دسته ها
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

درمان شپش سر با ۵ روش خانگی موثر + مراقبت ها

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۷ تیر ۱۳۹۹
  • ۰

شپش سر یکی از مشکلات رایج به خصوص در میان کودکان می باشد. مدت زمان درمان شپش سر طولانی است با این حال روش های خانگی بسیاری وجود دارند که طول درمان این بیماری را تسریع می بخشند.

شپش سر, یکی از بیماری های واگیردار است که اغلب در کودکان و مهد کودک ها و مدارس دیده می شود. شپش سر ناشی از آلودگی به یک انگل انسانی است که معمولا بسیار خارش دار نیز می باشد. در این مطلب با ۵ روش درمانی موثر و سریع شپش سر آشنا می شویم.

راهکارهای موثر در درمان شپش سر

شپش ها, حشرات بسیار کوچکی هستند که از خون انسان تغذیه می کنند. شپش های ماده که تخم شپش به آن ها چسبیده در نزدیکی پوست سر, به پایه مو چسبیده اند. این تخم ها ۷ تا ۱۰ روز طول می کشد تا به شپش تبدیل شوند. شپش های بالغ سر, نمی توانند بیش از دو روز خارج بدن انسان زنده بمانند, این در حالی است که تخم های شپش تا ۱۰ روز بیرون از بدن انسان مانند: روی برس های مو, لباس و یا فرش نیز می توانند زنده بمانند.

درمان شپش سر

شپش سر یکی از بیماری های واگیردار است و می تواند از شخص مبتلا به افراد دیگری که با او در تماس هستند, منتقل شود. اگرچه درمان شپش سر به سختی صورت می گیرد و باید مراقبت های ویژه ایی را اعمال کرد, با این حال چند روش موثر و سریع در رفع شپش سر به شرح زیر است.

درمان شپش سر با سس مایونز

یکی از درمانهای خانگی شپش سر, استفاده از سس مایونز می باشد. برای این منظور باید در شب موها و پوست سر را کاملا به سس مایونز آغشته کنید. سپس از کلاهی جهت پوشش مو و سر استفاده نموده و صبح روز بعد موها را بشویید. در این روش درمانی شپش های بالغ به طور کامل از بین می روند اما متاسفانه تخم های شپش باز هم باقی می مانند و آن ها را باید توسط شانه شپش از موها جدا کنید و این روش درمانی را دوباره پس از یک هفته تکرار نمایید.

رفع شپش سر با سس مایونز

  •  آرون گروپس

رفع شپش سر با سرکه

یکی دیگر از راهکارهای خانگی برای از بین بردن شپش سر استفاده از سرکه سیب می باشد که برای طرز مصرف آن باید ۳۰میلی لیتر سرکه را همراه با ۱۵قطره اسانس عرعر، ۱۵میلی لیتر روغن جوجویا، ۱۰ قطره اسانس پونه و ۱۰ قطره اسانس نیااولی مخلوط گردد و بعد موها با احتیاط و آرامی به این محلول آماده شده آغشته و پس از گذشت یک ساعت موها شانه و بعد شستشو داده شود.

همچنین می توانید مقداری سرکه را گرم و موهای خود را به آن آغشته نمایید سپس موهای خود را با کلاه یا حوله ای بپوشانید و پس از گذشت نیم ساعت موهای خود را شستشو دهید و یا سرکه و روغن معدنی را مخلوط کرده و به موهای سر خود بمالید. تکرار این عمل می تواند موجب جدا شدن شپش ها از موهایتان گردد.

از بین بردن شپش با اسپند

استفاده از اسپند روشی مناسب و بی خطر برای رفع شپش سر می باشد. برای استفاده از این راهکار باید اسپند خشک شده به میزان  قاشق ۱ قاشق غذاخوری را آسیاب نمایید و آن را درون آب جوش به مقدار یک لیوان بریزید تا به مدت یک ربع دم بکشد(برای موهای بلند این مقدار به اندازه ۲ یا ۳ برابر باید افزایش داده شود). مخلوط دم کشیده را به موها بمالید و ۴۵ دقیقه فرصت دهید تا روی سر باقی بماند، بهتر از از یک یک کیسه پلاستیکی برای پوشش موها استفاده کنید. پس از این مدت موها را خوب بشویید.

نابودی شپش سر با اسپند

 نابودی شپش با حنا

این روش معمول بسیار راحت می باشد و برای استفاده از این روش باید کمی حنا را با مقداری آب گرم مخلوط نمایید و سپس آن را بر روی سر بمالید و با نایلون موها را بپوشانید. پس از گذشت ۳ ساعت موها را شستشو دهید و با استفاده از شانه دانه ریز موها را شانه کنید. استفاده از این روش طبیعی و سنتی می تواند تا حد زیادی شپش سر را از بین ببرد.

روغن ها و تاثیرات آن ها در درمان شپش سر

برخی از روغن های گیاهی, می توانند در از بین بردن شپش سر موثر باشد و موجب از بین رفتن شپش ها و تسکین خارش سر شوند. دستورالعمل های مختلفی در این رابطه وجود دارد. یکی از این ترکیبات موثر, به این ترتیب درست می شود که ۲۰ قطره روغن درخت چای را با ۱۰ قطره روغن رزماری و ۱۵ قطره لیمو و ۱۵ قطره روغن اسطوخودوس و ۴ قاشق غذاخوری روغن نباتی مخلوط نمایید. سپس مو و پوست سر خود را با این مخلوط به خوبی ماساژ دهید و با پوشش پلاستیکی و یا حوله ایی سر را بپوشانید. پس از گذشت یک ساعت, موها و سر را با شامپو به خوبی بشویید.

درمان شپش سر

برخی دیگر از روغن های موثر در رفع شپش سر عبارت است از: روغن نارگیل, روغن زیتون, روغن بادام, ترکیب ماست و روغن اسطوخودوس, روغن کرچک, ترکیب روغن خردل و روغن اوکالیپتوس است که استفاده از این روغن ها نیز همانند روشی است که توضیح داده شد. در استفاده از این روغن ها باید به این نکته توجه داشت که به طور منظم به مدت حداقل ۲ هفته و تا زمانی که تخم های شپش به طور کامل از پوست سر حذف شده اند, استفاده شود.

مراقبت های خانگی درمان شپش سر

در صورتی که فرد احساس می کند به شپش سر مبتلا شده است, باید توسط شانه هایی با دندانه های بسیار ریز ( شانه شپش) به جستجوی شپش و تخم های شپش بر روی موها بپردازد. برای جستجو, باید پوست سر و موها کاملا بررسی شود و در صورت نیاز از یک ذره بین برای پیدا کردن شپش ها استفاده شود. در صورتی که فرد شپش یا تخم آن را پیدا کرد, توصیه می شود دستورالعمل زیر را انجام دهد.

  • توصیه می شود سریعا به پزشک مراجعه کنید. پزشک با تجویز شامپوها و لوسیون های ضد شپش, اقدام به درمان شپش می کند. این دارو تنها, قادرند شپش ها را از بین ببرند و نمی توانند تخم های شپش را نابود کنند. به همین دلیل ۷ تا ۱۰ رو پس از اعمال این شامپوها, دوباره این شامپوها باید استفاده شود. این شامپوها به مقدار بسیار کمی از طریق پوست سر، جذب می شوند, با این حال نباید برای کودکان زیر دو سال استفاده شوند. به طور کلی توصیه می شود از این دارو ها به مقدار بسیار زیاد و به مدت طولانی بدون نظر پزشک استفاده نشود چرا که این شامپوها حشره کش هستند.

درمان شپش سر

  • قبل از اعمال شامپوهای ضد شپش, از لوسیون های نرم کننده و خنک کننده بر روی موها استفاده نکنید. چرا که این لوسیون ها شپش ها را در برابر شامپوهای تجویز شده, مقاوم می کنند. همچنین موها را پس از ۱ تا ۲ روز بعد از درمان, نشویید.
  • در طول درمان، لباس ها, ملافه, حوله و به طور کلی لوازم شخصی خود را با آبی با دمای بالاتر از ۶۰ درجه سانتی گراد شستشو دهید. همچنین لباس ها را به مدت ۲۰ دقیقه با اتو و حرارت بالا خشک کنید.
  • هر شیء که فرد آلوده به شپش سر, طی ۴۸ ساعت گذشته با آن ها در تماس بوده, در آب داغ به مدت حداقل ۵ دقیقه قرار داده شود.
  • اشیاء آلوده به شپش که قابل شستشو نمی باشند را در کیسه های پلاستیکی به مدت ۲ هفته قرار دهید. به این دلیل که شپش ها در عرض ۲ روز خارج از بدن انسان, از بین می روند و تخم های شپش در عرض این دو هفته تبدیل به شپش شده و ان ها نیز از بین می روند.
  • مبل و کف منزل را با جاروبرقی تمیز کنید.
  • پوست سر دیگر اعضای خانواده را نیز بررسی کرده و در صورت ابتلا, درمان شپش شوره را برای آن ها آغاز کنید.
  • هرگز از وسایل شخصی یکدیگر استفاده نکنید.

درمان های خانگی شپش سر

با توجه به مطالب بیان شده, درمان شپش سر، کمی دراز مدت است و نیاز به مراقبت های بهداشتی دارد. درمانهای خانگی کمک زیادی در تسریع این بیماری می کنند و آسیبی به پوست سر و موها وارد نمی کنند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *