دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

پرورش گیاه مورد و روش تکثیر این گیاه همیشه سبز

  • ملیحه بال افکن
  • ۵ دی ۱۴۰۱
  • ۰

در واقع کاشت و پرورش گیاه مورد چندان هم سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی با اصول کشت، پرورش و حتی مراقبت از گیاه مورد آشنا شوید.

به طور کلی درخت مورد در واقع گیاهی همیشه سبز و زیبا می باشد که در مناطق گرمسیری ایران به وضوح یافت می شود و همچنین این درختچه از قدمت تاریخی بالایی برخوردار بوده و امروزه نیز کاشت و پرورش آن بسیار گسترش یافته است.

آشنایی با نحوه پرورش گیاه مورد

بهتر است بدانید گیاه مورد که به آن مورت نیز گفته می شود معمولا با نام علمی Myrtus Communis نیز شناخته می شود. مورد را می توان درختچه ای همیشه سبز، بسیار زیبا و اغلب گرماپسند دانست که بومی مناطقی از اروپا و شمال آفریقا بوده و امروزه در مناطق گرمسیری ایران و نواحی مدیترانه ای نیز دیده می شود.

چگونگی پرورش درخت مورد

این درختچه از زمان های قدیم مورد توجه و استفاده اقوام مختلف از جمله ایرانیان، یونانیان و رومیان بوده و جنبه تقدس داشته به همین خاطر در کنار زیارتگاه ها و پرستشگاه های مذهبی کاشت می شده است. شاید تقدس آن از این جهت بوده که همیشه سبز، زیبا و معطر به عطری دلپذیر است. علاوه بر این جلوه دل انگیز گیاه مورد از منظر زیباسازی محیط و احیای اکوسیستم طبیعی دارای اهمیت خاصی خواهد بود.

همچنین همیشه و بی خزان بودن آن در اعتقادات کهن مظهر جاودانی بوده است. در اسطوره های روم باستان مورد یکی از نشانه های ونوس و ژوپیتر محسوب می شود.

توجه داشته باشید که مورد به خاطر گل های متعدد و زیبایی که دارد به عنوان درختچه زینتی شناخته می شود. این گیاه ارتفاعی بین ۱ تا ۵ متر دارد و ۱۰ تا ۲۰ سال طول خواهد کشید تا به ارتفاع نهایی خود برسد. شاخه های این درختچه دارای برگ های نزدیک به هم و متراکم است. برگ ها بدون دمبرگ و نیزه ای شکل هستند و ۳ تا ۵ سانتی متر طول دارند. این گیاه دارای گل هایی ستاره ای شکل است که هر گل شامل ۵ گلبرگ و کاسبرگ و پرچم های متعدد است.

گل های این گیاه اغلب سفید رنگ هستند و همزمان هم نر و هم ماده هستند. مورد گیاهی خودباور بوده و گرده افشانی توسط زنبور ها صورت می گیرد. مورد میوه ای توت مانند دارد که حاوی دانه هایی می باشد، رنگ توت ها معمولا آبی متمایل به سیاه است اما گاهی اوقات این توت ها به رنگ زرد کهربایی نیز دیده می شوند.

  •  آرون گروپس

میوه این گیاه بسیار خوردنی بوده و امروزه نیز به صورت خام و هم به صورت پخته مصرف می شود. همچنین می توانید میوه مورد را نیز خشک کنید و به عنوان طعم دهنده در غذا استفاده کرد. گل این گیاه عطر و طعم شیرین داشته و در سالاد ها نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

روش های پرورش گیاه مورد

دستورالعمل کاشت و تکثیر گیاه

دقت داشته باشید که بذر درختچه مورد پیش از کاشت به سرمادهی نیاز دارد. به دو صورت می توان سرمادهی را انجام دهید. بذرها را در فصل زمستان بکارید تا به صورت طبیعی سرمادهی شوند و در فصل بهار جوانه بزنند. بذر های مورد را می توانید در فضای گلدان بکارید و گلدان را در طول زمستان در فضای باز قرار دهید و همچنین می توانید بذرها را به صورت مستقیم در زمین بکارید.

برای بستر گیاهتان از خاک های مرغوب برای کاشت بذر استفاده نمایید. در روش دوم نیز می توانید ابتدا بذرها را به مدت ۲۴ ساعت در آب بخیسانید. سپس یک پلاستیک حاوی ماسه مرطوب یا پرلیت مرطوب تهیه کنید و سپس بذر ها را در ماسه یا پرلیت قرار دهید.

سپس کیسه پلاستیکی را به مدت ۲ الی ۳ ماه در فضای یخچال قرار دهید و در طول این مدت سطح خاک را مرطوب نگه دارید و البته که بستر خاک نباید بیش از حد خیس شود. پس از گذشت این مدت می توانید بذرها را از یخچال خارج نمایید و به عمق یک سانتی متر در خاک غنی دارای زهکشی خوب بکارید.

بازه دمایی برای جوانه زنی بذر های مورد بین ۲۲تا ۳۰ درجه سانتی گراد می باشد. فرآیند جوانه زنی بذر های مورد ۲ تا ۳ هفته طول خواهد کشید و پس از اینکه نهال کمی رشد کرد می توانید آن را به زمین انتقال دهید.

دستورالعمل کاشت بذر مورد

شرایط مورد نیاز برای نگهداری گیاه مورد

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی خواهند داشت که شما بایستی آن را فراهم نمایید. به همین خاطر در ادامه مهم ترین شرایط برای مراقبت و پرورش گیاه مورد را شرح داده ایم.

  • آبیاری منظم:

هنگام که گیاه مورد جوان است بایستی به صورت منظم یعنی یک مرتبه در طول هفته یا بیشتر آن را آبیاری نمایید. پس از اینکه گیاه مسن شد بایستی آبیاری را عمیق تر و هر دو تا چهار هفته یک مرتبه انجام دهید. معمولا رشد این گیاه با آب های لوله کشی و غلظت بالای آهک رشد خوبی نخواهد داشت بنابراین می توانید از آب باران برای آبیاری آن استفاده نمایید.

دقت داشته باشید که بذر گیاه مورد با آب های لوله کشی و غلظت بالای آهک رشد خوبی از خود نشان نمی دهد و به همین خاطر می توانید از آب باران برای آبیاری استفاده نمایید.

شرایط مورد نیاز برای مراقبت از مورد

  • نور و دمای مناسب:

آفتاب کامل و مکانی رو به غرب یا جنوب و به دور از باد سرد و خشک برای کاشت مورد جوان بسیار مناسب خواهد بود. اگر می خواهید گیاهتان را به صورت بونسای پرورش دهید به نور و هوای زیاد و در تابستان گرم به مکانی نیمه سایه نیاز خواهید داشت. دقت داشته باشید که گیاه مورد برای رشد نیاز به ۶ ساعت تابش کامل آفتاب دارد.

در مورد دمای مورد نیاز برای پرورش گیاه مورد نیز می توان گفت که مورد نسبت به شرایط یخبندان و رطوبت بالا حساس است و بهترین بازه دمایی برای آن بین ۱۰ تا ۱۳ درجه سانتی گراد خواهد بود.

  • خاک و تغذیه:

گیاه مورد معمولا برای رشد خاکی مرطوب همراه با زهکشی ایده آل را می پسندد و با این حال می توانید آن را در خاک های رس، ماسه یا خاکی که PH آن را با استفاده از کود گوگرد یا نیتروژن کاهش داده اید نیز بکارید.

برا کوددهی گیاه نیز بایستی مورد کشت شده در فضای باز را سالی یک مرتبه آن هم در اوایل فصل بهار تغذیه نمایید اما برای مورد کشت شده در خانه بایستی در طول فصول رشد هر هفته از کود مایع نیز استفاده نمایید. در طو زمستان نیز اگر رشد گیاه کند شده بایستی هر دو هفته یک مرتبه آن را تغذیه نمایید.

چگونگی کنترل آفات گیاه مورد

  • کنترل آفات و بیماری های گیاه:

به طور کلی گیاه مورد در فضای باز مورد هجوم هیچ آفتی قرار نمی گیرد اما با این حال ممکن است شاخ و برگ آن مورد حمله حشرات کوچک و مکنده مانند مگس سفید، شته و شپشک آرد قرار بگیرد. همچنین تریپس و کنه های عنکبوتی نیز از دیگر آفاتی هستند که مورد را در هوای گرم و خشک به ویژه در یک اتاق گرم و فاقد نور و رطوبت تهدید می کنند.

در آخر نیز پیشنهاد می کنیم که با نحوه پرورش گیاه آرالیا و پرورش گیاه لوئی آشنا شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *