دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

از بین بردن جرم گوش با روش های ساده در خانه

  • مهتاب علی پناه
  • ۱۴ آبان ۱۴۰۲
  • ۰

گرفتگی گوش یکی از مشکلات ناراحت کننده است که بنا به دلایل مختلفی ایجاد می شود و در نتیجه گوش هایتان کیپ می شود که با روش ساده می توانید این مشکل را برطرف کنید، در این مقاله شما عزیزان را با راه های از بین بردن جرم گوش آشنا خواهیم کرد.

جرم های داخل گوش نقش مهمی را در سلامت گوش ایفا می کنند و آب وارده شده به گوش را از بین می برند و از عفونت گوش و خشک شدن مجاری داخلی گوش جلوگیری می کند که به دلیل داشتن خواص ضد قارچی و ضد باکتری به تمیز نگه داشتن کانال داخلی گوش کمک شگفت انگیزی می کند و در زمان صحبت کردن و جویدن از این جرم ها کمک می گیرید افرادی که همیشه شنا می کنند و یا در فضاهای آلوده بیشتر رفت و آمد می کنند بیش از دیگران دچار جرم گوش می شوند که در برخی موارد با زیاد شدن میزان جرم نیاز به پاکسازی و تخلیه گوش می باشد که با کمک روش های طبیعی و خانگی می توانید اقدام به از بین بردن جرم گوش نمایید از این رو، بهتر است تا پایان مطلب همراه ما باشید.

راهکارهای موثر جهت از بین بردن جرم گوش

روش های از بین بردن جرم گوش

غدد در کانال گوش یک ماده طبیعی به نام موم تولید می کند که به دلیل داشتن خواص ضد باکتری از باکتری و دیگر عوامل خارجی محافظت می کند و افرادی که از سمعک استفاده می کنند بیشتر در معرض ابتلا به انسداد جرم گوش قرار می گیرند بنابراین در صورتی که احساس می کنید شنوایی تان دچار مشکل شده است و پس از دوش گرفتن احساس درد در گوش تان می کنید در ادامه مطلب شما را با روش های ساده و در عین حال تاثیر گذار آشنا خواهیم کرد.

  • پیاز

یکی از روش های طبیعی به منظور رفع چرم گوش، پیاز می باشد که دارای خواص ضد التهابی و ضد عفونی کنندگی است و به رفع  باکتری ها کمک زیادی می کند که برای انجام اینکار می توانید یک پیاز را قاچ کرده و سپس داخل پارچه تمیزی پچیده و به مدت پانزده دقیقه بر روی گوش قرار دهید و یا می توانید دو تا سه قطره آب پیاز را داخل گوش ریخته تا جرم های گوش از بین بروند که دقت داشته باشید داخل گوش تیکه پیاز نرفته باشد.

  • سیر

سیر خواص ضد التهابی و آنتی بیوتیکی دارد که استفاده موضعی از آن به منظور رفع جرم گوش بسیار موثر است و به نابود کردن باکتری ها کمک زیادی می کند بنابراین، چند حبه سیر را داخل مقدار کمی روغت حرارت داده  سپس مایع به دست آمده را از پارچه نرم یا صافی رد کرده و دو قطره از محلول به دست آمده را داخل بریزید و همچنین به منظور از بین بردن جرم گوش می توانید از بخور سیر هم استفاده نمایید فقط کافی است، داخل آب جوش سبر ریخته و گوش چرم گرفته را در معرض بخار بگذارید تا آلودگی و چرم های داخل گوش تخلیه شوند.

  • نمک

از ساده ترین روش ها جهت از بین بردن جرم گوش نمک است زیرا سبب نرم کردن موم در داخل گوش می شود، بنابراین در نیم فنجان آب گرم یک قاشق چای خوری نمک اضافه کرده و یک توپ پنبه را به محلول به دست آمده آغشته نمایید سپس سر تان را بالا برده و چند قطره از این محلول را داخل گوش بچکانید و پس از زمان سه تا پنج دقیقه سرتان را به سمت پایین به منظور خارج شدن آب شور کج کرده و در نهایت با کمک یک پارچه تمیز موم ها را پاک نمایید.

  •  آرون گروپس

جالب ترین روش خارج کردن جرم گوش

  • روغن کودک

به منظور رفع جرم گوش استفاده از روغن بچه گزینه بسیار مناسبی است بنابراین گوش تان را به سمت بالا کج کرده و با کمک قطره چکان دو تا پنج قطره روغن بچه داخل گوش ریخته و پس از زمان چند دقیقه به منظور خارج شدن روغن اضافی سرتان را در جهت مخالف چرخانده و در نهایت با پارچه نرم تمیز نمایید.

راهکارهای خارج کردن جرم گوش

  • روغن زیتون

استفاده از روغن زیتون از دیگر راهکارهای موثر جهت رفع جرم گوش ها است زیرا سبب نرم شدن موم و خارج شدن به آسانی آن ها می شود همچنین به دلیل داشتن خواص ضد عفونی کننده سبب کاهش خطر ابتلا به عفونت گوش می شود از این رو، با کمک یک قطره چکان سه تا چهار قطره از روغن زیتون گرم را داخل گوش بچکانید و پس از ده دقیقه سرتان را کج کرده و موم را تمیز نمایید.

از بین بردن جرم گوش با چند روش ساده

  • جوش شیرین

جوش شیرین یک درمان طبیعی جهت رفع جرم گوش ها محسوب می شود می توانید یک چهارم قاشق چای خوری جوش شیرین را با دو قاشق چای خوری آب مخلوط کرده سپس سرتان را کج کرده و با یک قطره چکان داخل گوش بریزید اجازه دهید به مدت ده دقیقه بماند و در نهایت سرتان را به سمت خلاف جهت قرار داده و با یک پارچه نرم بشویید.

  • روغن بادام

جهت از بین بردن موم گوش می توانید از روغن بادام استفاده کنید از این رو روغن بادام را در دمای اتاق قرار داده سپس گوش تان را کج کرده و به سمت بالا قرار دهید و با قطره چکان پنج قطره از این روغن را داخل گوش قرار دهید و بعد از زمان ده تا پانزده دقیقه به منظور بیرون ریختن چربی اضافی آن را به سمت پایین نگه داشته و در نهایت با یک پارچه تمیز گوش تان را تمیز کنید.

روش تمیز کردن جرم گوش

  • گلیسیرین

از روش های رایج جهت از بین بردن جرم گوش استفاده از گلیسیرین است زیرا سبب شل شدن پوست می شود بنابراین سر خود را کج و به سمت بالا قرار دهید می توانید سه یا چهار قطره از گلیسیرین را با یک توپ پنبه ای داخل گوش بریزید و پس از چند ساعت گوش تان را در خلاف جهت قرار دهید و با یک حوله یا سشوار دستی خشک نمایید.

  • پراکسید هیدروژن

از دیگر راه های از بین بردن جرم پر اکسید هیدروژن است از این رو، به مقدار مساوی پراکسید (۳ درصد) و آب را با هم مخلوط کرده سپس سر خود را کج کرده و چند قطره از محلول حاصل را با کمک قطره چکان داخل گوش بریزید و پس از چند دقیقه به منظور تخلیه گوش سر خود را به طرف مقابل قرار داده و با یک پارچه تمیز موم داخل گوش را خارج نمایید.
خارج کردن جرم گوش

  • سرکه

دستمال تمیز را به سرکه آغشته نمایید سپس داخل گوش تان را با آن تمیز نمایید استفاده از این روش بسیار موثر خواهد بود زیرا، سرکه سبب تمیز و ضد عفونی شدن گوش تان خواهد شد.

  • روغن نارگیل

از راهکارهای موثر دیگر برای تمیز کردن گوش روغن نارگیل است زیرا، به دلیل داشتن خواص ضد باکتری از عفونت باکتری جلوگیری می کند، استفاده از این روغن همراه با آب گرم از ساده ترین روش ها برای از بین بردن جرم گوش می باشد.

روش جرم گیری گوش

قطره های مناسب چرم گوش

بسته به شرایط و نیاز هر فرد می توانید از قطره مناسبی استفاده نمایید از این رو، به منظور استفاده از بهترین قطره می توانید با پزشک متخصص گوش مشورت نمایید تا بر اساس وضعیت گوش، میزان تولید جرم و عوامل دیگر قطره مناسبی را تجویز نماید بنابراین، پیش از استفاده از هر قطره بهتر است با پزشک تان مشورت نمایید و طبق ذستورات پزشک از قطره استفاده کنید و همچنین از زیاده روی در آن خودداری نمایید زیرا، ممکن است عوارضی را به همراه داشته باشد.

نکات مهم در رابطه با رفع جرم گوش

افرادی که به شکل مداوم گوش شان را تمیز می کنند امکان دارد برای گوش خود مشکلاتی را به وجود آورند زیرا پوست پرده گوش و پوست کانال گوش ظریف ترین نقاط پوستی بدن می باشند بنابراین باید خیلی احتیاط کنید.

سعی کنید از گوش پاک کن استفاده نکنید زیرا بر اثر فرو بردن جسم خارجی داخل گوش خطر آسیب رسانی به پرده گوش و ایجاد خراش های ظریف میکروسکوپی در مجرای گوش افزایش پیدا می کند

به هبچ وجه دوش حمام را به طرف گوش هایتان نگیرید برای تمیز کردن این قسمت سعی کنید از یک پارچه نمدار استفاده کنید در نتیجه به کانال آسیب پذیر گوش هایتان آسیبی وارد نمی شود.

 

روش های ساده و موثر برای از بین بردن جرم گوش

در پایان پیشنهاد می کنیم به منظور آشنایی بیشتر با درمان سریع گوش درد، درمان خانگی گرفتگی گوش و درمان خانگی گوش درد بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *