دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

نحوه کاشت و پرورش گل زنبوری و بهترین شرایط برای رشد این گیاه

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۴ آبان ۱۳۹۹
  • ۰

به طور کلی پرورش گل زنبوری نیاز به یادگیری اصول و مهارت هایی دارد که پیش از آغاز کاشت باید آن ها را بیاموزید و به همین منظور در این مقاله سعی داریم شما را با روش ها و دستورالعمل کاشت، پرورش و نگهداری گل زنبوری آشنا نماییم.

بهتر است بدانید که گل زنبوری در واقع از دسته گیاهان با تنوع رنگی فراوان و بسیار زیبا می باشد که اغلب به صورت علفی و غیر گلخانه ای تولید می شود. این گیاه به دلیل زیبایی و همچنین اصول کشت بسیار راحت خود مورد توجه بسیاری از پرورش دهندگان گیاهان زینتی قرار گرفته است.

پرورش گل زنبوری

به طور کلی گل زنبوری که با نام گیاه لیمونیوم نیز شناخته می شود از دسته گیاهان یک ساله، دو ساله و چند ساله شناخته می شود که گونه های چند ساله آن به صورت درختچه ای خزان کننده و سایر گونه های آن به صورت علفی هستند. این گیاه زیبا معمولا در بیشتر نقاط جهان شامل آسیا، اروپا، آمریکای شمالی و استرالیا یافت می شود و اغلب به صورت خوشه ای با پنج گلبرگ و به رنگ های صورتی، بنفش، آبی، قرمز و سفید مشاهده می شوند و عمدتا برگ های آن به صورت گسترده بر روی سطح زمین قرار دارند. جالب است بدانید که معمولا روند گلدهی این گیاه زیبا در طول فصل بهار و در برخی گونه های دیگر در تابستان انجام می شود و لازم است تا در طول این مدت مراقبت های لازم را از گیاه خود انجام دهید. از آنجایی که گل های استاتیس این گیاه به صورت خوشه های آذین شده نمایش داده می شوند از آن می توان برای تزئین فضاهای مختلف و همچنین به عنوان شاخه بریده در گل آرایی ها استفاده نمود. این گل معمولا پروانه ها را به خود جذب می کند و به همین خاطر شما می توانید پروانه ها را بر روی این گیاه تماشا نمایید. معمولا ارتفاع گل های زنبوری در حدود ۱۰ الی ۷۰ سانتی متر می باشد.

چگونگی پرورش گل زنبوری

دستورالعمل کاشت بذر:

بهتر است بدانید که یکی از معمول ترین و رایج ترین روش های ازدیاد گیاه زنبوری کاشت بذر است که برای این منظور ابتدا باید نشاکاری صورت بگیرد. معمولا کشت بذر در خزانه در اواسط اسفند ماه یا در اوایل بهار صورت می گیرد و حال اگر گیاه یک یا دو ساله باشد انتقال نشا در اردیبهشت ماه ولی اگر گیاه چند ساله باشد انتقال آن در فصل پاییز انجام خواهد شد. در کل باید به این نکته توجه داشته باشید که بهتر است ۱ الی ۲ روز پیش از کاشت بذور را درون آب ولرم بخیساید. همچنین از آنجایی که گل های زنبوری دارای انواع بسیار مختلفی می باشند به همین خاطر برخی از آن ها ممکن است در اوایل اردیبهشت ماه روند گلدهی خود را آغاز کنند ولی برخی دیگر این عمل را در در فصل تابستان آغاز خواهند کرد. توصیه می شود که برای گلدهی بهتر و بیشتر گیاهتان حتما شاخه های خشک را در پاییز حذف نمایید.

دستورالعمل کاشت بذر زنبوری

شرایط مورد نیاز برای پرورش گل زنبوری:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که شما بایستی آن را فراهم نمایید و به همین منظور در ادامه به بیان برخی از اصول لازم برای کاشت و پرورش گل زنبوری پرداخته ایم:

آبیاری:

جالب است بدانید که گیاه زنبوری تا حدودی نسبت به خشکی مقاوم است و به عبارتی نیاز آبی کمی دارد. با این وجود باز هم نباید از آبیاری آن غفلت کنید زیرا خشکی بسیار زیاد موجب زرد شدن برگ ها و در نهایت از بین رفتن گیاه می شود و در مقابل نیز غرقابی نمودن بستر گیاه موجب پوسیدگی ریشه ها خواهد شد. توصیه می شود که در فاصله دو آبیاری اجازه دهید تا سطح بستر کاملا خشک شود و سپس اقدام به آبیاری نمایید.

  •  آرون گروپس

آبیاری لازم برای بستر گیاه زنبوری

دما و نور:

به طور کلی گیاه زنبوری قادر است در انواع آب و هوا رشد کند و از آنجایی که مقاومت خوبی دارد می تواند بازه دمایی مختلفی را تحمل کند. از نظر نور نیز گل زنبوری اگرچه در محیط سایه رویش خوبی از خود نشان می دهد اما اگر در آفتاب کامل قرار بگیرد رشد آن کامل تر انجام خواهد شد.

خاک:

توجه داشته باشید که گیاه لیمونیوم در اغلب خاک ها مانند خاک شور، قلیایی، گچی و همینطور سواحل دریاها قادر است به خوبی رشد کند و حساسیتی ندارد. اما توصیه می شود که در بستر گیاه زنبوری حتما از خاک های پیت ماس و مقداری خاک برگ نیز استفاده کنید تا گیاه بتواند بهتر رشد کند.

شرایط لازم برای پرورش گیاه

نکات مهم در پرورش گیاه زنبوری:

به طور کلی لازم است تا در روند پرورش گل زنبوری حتما نکاتی را به یاد داشته باشید تا بتوانید گیاهی زیبا و پربار داشته باشید و به همین منظور در ادامه بدان پرداخته ایم:

زمانی که خاک گیاه خشک شد آن را آبیاری نمایید: اگرچه گیاه زنبوری نسبت به خشک سالی مقاوم است اما باید آن را همواره آبیاری کرده و مرطوب نگه دارید زیرا گیاه درون خاک مرطوب بهتر رشد می کند. همچنین باید به آبیاری منظم در فصل اول رشد توجه داشته باشید اما در فصول دوم رشد تنها هفته ای یک مرتبه و زمانی که برگ ها ضعیف به نظر می آیند گیاه را آبیاری کنید کافی است.

گیاهتان را با کود همه کاره تغذیه کنید: همانطور که متوجه شدید گیاه زنبوری بدون کوددهی هم به خوبی رشد می کند اما اگر تمایل داشتید می توانید در اوایل فصل بهار و پیش از شروع رشد جدید گیاه به آن کود همه کاره بدهید زیرا این کود دارای مقدار مساوی نیتروژن، فسفر و پتاسیم است. همچنین جهت اطلاع از مقدار مصرفی آن بهتر است دستورالعمل استفاده از کود را مطالعه نمایید.

قسمت های خشک گیاه را جدا نمایید: توجه داشته باشید که وقتی قسمتی از گیاه خشک شد پیش از افتادن آن گل های خشک را جدا نمایید، اگرچه انجام این کار دوره گلدهی گیاه را طولانی خواهد کرد.

به طور کلی اگر می خواهید باغچه ای پر از گل های زنبوری داشته باشید بهتر است اجازه دهید گیاه خود به خود در اطراف جوانه زده و به تدریج بر حجم خود بیافزاید و در این روند نباید هیچ جوانه ای را از گیاه حذف کنید.

توجه داشته باشید که اگر در منطقه ای اقدام به پرورش گل زنبوری کرده اید که زمستان های سرد و یخبندانی دارد توصیه می شود پیش از شروع فصل پاییز و زمستان ۵ سانتی متر از اطراف گیاه را مالچ بپاشید زیرا مالچ مانند عایق ریشه های گیاهتان را گرم نگه می دارد و از یخ زدن آن ها جلوگیری خواهد کرد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *