دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

دانستنی های شتر و رمز و رازهای این حیوان شگفت انگیز

  • ملیحه بال افکن
  • ۹ دی ۱۳۹۹
  • ۰

به طور کلی حیوان از دسته خانواده شتران می باشد که خصوصیات و خواص آن از گذشته تاکنون مورد توجه بوده و در این مقاله سعی داریم شما را با ویژگی های بیشتر و دانستنی های شتر به خوبی آشنا نماییم با ما همراه باشید.

به طور کلی یکی از حیواناتی که از گذشته های بسیار مادام در کنار انسان ها بوده و هم اکنون نیز از آن ها استفاده می شود شتر ها هستند که اغلب از آن ها برای پیمودن مسافت های طولانی استفاده می شود و تنها دانستنی که بسیاری از انسان ها در مورد حیوان شتر می دانند این است که دارای دو کوهان می باشد و می توان در سفرهای طولانی در میان این دو کوهان نشست.

آشنایی با دانستنی های شتر

بهتر است بدانید حیوان شتر که در زبان پهلوی آن را اشتر می خواندند حیوانی است نیرومند و تنومند که با توش و توان بالا از دسته خانواده شتران محسوب می شود و دارای شبه نشخوارکننده و دست و گردنی بسیار دراز می باشد. این حیوان دارای دو کوهان بر روی پشت خود می باشد که ساختار آن از پیه و چربی است. در واقع در دین اسلام گوشت او حلال است اما ذبح آن با دیگر جانوران حلال گوشت متفاوت می باشد. به همین خاطر آن را از طریق بریدن گلو نحر می کنند و اگر سر آن را مانند گوسفند پیش از نحر ببرند گوش آن حلال نخواهد بود. این حیوان دارای کاربرد های مختلفی مانند استفاده از شیر، قابلیت بارکشی و همچنین از پوست و پشم آن نیز برای ریسندگی و پارچه بافی استفاده می شود. توجه داشته باشید گونه های دیگری از شتران که فاقد کوهان هستند در آمریکای جنوبی زندگی می کنند که با نام های آلپاکا، لاما و گواناما شناخته می شوند. به صراحت می توان گفت که شتر ویژگی های منحصر به فردی دارد که مهم ترین آن ها تحمل شرایط سخت صحرا و دماهای گوناگون به ویژه گرمای شدید تابستان و کمبود آب و علوفه است. ترکیب جسمانی شتر با دیگر جانوران اختلاف زیادی دارد و همین موضوع سبب شده تا در درازا روز های سال در بیابان به راحتی زندگی کند و از بوته ها و درختچه های مختلف صحرایی و کویری حتی از بوته های شور و خاردار تغذیه کند. جالب است بدانید که عرب ها از زمان های بسیار دور از این حیوان استفاده کرده و می کنند و بدان لقب کشتی صحرا را داده اند. حیوان شتر علاوه بر اینکه وسیله ای اصلی برای رفت و آمد ساکنین صحرا محسوب می شود می تواند خوراک آدمی و وسایل مورد نیاز دیگر را به انسان عرضه نماید و انسان قادر خواهد بود با تغذیه از شیر و گوشت آن تا هفته ها در صحرا زنده بماند. همچنین می توان از چربی کوهان شتر به عنوان کره استفاده کرد و پشم شتر را در ساختن خیمه ها، پتو، فرش و لباس های پشمی به کار برد. توجه داشته باشید که شتر از دسته جانورانی می باشد که با محیط های خشک و بی آب و علف به خوبی سازگار شده و این سازگاری باعث شده تا به خوبی بتواند آب و هوای گرم و خشک، کم خوراکی و بی آبی را تحمل نماید.

خصوصیات و دانستنی های شتر

حقایق جذاب در مورد حیوان شتر:

حیوان شتر نسبت به خشکی بسیار مقاوم است تا حدی که گاهی ۳۰ درصد از وزن شتر با از دست دادن آب بدنش کاهش می یابد امری که در حیوانات دیگر و حتی در انسان ها ممکن است منجر به مرگ شود. جالب است بدانید که شتر قادر است این کاهش ۳۰ درصدی را ظرف چند دقیقه جبران نماید. این حیوان کمترین گردش آب را در میان حیوانات دیگر دارد و توانایی جذب آب نمک از روده ها و دفع آن ها از کلیه ها به خوبی انجام خواهد شد. در واقع شتر دمای بدن خود را از ۳۴ درجه سانتی گراد در اوایل صبح تا ۴۱ درجه سانتی گراد تا عصر تغییر می دهد و به این ترتیب از گرمای روز برای گرم کردن بدن خود در طول شب استفاده می کند. امروزه آشکار شده که متناسب با اختلاف زیاد درجه حرارت بدنش می تواند آب را در خود ذخیره نماید زیرا از این آب برای خنک کردن بدن استفاده نمی کند و همچنین که پاهای پهن کوهان دار از فرو رفتن این حیوان در ماسه های نرم جلوگیری خواهد کرد.

یکی از دانستنی های دیگر در مورد حیوان شتر تغییر پوشش آن از پشم در زمستان به موهای براق و منعکس کننده در تابستان است. شتر های استوایی معمولا موهای خود را نمی ریزند و در کنار آن یک پوشش منعکس کنده صاف بر روی بدن خود در طول سال حفظ می کنند. کوهان شتر نه تنها به عنوان یک مخزن ذخیره آب و چربی است بلکه یکی از بزرگترین استفاده های آن این است که با جمع آوری چربی بدن در کوهان بافت های زیرجلدی تقریبا بدون چربی هستند و در نتیجه بدن خنک تر خواهد ماند.

جالب است بدانید که تغذیه شتر بسیار کم است به گونه ای که هر رستنی حتی خار و خاشاکی را خواهد خورد.

خقایق جالب در مورد حیوان شتر

  •  آرون گروپس

شتر با وجود داشتن قدرت فیزیکی بالا جزو یکی از رام ترین حیوانات محسوب می شود به گونه ای که یک کودک خردسال نیز می تواند مهار یک قطار شتر را در دست بگیرید و هر جا که می خواهد ببرد. البته که در فصل جفت گیری ناگهان مهاجم می شود و به همین خاطر بهتر است در هنگام کار شتران نر و ماده را از هم جدا نمایید.

به طور کلی شتر ها در شرایط نامناسب جوی در میان طوفان های سخت بیابان که چشم و گوش هر جانداری را کور و کر می کند به خاطر ویژگی خاصی که خداوند در پلک و گوش و بینی آن قرار داده مقاومت کرده و به راه خود ادامه خواهد داد.

توجه داشته باشید که بیماری های شایع حیوان شتر بسیار محدود است و عمده ترین بیماری های داخلی شامل اسهال، نفخ شکم، میوپاتی تغذیه ای، بیماری انحراف گردن، تورم ضربه ای نگاری، بلعیدن اجسام خارجی، تورم شیردان، هماتوری و کوری می باشد.

بهتر است بدانید که گوشت شتر در دین اسلام حلال است اما ذبح آن با دیگر جانوران حلال گوشت متفاوت است و بایستی آن را نحر کنید. در واقع در آیین یهود به دلیل نداشتن سم آن را حرام گوشت می دانند و همچنین زرتشتیان و هندوها نیز از خوردن آن امتناع می ورزند. از دیدگاه طب سنتی گوشت شتر طبعی گرم دارد و از خواص گوشت آن می توان به مواردی مانند تسکین درد های روماتیسمی، پیشگیری از زایمان زودرس و تقویت قوای جسمی و جنسی اشاره کرد. همچنین گوشت شتر از ارزش غذایی، خواص دارویی و درمانی بسیار بالایی برخوردار می باشد و به همین خاطر در روایات دینی ما به مصرف آن بسیار توصیه شده است.

چگونگی ذبح حیوان شتر

شیر شتر بیشتر از هر شیر دیگری در طبیعت مشابه شیر انسان بوده و ۱۰ برابر بیشتر از شیر گاو آهن و سه برابر بیشتر ویتامین ث دارد. اگر بدنتان تحمل لاکتوز را ندارد بدون هیچ مشکلی می توانید این شیر را بنوشید زیرا شیر آن بسیار چرب و پر از مواد غذایی غنی می باشد. با وجود خواص زیادی که شیر شتر دارد در فروشگاه های آمریکا به هیچ وجه دیده نمی شود زیرا فروش شیر شتر در ایالات متحده غیرقانونی است. در کشور قزاقستان نیز شیر این حیوان برای درمان سل مورد استفاده قرار می گیرد و بسیاری از پزشکان آفریقایی از آن برای تغذیه ایدزی ها استفاده می کنند.

یکی دیگر از دانستنی های جالب در مورد شتر استفاده از پوست آن است که اغلب برای ساختن کفش، کمربند، صندلی و لباس کاربرد دارد. همچنین پشم شتر در ساختن خیمه ها، پتو، فرش، لباس ها و چادر نیز مورد استفاده قرار می گیرد و اغلب از پیخال کاملا خشک و همچنین مدفوع خشک شده آن برای روشن کردن آتش استفاده می شود.

آشنایی با تغذیه حیوان شتر

همچنین در ادامه پیشنهاد می شود که با کلیک بر روی لینک های مقابل با مطالب دانستنی های حیوان شیر و همچنین دانستنی های شگفت انگیز حیوانات نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *