دسته ها
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

روش های تمیز کردن جرم گوش و راحت شدن از عوارض آن

  • مریم صبوری
  • ۲۶ آبان ۱۳۹۹
  • ۰

جرم گوش همانند: مژه و موی بینی از بدن محافظت می نماید که برای جلوگیری از عواملی مثل: گرد و خاک و باکتری ها عمل می کند و موجب جلوگیری از التهاب و عفونت و قارچ می شود. با تجمع زیاد گوش دچار کم شنوایی شده که برای تمیز کردن جرم گوش و تشخیص صحیح باید برای معاینه به پزشک مراجعه کرد.

یکی از مشکلاتی که بر اثر جمع شدن جرم گوش با آن مواجه می شویم احساس کم شنوایی است. جرم گوش اگر بیش از اندازه و به صورت فشرده در داخل گوش ها جمع شود فرد احساس سنگینی و درد و پر و کیپ شدن گوش را دارد که با ایجاد ترشحات زیاد بوی نامطبوع و خارش فراوان حس می شود. در این رابطه برای پاک کردن گوش هایمان باید از راه اصولی و صحیح آن استفاده کنیم تا سلامت شنوایی و گوش را از دست ندهیم. با رعایت یکسری نکات غلط مثل: استفاده اشتباه از سوییچ ماشین، خودکار، چوب کبریت، مداد، اشیا نوک تیز، کلید برای خروج مایع زرد رنگ اقدام می کنیم. همچنین به باور غلط که از گوش پاک کن استفاده می نماییم و در داروخانه به اسم گوش پاک کن فروخته می شود. نه تنها جرم را خارج نمی کند بلکه موجب فرو رفتن و هل دادن جرم و کثیفی به داخل مجرای گوش است که به پرده صماخ آسیب وارد می کند. در ادامه مطالب همراه مجله آرگا باشید تا بیشتر درباره تمیز کردن جرم گوش اطلاعات کسب نمایید.

تمیز کردن جرم گوش با استفاده از شستشو

درباره جرم (موم) گوش چه می دانید؟

ماده ایی زرد رنگ در داخل گوش به نام سروومن وجود دارد که از غده های سبابه در مجرای گوش ترشح می شود و مجرا را چرب و تمیز پوشش داده تا محافظت نماید. سروومن برای به دام انداختن ورود حشرات و گردو غبار و دفع آب و باکتری به داخل مجرای گوش می باشد. که خاصیت ضد باکتریایی و اسیدی داشته و اگر جرم به صورت خشک باشد گوش مبتلا به عفونت خواهد شد. همچنین در صورت تجمع زیاد سفتی آن سبب کم شنوایی فرد می گردد. مشکلاتی که جرم گوش سبب آن می شود اگر مسدود کننده راه شود بسیار دردناک خواهد بود که نشانه هایی از قبیل؛ عفونت، خارش، درد، احساس پر بودن گوش، صدای وز وز، سرگیجه، سرفه و در نهایت حالت تهوع را برای شخص خواهد داشت.

خارج کردن و تمیز کردن جرم گوش

برای تمیز کردن جرم گوش به هیج عنوان نباید چیزی را داخل گوش فشار دهید که این عمل موجب بسته شدن مجرا و بدتر شدن مشکل می شود. جرم در کسانی که بیشتر در گوش تجمع می کند انسداد را در پی دارد که اگر هم از سمعک استفاده می نمایند باعث خارج نشدن جرم شده که فرد را با خارش گوش آزار می دهد. علت تجمع بالای سروومن به دلیل استفاده زیاد از گیره موی سر، کلید، گوش پاک کن و دستمال کاغذی است. که همه این موارد به پرده گوش نزدیک شده و آسیب می رساند و بافت گوش را حساس می کند. که بهترین راه برای خارج کردن موم گوش رفتن نزد پزشک متخصص گوش و حلق و بینی می باشد.

شستشو برای تمیزی جرم

  •  آرون گروپس

روش های اصولی تمیز کردن جرم گوش

  • درمان خانگی:

روشی که پیشنهاد می شود برای تمیز کردن جرم گوش پس از حمام برای خشک و پاک کردن گوش به خاطر نم خوردگی به راحتی جرم خارج می شود. پس به هیچ وجه از انگشت یا اشیاء دیگری استفاده نکنید و برای چند دقیقه مجرای گوش را در معرض باد سشوار قرار دهید تا داخل گوش را خشک نماید. برای تمیز کردن قسمت بیرونی گوش در منزل از لیف استفاده نمایید. یک راه خانگی که وجود دارد با رفتن به داروخانه و راهنمایی گرفتن از داروساز ها می توانید از روغن معدنی، گلیسیرین، روغن کودک، روغن بادام یا زیتون، پراکسید هیدروژن کمک بگیرید. ابتدا سر خود را به یک سمت کج کرده و ۱ تا ۲ قطره داخل گوش ریخته و تا ۲ دقیقه صبر کنید و بعد سر را به طرف پایین آورده و اجازه دهید مایع خارج گردد. این عمل را روزانه ۲ مرتبه به مدت ۲ هفته اجرا نمایند تا به آسانی جرم گوش بیرون آید و هرگز از گوش پاک کن یا وسیله دیگری سعی به خارج کردن جرم نکنند به بافت گوش بسیار آسیب وارد می شود. برای تمیزی گوش هایتان هرگز آب دوش حمام را به سمت خود نگیرید و بهتر است برای پاک کردن آن از یک پارچه نم دار مرطوب کمک بگیرید این روش سمت بیرونی گوش را تمیز کرده و هیچ صدمه ای وارد نخواهد کرد.

اصول تمیز کردن جرم گوش

  • درمان پزشکی:

همان طور که می دانید ساختار گوش بسیار حساس بوده که توصیه می شود از اقدامات مناسبی برای پاک کردن موم استفاده شود. با توجه به درد و احساس صدای وز وز و کم شنوایی گوش باید به پزشک مراجعه نمایید تا برای خروج واکس چسبنده درون گوش اقدام نماید. اگر درمان خانگی موثر نبود و چنانچه موم فشرده شده باشد برای خارج کردن جرم در مرحله اول پزشک از دستگاه اتوسکوپ استفاده می کند و معاینه گوش صورت می گیرد. اگر جرم فشرده شده باشد و انسداد ایجاد کرده باشد قطره گوش مثل: روغن گلیسیرین تجویز می نماید که باید روزی ۳ مرتبه آن را درون گوش بچکانید. تا چند روز این کار موجب نرم شدن واکس شده و به راحتی خارج می شود و خودسرانه به درمان و خارج کردن صمغ گوش مشغول نشوید.

پاک کردن صمغ داخل گوش

اگر شخص به پارگی پرده گوش دچار شده باشد نباید از قطره استفاده نماید. که در دومین مرحله با مراجعه به پزشک با دستگاه معاینه می کند و برای شستشو با سرنگ پر آب داخل گوش را شستشو می دهد. با کمک دستگاه الکترونیکی دمای داخل گوش را کنترل کرده و وارد مجرای گوش شده و چند لحظه نگه می دارد تا از تمامی زوایا تمیز شود و اگر چندین بار لازم باشد این کار را می نماید. شستشوی گوش با این که شاید حس خوبی نداشته باشد ولی دردناک نمی باشد. گاهی فرد علائمی را گزارش می دهد که امکان دارد عفونت گوش باشد اگر با شستشو جرم ها خارج نشوند با کمک قطره و زمانی تقریبا یک ربع آب را داخل گوش نگه داشته می شود.

شیوه خارج کردن جرم گوش

چنانچه با شستشوی گوش امکان خارج کردن موم وجود نداشت از جرم گیر دستی استفاده می کند که برای تمیز شدن مجرای گوش مکش توصیه می شود. این یک ابزار کوچکی است که دارای کرت و قلاب و قاشق می باشد و با کمک میکروسکوپ قابل دیدن است. اگر فرد احساس وز وزی گوش یا مشکل شنوایی داشت برای بررسی باید تست شنوایی سنجی در حضور پزشک بگیرد. روشی دیگر که به آن ترمو گوش درمان شمع گوش گفته می شود شامل؛ لوله کتان خالی و پنبه ای در گوش که در انتهای آن را برای مدت یک ربع سوزانده و بیرون می کشد. این روش زیاد توصیه نمی شود و فرد ممکن است دچار خونریزی و درد و مشکل شنوایی گردد که با داشتن هر یک از علائم سریعا خود را به پزشک برسانید.

بهترین روش تمیز کردن جرم گوش

شستشوی گوش چه زمانی مناسب نمی باشد؟

شرایطی وجود دارد که شستشوی گوش روشی نامناسب تلقی می شود و اگر شخص بعد از شستشو علائمی مثل: سرگیجه و درد را تجربه کرد نباید دیگر این روش را انتخاب نماید. پس در صورت داشتن شنوایی کم و احساس پری گوش زودتر اقدام به معالجه نمایید تا تشخیص و راه تمیز کردن جرم گوش سخت نشود.

راه پاک کردن جرم گوش

شستشو برای از این قبیل افراد مناسب نیست؛

  1. جسمی خارجی مجرای راه گوش را مسدود کرده باشد.
  2. فردی که دچار پارگی پرده (صماخ) گوش شده باشد.
  3. کودکی که دارای لوله تهویه تی می باشد.
  4. شخصی که دچار شکاف کام مادرزادی است.
  5. فردی که در یکسال گذشته جراحی گوش انجام داده باشد.
  6. ترشح مخاط گوش که از علائم پارگی پرده گوش است.
  7. عفونت گوش میانی فرد یابه تازگی موجب عفونت شده باشد.

درباره تمیز کردن جرم گوش چه می دانید؟

توصیه های آخر:

  • اگر فرد دارای سمعک باشد بیشتر از بقیه افراد موجب تجمع جرم گوش شده که فشردگی ایجاد می کند. پس به هیچ عنوان به تمیز کردن خودسرانه جرم گوش مثل: استفاده از گوش پاک کن نپردازد چون صماخ آسیب می بیند و احتمال ناشنوایی وجود دارد.
  • اگر درمان صورت نگیرد موم داخل گوش انباشته و فشرده می شود که به مرور زمان عفونت بیشتر شده و به جمجمه انتقال می یاید و موجب گسترش منژیت شده و در نهایت فلج اعصاب جمجمه ای می شود.
  • هنگام فشار جرم به گوش فرد دچار سرگیجه می شود که درروی پرده گوش غشای تمپانیک وجود داشته و علامتی مثل: احساس حرکت و  تهوع دارد.
  • برای تمیز کردن جرم گوش شما با استفاده از روش خانگی و یا با قطره می توانید به راحتی او را پاک کنید که با حضور به پزشک گوش بدون هیچ آسیبی این کار انجام می شود.
  • کسانی که دیابت و سن و سال زیادی دارند بیشتر در معرض این خطر هستند که با توجه ویژه به این افراد با روند از بین رفتن پرده گوش مشکل ساز خواهد بود.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *