دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

درمان هموروئید با بهترین روش های خانگی

  • خانم تمدنی نژاد
  • ۲۹ آذر ۱۳۹۹
  • ۰

یکی از بیماری هایی که با ورم و خارش ناحیه مقعد همراه می باشد هموروئید می باشد. در اغلب مواقع این بیماری با استفاده از روش های خانگی و طب سنتی به آسانی درمان می شود. در این مطلب مهمترین روش های درمان هموروئید را بازگو خواهیم کرد.

تقریبا اکثر افراد در طول زندگی خود با این مشکل مواجه شده اند. گزارشات نشان داده است که ۵۰% مردم آمریکا ( مردان و زنان) در سن ۵۰ سالگی به هموروئید مبتلا شده اند. هموروئید به شرایطی گفته می شود که رگ های اطراف مقعد (هموروئید بیرونی) یا رگ های داخل مقعد (هموروئید داخلی) بزرگ و متورم می شود. در این مطلب روش های درمان هموروئید را مورد بررسی قرار خواهیم داد، بنابراین اگر شما از درد بواسیر رنج می برید و به دنبال راهکارهای طبیعی جهت درمان آن هستید بهتر است تا پایان مطلب همراه ما باشید.

رایج ترین دلایل هموروئید نشستن های طولانی، تلاش در مدفوع کردن، یبوست و محرک ها در وعده غذایی می باشند که شامل غذاهای تند مثل فلفل قرمز و خردل و نوشیدنی هایی مثل قهوه، قهوه بدون کافئین و الکل می باشد. استرس و حاملگی می توانند باعث ایجاد هموروئید شوند. چاقی و اسهال مزمن ممکن است باعث ایجاد همورئید شوند. .و با علایمی مثل خارش همراه می باشند آزار دهنده می باشند اما خطرناک نمی باشد و به راحتی قابل درمان می باشند. اما گاهی اوقات ممکن است عفونی شود و به شدت خونریزی کند. در موارد شدید ممکن است به عمل جراحی نیاز داشته باشد. در ادامه موثرترین روش های درمان هموروئید را با هم می خوانیم.

    درمان بیماری هموروئید

روش های موثر درمان هموروئید

اکثر اوقات، درمان هموروئید شامل مراحلی می باشد که باید به ترتیب طی کنید. یکی از مراحل آن تغییر در سبک زندگی می باشد. اما گاهی اوقات داروها و روش های جراحی مورد نیاز می باشند. اگر هموروئید تنها ناراحتی خفیفی ایجاد کند، ممکن است پزشک شما کرم، پماد و شیاف تجویز کند. این محصولات دارای مواد نارون کوهی یا هیدروکورتیزون می باشند که می توانند درد و خارش را برای مدتی تسکین بخشند. از پماد و کرم ها بیش از یک هفته استفاده نکنید مگر اینکه پزشک شما تجویز کرده باشد. این محصولات عوارض جانبی مثل خارش پوست، تورم و نازک شدن پوست را به همراه دارد. در ادامه روش های درمان بیماری همورئید را با هم می خوانیم.

کمپرس سرد

استفاده از کمپرس به خشک شدن و کوچک شدن هموروئید کمک می کند. همچنین درد را کاهش می دهد و خارش را به سرعت تسکین می بخشد. وقتی ورم کاهش می دهد دفع مدفوع آسانتر خواهد شد. مقداری یخ را در یک پارچه تمیز بپیچید و از آن استفاده کنید. بطور مستقیم آن را روی هموروئید خود قرار دهید. انجام این عمل چند مرتبه در روز به تنگ کردن رگ ها خونی و کاهش و درمان هموروئید می انجامد.

سرکه سیب

سرکه سیب خالص و طبیعی در درمان هموروئید بسیار موثر می باشد. برای هموروئید های خارجی از مقداری پنبه استفاده کنید و آن را در سرکه سیب خیس کنید. برای تسکین سریع آن را بطور مستقیم روی هموروئید قرار دهید. لطفا توجه کنید که استفاده از آن بطور مستقیم ممکن است گاهی اوقات باعث سوزش شود اما به سرعت درد و خارش را تسکین می دهد. برای هموروئید داخلی از یک قاشق چایخوری سرکه سیب با آب استفاده کنید که ممکن است درد و خونریزی را تسکین دهد.

درمان طبیعی هموروئید

  •  آرون گروپس

دوش آب گرم

در یک وان پر از آب گرم بنشینید و خود را خیس کنید این عمل درد و خارش را تسکین می بخشد و باعث تسکین رگ های خونی می شود. برای ۱۵ تا ۲۰ دقیقه محل متورم شده را در آب گرم خیس کنید. با استفاده از حوله مرطوب محل مورد نظر را پاک کنید. انجام این عمل بطور مداوم بطور موثر سبب کاهش هموروئید و درمان آن می شود.

درمان هموروئید

درمان خانگی هموروئید با آلوورا

آلوورا یک دارو طبیعی موثر می باشد که هموروئید را به سرعت تسکین می بخشد. ویژگی ضد تورمی آلوورا در رفع علایم هموروئید به روشی آسان و سریع موثر می باشد. برای هموروئید داخلی، تمام خارهای آن را جدا کنید و ان را در فریزر قرار دهید. آن را روی محل متورم قرار دهید تا تاثیر کمپرس سر را چند برابر کنید و تورم را کاهش دهید. برای هموروئید خارجی، ژل بدست امده از برگ های آلوورا را برای تسکین دادن و مرطوب ساختن رگ های متورم استفاده کنید.

درمان خانگی هموروئید

روغن درخت چای

تحقیقات اخیر فواید روغن درخت چای را برای کاهش تورم و درمان هموروئید بطور طبیعی را نشان می دهد. از آنجا که خیلی قوی است، باید همیشه با استفاده از روغن حامل رقیق شود. یک یا دو قطره روغن درخت چای را به روغن حامل مثل روغن کرچک یا روغن بادام شیرین اضافه کنید و آن را بطور مستقیم روی محل متورم با استفاده از پنبه قرار دهید. این عمل را بطور منظم انجام دهید تا هموروئید خشک شده و بطور کامل درمان شود. دیگر روغن هایی که می توانند تاثیری شفا بخش در رفع همورئید داشته باشند اسانس اسطوخودوس یا روغن رزماری هستند.

آبلیمو

آنتی اکسیدان های موجود در لیمو به درمان هموروئید کمک می کند. آن را بطور مستقیم روی محل تورم قرار دهید یا از ترکیب آبلیمو با زنجبیل و عسل استفاده کنید تا از مزایای مواد مغذی این میوه برای کاهش درد و تورم استفاده کنید.

روش های مختلف درمان هموروئید

روغن زیتون

روغن زیتون ماده عالی دیگری می باشد که به درمان علایم هموروئید کمک می کند. دارای ویژگی های ضد تورمی می باشد که ناحیه مورد نظر را تسکین می دهد و ناراحتی را کاهش می دهد. علاوه بر این، قابلیت ارتجاعی رگ های خونی با کاهش حجم مدفوع سخت شده را افزایش می دهد. مصرف منظم مقدار کمی از روغن زیتون با استفاده از غذا عملکرد حرکات شکمی را بدلیل حضور اسیدهای چرب اشباع نشده در روغن زیتون بهبود می بخشد.

غلات سبوس دار

اگر از هموروئید رنج می برید خوردن غلات کامل را آغاز کنید. غلات کامل حاوی مقادیر زیادی فیبر می باشند که در تسکین علایم هموروئید و خونریزی بسیار و درمان هموروئید موثر می باشد. این مواد مغذی دستگاه گوارش را تمیز می کنند، از یبوست پیشگیری می کنند و به روده بزرگ اجازه می دهد بطور موثرتر کار کند. غذاهای غنی از فیبر می توانند مدفوع را نرم کنند و حجم آن را افزایش دهند، که به کاهش فشار در هنگام دفع مدفوع کمک می کند. برخی از بهترین غلات کامل شامل جو، جو دوسر، برنج قهوه ای، ذرت و گندم می باشند.

چای سیاه کیسه ای

اسید تانیک موجود در چای یک نوع داروی قابض طبیعی می باشد که به کاهش ورم و درد همراه با هموروئید کمک می کند. یک چای کیسه ای را در آب داغ خیس کنید. آن را از آب درآورید و اجازه دهید تا کمی خنک شود. چای کیسه ای گرم و مرطوب را روی رگ های ورم یافته برای ده دقیقه قرار دهید. این کار را دو تا سه بار در روز انجام دهید. همچنین می توانید چای کیسه ای استفاده شده سرد را برای ۵ تا ده دقیقه روی هموروئید قرار دهید.

روش های درمانی هموروئید

آب تربچه

به منظور درمان بواسیر استفاده از آب تربچه یک راهکار عالی و مناسب است بنابراین، روزی دو بار یعنی صبح و شب یک چهارم فنجان آب تربچه بنوشید و با گذشت زمان این مقدار را به نصف فنجان رسانده سپس آن را مصرف کنید تا از شر بواسیر خلاص شوید.

حبوبات

مصرف حبوبات به دلیل داشتن مقادیر فراوان فیبر نقش مهمی در درمان بواسیر ایفا می کنند از این رو، حتما حبوبات را در برنامه غذایی تان بگنجانید.

درمان خانگی بواسیر

زیره

به منظور بهبود هموروئید می توانید از زیره کمک بگیرید فقط کافی است، یک چهارم قاشق چای خوری پودر زیره را با مقداری خیلی کم نمک ترکیب کرده سپس مخلوط را همراه با کمی آب ولرم روزی یک بار مصرف کنید.

ورزش

از دیگر راهکارهای طبیعی جهت کاهش درد بواسیر ورزش کردن به صورت مرتب است بنابراین، روزانه بیست دقیقه به انجام حرکات ورزشی بپردازید تا سبب بهبود مشکلات گوارشی در شما شود.

روش های بهبود بواسیر

روغن بادام

جهت بهبود خشکی و پارگی ناشی از بواسیر می توانید از روغن بادام استفاده کنید، پنبه ای را به روغن بادام آغشته کرده و بر روی مقعد اعمال کنید، جهت رسیدن به بهترین نتیجه از این روش روزی چند بار استفاده کنید.

سیاه دانه

سیاه دانه به عنوان یک روش عالی و موثر جهت درمان بواسیر محسوب می شود می توانید یک قاشق غذا خوری سیاه دانه را بر روی حرارت تفت داده سپس به همان مقدار سیاه دانه تفت داده نشده را ترکیب کرده و مخلوط حاصل را پودر کنید سپس روزی نصف قاشق چای خوری از آن را همراه با آب مصرف کنید.

درمان هموروئید با راهکارهای طبیعی

راهکارهای جلوگیری از بواسیر

نوشیدن مقادیر فراوانی آب : به منظور نرم شدن مدفوع روزانه شش تا هشت لیوان آب و دیگر مایعات بنوشید.

مصرف غذاهایی با فیبر بالا : استفاده از سبزیجات، میوه ها و غلات سبب تسریع در روند مدفوع و افزایش حجم آن می شود.

پرهیز از نشستن طولانی : از نشستن برای مدت طولانی به خصوص در توالت خودداری نمایید زیرا، باعث افزایش فشار بر روی رگ ها در مقعد خواهد شد.

درمان بیماری همورئید همچنین با استفاده از دوش گرم، تمیز کردن مقعد با استفاده از دستمال توالت مرطوب به آرامی یا پدهای مرطوب مثل دستمال مرطوب نوزاد امکان پذیر می باشد. شما همچنین می توانید از یخ برای تسکین ورم استفاده کنید. مصرف استامینیوفن، ایبوپروفین یا آسپرین می تواند درد را تسکین بخشد. استفاده از کرم و پمادهای بی حس کننده که حاوی هیدروکوتیزن می باشد برای تسکین درد یا خارش مفید می باشد. در صورت تمایل برای کسب اطلاعات بیشتر برای درمان بیماری های مختلف با استفاده از روش های مختلف به بخش درمان خانگی و طب سنتی رجوع کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *