است که به شکل لکه هایی قهوه ای رنگ همراه با حاشیه های زرد رنگ بر روی برگ ها نمایان می شوند. برای مقابله با این بیماری بایستی برگ های آلوده گیاه را به سرعت جدا نمایید و همچنین استفاده از قارچ کش ها نیز موثر خواهد بود.

در پایان پیشنهاد می کنیم نحوه پرورش گل تکوما و پرورش درختچه توری را نیز مشاهده کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *