دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

آشنایی با ملاس و خواص جالب آن

  • شقایق ایران دوست
  • ۱۵ مهر ۱۳۹۹
  • ۰

در این مطلب شما را با یکی از قند های کم ضرر آشنا می کنیم و عوارض آن را برایتان معرفی می کنیم. بهتراست افراد دیابتی و افرادی که دارای روده های تحریک پذیر اند با مشورت پزشک از این ماده استفاده کنند.

ملاس یکی از شیرین کننده ها می باشد و بسیاری از افراد معتقد اند که این شیرین کننده کاملا سالم بوده و گاها ممکن است درمانگر هم باشد. در ادامه شما را با این ماده آشنا می کنیم و خاصیت های آن را برایتان خواهیم گفت.

ملاس چیست؟

ملاس چیست ؟

ملاس بر خلاف شکر دارای چندین ماده مهم و آنتی اکسیدان می باشد و می توان گفت یکی از گزینه های بهتر از شکر می باشد. در واقع این ماده بی ضرر نیست و دارای قند است فقط کمی بهتر از شکر است. این ماده از فرایند های جانبی تبدیل قند ساخته می شود و جزء شیرین کننده ها می باشد. برای تهیه این ماده ابتدا نیشکر را به همراه چغندر قند له می کنند و عصاره های آن ها را خارج می کنند سپس با جوشاندن عصاره به شکی کریستال های شکر در می آید و ملاس همان شربت قهوه ای می باشد که دراثر حذف قند باقی مانده است. باید بدانید که این فرایند را بار ها انجام می دهند و هر بار نوع مختلفی از ملاس را می سازند. انواع مختلف ملاس ها عبارت اند از :

  1. ملاس شفاف
  2. ملاس تیره
  3. ملاس Black strap
  4. ملاس سولفوره
  5. ملاس غیر سولفوره

ترکیبات ملاس

ملاس ها دارای برخی از مواد معدنی و ویتامین ها می باشند و خوردن این ماده خالی از لطف نیست. ترکیبات ملاس عبارت است از :

  1. کلسیم
  2. ویتامین B 6
  3. پتاسیم
  4. مس
  5. آهن
  6. منیزیم
  7. منگنز
  8. سلنیوم

نکته : همانطور که می دانید خوردن بیش از حد قند می تواند مشکلات بسیار زیادی برای شما ایجاد کند بنابراین توصیه می کنیم ملاس را فقط برای مواد مغذی که دارد به رژیم غذایی خود اضافه کرده و سعی کنید آن را جایگزینی برای قند کنید.

خواص ملاس

  •  آرون گروپس

خواص ملاس

تحقیقاتی که درباره این ماده انجام شده نشان داده است که این ماده خاصیت های بسیاری دارد.خواص ملاس را به طور کامل برایتان مطرح می کنیم.

کمک به سلامت استخوان ها

ملاس ها دارای کلسیم می باشند و می توانند شما را از پوکی استخوان ها در امان نگهدارند. در واقع سلامت استخوان ها در گرو رسیدن موادی مانند کلسیم، منیزیم، مس و آهن به آن ها می باشد و تقریبا می توان گفت ملاس می تواند تمام این مواد را به استخوان ها برساند.

سلامت قلب و عروق

باید بدانید که پتاسیم یکی از عناصر بسیار مهم در بدن می باشد که می تواند به حفظ تعادل فشار خون کمک کند و قلب را سالم نگهدارد. ملاس سرشار از پتاسیم است و علاوه بر سلامت قلب و عروق می تواند کلسترول بد در خون را کاهش بدهد و از سکته های قلبی جلوگیری کند.

ثبات قند خون

بسیاری از افرادی که به دیابت مبتلا می باشند نمی توانند از قند استفاده کنند و افرادی هم هستند که قند خون آن ها ثبات ندارد. برای ثبات قند خون خود می توانید از ملاس استفاده کنید.

نکته : در نظر داشته باشید که افراد دیابتی باید این ماده را با احتیاط بسیار زیادی مصرف کنند و قبل از هر کاری با پزشک خود مشورت کنند.

محافظت کلی از بدن

ملاس دارای آنتی اکسیدان های بسیار قوی تری از عسل می باشد و شما با مصرف آن می توانید از سلول های خود مراقبت کرده و خود را در برابر انواع سرطان ها ایمن کنید.

تقویت مو با ملاس

تقویت مو ها

همانطور که می دانید این ماده مواد معدنی بسیار زیادی دارد و می تواند به تقویت و رشد مو های شما کمک کند.  در واقع ملاس می تواند موهای خاکستری شما را دوباره سیاه کند و شما را جوان تر نشان بدهد. برای بهره مندی از این خاصیت ملاس کافی است از آن به میزان دو قاشق چای خوری در روز استفاده کنید.

ملاس یک انرژی زا می باشد.

ملاس می تواند به جذب مواد در بدن کمک کند و توانایی های شما را در کار کردن افزایش بدهد اگر می خواهید در طول روز انرژی داشته باشید بهتر است آن را با خود به محل کار برده و در طی روز هر وقت احساس خستگی کردید از آن استفاده کنید.

کاهنده درد دوره های ماهیانه

در نظر داشته باشید که ملاس می تواند برای خانم ها بسیار مفید باشد و به کاهش دردهای دوره ای  آن ها کمک کند. با توجه به تحقیقاتی که انجام شده است نشان داده شده که ملاس با مواد معدنی که دارد می تواند به کاهش درد در بانوان کمک کند.

شادابی پوست صورت

شما می توانید از ملاس به عنوان یک ماسک لایه بردار و تمیز کننده صورت استفاده کنید. بسیاری از مردان و زنان به زیبایی و لطافت و شادابی پوست خود اهمیت می دهند و از وسایل بسیاری برای این کار استفاده می کنند. شما می توانید با ملاس از همه آن وسایل بی نیاز باشید. برای استفاده از ملاس به عنوان ماسک فقط کافی است آن را روی پوست مالیده و ۵ الی ۱۰ دقیقه اجازه بدهید بماند و سپس صورت خود را بشویید.

نکته :  در نظر داشته باشید که برای جلوگیری از هرگونه واکنش های آلرژیکی باید ابتدا مقداری از این ماده را روی پوست خود امتحان کنید و اگر به آن حساسایت نداشتید می توانید از ملاس استفاده کنید.

درمان معده درد

یکی دیگر از خواص ملاس درمان درد های معده می باشد. اگر مواد غذایی که خوردید شما را اذیت می کند می توانید یک قاشق ملاس بخورید تا آن غذای نامطلوب هضم شده و معده درد شما تسکین یابد.

خواص ملاس

عوارض ملاس و ممنوعیت های آن

خواص ملاس بی نظیر می باشد و ممکن است هر فردی را وادار کند تا از آن استفاده کند ولی قبل از استفاده از ملاس بهتر است عوارض آن را بدانید تا بعدا دچار مشکل نشوید.

  • ایجاد مشکلات گوارشی
  • مدفوع شل و یا اسهال

در ادامه می توانید با کلیک بر روی لینک های زیر سایر مقالات آرگا را در زمینه خواص مواد غذایی، خواص نبات و خواص انجیر مشاهده کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *