دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

برای کاشت علف لیمو و پرورش آن این مراحل را انجام دهید

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۶ شهریور ۱۳۹۹
  • ۰

توجه داشته باشید که اگرچه اصول کاشت علف لیمو پیچیده نیست اما شما بایستی مراقبت ها و اصولی را در روند کاشت و رشد گیاه انجام دهید تا محصول خوبی داشته باشید و به همین منظور در ادامه سعی داریم شما را با برخی از اصول کاشت، پرورش و نگهداری گیاه علف لیمو آشنا نماییم با ما همراه باشید.

همانطور که می دانید برای باغبانانی که به دنبال افزایش زیبایی باغ خود هستند محوطه سازی و تزئین باغ از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و می توان گفت که علف لیمویی گیاهی است که اغلب به صورت انبوه رشد می کند و علاوه بر زیبایی زیادی که به محیط باغچه می بخشد خواص زیادی نیز دارد.

آشنایی با چگونگی کاشت علف لیمو

بهتر است بدانید که گیاه علف لیمو که بدان لیمو گراس نیز گفته می شود در واقع بومی مناطق جنوب شرقی آسیا می باشد که از زمان های دور به منظور استفاده تجاری در برخی از کشورها مانند جاوه، اندونزی، هند و سریلانکا پرورش داده می شود. به طور کلی علف لیمو رشد بهتری در مناطق گرمسیری خواهد شد زیرا از واریته های مختلفی تشکیل شده است که مربوط به مناطق گرمسیری می باشند. برگ های این گیاه به رنگ سبز روشن و به شکل های باریک و دراز می باشند به طوری که طول برگ های به ۵۰ سانتی متر و عرض آن به ۱ الی ۳ سانتی متر می رسد. توجه داشته باشید که اسانس این گیاه بویی مشابه لیمو دارد و به همین دلیل است که بدان علف لیمو می گویند. به طور کلی از این گیاه اغلب به عنوان یک طعم دهنده مقوی در انواع غذاها، نوشیدنی ها و… استفاده می شود. همچنین می توان علف لیمو را مشابه چمن ها دانست که اغلب به صورت بوته ای رشد می کنند. از آنجایی که خواص علف لیمو بسیار زیاد است از قسمت های مختلف آن به ویژه برگ، ساقه و گل های این گیاه استفاده متفاوتی می شود.

چگونگی کاشت علف لیمو

دستورالعمل کشت علف لیمو:

توجه داشته باشید که بهترین زمان کاشت بذر علف لیمو فصول بهار و پاییز می باشند و  معمولا علف لیمو از طریق بذر و تقسیم بوته تکثیر می شود که در روش کاشت بذر می توانید به صورت غیر مستقیم در سینی نشاء هم و هم به روش مستقیم در زمین اصلی بکارید.

اگر قصد دارید بذر را به صورت غیر مستقیم درون سینی نشاء بکارید بایستی نشاء دارای زهکشی مناسب تهیه کنید و با استفاده از خاکی غنی و حاصلخیز آن را پر کنید و سپس بذر گیاه را در عمق مناسب کشت نمایید.

پس از کشت لازم است آبیاری را انحام دهید به طوری که بستر تنها کمی مرطوب شود و بایستی تا زمان جوانه زنی رطوبت بستر را حفظ نمایید.

پس از گذشت مدتی متوجه جوانه زنی بذور خواهید شد و می توانید پس از چند ماه که گیاه بالغ شد گیاهتان را برداشت نمایید.

  •  آرون گروپس

دستورالعمل کشت گیاه علف لیمو

شرایط مورد نیاز برای کشت و پرورش علف لیمو:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که بایستی شما آن را فراهم نمایید و به همین منظور در ادامه به بیان برخی از روش های کاشت علف لیمو در گلدان پرداخته ایم که می توانید در این روند از آن استفاده نمایید:

خاک:

توجه داشته باشید که در واقع بهترین خاک برای بستر این گیاه ترکیب خاک هایی با بافت لوم شنی است زیرا بذر علف لیمو در خاک هایی سنگین و متراکم رشد خوبی نخواهند داشت. همچنین می توانید در بستر این گیاه از تقویت کننده های خاک مانند خاک برگ و پیت ماس نیز استفاده نمایید تا روند رویش گیاه بهتر صورت بگیرد.

شریاط مورد نیاز برای کاشت علف لیمو

آبیاری:

به طور کلی آبیاری بستر علف لیمو رابطه مستقیمی با اسانس های آن دارد و به همین خاطر بایستی گیاه در طول فصول خشک سال تحت آبیاری منظم و مناسبی قرار بگیرد. همچنین توصیه می شود که اجازه دهید در فاصله دو آبیاری بستر کشت خشک شود و سپس اقدام به آبیاری مجدد نمایید تا ریشه های علف لیمو دچار پوسیدگی نشوند.

آبیاری مورد نیاز گیاه علف لیمو

نور:

از آنجایی که گیاه علف لیمو از گیاهان بومی مناطق گرمسیری است بایستی در فضای گرم مورد کشت قرار بگیرد به گونه ای که در طول روز حداقل از ۶ الی ۷ ساعت نور آفتاب برخوردار باشد. البته که نباید گیاهتان را در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید زیرا گیاه دچار سوختگی خواهد شد و تنها لازم است گلدان حاوی گیاه را در پشت پنجره های جنوبی قرار دهید تا نور مورد نیاز خود را دریافت کند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *