دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

طریقه کاشت گیاه شاه اسپرم و آشنایی با فواید و کاربردهای این گیاه

  • شقایق ایران دوست
  • ۱۴ دی ۱۴۰۱
  • ۰

در این مطلب شما را با روش کاشت یکی از گیاهان دارویی به نام شاه اسپرم آشنا می کنیم. این دارو مزایای بسیار زیادی دارد و می تواند بسیاری از عفونت های داخلی و زخم ها را ضد عفونی کند.

گیاه شاه اسپرم یکی از گیاهان علفی و پایا می باشد و دارای ساقه های راست و شیار های طولی است. در ادامه نحوه پرورش و کاشت گیاه شاه اسپرم را برای شما معرفی می کنیم.

کاشت گیاه شاه اسپرم

گیاه شاه اسپرم یکی از گیاهانی می باشد که ارتفاع بلندی دارد و ارتفاع آن از نیم متر تا یک و نیم متر متغییر می باشد و بسته به شرایط آب و هوایی رشد می کند. اگر این گیاه را بو کنید می بینید که این گیاه بویی شبیه به بوی نعنا دارد و تمام اندام های گیاه بو دار هستند. این گیاهان دارای گل های زرد رنگی می باشند که متعلق به کشور های آسیایی است. در واقع این گیاه بیش تر در کشور های آسیایی رشد می کند. برگ های این گیاه چندین مدل می باشد که شامل ساده، دندانه دار و پوشیده از تار های خوابیده در کنار هم و سطح پهنک برگ دارد. سرتاسر این گیاه از تار های ظریفی پوشیده شده و رنگ آن را به سبز روشن تغییر داده است. کاشت این گیاه مانند سایر گیاهان نیست و فقط از طریق بذر صورت می گیرد. باید بذر مورد نظر را در عمق دو الی ۵ سانتی متری در خاک بکارید و روی آن را بپوشانید. در نظر داشته باشید خاکی که برای این گیاه استفاده می کنید باید غنی باشد تا بذر این گیاه جوانه بزند.

شرایط محیطی کشت شاه اسپرم

کاشت گیاه شاه اسپرم بسیار آسان می باشد ولی باید شرایط مناسب را برای رشد او فراهم کنید. در ادامه شرایط محیطی را برای شما مطرح می کنیم.

نور

این گیاه نور را دوست دارد و در نور زیاد به خوبی رشد می کند. بنابراین بعد از کاشت بذر باید این گیاه را در معرض نور خورشید و هوای گرم قرار بدهید. باید بدانید که این گیاه در سایه فقط برگ تولید می کند و تا نور خورشید به مقدار کافی به آن تابیده نشود گل نمی دهد.

خاک

خاکی که برای گیاه شاه اسپرم استفاده می کنید باید غنی از مواد معدنی باشد. این گیاه در خاک خشک هم رشد می کند اما برای داشتن گیاهان مطلوب تر باید از خاک مرطوب استفاده کنید.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

PH مناسب برای خاک گیاه شاه اسپرم بین 5 تا 7.6 است

PH مناسب

یکی دیگر از مواردی که در کشت این گیاه باید رعایت کنید PH خاک می باشد. این خاک در محیط خنثی و اسیدی رشد بهتری دارد از این رو بهتر است PH خاکی که برای کاشت گیاه شاه اسپرم استفاده می کنید بین ۵ تا ۷.۶ باشد.

بهترین زمان برای کاشتن بذر گل های شاه اسپرم

این گیاه قابل کشت در فصل بهار است که با کاشت آن در فصل بهار می توانید شاهد گلدهی گیاه شاه اسپرم در فصل تابستان باشید، از این رو تابستان را می توان زمان گلدهی این گیاه  برگساره ای دانست، ضمن اینکه باید بدانید که این گل در آب و هوای معتدل بهتر رشد می کنند.

نحوه تشخیص بذر مرغوب گیاه شاه اسپرم مرغوب

انتخاب بذر از مهمترین و اصلی ترین بخش های کشاورزی است که برای حصول بهترین محصولات کشاورزی انتخاب بذر مرغوب, اهمیت بسیاری دارد، چرا که بذر های مرغوب می توانند برداشت محصولات با کیفیت تر را تضمین نمایند، درحالی که استفاده از بذر های نامرغوب در کشاورزی می تواند تبعات زیانباری به همراه داشته باشد.

کشت گل شاه اسپرم

به طوری که علاوه بر از دست رفتن هزینه مصرفی شما برای انجام این کار، هزینه و زمان در نظر گرفته شده برای پرورش و نگهداری محصولات نیز به هدر خواهد رفت، بنابراین توصیه می شود، قبل از انجام هر کاری به دنبال خرید بذر های مرغوب برای این کار باشید و برای تشخیص بذر مرغوب نیز باید ویژگی های آنها که در زیر به این موارد اشاره کرده ایم را به خاطر بسپارید :

  • قوه نامینه بذر ها (درصد جوانه زنی بذر) باید بیش از ۸۰ درصد باشد.
  • بذر مرغوب به لحاظ ویژگی های ژنتیکی و ظاهری شبیه والدین خود باشد.
  • شرکت های تولید کننده یا وارد کننده این بذر ها معتبر باشند.
  • در داخل بسته بندی این بذر ها، از بذر گیاهان دیگر استفاده نشده باشد.

نحوه کاشت گیاهان شاه اسپرم

خواص شاه اسپرم

در نظر داشته باشید که از این گیاه استفاده های دارویی می کنند و این گیاه یکی از گیاهان قوی برای درمان درد معده، درمان تشنج، درمان انگل استفاده می شود و قاعده آور می باشد. این گیاه می تواند به صورت یک آرامبخش عمل کند و با بیماری های عصبی و هیستری مقابله کند. اگر از این دارو برای استعمال خارجی استفاده کنید می توانید التهابات را التیام دهید. برگ های این می تواند منجر به ضد عفونی شدن زخم ها شود و در درمان داخلی کاربرد بسیار زیادی دارد و شما می توانید برای درمان زخم مثانه و کبد از آن استفاده کنید.

موارد استفاده شاه اسپرم

در نظر داشته باشید که از این گیاه علاوه بر استفاده های دارویی استفاده غذایی هم می شود و بسیاری از افراد برای طعم دادن به سوپ از آن استفاده می کنند. برخی دیگر از این گیاه در سالاد هایی که تهیه می کنند استفاده می کنند و افرادی هم هستند که از دمنوش گیاه شاه اسپرم برای درمان استفاده می کنند.

خواص گیاه شاه اسپرم

قسمت های مختلف این گیاه ماده ای تلخ و چرب و اسانس دارد و ریشه این گیاه حالت گوشت‌خوار دارد. اگر تکه ای گوشت در اطراف ریشه این گیاه قرار بگیرد پس از مدتی هضم می شود. گیاه شاه اسپرم برای درمان عفونت های باکتریایی و قارچی مورد استفاده قرار می گیرد و شما می توانید این گیاه را در منزل خود بکارید و از آن استفاده دارویی داشته باشید. در ادامه می توانید سایر مقالات آرگا را در زمینه کاشت گیاه سنا و کاشت گیاه خار مریم و پرورش گیاه مورد مطالعه کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *