دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

بهترین زمان کاشت بنفشه الوان و توصیه هایی برای رشد این گیاه

  • ملیحه بال افکن
  • ۵ آبان ۱۳۹۹
  • ۰

توجه داشته باشید که کاشت بفشه الوان در واقع از طریق روشهای مختلفی انجام می گیرد که ما در این مقاله به بیان تمامی آن ها به صورت کاملا مجزا پرداخته ایم با ما همراه باشید.

به طور کلی بنفشه از دسته گیاهان مناسب برای فضای آزاد می باشد که مقاومت بسیار زیادی در برابر ناملایمات های جوی دارد و به همین خاطر در بسیاری از پارک ها و فضاهای سبز شهری به چشم می خورد. این گیاه زیبا اغلب در فصل بهار به گل می نشیند و رنگ و بوی دلنشینی را برای باغچه تان به ارمغان خواهد آورد که به همین خاطر امروزه کاشت و پرورش بنفشه الوان مورد توجه عموم قرار گرفته است.

آشنایی با کاشت بنفشه الوان

بهتر است بدانید که گیاه بنفشه در واقع از جمله گیاهان چندین ساله محسوب می شود که معمولا به صورت یک ساله یا دو ساله کشت می شود و می توان آن را از دسته گیاهان خانواده بنفشگان دانست. برگ های گل بنفشه اغلب مشابه قلب هستند و گل های آن رنگین کمانی از رنگ ها را به هنگام شکفتن نمایش می دهند. همچنین توجه داشته باشید که این گیاه دارای خاصیت های درمانی و داروئی نیز می باشد و از گذشته در طب سنتی برای درمان بیماری های مختلف استفاده می شده است. گیاهان علفی اغلب به صوت علفی و یکساله مورد کشت قرار می گیرند و قادر هستند تا ارتفاع و گستردگی ۲۰ سانتی متر نیز به خوبی رشد کنند. این گونه از گیاهان بنفشه که پرورش و کاشت آن در کشور ما رایج است گیاهی چند ساله محسوب می شود که از خانواده بنفشگان محسوب شده و بومی اروپا و شمال غرب آسیا شناخته می شود و همچنین نام رایج آن در اکثر نقاط جهان بنفشه سه رنگ یا بنفشه هیبرید می باشد. بنفشه الوان به صورت طبیعی در شمال ایران رشد می کند ولی با توجه به اینکه امروزه به عنوان یک گیاه زینتی در باغچه ها کشت می شود می توان آن را در اکثریت نقاط کشور نیز مشاهده نمود.

چگونگی کاشت بنفشه الوان

دستورالعمل کشت گیاه بنفشه الوان:

توجه داشته باشید که بذر های بنفشه الوان را می توان از دو طریق کاشت نشاء بذر و کاشت مستقیم بذر پرورش داد که در ادامه سعی داریم به بیان هر کدام به صورت مجزا بپردازیم:

کاشت نشاء گیاه:

برای انجام این روش کاشت باید در ابتدا ظرف مورد نظر را پر از خاک نمایید و سپس آن را آبیاری کنید تا آب از انتهای ظرف کشت خارج شود و خاک به راحتی نشست کند.

سپس سوراخی ریز به عمق ۰.۵ تا ۱ سانتی متر بر روی بستر ایجاد کنید و یک یا دو عدد بذر را درون آن قرار دهید و بعد مقداری خاک ورمی کمپوست بر روی بذر ها بپاشید. البته که می توانید از همان ترکیب حاک اولیه نیز استفاده کنید ولی استفاده از کمپوست موجب به وجود آمدن نشاء هایی قوی تر خواهد شد.

توجه داشته باشید که بازه دمایی که باید برای بستر فراهم کنید بین ۱۵ تا ۲۵ درجه سانتی گراد می باشد و همچنین بذور برای رشد نیاز به محیطی خیلی گرم ندارند.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

اکنون ظرف حاوی بذور را به محیطی مناسب برده و با استفاده از اسپری به خوبی آبیاری نمایید تا آب به بذر ها برسد و خاک کاملا مرطوب شود.

توصیه می شود که تا پیش از جوانه زدن بذر ها اجازه ندهید سطح بستر خشک شود و اگر بستر را در مقابل نور آفتاب قرار داده اید مشکلی نیست اما باید مراقب باشید تا خاک رطوبت خود را از دست ندهد چون بذرها در عمق بسیار کمی کاشته شده اند و به سرعت ممکن است در مقابل آفتاب خشک شود و جوانه از بین برود.

به طور کلی پس از اینکه نشاء های کاشته شده چهار برگه شدند و رشد کافی کردند باید آن ها را به گلدان های اصلی یا باغچه منتقل کنید.

توجه داشته باشید که اگر قصد دارید گلدان حاوی گیاه بنفشه الوان را در منزل نگه دارید حتما محیط پر نوری را برایش در نظر بگیرید و به همین خاطر پشت پنجره ی جنوبی با حداقل ۸ ساعت نور در طول روز ایده آل می باشد. اما اگر این شرایط را نمی توانید فراهم کنید بهتر است از نور های فلورسنت استفاده نمایید و برای انجام این کار باید چراغ را در فاصله ۸ الی ۱۰ سانتی متری گیاه قرار دهید تا گیاه نور کافی را دریافت کند.

دستورالعمل کشت گیاه بنفشه

کاشت مستقیم بذر:

بهتر است بدانید که برای کاشت مستقیم بذور بنفشه الوان باید توجه زیادی به دمای محیط کشت داشته باشید و همچنین برای کاشت مستقیم در گلدان و منزل می توان هر فصلی اقدام به این کار کرد اما برای کاشت مستقیم در فضای باز یا باغچه حتما بایستی پس از گرم شدن هوا و اتمام سرما اقدام به کاشت بذر نمایید. به همین خاطر در ادامه مراحل کاشت مستقیم بذر بنفشه الوان در باغچه را به صورت کاملا مجزا بیان کرده ایم:

به طور کلی دمای محیط کشت باید در بازه دمایی ۱۵ تا ۲۵ درجه سانتی گراد باشد.

در ابتدا لازم است کود دامی پوسیده به همراه مقداری پیت ماس را بر روی بستر باغچه بریزید و تا عمق ۱۵ الی ۲۰ سانتی متری خاک را زیر و رو کنید تا به خوبی ترکیب شود و سپس اقدام به آبیاری نمایید تا خاک بستر کامل خیس شود. پس از گذشت چند ساعت از زمان آبیاری باید بذر ها را با فاصله ۱۰ الی ۲۰ سانتی متری از یکدیگر و در عمق ۲ الی ۳ سانتی متری بکارید و سپس بر روی آن خاک بریزید.

حال به آرامی اقدام به آبیاری کنید به گونه ای که بذرها جابه جا نشوند و توصیه می شود منتظر سبز شدن آن ها بمانید.

توصیه می شود تا پیش از جوانه زنی بذر ها بستر خاک خشک نشود.

روش های کشت بنفشه الوان

شرایط مورد نیاز برای پرورش گل بنفسه الوان:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که شما بایستی آن را فراهم نمایید و به همین منظور در ادامه سعی داریم شما را با برخی از اصول و شرایط لازم برای کاشت بنفشه الوان آشنا نماییم:

آبیاری:

این گیاه زیبا برای رشد نیاز به آبیاری منظم و کافی دارد زیرا اگر بستر کشت با کمبود آب مواجه شود روند گلدهی با اختلال مواجه می شود و در مقابل نیز اگر بستر گیاه غرقابی گردد به تدریج ریشه دچار خفگی شده و از بین می رود. به همین خاطر اغلب توصیه می شود که در فاصله دو آبیاری اجازه دهید بستر کشت کمی خشک شده و سپس اقدام به آبیاری نمایید.

آبیاری لازم برای پرورش گیاه بنفشه الوان

نور و دما:

همانطور که می دانید گیاه بنفشه الوان از دسته گیاهان آفتاب پرست می باشد که البته می تواند کمی سایه را نیز به خوبی تحمل کند. اما باید توجه داشته باشید که اگر محیط کشت گیاه نتواند نور مورد نیاز خود را به خوبی تامین کند گل های تولید شده به سرعت کوچک خواهند شد. در مورد دمای فضای کشت نیز می توان گفت که گیاه بنفشه الوان برای رشد نیاز به بازه دمایی ۱۰ تا ۲۵ درجه سانتی گراد دارد که بایستی حتما فراهم گردد.

خاک:

توجه داشته باشید که خاک بستر گیاه بنفشه الوان باید دارای زهکشی ایده آلی باشد و همچنین می توانید از ترکیب خاک های غنی از کودهای حیوانی و خاک برگ که رشد مطلوبی را برای گیاه ایجاد می کنند استفاده نمایید.

شرایط مورد نیاز برای پرورش بنفشه الوان

آفات و بیماری ها:

بهتر است بدانید که یکی از آفات رایج در گیاه بنفشه الون شته ها می باشند که می توان آن ها را با استفاده از اسپری آب و صابون و یا حتی حشره کش ها دفع نمود. عارضه دیگر این گیاه لکه برگی می باشد که به عنوان یک عفونت قارچی شناخه شده است و از دسته علائم آن می توان به لکه های سیاه در لبه های برگ اشاره کرد. پوسیدگی ریشه نیز می تواند بیماری رایج در این گیاه باشد که اغلب منجر به از بین رفتن شاخ و برگ و کمرنگ شدن گل شده و همچنین موجب چروک شدن زودرس گیاه خواهد شد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *