دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

بررسی گوشی هواوی نوا ۶ با طراحی مدرن و چشم نواز و دوربین سه گانه

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۵ آبان ۱۳۹۹
  • ۰

گوشی میان رده هواوی نوا ۶ با طراحی مدرن و زیبا با بعضی از برترین دوربین های عکاسی همراه شده و از سویی با مجهز شدن به سخت افزاری قدرتمند به عرصه رقابت با پرچمداران ورود کرده است. در این مطلب به بررسی کامل این محصول جوان پسند و پرطرفدار به ویژه خانم ها می پردازیم. همراه ما باشید.

در دسامبر ۲۰۱۹ گوشی میان رده هواوی نوا ۶ به بازار معرفی و عرضه شد. این اسمارتفون از طراحی مدرن و چشم نواز ، نمایشگر ۶.۵۷ اینچی، پردازنده کایرین ۹۹۰ و دوربینهای سه گانه بهره می برد. می توان گفت هواوی نوا ۶ با قابلیت های فوق العاده ای که دارد، پرچمداران را به مبارزه می طلبد.

آشنایی و بررسی گوشی هواوی نوا ۶

   

دارای

  • طراحی مدرن و چشم نواز
  • پردازنده قدرتمند
  • دوربین اصلی و سلفی باکیفیت

در مقابل

  • محافظ نمایشگر ندارد
  • ضد آب و ضدگرد و غبار نیست

کمپانی هواوی در دسامبر ۲۰۱۹ از محصول جدید شرکتش به نام نوا ۶ رونمایی و به بازار روانه کرد. هواوی نوا ۶ گوشی میان رده بوده و از قابلیت های فوق العاده ای همچون پردازنده کایرین ۹۹۰، اندروید ۱۰، صفحه نمایش ۶.۵۷ اینچی و …بهره می برد. این گوشی برای گیم نیز مناسب می باشد و در چهار رنگ مشکی، آبی، قرمز و بنفش(به سبک پروانسی) به بازار عرضه می شود. در ادامه به بررسی کامل هواوی نوا ۶ می پردازیم تا با قابلیت های فوق العاده این گوشی بیشتر آشنا شوید.

آشنایی سریع با مشخصات گوشی هواوی نوا ۶

  • ابعاد: ۹* ۷۵.۸* ۱۶۲.۶ میلیمتر
  • وزن: ۲۱۲ گرم
  • سیمکارت: دو سیمکارت نانو
  • جنس و ساختار: فریم آلومنیومی/ جلو و پشت شیشه ای
  • نمایشگر:  ۶.۵۷ اینچی لمسی خازنی IPS LCD با ۱۶ میلیون رنگ و روزولوشن ۱۰۸۰*۲۴۰۰ پیکسل
  • پردازنده: Hisilicon Kirin 990 هفت نانومتری و هشت هسته ای (دو هسته cortex-A76 با فرکانس کاری ۲.۸۶ گیگاهرتز، دو هستهcortex-A76 با فرکانس کاری ۲.۰۹، و چهار هسته cortex-A55 با فرکانس ۱.۸۶ گیگاهرتز)
  • پردازنده گرافیکی: Mali-G76 MP16
  • دوربین اصلی: سه گانه شامل ۴۰، ۸ و ۸ مگاپیکسل
  • دوربین سلفی: دوگانه شامل ۳۲ و ۸ مگاپیکسل
  • حافظه: حافظه رم ۸ گیگابایت با حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت
  • سیستم عامل: اندروید ۱۰ با رابط کاربری EMUI 10
  • باتری: ۴۲۰۰ میلی آمپرساعتی لیتیوم پلیمری غیر قابل تعویض
  • شارژر: شارژ سریع ۴۰ واتی (هفتاد درصد در ۳۰ دقیقه)
  • اتصالات: شبکه بیسیم، بلوتوث ۵.۱، پشتیبانی از OTG، جی پی اس ، NFC و USB
  • فناوری شبکه: LTE,HSPA,GSM
  • حسگرها: حسگر اثر انگشت(کنار گوشی)، شتاب سنج، ژیروسکوپ، سنسور مجاورت و قطب نما
  • صدا: جک هدفون ۳.۵ میلیمتری، لغو کننده نویز صدا توسط میکروفون اختصاصی

محتویات جعبه گوشی هواوی نوا ۶

شاخص ترین ویژگی جعبه هواوی نوا ۶ حک شدن عبارت ۵G در کنار اسم گوشی می باشد که سبب تمایز آن از نسخه معمولی شده است. در داخل جعبه هواوی نوا ۶ ، خود گوشی، شارژر، کابل USB-C، تبدیل USB-C به جک هدفون ۳.۵ میلیمتری، هندزفری و یک کاور شفاف وجود دارد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

طراحی

قشر جوان به ویژه خانم ها توجه خاصی به دوربین سلفی گوشی دارند. طبق بررسی ها می توان گفت در حقیقت گوشی هواوی نوا ۶ به نحوی طراحی شده که جوان پسند بوده و بسیار مورد توجه خانم ها قرار گیرد. زبان طراحی هواوی نوا ۶ مشابه با زبان طراحی اسمارتفون های سری نوا هواوی می باشد و اگر تاحدودی با این اسمارتفون ها آشنا باشید در اولین نگاه به گوشی درمی یابید که با یک نوا روبرو هستید.

هواوی نوا ۶ در رنگهای قرمز، آبی، مشکی و پروانسی(به رنگ بنفش مزارع اسطوخودوس پروانس آلپ کوت دازور اشاره دارد). رنگهای این اسمارتفون یکپارچه نبوده و هر یک طیفی از رنگ را در بر می گیرد. ضمنا در پنل پشتی گوشی با رنگ قرمز  طرح خاصی از کلمه nova ایجاد شده که آن را زیبا و چشم نواز جلوه می دهد.

در بررسی نمای جلویی گوشی هواوی نوا ۶ شاهد حضور نمایشگری ۶.۵۷ اینچی هستیم که حدود۸۴.۵  درصد از این نما را به خود اختصاص داده است. در بالای این نمایشگر نیز دوربین سلفی هول- پانچ دوگانه خودنمایی می کند. این سبک طراحی مشابه با گلکسی S10+ بوده با این تفاوت که سنسورهای نوا ۶ در سمت چپ قرار دارند در حالی که در گلکسی S10+ سنسورها در سمت راست حضور دارند. حاشیه نمایشگر در لبه های بالا، چپ و راست کم بوده فقط در لبه پایین نسبتا ضخیم است. ضمنا در بالای نمایشگر و لبه راست، یک اسپیکر و سنسورهایی مانند سنسور نوری، حسگر مجاورتی و … دیده می شود.

به بررسی نمای پشتی گوشی هواوی نوا ۶ می پردازیم. جنس پنل پشتی شیشه ای بوده و خیلی شفاف است به طوری که می توان همانند یک آینه از آن بهره برد. در این پنل ماژول دوربین سه گانه و فلش با آرایشی عمودی در سمت چپ قرار گرفته اند و از سنسور اثر انگشت خبری نیست. این سنسور به سمت راست دستگاه انتقال داده شده تا راحتتر در دسترس باشد.

در طرف راست گوشی در قسمت بالا کلید تنظیم صدا و در پایین کلید هوم دیده می شود. در هواوی نوا ۶ کلید هوم با سنسور اثر انگشت ترکیب شده است و هواوی مدعی است باریکترین سنسوراثرانگشت را در میان گوشی ها تولید کرده که با توجه به ضخامت ۲.۴ میلیمتری به نظر می رسد ادعای درستی باشد. قرار گرفتن سنسور در کناره بدنه دستگاه علاوه بر کارایی راحتتر موجب یکپارچگی و زیبایی بیشتر قاب پشتی شده است.

در لبه پایین دستگاه سه بخش مجزا مشاهده می شود. بخش اول مربوط به سینی سیمکارت می باشد. این سینی جهت استفاده از نانوسیمکارت تعبیه گشته و در کمتر اسمارتفونی شاهد حضور این سینی در بخش پایین دستگاه هستیم. در وسط درگاه usb-c  حضور دارد و در نهایت اسپیکر اصلی گوشی دیده می شود. سمت چپ گوشی هواوی نوا ۶ کاملا صاف و یکدست طراحی شده و در این سمت خبر خاصی نیست.

با توجه به بررسی ها می توان گفت طراحی گوشی هواوی نوا ۶ بسیار خوب صورت گرفته ولی ایراداتی هم دارد. این اسمارتفون برای صفحه نمایش هیچ گونه محافظی ارائه نداده که یک نقطه ضعف بوده چرا که علاوه بر نمایشگر بزرگ گوشی قاب پشتی نیز شیشه ای می باشد. که هر لحظه امکان سرخوردن گوشی از دست وجود دارد. ایراد دیگر نداشتن مقاومت در برابر گردو غبار و آب است که برای یک اسمارتفون سطح بالا انتظار آن را نداشتیم. به طور کلی طراحی ظاهر هواوی نوا ۶ مدرن و چشم نواز بوده و بهره گیری از فلز و شیشه بر جذابیت آن افزوده است. ضمنا طراحی این اسمارتفون مشابه شیائومی ردمی k30 می باشد.

نمایشگر

هواوی گوشی نوا ۶ را به نمایشگری ۶.۵۷ اینچی آمولد با رزولوشن ۱۰۸۰* ۲۴۰۰ پیکسل/FHD+ از نوع LTPS IPS LCD (در واقع همان IPS بوده که با تکنولوژی های جدید تلاش شده مصرف انرژی آنها کمتر گردد) مجهز ساخته است. این نمایشگر با ۱۰۴.۲ سانتی متر مکعب دارای نسبت نمایش به بدنه حدود ۸۴.۵ درصد می باشد و درون آن، حفره ای جهت حضور دوربین سلفی دوگانه تعبیه شده است. ضمنا با نسبت تصویر ۲۰:۹ تراکم پیکسلی ۴۰۱ پیکسل در هر اینچ را به ارمغان می آورد. با این مشخصات نمایشگر باید گفت هواوی تمام تلاش خود را به کار گرفته که ویژگی فوق العاده سایز بزرگ صفحه نمایش را به خوبی نشانگر سازد. این سایز بزرگ می تواند نظر کاربران زیادی را به خود جلب نماید. در واقع هواوی سعی داشه از این طریق انحصاری بودن صفحه نمایش بزرگ پرچمداران را به میان رده ها نیز سوق دهد.

دوربین

امروزه دوربین ها به یکی از شاخصه های اصلی در نشان دادن کیفیت یک گوشی تبدیل گشته اند و به طور معمول اصلی ترین وجه تمایز رده های مختلف اسمارتفونها دوربین آن ها می باشد. بررسی ها حاکی از آن است گوشی هواوی نوا ۶ به این امر توجه ویژه ای داشته است و به دوربین های باکیفیت مجهز شده است. این دوربین ها شامل یک دوربین ۴۰ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم F/1.8 و لنز ۲۷ میلیمتری عریض با فوکوس لیزری، یک دوربین ۸ مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم F/2.4 و لنز ۸۰ میلی متری تله فوتو با فوکوس لیزری و زوم اپتیکال تا سه برابر و در نهایت یک دوربین ۸ مگاپیکسلی با دهانه دیافراگم F/2.4 و لنز ۱۶ میلیمتری فوق عریض فاقد فوکوس خودکار می باشد.

دوربین سلفی پاپ آپ نیز دارای ماژولی با دو دوربین می باشد. دوربین اول ۳۲ مگاپیسلی با دریچه دیافراگم F/2.0 ولنز ۲۶ میلیمتری عریض بوده و دوربین دوم نیز ۸ مگاپیکسلی با لنز ۱۷ میلیتری فوق عریض می باشد. این دوربین همانگونه که از لنز آن مشخص است جهت عکاسی فوق عریض با زاویه ۱۰۵ میلیمتری به کار می رود. حضور چنین دوربینی موجب می شود در شرایطی که بخواهید همزمان افراد زیادی در سلفی شما جای داشته باشند به راحتی عکس سلفی بگیرید و به تجهیزات جانبی مانند مونوپاد کمتر احتیاج پیدا کنید. ضمنا باید اشاره کرد طی تست و بررسی های صورت گرفته توسط آژانس DxOMARK گوشی هواوی نوا ۶ رتبه اول را در عکاسی سلفی کسب کرده است.

در بررسی ها مشخص شد دوربین های اصلی گوشی هواوی نوا ۶ به تکنولوژی AI HDR Plus مجهز هستند و این تکنولوژی موجب افزایش کیفیت تصاویر توسط تنظیم نور پس زمینه به ویژه موقع عکاسی در فضای باز می گردد. تصاویر ثبت شده با دوربین نوا ۶ بسیار خوب بوده و با نویز بسیار کمی همراه هستند. در حقیقت تصاویر این گوشی جزو کم نویزترین عکس هایی هستند که تاحالا مشاهده کرده ایم.

این نویز کم و وضوح بالا در عکس های ثبت شده در نور شب نیز وجود دارد. بهره گیری از هوش مصنوعی در عکاسی شب، افزایش قابل توجه کیفیت تصاویر شب را به دنبال داشته و از این طریق به شدت موجب وضوح و کنتراست تصاویر می شود. همچنین جزئیات عکس های ثبت شده به ویژه هنگامی که وضوح را روی ۴۰ مگاپیکسل قرار دهید شگفت انگیز می شود.

سنسور ۴۰ مگاپیکسلی این گوشی که از لنز IM600 ساخت سونی بهره می برد با دهانه دیافراگم بازش که به F/1.8 می رسد و همجنین بهره گیری از رنگهای RYYB به جای RGB سبب کیفیت بالای عکسها شده و از لحاظ حداکثر ISO به ۲۰۴۸۰۰ رسیده است.دوربین ۸ مگاپیکسلی با لنز فوق عریض قادر است تصاویر را با زوایه ۱۲۰ درجه ثبت کند و این عکسها می توانند مناظر وسیعی همانند ابتدا تا انتهای یک آسمان خراش را در خود جای دهند. تصاویر این دوربین دارای رنگهای زیبا، زنده، عمیق و با وضوح بالا هستند.

دوربین تله فوتو نیز قابلیت زوم اپتیکال تا سه برابر را فراهم آورده البته این اسمارتفون می تواند تا زوم ۳۰X نیز انجام دهد که البته این زوم به شکل دیجیتال خواهد بود. از ویژگی های دیگر دوربین هواوی نوا ۶ می توان به عکاسی پانوراما، فوکوس خودکار، اسلوموشن،HDR و… اشاره کرد و فلش ال ای دی که در ماژول پایین این سنسورها قرار دارد عملکرد عالی دارد. در مجموع باید گفت دوربین های هواوی نوا ۶ نقاط قوت اصلی این گوشی محسوب می شوند و جزو برترین دوربینها در میان اسمارتفونها می باشند.

نرم افزار

سیستم عامل گوشی هواوی نوا ۶ بر پایه اندروید ۱۰ و رابط کاربری EMUI 10 می باشد. حضور آخرین نسخه اندروید به همراه این رابط کاربری موجب شده نوا ۶ ز حداثر قدرت سخت افزاری خود بهره بگیرد. رابط کاربری EMUI 10 نسبت به قبل با بهبودهایی همراه شده است. با توجه به این که گوشی به اندروید مجهز است، دارای برنامه های کابردی گوگل می باشد و از سویی برنامه های اختصاصی هواوی نیز در آن گنجانده شده است. البته غالب برنامه های هواوی با کارایی خاصی همراه نبوده و یا همسطح برنامه های گوگل نیستند. قابل ذکر است این برنامه ها فضای زیادی از حافظه را اشغال کرده اند ولی با این وجود، امکان حذف این برنامه ها نیز وجود ندارد.

سخت افزار

به بررسی سخت افزاری گوشی هواوی نوا ۶ می پردازیم. طبق بررسی ها باید اشاره کرد که این اسمارتفون از چیپست قدرتمند Hisilicon Kirin 990 هفت نانومتری ساخت هواوی بهره می برد که از قابلیت ۵G هم پشتیبانی می کند. پردازنده مرکزی بکار رفته در این چیپست هشت هسته ای بوده و شامل دو هسته قدرتمند cortex-A76 با فرکانس کاری ۲.۸۶ گیگاهرتز(برای اجرای کارها و بازیهای سنگین)، دو هسته با توان متوسط cortex-A76 با فرکانس کاری ۲.۰۹، و چهار هسته ضعیفتر cortex-A55  با توان کاری ۱.۸۶ گیگاهرتز (برای اجرای کارهای سبک)می باشد.

چنین آرایش هسته ها و عملکرد چیپست موجب صرفه جویی زیاد در مصرف انرژی می شود. ناگفته نماند که این تراشه را پردازنده گرافیکی Mali-G76 MP16 همراهی می کند که نخستین پردازنده گرافیکی ۱۶ هسته ای است و قادر است پهنای باند تا ۱۵ درصد را ذخیره سازد. این امر موجب می شود در پردازش های سبک از همه توان پردازنده استفاده نشود و مصرف باتری ۱۲ درصد کاهش یابد.

نوا ۶ در یک نسخه استاندارد با ۶ گیگابایت رم و حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت همراه شده است. به این ترتیب اجرای همه بازی های روز موبایلی با بهترین کیفیت روی این گوشی امکان پذیر بوده در حالی که سرعت بالا و نرخ فریم فوق العاده ای دارند. رم ۸ گیگابایتی موجب می شود در اجرای برنامه و سوییچ بین برنامه ها کوچکترین تاخیری مشاهده نکنید و مولتی تسکینگ به راحتی صورت پذیرد. ناگفته نماند متاسفانه هواوی نوا ۶ از کارت حافظه جانبی پشتیبانی نمی کند و این امر ممکن است در دیدگاه مخاطب تاثیر منفی ایجاد کند.

در ادامه بررسی سخت افزاری هواوی نوا ۶ باید اشاره کرد مهمترین قدرت این گوشی پشتیبانی از قابلیت ۵G می باشد. در حقیقت نوا ۶ در دو نسخه ارائه می شود که یکی ۵G بوده و دیگری از اینترنتهای نسل قبل پشتیبانی دارد. قابل ذکر است هواوی خود جزو بزرگترین توسعه دهندگان اینترنت ۵G بوده و در این زمینه سابقه ای ۱۰ ساله دارد. هواوی نوا ۶ از قابلیت ۵G به شکل Dual-mode full netcom بهره می گیرد. این قابلیت سبب می شود با سیمکارتهای مختلف در یک زمان از اینترنت ۴G و ۵G استفاده نمایید. بهره گیری از نسل پنجم اینترنت در این اسمارتفون تحول مثبتی می باشد ولی در حال حاضر در کشور این نسل از اینترنت ارائه نشده و چنانچه مشتری ایرانی خرید نوا ۶ هستید می توانید نسخه معمولی آن را با اندک تفاوتهایی خریداری نمایید.

به طور کلی سخت افزار هواوی نوا ۶ یکی از بهترین سخت افزارهای موجود در بازار می باشد که امکان اجرای هر برنامه و بازی موبایلی را با کیفیت بالا دارد. به بیان دیگر می توان گفت چیپست هواوی نوا ۶ به همراه پردازنده گرافیکی اش نیازهای کاربران به خصوص گیمرها را با نهایت جزئیات گرافیکی  و بدون هیچ مشکلی مرتفع سازد.

باتری

گوشی هواوی نوا ۶ توان خود را از باتری با ظرفیت ۴۲۰۰ میلی آمپرساعتی دریافت می کند و از تکنولوژی شارژ سریع ۴۰ واتی نیز پشتیبانی می نماید. این باتری تا ۱۰۰ میلی آمپر ساعت بزرگتر از باتری نوا۶ معمولی می باشد. در طی بررسی مشخص شد در مدت سی دقیقه هفتاد درصد باتری شارژ می شود و در مدت ۵۰ دقیقه تا ۹۹ درصد باتری شارژ شد.  این امر برای یک گوشی میان رده عملکرد بینظیری محسوب می شود و یکی از نکات قوتی خواهد بود که هنگام خرید نوا ۶ توجه ها را به خود جلب خواهد کرد به این خاطر که شارژ باتری به سرعت صورت گرفته و طول عمر آن فوق العاده می باشد.

همچنین برای مشاهده بررسی هواوی نوا ۵ پرو و بررسی گوشی هواوی y8s بر روی لینک هر کدام کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *