دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

نگهداری گیاه مرجان مینیاتوری و شرایط ایده آل برای پرورش و رشد آن

  • ملیحه بال افکن
  • ۶ مرداد ۱۳۹۹
  • ۰

پرورش و نگهداری مرجان مینیاتوری که مورد پسند اغلب علاقه مندان به گل و گیاه قرار گرفته و در این مطلب سعی داریم شما را با برخی از روش های مراقبت و نگهداری این گیاه زیبا آشنا نماییم با ما همراه باشید.

بهتر است بدانید که گیاه مرجان دارای ساقه ای گوشتی می باشد و مانند نخل ماداگاسکار و کاکتوس ها در ساقه خود دارای خار های تیز و بلند می باشد. این گیاه دارای برگ هایی سبز روشن است و در تمام طول ساقه نمایان می شود و به دلیل گل های زیبایی که دارد جلوه خاصی به محیط اطراف بخشیده است و در واقع اگر در شرایطی ایده آل قرار بگیرد عمری طولانی خواهد داشت.

چگونگی نگهداری گیاه مرجان مینیاتوری

به طور کلی گیاه مرجان دارای بیش از ۲۰۰۰ گونه مختلف می باشد که از گیاهان یک ساله، دو ساله علفی، چند ساله و درختچه های همیشه سبز و خزان کننده می باشد که اغلب آن گوشتی هستند و بومی مناطق ماداگاسکار می باشد. ارتفاع این گیاه حداکثر به ۹۰ سانتی متر و گسترش آن به ۶۰ سانتی متر خواهد رسید. گل های آن به صورت منشعب از قسمت انتهایی ساقه خارج شده و دو برکته قرمز قلوه ای شکل در زیر گل ها ظاهر می شود و در تمامی طول سال ممکن است گل بدهد ولی در طول فصل زمستان به خواب می رود. ساقه های این گیاه تیغ دار می باشند و دارای برگ هایی بیضی شکل و کوچک می باشند. بهتر است بدانید که در واقع پرورش و نگهداری مرجان مینیاتوری برای افرادی که حوصله زیادی برای مراقبت از گیاهان ندارند و یا در مناطق گرم و خشک زندگی می کنند بسیار مناسب خواهد بود.

چگونگی نگهداری گیاه مرجان مینیاتوری

شرایط مورد نیاز برای نگهداری و مراقبت از گیاه:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی انجام دهند نیاز به شرایطی دارند که شما بایستی آن را فراهم نمایید و در ادامه به بیان برخی از شرایط لازم برای نگهداری و مراقبت گیاه مرجان مینیاتوری پرداخته ایم که می توانید در طول پرورش گیاه از آن ها استفاده نمایید:

آبیاری:

بهتر است بدانید که گیاه مرجان نیاز زیادی به آبیاری ندارد ولی باید توجه کنید که حتما در فاصله دو آبیاری سطح بستر کاملا خشک شده باشد. از آنجایی که این گیاه سوخت و ساز زیادی دارد بایستی فاصله دو آبیاری بیشتر از ۱۰ روز نباشد ولی باید ملاک شما خشک شدن بستر تا عمق ۳ سانتی متری باشد.

آبیاری مورد نیاز گیاه مرجان مینیاتوری

نور:

به طور کلی این گیاه نور زیاد و مستقیم آفتاب را می پسندد و تنها باید در محیط پر نور قرار بگیرد تا روند رشد خود را به درستی انجام دهد. به طور کلی هر چه هوا خنک تر شود نیاز نوری گیاه نیز بیشتر خواهد شد و می توانید گیاهتان را در معرض نور آفتاب بیشتری قرار بدهید ولی در طول فصل تابستان باید سعی کنید گیاه در محیط سایه قرار بگیرد.

  •  آرون گروپس

رطوبت:

این گیاه مقاومت بسیار کمی در برابر کمبود رطوبت دارد ولی اگر در محیطی قرار بگیرد که رطوبت زیاد است روند رشد آن افزایش پیدا خواهد کرد. توصیه می شود که به هیچ وجه برای ایجاد رطوبت غبار پاشی را انجام ندهید زیرا باعث بروز بیماری های قارچی در گیاه خواهد شد. اما می توانید برای تامین رطوبت لازم گیاه زیر گلدانی همراه با سنگریزه پر کنید ولی دقت داشته باشید که کف گلدان به هیچ وجه با آب تماس نداشته باشد.

شرایط مورد نیاز برای نگهداری گیاه مرجان مینیاتوری

دما:

به طور کلی گیاه مرجان مینیاتوری قابلیت تحمل دمای بالا را دارد و منظور از دمای بالا در واقع ۲۴ تا ۳۲ درجه سانتی گراد می باشد ولی در واقع ایده آل ترین دما برای این گیاه بازه دمایی ۱۶ الی ۲۴ درجه سانتی گراد می باشد. توجه داشته باشید که هر چه دمای محیط افزایش پیدا کند از سرعت رشد کاسته خواهد شد.

خاک و تغذیه:

بهتر است بدانید که این گیاه چندان مشکلی با خاک ندارد و تنها باید خاک بستر دارای زهکشی مناسبی باشد زیرا آب زیاد در قسمت ریشه را دوست ندارد ولی می توان یک نسخه برای این گیاه هم گفت که بهترین ترکیب ترکیب خاک کاکتوس، پرلیت و خاک برگ است تا بتوانند آب را از خود رد کند و اگر مقداری کود پوسیده هم بدان اضافه نمایید که بهتر خواهد بود. اما در روند کوددهی گیاهتان بایستی از فصل بهار تا اواخر فصل تابستان ماهی یک مرتبه با کود کریستالون ترجیحا قرمز گیاهتان را تغذیه نمایید.

نگهداری گیاه مرجان مینیاتوری و اصول آن

بیماری ها و آفات گیاه:

توجه داشته باشید که در واقع بیماری خاصی این گیاه را تهدید نمی کند اما با این حال بزرگ ترین نگرانی برای این گیاه پوسیدگی ریشه و ابتلا آن به بیماری ها قارچ است که این امر اغلب به دلیل آبیاری بیش از حد و گلدان بدون زهکشی بروز می کند. در چنین شرایطی یکی از مهم ترین کارهایی که باید انجام دهید حذف قسمت های آلوده ساقه و برگ های گیاه و انجام سم پاشی است و همچنین انجام تعویض گلدان به موقع نیز می تواند به بهبود این وضعیت کمک کند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *