دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

علائم کولیت روده و روش های درمان این بیماری

  • سحر هودانلویی
  • ۱۹ دی ۱۴۰۱
  • ۰

ابتلا به انواعی از کولیت ها محدوده سنی خاصی ندارد، اما بازه سنی تشخیص آن در بیشتر مواقع مربوط به قبل از ۳۰ سالگی است. در این بخش از مجله آرگا به معرفی علائم کولیت روده و نحوه تشیص و درمان آن پرداخته شده است.

کولیت روده از دیگر بیماری های التهابی مربوط به روده می باشد که با نام کولیت اولسراتیو نیز شناخته می شود. به سبب بروز این بیماری زخم و التهابات بسیاری برای طولانی مدت در دستگاه گوارش بر جای گذاشته می شود. در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا علائم کولیت روده را به همراه روش های تشخیص و درمان برای شما بیان کنیم.

آشنایی با علائم خفیف کولیت روده

آشنایی با علائم کولیت روده

این دسته از بیماری ها به نام کولیت روده با برجای گذاشتن زخم و التهاب در پوشش های داخلی روده بزرگ، مسبب بروز اختلال در نحوه عملکرد های سیستم گوارشی بدن می شود. گفتنی است که بخش بیشتری از تاثیر گذاری این بیماری مربوط به بخش پایینی روده بزرگ یعنی کولون سیگموئید و راست روده که همان رکتوم می باشد، است. در برخی از مواقع این بیماری شعاع بیشتری از روده بزرگ را تحت تاثیر خود قرار می دهد که هرچه سطح گستردگی آن بیشتر باشد، علائم کولیت روده نیز دردناک و سخت تر است.

کولیت اولسراتیو از گونه بیماری های بسیار شخصی است که علائم و نشانه های آن در هر فرد کاملا متفاوت است. نشانه های این بیماری در طی زمان از شدید به خفیف قابل تغییر می باشد؛ به این صورت که در برخی افراد نشانه های طولانی مدت و در بعضی دیگر به صورت پیوسته بروز پیدا می کند. از علائم رایج کولیت روده می توان به رکتوم، اسهال و دل درد اشاره کرد که بسیاری از بیماران مبتلا، این دسته از علائم را در طیف های گسترده تجربه می کنند. شدت بروز علائم وابسته به نوع التهاب موجود در کولون و رکتوم است که هرچه میزان آن بیشتر باشد، فرد به نشانه های طاقت فرسا تری مبتلا می شود.

گفتنی است که افراد مبتلا به التهاب محدود نشانه های کمتری از بروز این بیماری را دارا می باشند که  در تشخیص بیماری باید توجه بسیاری را قائل شوند. همچنین با توجه به گسترگی عفونت و التهاب میزان این نشانه ها نیز افزایش و کاهش می یابد که افراد مبتلا بیش از هر چیزی از بروز علائمی که در ادامه بیان می شود، رنج می برند.

آشنایی با نشانه های کولیت روده

  • علایم کولیت روده

  1. تکرر در ادرار و مدفوع
  2. خارج شدن ترشح های مخاطی از ناحیه مقعد
  3. گرفتگی عضلات شکم
  4. احساس خستگی مفرط
  5. خونریزی از ناحیه رکتوم که به طور معمول در فرد مبتلا به صورت اسهال خونی و مخاطی بروز پیدا می کند. در این حالت و بیشتر مواقع فرد نیاز شدید به خالی کردن روده خود دارد.
  6. دل درد های مکرر؛ که در این صورت فرد درد های بسیاری را در صورت لمس شکم احساس می کند.
  7. ابتلا فرد به کم آبی شدید که در بیشتر مواقع برای افراد مسن بروز پیدا می کند.
  8. اسهال و یا فوریت های رکتوم که ممکن است در طی شبانه روز به دفعات ۱۰ الی ۲۰ مرتبه اتفاق بیفتد. گفتنی است که این عارضه در طی شب فرد را از خواب بیدار می کند که این امر بسیار سخت و غیر قابل تحمل می باشد.
  9. یبوست تحت تاثیر قسمت هایی از روده بزرگ بروز پیدا می کند که احتمال کمتری نسبت به ابتلای فرد به اسهال های مکرر دارد.
  10. احساس تب و ناخوشی احوال که در برخی موارد ممکن است این بالا رفتن حرارت بدن کاملا عمومی و طبیعی بروز پیدا کند.
  11. نشانه های همچون اسهال و کاهش اشتها در از دست دادن وزن به صورت یک باره تاثیر به سزایی را دارا می باشد.
  12. کم خونی که در طولانی مدت سبب افت شدید آهن در بدن و ابتلا به التهاب روده و در نهایت مدفوع های خونی می شود.

آشنای با علائم حاد کولیت روده

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

قابل به ذکر می باشد که در صورت ابتلا به کولیت بسیار شدید، نشانه های زیر بروز پیدا می کند.

  1. ابتلا به اسهال های بسیار شدید
  2. انقباض و سفت شدن عضلات شکم
  3. تب شدید
  4. بالا رفتن تعداد گلبول های سفید خون
  5. گستردگی روده

همچنین کودکان در صورت ابتلا به کولیت روده، نشانه هایی را همچون بزرگسالان تجربه می کنند. اما در برخی مواقع هیچ نشانه ای در آنان بروز پیدا نمی کند و پس از دوران بلوغ شروع به رشد و بروز علائم می کند. توجه داشته باشید که برخی از افراد در طی چند ماه و یا هفته در صورت ابتلا ممکن است هیچ نشانه ای را دارا نشوند که پس از بروز نشانه های سخت تری را تجربه کنند. در این هنگام ممکن است فرد، علائم دیگری را در دسته مواردی که در ادامه بیان می شود، احساس کند.

روش های پیشگیری از ابتلا به کولیت روده

  1. احساس درد در مفاصل ستون فقرات و آرنج، تورم در نواحی مچ دست و پا
  2. ایجاد زخم های متعدد در دهان
  3. بروز اختلال در عملکرد های کبد و صفرا
  4. ایجاد قرمزی، تورم و احساس درد در قسمت هایی از پوست بدن به خصوص ساق پا
  5. تحریک چشم و ایجاد قرمزی در آن، تاری در دید، ترس از نور و خونی شدن نواحی صلبیه و پشت پلک

در مواردی که کولیت روده رشد و گستردگی بسیاری را در طی زمان انجام دهد، تخلیه روده به مراتب ۶ بار و الی بیشتر در طی روز انجام می گیرد. در این شرایط حاد علائم دیگری نیز در فرد بروز پیدا می کند که عبارت است از؛

  1. تنگی نفس
  2. بالا رفتن ضربان قلب و یا تپش های نامنظم
  3. بالا رفتن درجه حرارت بدن و یا تب های بسیار شدید
  4. مشاهده خون در ادرار و مدفوع

گفتنی است که علت اصلی افزایش شدت این بیماری وابسته به استرس و اضطرابی است که به سبب این بیماری در بر فرد را می گیرد.

علت بروز کولیت روده

علت بروز کولیت روده چیست؟

در این باره تحقیقات بسیاری انجام گرفته است که تاکنون جواب مشخص و قاطعی از هیچ یک متخصصان دریافت نشده است. باور و فرضیه هایی بر طبق علت بروز این بیماری وجود دارد که بر مبنای واکنش های بسیار سریع و بیش از حد سیستم ایمنی بدن به باکتری های طبیعی موجود در دستگاه گوارش بدن می باشد. همچنین نوع باکتری و ویروس های مبتلا کننده بیماری در بروز نشانه های کولیت روده بسیار تاثر گذار هستند.

سابقه ژنتیکی در این بیماری بسیار دیده شده، به این صورت که در صورت ابتلا یکی از افراد خانواده به این بیماری باید مراقبت های لازم در جهت عدم ابتلا به آن انجام شود.

معرفی  انواع کولیت اولسراتیو

بسیاری از پزشکان با توجه به محل بروز این بیماری، آن را در طبقه های مختلفی که در ادامه بیان می شود، دسته بندی می کنند.

آشنایی با علائم کولیت روده

  • پروکتیت اولسراتیو

در این بیماری، عفونت و التهاب مربوط به نواحی رکتوم می باشد که نشانه اصلی بروز آن؛ خونریزی های پیوسته و متعدد در ادرار و مدفوع است. این گروه از کولیت نشانه های بسیار خفیف را از خود برجای می گذارد.

  • پروکتوسیمگومیتیت

این التهاب نیز مرتبط به رکتوم و کولون سیمگوئید می باشد که از علائم آن می توان به اسهال های خونی، انقباض عضلات شکم و دل درد اشاره کرد. همچنین در این کولیت حرکت روده ها و عملکرد های آن با اختلال مواجه می شود.

  • کولیت چپ

این کولیت قسمت های رکتوم تا سیمگوئید و قسمت های پایینی روده بزرگ را در بر خود می گیرد. از علائم بروز کولیت چپ نیز می توان به اسهال های خونی، گرفتگی عضلات شکم، درد در قسمت های چپی شکم و کاهش وزن به صورت یک باره و ناخواسته اشاره کرد.

علائم کولیت روده

  • پانکولیت

پانکولیت در اصطلاحی دیگر کولیت سرتاسری نیز معرفی می شود که به سبب آن التهاب و عفونت بسیاری را در بر روده بزرگ می کند. این عارضه در اکثر مواقع سبب بروز اسهال های خونی می شود که ممکن است در سطح بسیار شدیدی قرار گرفته باشد. از نشانه های ابتلا به پانکولیت نیز می توان به گرفتگی  عضلات شکم، دل درد، خستگی مفرط و کاهش وزن اشاره کرد.

  • کولیت وخیم

در اصطلاحی دیگر به کولیت وخیم، کولیت برق آسا نیز می گویند که بسیار نادر می باشد. این بیماری با تاثیر گذاری بر نواحی کلی روده بزرگ نشانه هایی را همچون درد شدید در مفاصل، اسهال مکرر، خونریزی مقعد، تب و عدم اشتها از خود بر جای می گذارد.

علت ایجاد کولیت روده

سبب بروز کولیت روده می تواند مرتبط با انواع بیماری و عفونت ها باشد. از رایج ترین علت و عوامل کولیت روده می توان به مواردی که در ادامه مطالعه می کنید، اشاره کرد.

آشنای با نحوه بروز علائم کولیت روده

  • کولیت عفونی

ویروس و باکتری در بروز عفونت های روده تاثیر به سزایی دارد که در نهایت موجب بروز بیماری کولیت روده می شود. در بیشتر مواقع علت بروز این بیماری را می توان مسمومیت های غذایی معرفی کرد که علت آن باکتری های عفونی کننده می باشد. باکتری هایی که به سبب آن خونریزی و ابتلا به بیماری تشدید می یابد، شامل؛ شیگلا، اکولی، سالمونلا و کمپیلو است.

  • کولیت میکروسکوپی

در صورت ابتلا به این کولیت، دو نوع التهاب کلاژن و کولیت لنفوسیتی روده بروز پیدا می کند. علت بروز این کولیت روده را می توان به دلیل بروز التهاب در کلاژن و لنفوسیت ها مرتبط ساخت. از علائم ابتلا به این بیماری می توان به اسهال آبکی اشاره کرد که به صورت نادر در زنان مسن رخ می دهد.

  • کولیت مولکولی

دلیل بروز این بیماری نیز وابسته به تزریق مواد خارجی در روده بزرگ می باشد. در صورتی که مواد شیمیایی با تزریق به روده بزرگ راه پیدا کنند، می توانند مسبب بسیاری از التهاب و آسیب در این بخش از بدن شوند. التهاب مخاطی از دیگر عوارض ناشی از مواد شیمیایی و بیرونی می باشد.

  • کولیت های دارویی

این نوع کولیت نیز به علت مصرف قرص های ضد بارداری، دارو های غیر استروئیدی، مایکوفنولات، ایپالیمیبوب و اسید رتینوئیک بروز پیدا می کند.

آشنایی با بیماری کولیت روده

نحوه درمان بیماری کولیت چیست؟

همان طور که در ابتدا مطالعه کردید، کولیت بر هر فرد نشانه و علائم متفاوتی را بر جای می گذارد. در این رابطه پزشک متخصص برای تشخیص بیماری تمامی نشانه های کولیت روده را تحت بررسی و آزمایش قرار می دهد تا در نهایت از وخیم شدن شرایط و گسترش این بیماری در روده جلوگیری کند.

در برخی موارد با توجه به خفیف بودن شرایط می توان با استفاده از برخی دارو های بدون نسخه ی اسهال همانند ایمیدیوم به درمان و رفع این بیماری پرداخت. قابل به ذکر است که قبل از مصرف باید تمامی شرایط را با پزشک در میان بگذارید و راهنمایی های لازم را کسب کنید.

برخی دیگر از افراد با روش های ساده نمی توانند از گسترش این بیماری جلوگیری کنند. از این رو ملزوم به مصرف قرص های دارای نسخه همانند آمینوسالیسیلات و قرص های استروئیدی هستند. مصرف این قرص ها در طولانی مدت؛ سبب کاهش نشانه های کولیت روده و میزان وخامت آن می شود.

برخی دیگر از افراد با توجه به شرایط خود باید در نحوه مصرف مواد غذایی تغییرات لازم را ایجاد کنند. به این صورت که اگر مصرف خوراکی علائم آن ها را تشدید کرد، بهتر می باشد که مصرف آن را برای خود محدود و یا ممنوع کنید. همچنین برای جلوگیری از کاهش وزن بهتر می باشد که برنامه غذایی مناسبی را با توجه به توصیه های پزشک برای خود تهیه کنید.

زمان مراجعه به پزشک برای درمان کولیت روده

در آخرین مرحله و با مشاهده علائم بسیار شدید در رابطه با بیماری کولیت روده، بهتر می باشد که اقدام  به برداشتن روده بزرگ خود کنید. برای انجام این کار نیاز به عمل جراحی می باشد که در نهایت با از بین رفتن کولیت اولسراتیو از ابتلا به سرطان روده بزرگ نیز پیشگیری می کند.

عواقبی که کولیت روده در پی دارد

کولیت اولسراتیو در طولانی مدت سبب بروز سرطان روده بزرگ می شود؛ از این رو باید توجه بسیار به علائم کولیت روده و نشانه هایی را که قبل از بروز از خود بر جای می گذارد، داشته باشید. در صورت بالا رفتن خطر احتمال ابتلا به این بیماری پزشک شما را ملزوم به انجام آزمایش کولونوسکوپی می کند که در صورت تشخیص ابتلا به آن، باید اقداماتی در جهت سلامت بدن از بیماری سرطان انجام دهید.

غربالگری های متعدد سبب کاهش خطر ابتلا به سرطان روده می شود که در صورت تشخیص به هنگام مناسب می توان از ابتلا به آن جلوگیری کرد. از عواقبی که این بیماری می تواند برای شما به دنبال داشته باشد؛ می توان به مواردی که در ادامه مطالعه می کنید، اشاره کرد.

آشنای با روش درمان کولیت روده

  1. افزایش ضخامت دیواره های روده
  2. ابتلا به سپسیس و یا عفونت خونی
  3. ابتلا به کم آبی شدید بدن
  4. ابتلا به بیماری های کبدی که بسیار نادر است
  5.  خونریزی معده
  6. ایجاد سنگ کلیه
  7. ایجاد التهاب در پوست، مفصل و چشم
  8. پارگی کولون
  9. التهاب بین مفاصل و استخوان های ستون فقرات

علائم کولیت اولستراتیو

گروه های در معرض خطر

کولیت اولسراتیو می تواند هم در مردان و هم در زنان بروز پیدا کند، البته بیشترین افرادی که در معرض خطر این بیماری قرار دارند، عبارتند از :

  • سن : اگرچه این بیماری اغلب قبل از سن ۳۰ سالگی رخ می دهد، اما در هر سن ممکن است رخ دهد، البته برخی افراد تا سن ۶۰ سالگی نیز امکان دارد به این بیماری مبتلا نشوند.
  • نژاد یا قومیت : سفید پوستان بیشتر از دیگر نژاد ها در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند، البته در هر نژادی ممکن است رخ دهد و یهودیان نیز خطر ابتلا به کولیت در آنها زیاد است.
  • سابقه خانوادگی : در صورتی که در خانواده یا اقوام نزدیک شما کسی مبتلا به این بیماری بوده باشد، امکان ابتلا به آن در شما نیز ممکن است وجود داشته باشد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه شود ؟

در صورت تغییر مداوم عادات روزانه تان و با مشاهده هر یک از علائم زیر باید حتما به پزشک مراجعه کرده تا علت این بیماری بررسی شود، کولیت روده یا کولیت اولسراتیو اغلب کشنده نیست، ولی بیماری جدی است که گاهی مواقع می تواند عواقب خطرناکی برای زندگی فرد داشته باشد، در زیر این علائم را مشاهده می کنید :

علایم کولیت روده

  • خون در مدفوع
  • درد شکم
  • اسهال خونی
  • اسهال بدون درمان
  • یک نوع تب ناشناخته که بیشتر از یک یا دو روز طول بکشد.

که در این صورت باید به متخصصان گوارش مراجعه شود، این پزشکان می توانند بیماری های دستگاه گوارش همچون کولیت را درمان کنند، البته گاهی مواقع نیز این بیماری توسط متخصصان مراقبت های اولیه یا متخصصان داخلی درمان می شود که بسته به نوع کولیت سایر متخصصان از جمله متخصصان عفونی یا پزشکان متخصص اطفال و غیره می توانند در درمان آن دخالت داشته باشند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *