دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

تکثیر درختچه توری و راهنمای پرورش این گیاه زیبا

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۴ دی ۱۳۹۸
  • ۰

گیاه توری که از دسته گیاهان یک ساله محسوب می شود و در این مقاله سعی داریم تا شما را با چگونگی تکثیر درختچه توری و حتی شرایط لازم برای ریشه زایی سریع تر آشنا کنیم با ما همراه باشید.

بهتر است بدانید که درختچه های توری از دسته گیاهان منحصر به فرد در چشم اندازها و فضای سبز هستند و وجود برگ هایی بیضی شکل بر روی شاخه ها زیبایی این گیاه را دوچندان کرده است.

چگونگی تکثیر درختچه توری

بهتر است بدانید که درختچه توری دارای انواع متفاوتی می باشند که یا در دسته خزان پذیر ها قرار می گیرند و یا همیشه سبز ها. گل های این درختچه دارای رنگ های مختلفی سفید،صورتی،کرمی،قرمز و ارغوانی می باشد که با قرارگیری آن ها بر روی شاخه ها گیاه توری را به یک گیاه زینتی تبدیل کرده است. توجه دشاته باشید که علت کاششت این گیاه در فضای آزاد ماندگاری زیاد آن می باشد به طوری که گل ها در تابستان ظاهر می شوند و در فاصله ۲ الی ۴ ماه گل ها شکوفا خواهند شد. بهتر است بدانید که پوست درخت توری نیز مانند درخت چنار هر ساله می ریزد و رنگ آن خاکستری می باشد. همچنین این درختچه دارای برگ های کوچک و سبز رنگ می باشند که در اوایل پاییز به رنگ نارنجی مبدل خواهند شد. توجه داشته باشید که میوه این درختچه کپسول و بذرهای آن قهوه ای مایل به سیاه می باشد.

بهره گیری از روش های مختلف برای تکثیر درختچه توری

نحوه تکثیر گیاه توری:

شما برای تکثیر درختچه توری می توانید از سه روش قلمه چوب سخت،قلمه های چوب نرم و کاشت بذر استفاده نمایید که در ادامه به بیان آن خواهیم پرداخت:

قلمه های چوب سخت:

برای تکثیر درختچه توری شما می توانید از قلمه های چوب سخت که در اوایل زمستان تهیه می شوند استفاده نمایید. برای استفاده از قلمه سخت بایستی قلمه هایی به طول ۲۰ سانتی متر تهیه نمایید و آن ها در خاکی حاوی پیت ماس،شن و پرلیت بکارید. البته بایستی قلمه ها را پیش از کاشت به طور کامل مرطوب نمایید و سپس صبر نمایید تا آب اضافی آن به صورت کامل خارج شود و بعد قلمه ها را بکارید. توجه داشته باشید که استفاده از هورمون ریشه زایی می تواند سرعت ریشه دادن قلمه ها را به طور چشمگیری افزایش دهد. پس از کاشت گلدان حاوی قلمه ها را در مکانی با ۵ الی ۶ ساعت ساعت نور غیر مستقیم و با حداقل دمای ۱۸ درجه سانتی گراد قرار دهید. توجه داشته باشید که روند ریشه زایی حدود ۴ الی ۸ هفته طول خواهد کشید و پس از مشاهده برگ های جدید می توانید گلدان را به فضایی با نور مستقیم انتقال دهید.

استفاده از قلمه های سخت برای تکثیر درختچه

قلمه چوب های نرم:

همچنین شما می توانید از قلمه های نرم درختچه توری نیز استفاده نمایید و بایستی در اوایل تابستان از نوک ساقه های جوان گیاه قلمه هایی تهیه نمایید و طول این قلمه ها نیز حدود ۱۲ الی ۱۵ سانتی متر می باشد و نیاز به محیطی مرطوب دارند تا دچار پژمردگی نشوند و بتوانند روند ریشه زایی را بهتر طی نمایند. توجه داشته باشید که این قلمه ها بایستی حدود ۳۰ سانتی متر رشد نمایند تا بتوانیم آن ها را به راحتی در فضایی آزاد بکاریم.

  •  آرون گروپس

کاشت بذر:

شما می توانید از طریق کاشت بذر نیز به تکثیر درختچه توری بپردازید. توجه داشته باشید که میوه های این درختچه در فصل پاییز جدا خواهند شد و بایستی آن ها را به طور کامل خشک شوند تا مطمئن شوید که کامل رسیده اند. بایستی بذر ها را در طول فصل زمستان در مکانی خشک و خنک نگهداری نمایید و با فرا رسیدن فصل بهار می توانید آن را درون خاکی حاوی خاک برگ و پرلایت به صورت سطحی و در عمق حدود ۰.۵ سانتی متر بکارید. اکنون گلدان را در کنار پنجره ای گرم و آفتابگیر قرار دهید و بهتر است بدانید که دمای مناسب برای رشد این گیاه ۲۴ الی ۳۰ درجه سانتی گراد می باشد. همچنین توجه داشته باشید که روند جوانه زنی گیاه حدود سه هفته طول خواهد کشید و این گیاه نسبت به دمای زیر ۱۰ درجه سانتی گراد حساس می باشد به همین منظور بهتر است زمانی گیاه را به محیط بیرون منتقل نمایید که دما بیش تر از دمایی که بیان شد باشد.

شرایط لازم برای کاشت بذر درختچه توری

شرایط لازم برای تکثیر گیاه توری:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای طی کردن روند رشد خود نیازمند رعایت کردن شرایطی هستند که در ادامه به بیان چندی از آن ها پرداخته ایم:

آبیاری:

بهتر است بدانید که درختچه توری برای رشد بهتر و گلدهی بیشتر نیازمند به آبیاری منظم و مناسب به ویژه در فصل تابستان که گرمی هوا افزایش پیدا می کند دارد. توجه داشته باشید که بهترین زمان برای آبیاری این گیاه زمانی است خاک گلدان کامل خشک شده و نباید هنگامی که خاک مرطوب می باشد آن را آبیاری نمایید زیرا گیاه دچار پوسیدگی خواهد شد.

آبیاری لازم برای تکثیر یافتن درختچه توری

نور:

توجه داشته باشید که این گیاه به مکانی با نور کامل و مستقیم آفتاب نیاز دارد یعنی به طور کلی بایستی روزانه ۶ الی ۸ ساعت نور مستقیم خورشید بدان بتابد. بهتر است بدانید که مکان کم نور یکی از دلایل کاهش گلدهی این گیاه و شیوع انواع بیماری ها می باشد.

کوددهی:

توجه داشته باشید که گیاه توری به طور کلی به کود و مواد غذایی زیاد نیاز ندارد و تنها لازم است تا در اواخر زمستان هر سال بعد از عملیات هرس به اندازه یک فنجان کود شیمیایی به هر یک متر مربع از خاک اضافه نمایید تا نیازهای گیاه تامین شود.

استفاده از کود مرغوب برای ریشه زایی قلمه ها

هرس:

توجه داشته باشید که هرس گیاه توری تنها در فصل زمستان و برای حذف شاخه های اضافی توصیه می شود و حذف شاخه های اضافی آن در فصل تابستان می تواند به دور دوم و یا سوم گلدهی منجر شود به همین منظور لازم است تا در اواخر فصل زمستان هر ساله شاخه های مسن گیاه را هرس نمایید. بهتر است بدانید که برای راحتی گیاه در تهویه هوا و ورود نور بایستی تا می توانید از حجم گیاه کم کنید.

خاک:

بهتر است بدانید که بهترین خاک برای کاشت توری مخلوطی از خاک باغچه و خاک برگ می باشد و لازم است تا هر ساله مقداری خاک تازه در پایه بوته ها اضافه نمایید زیرا این عمل باعث می شود که ریشه های سطحی به طور کامل محفوظ شوند و در زمستان آسیبی نبینند.

تهیه خاک مناسب برای پرورش درختچه توری

آفات و بیماری های درختچه توری:

بهتر است بدانید که شته ها می توانند برای ساقه های گیاه مشکلاتی را به وجود بیاورند. از طرفی دیگر این گیاه نسبت به مکان های سایه و مرطوب حساس می باشد و اگر در چنین شرایطی قرار بگیرد دچار برخی از بیماری های قارچی اعم از سفیدک های پودری خواهد شد و علاوه بر این گاهی اوقات ممکن است لکه برگی های قارچی نیز به سراغ گیاه بیایند که البته عوارض کمتری نسبت به سفیدک ها دارند. در پایان می توانید برای آشنایی با نحوه تکثیر درختچه بونسای نارون کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *