دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

کاشت سبزیجات در زمستان و اصولی که باید جدی بگیرید

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۹ مهر ۱۳۹۹
  • ۰

توجه داشته باشید که برخی از گیاهان برای رشد سرمای بسیار زیادی را می پسندند و به مراتب در چنین شرایطی رشد ایده آل تری خواهند داشت که به همین خاطر در این مقاله سعی داریم شما را با روش ها و دستورالعمل کاشت سبزیجات در زمستان آشنا نماییم با ما همره باشید.

همانطور که می دانید به دلیل سرمای زیاد در فصل زمستان کاشت سبزیجات باید بر اساس اصول خاص خود انجام شود تا بتوانید بهترین محصولات را در این فصل داشته باشید و همچنین از آنجایی که اغلب گیاهان در طول این فصل رشدشان متوقف می شود باید گیاهانی را برای کاشت انتخاب کنید که قابلیت تحمل سرما را دارا باشند.

کاشت سبزیجات در زمستان

بهتر است بدانید که برای کاشت محصولات و سبزیجات در فصول سرد سال بهتر است در ابتدای فصل برنامه ریزی کنید سبزیجاتی اعم از کاهو، اسفناج، چغندر، هویچ و نخود فرنگی می توانند انتخاب خوبی برای این فصل باشند. به طور کلی ممکن است با پایان فصل تابستان فکر کنید که دیگر باغچه تان از بین خواهد رفت و نمی توانید گیاهی در آن کشت نمایید اما اگر در منطقه ای زندگی می کنید که زمستان های معتدلی دارد باغچه سبزیجات فصل سرد می تواند نیمه دوم سال را نیز سبز کند و محصولات خوش عطر و طعمی را برایتان تهیه نماید. در واقع جالب است بدانید که باغچه سبزیجات برای فصول سرد مناسب گیاهانی می باشد که دمای هوا و خاک خنک تر از فصول بهار و پاییز را می پسندند و حتی در طول یخبندان نیز برای زنده ماندن تلاش می کنند. به طور کلی سبزیجات فصل سرد آن هایی هستند که زمان اتمام باد های گرم تابستانی به میدان می آیند و در شروع سال جدید مورد کشت قرار می گیرند.

نحوه کاشت سبزیجات در زمستان

سبزیجات مناسب برای فصل زمستان و دستورالعمل کاشت آن ها:

به طور کلی برخی از سبزیجات هستند که در محیط گرم و معتدل هیچ گونه رشدی از خود نشان نمی دهند اما اگر آن را در محیطی سرد و در فصل زمستان بکارید محصولی ایده آل برداشت خواهید کرد. به همین منظور در ادامه سعی داریم به بیان برخی از سبزیجات مناسب برای فصل زمستان و حتی دستورالعمل کاشت آن ها بپردازیم:

کاشت ریحان:

بهتر است بدانید که سبزی ریحان از دسته ایده آل ترین گزینه ها برای کاشت در فصل زمستان محسوب می شود که اصول کاشت بسیار راحتی نیز دارد. برای کاشت این گیاه باید بذرها سالم و استاندارد ریحان را یک روز پیش از کاشت درون آب ولرم بریزید تا کامل متورم شوند و سپس گلدان مناسبی را انتخاب کنید و آن را تا ارتفاع حداقل ۱۵ سانتی متری پر از ترکیب خاک باغچه و خاک برگ کنید. پس از گذشت این مدت زمان بذر ها را از درون آب در بیاورید و بر روی یک پارچه پهن کنید تا نم آن ها کامل گرفته شود و سپس بذور را در عمق ۰.۵ الی  سانتی متری با فاصله ۱۵ سانتی متری بکارید و بر روی آن ها مقداری خاک بریزید. پس از آن سطح بستر را با روزنامه بپوشانید و هر روز دو الی چهار مرتبه آبیاری کنید. برای اینکه گیاه رشد بهتری داشته باشد باید آن را به کنار پنجره های جنوبی منتقل کنید.

انواع گیاهان زمستانی

کاشت برگ بو:

به طور اگر قصد دارید در فصل زمستان نیز برگ بو داشته باشید باید یک گلدان را پر از ترکیبات کوکوپیت، خاک برگ و ماسه کنید و سپس بذر برگ بو را درون آن بکارید. سپس بستر گیاه را به پنجره های شرقی یا غربی که هوا در گردش است انتقال دهید و توصیه می شود تنها زمانی اقدام به آبیاری کنید که سطح بستر کاملا خشک شده باشد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

کاشت پیازچه:

توجه داشته باشید که پیازچه از از دسته سبزیجاتی است که می توانید آن را در طول فصل زمستان پرورش دهید. برای کاشت این گیاه تنها لازم است ریشه های آن را کمی ساقه دارند را درون یک لیوان کوچک آب قرار دهید و با انجام این کار پس از گذشت چند روز خواهید دید که پیازچه های تازه ای دارید و می توانید با پایان فصل زمستان از این پیازچه ها لذت ببرید.

کاشت پونه:

بهتر است بدانید که گیاه پونه نیز یکی دیگر از گیاهان مناسب زمستان است که برای کاشت آن باید ابتدا یک الی دو ساقه از آن را درون آب قرار دهید تا کامل ریشه بدهند. سپس آن ها را درون بستر کشت بکارید تا هم گلدان زیبایی داشته باشید و هم از تغذیه سبزی تان لذت ببرید.

انواع سبزیجات زمستانی

کاشت سیر:

به طور کلی آسان تر از رشد دادن سیر در فصل زمستان چیزی وجود ندارد. سیر نیز مانند پیاز دوره رشد طولانی دارد و حتی تا اوایل تاستان نیز قابل برداشت خواهد بود و شما می توانید در طول دوران رشد گیاه از برگ های آن به عنوان سبزی تازه در غذاهای خود استفده نمایید.

کاشت کاهو:

توجه داشته باشید که شما می توانید به راحتی در طول فصل زمستان در باغ خود مزرعه کاهو داشته باشید و از آنجایی که روند پرورش بسیار راحتی دارد می تواند یک شروع عالی برای افرادی باشد که قصد دارند در زمستان گیاه و سبزیجات پرورش دهند. به طور کلی کاهو در واقع در طول روز نیاز به پنج ساعت نور دارد که یکی از نکات مثبت برای پرورش در زمستان همین موضوع است.

کاشت تره فرنگی:

بهتر است بدانید که تره فرنگی نیز اغلب به منظور ساقه و برگ های خود کاشت می شود و به همین خاطر پرورش آن در طول زمستان می تواند یک روند حساس باشد. در طول رشد باید مراقب باشید که به اندازه کافی گیاه را آبیاری کنید و همچنین به اندازه کافی بستر را در مقابل نور قرار دهید زیرا در غیر اینصورت بذر تره فرنگی ها به خوبی رشد نخواهد کرد.

اصول کاشت سبزی در زمستان

کاشت اسفناج:

توجه داشته باشید که گیاه اسفناج را هم می توان از دسته گیاهان سرما دوست دانست که در میان تمامی انواع سبزیجات از ارزش بسیار بالایی برخوردار است. به طور کلی این گیاه دارای مقادیر فراوانی از آهن و ویتامین های مختلف اعم از ویتامین A و C می باشد و همچنین طعم دادن به غذا نیز می تواند یکی از خصوصیات بارز آن به حساب بیاید.

کاشت خردل:

به طور کلی خردل نیز از دسته گیاهان مناسب برای فصول سرد سال می باشد که خواص زیادی دارد. اگرچه این گیاه در طول رویش خود نیاز به مراقبت نسبتا زیادی دارد اما در پایان می تواند محصولات خوبی را برایتان تولید کند که نهایت لذت را ببرید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *