دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

پرورش و نگهداری از گیاه آگلونما نخشید و نحوه دفع آفات این گل

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۰ تیر ۱۳۹۹
  • ۰

آگلونما نخشید گیاهی با زیبایی خیره کننده است که هوای اطراف شما را تصفیه کرده و یکی از ده گیاه برتر تصفیه کننده هوا در در لیست ناسا می باشد. اگر مایلید تا این گیاه زیبا را در منزل پرورش دهید با این مطلب همراه ما باشید تا از شرایط و نحوه نگهداری آن بیشتر بدانید.

اگر به دنبال پرورش گیاهی با نیاز مراقبتی کم هستید آگلونما نخشید می تواند انتخاب مناسبی باشد این گیاه زیبا در چین محبوبیت زیادی داشته و نماد خوش یمنی می باشد. ضمنا آگلونما نخشید واریته ها و رنگ های مختلفی دارد و قادر است بنزین و فرمالدئید را از هوای اطراف حذف کند.

آشنایی با نحوه نگهداری از گیاه آگلونما نخشید

آگلونما با نام علمی chinese evergreen aqlonema گیاهی همیشه سبز از تیره گل شیپوریان می باشد که برگهای تزئینی دارد. این گیاه واریته های مختلف دارد و در فارسی به آن نخشید گفته می شود که به معنای نخ درخشان می باشد. برگهای آگلونما مستطیلی نیزه ای با دمبرگهای طویل هستند که از درون غلاف خارج شده و به طرف پایین خم می شوند. بر روی برگها لکه ها یا نقاط سبز تیره ای وجود دارد که زیبایی آگلونما را دوچندان کرده است.

در کشور چین نماد خوش یمنی بوده و محبوبیت زیادی دارد. زیستگاه اصلی اگلونما نخشید، جنوب شرقی آسیاست. این گیاه، نیاز مراقبتی کمی داشته از این رو برای نگهداری در آپارتمان یا منزل گزینه مناسبی خواهد بود. در ضمن گلهای نخشید، سفید و میوه ها قرمز رنگ است که در تابستان نمایان می شود. در ادامه با شرایط نگهداری و پرورش این گیاه زیبا آشنا می شوید.

آبیاری و رطوبت

این گیاه به کم آبی مقاوم بوده ولی نباید مدت طولانی بدون آب بماند. در حالت طبیعی خشکی خاک بیشتر از ۲۵-۳۰ درصد نباشد. از آبیاری زیاد آگلونما، به خصوص در زمستان پرهیز کنید. این گیاه به رطوبت جو احتیاج داشته و از این رو در تابستان آن را با آب اسپری نمایید. گیاه را در معرض فن تهویه هوا یا بخاری قرار ندهید چراکه این امر سبب خشک شدن آگلونما و از دست دادن رطوبت مورد نیازش می شود و خلی سریع برگهای پایینی گیاه می ریزد. برای تمیز شدن برگها هر ماه آن را با آبی ولرم و اسفنج شستشو داده و از مصرف مواد براق کننده شیمایی برای برگها خودداری کنید.

  •  آرون گروپس

خاک و کود

نخشید به خاکی غنی و تورب با زهکش خوب احتیاج دارد. به عبارت دیگر خاک گیاه همواره باید کمی رطوبت داشته باشد اما آبیاری زیاد موجب آسیب به ریشه ها خواهد شد از این رو ته گلدان سوراخ هایی را برای خروج آب اضافی تعبیه نمایید. برای نگهداری بهتر آگلونما از خاک سرشار از نیتروژن و مواد معدنی بهره بگیرید دقت کنید که خاک باید نرم باشد تا جریان هوا به راحتی صورت گیرد. ضمنا اسیدیته مناسب برای پرورش گیاه نیز بین ۵.۵-۶ می باشد. در ادامه باید گفت نخشید به کود نمکی دارای ازت نیازمند بوده تا رشد بهتر و باوری بیشتری داشته باشد. توصیه می شود کوددهی را در طی فصل بهار و تابستان ماهانه و در فصل پاییز و زمستان یک ماه در میان انجام دهید.

دما و نور

آگلونما به دمای ۱۸-۲۹ درجه نیاز دارد و به سرما حساس بوده از این رو در مناطقی با دمای کمتر از ۱۵ درجه سانتی گراد از نگهداری گیاه خودداری نمایید. از نظر نوری واریته های مختلف آگلونما به نور کم و غیر مستقیم خورشید نیاز دارند به طوری که تحت نور چراغ فلورسنت هم قادر به رشد هستند و بهتر است گیاه زیر نور مستقیم خورشید قرار نگیرد. گونه های تیره تر نخشید، به نور کمتری نیاز داشته و نگهداری آن در دفتر کار محبوبیت زیادی دارد. چنانچه قصد پرورش آگلونما را در باغچه دارید گیاه را در مکانی گرم تر با سایه و نور کمتر قرار دهید.

هرس و تکثیر

این گیاه به هرس چندانی نیاز ندارد و معمولا بسته به زرد یا تیره شدن برگها می توانید آن ها را از نخشید جدا سازید. مراقب باشید شاخه های سالم را از بین نبرید چرا که به گیاه و برگها آسیب می رساند. با توجه به این که گلهای آگلونما زیبایی خاصی ندارند می توانید موقع جوانه زدن از گیاه جدا کنید تا از گرده افشانی نخشید در منزل یا دفتر کار جلوگیری نمایید و در مواردی که هدف تهیه بذر نباشد با جدا کردن گل ها از تضعیف گیاه هم پیشگیری می شود.

تکثیر آگلونما به سه روش استفاده از بذر، قلمه و تقسیم ریشه امکان پذیر است. در روش اول بذر آگلونما (دانه میوه قرمز رنگ خشک و ناشکوفا) را در بهار در درجه حرارت ۲۷ درجه سانتی گراد بکارید. در روش دوم از ساقه یک گیاه سالم قلمه هایی را تهیه کرده و در مخلوط خاک ماسه پیت در دمای ۱۸-۲۱ درجه سانتی گراد مورد کشت قرار دهید. در روش سوم که آسانترین روش می باشد در بهار گیاه را به آرامی از خاک بیرون آورده تا به ریشه صدمه ای وارد نشود سپس بخشی از ساقه و ریشه را توسط چاقوی استریل شده ای جدا نموده و در گلدان دیگری بکارید.

تعویض خاک و گلدان

هر دو سال یکبار خاک نخشید را عوض کنید تا گیاه از خاک غنی بهره مند شود. برای تعویض گلدان، متناسب با اندازه آگلونما، گلدان را انتخاب نمایید. قابل ذکر است ریشه گیاه به محیطی باز برای متراکم شدن نیاز دارد و قرار دادن نخشید در خاک زیاد سبب افزایش نیاز رطوبتی گیاه شده که سلامت آن را به خطر می اندازد.

آفات و بیماری ها

از جمله شایعترین آفات این گیاه حشرات می باشند که با مکیدن شیره برگ نخشید به آن آسیب می زنند. کنه های عنکبوتی، شته ها ، شپشک آردآلود، شپشک سپردار از دیگر آفات مهم آگلونما می باشد. برای رفع این معضل می توانید از صابون های ارگانیک حشره کش بهره بگیرد. این صابون را موقع غروب یا هنگامی که گیاه در معرض نور کمتری قرار دارد استفاده کنید تا موجب سوراخ شدن شاخ و برگ نخشید، نشود. از بیماری های مهم آگلونما می توان به بیماری لکه برگی با عامل قارچی ، موزاییک ویروسی، لکه برگی و پوسیدگی ساقه با عامل باکتریایی اشاره کرد.

مشکلات نخشید در طول رشد

  • زرد شدن برگ ها به خاطر کمبود آب یا آبیاری بیش از اندازه می باشد. در مواقعی به خاطر کمبود مس نیز احتمال زرد شدن برگها وجود دارد.
  • لکه های قهوه ای به خاطر تجمع نمک، کلر، مواد معدنی یا فلوراید ایجاد شده از آبیاری با آب شیر بروز می کند. برای برطرف کردن این مشکل از آب مقطر  برای آبیاری استفاده کنید تا رسوبات معدنی موجود در خاک تجمع نیابد.
  • اگر برگها در امتداد رگبرگ زرد شوند و زیر آن ها لکه های قهوه ای ایجاد شود یا زخم سفید پنبه ای زیر برگ یا قاعده آن مشاهده شد به این معناست که تحت آفت حشره قرار گرفته به این ترتیب هر دو هفته یکبار با سم نفوذی آن را سمپاشی کنید.
  • برگهای گیاه مستعد بروز لکه آنتراکنوز و میروتیسم(قارچ) بوده و این عوامل موجب تغییر رنگ،ایجاد لکه قهوه ای و یا سوراخ شدن برگهای نخشید می شوند برای رفع این مشکل از قارچ کش مایع استفاده کنید که بهتر است هنگام غروب یا شب این کار را انجام دهید در ضمن مس مورد نیاز گیاه را نیز تامین نمایید.
  • اگر ریشه اگلونما آسیب ببیند مرتبا دچار آفات و بیماری می شود از این رو آبیاری بیش از اندازه صورت نگیرد.

نکته:

مصرف برگهای نخشید قرمز رنگ برای انسان و حیوانات اهلی نظیر سگ ، گربه و اسب سمی بوده به این ترتیب از دسترس کودکان و حیوانات دور نگه داشته شود و در صورت ایجاد مسمومیت فوری به پزشک مراجعه کنید. ضمنا شیره موجود درون برگ ها حساسیت پوستی نیز ایجاد می کند.

همچنین می توانید برای آشنایی با نحوه پرورش گیاه ساناز، پرورش گیاه ژینورا و نگهداری از گل آنتوریوم کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *