دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

خواص شیر بادام و مهمترین تاثیرات مثبت مصرف این نوشیدنی برای بدن

  • سحر هودانلویی
  • ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
  • ۰

شیر بادام از نوشیدنی های بسیار خوشمزه و مقوی می باشد که با گنجاندن آن در وعده های غذایی، می توان از خواص شگفت انگیز آن به خوبی بهره مند شد. در این بخش از مجله آرگا به معرفی خواص شیر بادام برای آشنایی شما با این نوشیدنی خوب و مغذی پرداخته شده است.

شیر بادام از دیگر نوشیدنی های بسیار خوشمزه و مقوی می باشد، که با دارا بودن ارزش غذایی بسیار بالا توصیه می شود در وعده های غذایی خود از آن استفاده کنید. گفتنی است که در صورت مصرف بدن از فواید شگفت انگیز آن به خوبی بهره مند می شود و از این رو می توان از آن به عنوان معجزه ای برای تقویت قوای اعضای بدن کمک گرفت.

در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا خواص شیر بادام و تاثیراتی را که بر بدن می گذارد را برای شما بیان کنیم.

شیر بادام چه خواصی دارد؟

آشنایی با شیر بادام

شیر بادام از دیگر نوشیدنی های گیاهی می باشد که به راحتی می توان آن را تهیه و با میل از خواص ابی نظیر آن برخوردار شد. برای انجام این عمل می توانید تعدادی بادام را در آب خیس کنید و اجازه دهید که برای مدت زمانی تا نرم شدن پوسته آن زمان بگذرد. حال در این مرحله بهتر است بادام ها را در مخلوط کن بریزید و آن ها را به خوبی نرم کنید. خرد شده بادام را با مقداری پنیر ترکیب کنید تا حالت شیری خود را به خوبی حفظ کند. این شیر با فقدان کلسترول و لاکتوز برای افرادی که نمی توانن محصولات لبنی مصرف کنند، بسیار مناسب می باشد. قابل به ذکر است که در زمان رشد و پرورش بادام به طور تقریبی برای هر یک از آنان ۱ گالن آب مصرف می شود و همین امر سبب ارزشمندی آن شده است.

بادام با دارا بودن انواعی از ویتامین و پروتئین ها دارای خواص بسیاری است که با مصرف آن می توان خود را از مصرف بسیاری دارو و قرص شیمیایی بی نیاز کرد.

  • انرژی شیر بادام

این شیر با دارا بودن ۳۹ کالری انرژی در هر فنجان هنگام مقایسه با شیر های گاو و دیگر نوشیدنی های گیاهی بسیار ارزشمند به شمار می آید. همچنین این نوشیدنی با دارا بودن مواد معدنی و مغذی بسیار در فهرست مایعات معجزه انگیز قرار دارد. همچنین قابل به ذکر است که بادام از طبیعتی گرم و تر برخوردار می باشد.

  •  آرون گروپس

تاثثر شیر بادام بر عملکرد های بدن

تاثیراتی که شیر بادام بر بدن می گذارد

  • تناسب اندام و کاهش وزن

گفتنی است که ۱ فنجان شیر بادام دارای ۶۰ کالری می باشد. این نوشیدنی بر خلاق شیر گاو که دارای ۱۴۶ کالری می باشد، جایگزینی مناسب برای این محصول لبنی به شمار می آید. اگر به فکر تناسب اندام و کاهش وزن با روش های طبیعی و بسیار ساده هستید، توصیه می شود که از خواص شیر بادام به خوبی بهره مند شوید.

  • سلامت قلب

در این نوشیدنی گیاهی هیچ نوع کلسترول و چربی اشباع شده وجود ندارد. این محصول با دارا بودن مقادیر بالایی از سدیم و و چربی های سالم که در دسته امگا های ۳ و ۶ هستند، تاثیر به سزایی در سلامت قلب و جلوگیری از فشار خون بالا و حمله های قلبی دارد.

  • استحکام و تقویت استخوان ها

اگر چه این نوشیدنی در مقایسه با کلسیم شیر گاو بسیار کمتر می باشد اما گفتنی است که با دارا بودن ۲۵ درصد ویتامین D از ابتلا به آرتریت و پوکی استخوان جلوگیری می کند. همچنین این نوشیدنی با تقویت قوای سیستم ایمنی بدن به استحکام استخوان ها و سالم نگه داشته شدن آن ها منجر می شود.

تاثیر شیر بادام بر سلامت پوست و مو

  • صافی و درخشانی پوست صورت

از دیگر فواید شیر بادام می توان به تاثیر گذاری بسیار مناسب آن به روی پوست اشاره کرد. این نوشیدنی با دارا بودن ۵۰ درصد ویتامین E و خواص آنتی اکسیدانی به سلامت و زیبایی پوست صورت منجر می شود. همچنین این ویتامین از پوست صورت در برابر اشعه های مضر نور خورشید جلوگیری می کند و در نهایت از ایجاد لکه بر روی آن جلوگیری می کند. شیر بادام از کربوهیدرات بسیار کمی برخوردار می باشد، به همین دلیل در میزان قند خون بدن تاثیر به سزایی نمی گذارد و خطر ابتلا به بیماری دیابت را نیز کاهش می دهد. همان طور که می دانید کربوهیدرات به عنوان سوخت موتور انرژی بدن به کار می آید که با نوشیدن این شیر به تقویت عملکرد های خود می پردازید.

  • تقویت عضلات

شیر بادام با دارا بودن ۱ گرم پروتئین در هر وعده مصرف، از ویتامین های همچون آهن، ریبو فلاوین و B غنی می باشد. طبق دارایی این چنین خواص شیر بادام به خوبی می توان متوجه شد که برای تقویت عضله و ماهیچه ها بسیار مقوی و مناسب می باشد.

  • کنترل فرایند هضم

این شیر با دارا بودن ۱ گرم فیبر ، در هر بار مصرف وعده های غذایی برای فرایند هضم بسیار مناسب به شمار می آید.

  • جلوگیری از ابتلا به میگرن

هرگاه که از نظر روحی و جسمی دچار استرس می شوید، بدن دچار عدم تعادل از جنبه های بسیاری می شود. استرس را می توان یکی از رایج ترین اختلالات روحی در عصر امروز به شمار آورد که از نشانه های شایع بروز آن می توان به سردرد های شدید اشاره کرد. سر درد هایی که از نظر روحی منشا می گیرد، علت های بسیاری برای بروز را دارا می شود که با کنترل هر یک می توان آرامش را در خود به وجود آورد. شیر بادام با دارا بودن ریبوفلاوین به عنوان تقویت کننده اساسی سیستم ایمنی بدن به شمار می رود. از این مکمل غذایی می توان برای رفع انواعی از بیماری های روحی و جسمی استفاده کرد، قابل به ذکر است که کمبود ویتامین های B و ریبوفلاوین در ایجاد سردرد های میگرنی در بدن نقش موثری را ایفا می کند.

تاثیر شیر بادام در پوست

  • بهبود بینایی

همان طور که در کتاب های علمی مطالعه کرده اید، هر قسمتی از بدن در مواجه با مشکل، از کمبود ویتامین منحصر به خود رنج می برد. به طور مثال چشم که یکی از نواحی بسیار حساس در بدن هر فرد به شمار می آید ممکن است با اتفاق و آسیب های هر چند کوچک نیز با مشکل مواجه شود. چراغ هایی با روشنایی قوی، نور مستقیم خورشید، گرد و غبار و باد های شدید از جمله مواردی هستند که به ایجاد اختلالات چشمی منجر می شود. همچنین کمبود ویتامین A  نیز در این رابطه چندان بی تاثیر نیست؛ اما گفتنی است که شیر بادام با دارا بودن انواعی از ویتامین و پروتئین ها به رفع و جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی می انجامد.

  • جلوگیری از سرطان

طبق تحقیقات انجام شده، به خوبی مشخص شد که با جایگزین کردن شیر بادام به جای شیر گاو می توان از بروز و ابتلا به انواعی از سرطان ها همچون، سرطان پروستات جلوگیری کرد. طبیعی است که در این باره اختلاف نظر های بسیاری وجود دارد، اما گفتنی است که این نوشیدنی با دارا بودن کارژنین از ابتلا روده به سرطان نیز جلوگیری می کند.

  • تقویت سیستم ایمنی بدن

از خواص شیر بادام می توان به تقویت قوای سیستم ایمنی بدن اشاره کرد. این نوشینی با دارا بودن ویتامین هایی همچون A ،D ،E، B، آهن در سلامت و تکامل ایمنی بدن نقش به سزایی را ایفا می کند.

شیر بادام بر بدن افراد چه تاثیری می گذارد؟

  • برخورداری از خواب آرام

کلسیم موجود در شیر بادام مسبب ترشح هورمون ملاتونین که مرتبط با برخورداری از خواب آرام و راحت می شود، است. این شیر با تاثیری که بر سیستم بدنی شما می گذارد، خوابی آرام و راحت برایتان به ارمغان می آورد.

  • از بین برنده لک و جوش

وجود اسید های چرب اشباع نشده در شیر بادام سبب کاهش تاثیر پذیری پوست در برابر نور خورشید می شود. این نوشیدنی با دارا بودن فلاونوئید هایی همانند کاتچین، اپیکاتچین و کائمپر فرول از اکسید شدن سلول های روی پوست جلوگیری می کند. همان طور که می دانید ویتامین E در سلامت و زیبایی پوست تاثیر بسیاری دارد که با مصرف این نوشیدنی می توانید، ویتامین های مورد نیاز را برای دارا شدن پوستی درخشان و صاف تامین کنید. علاوه بر نوشیدن این شیر در طی روز می توانید یک وعده را برای شستشوی پوست صورت خود اختصاص دهید.

  • سلامت مو

از دیگر خواص شیر بادام می توان به غنی بودن آن از اسید های چرب ضروری برای زیبایی و سلامت مو، اشاره کرد. همچنین این نوشیدنی با آنتی اکسیدان بسیار قوی، بعد از هر بار مصرف رادیکال هایی را در جهت جلوگیری از ریزش مو و زیبایی و درخشانی آن ها آزاد می کند. در کنار مصرف این نوشیدنی معجزه انگیز، می توانید دو الی سه مرتبه در طی هفته به شستشوی موهای خود با این روش بپردازید.

معرفی خواص شیر بادام

ویژگی های شیر بادام

  • ویتامین ریبو فلاوین

برخی از ریبوفلاوین های موجود در شیر بادام امکان تغییر و تبدیل دارند. به این صورت که برخی از آن ها به ویتامین B12 تبدیل می شود که در تولید گلبول های قرمز و آزاد شدن انرژی توسط کربوهیدرات ها نقش به سزایی را ایفا می کنند.

  • خوشمزگی بیشتر

این شیر در مقایسه با دیگر محصولات و نوشیدنی های لبنی بسیار خوشمزه تر و پر طرفدار تر می باشد. افرادی که از مصرف شیر گاو فراری هستند، گفتنی است که شیر بادام برای آنان بهترین گزینه و جایگزین می باشد.

  • نیازی به سرما و دمای پایین ندارد

این شیر نیاز بسیار سریعی به یخچال و مکان های بسیار سرد برای نگهداری ندارد، به این صورت که با راحتی می توانید به حمل و جابه جایی آن در محل کار و منزل بپردازید. این نوشیدنی را می توانید به سادگی در منزل و محیطی خارج از یخچال نگهداری کنید و ترسی از فاسد شدن آن نداشته باشید. توصیه می شود در طی روز، برخی از وعده هایی خود را به مصرف شیر بادام اختصاص دهید و از خواص شگفت انگیز آن برخوردار شوید.

آشنایی با خواص شیر بادام

  • آنتی اکسیدان

با هر بار دم و باز دم و به داخل فرستادن اکسیژن، در جریان خون رادیکال هایی آزاد می شود. این رادیکال ها بر خلاف آنتی اکسیدان ها سبب پیری زود رس و انقراض برخی  از سلول ها در بدن می شوند. این عبارت بدین منظور است که با افزایش رادیکال های آزاد و کاهش آنتی اکسیدان، احتمال ابتلا به سرطان در بدن افزایش می یابد. از این رو در معرفی مزایای مصرف شیر بادام می توان به منبعی عالی از آنتی اکسیدان ها اشاره کرد که فرایند رادیکالی را در بدن به حد تعادل می رسانند. قابل به ذکر است که با مصرف در طی یک هفته به خوبی تفغیرات ایجاد شده در پوست و مو خود را مشاهده خواهید کرد.

  • فاقد لاکتوز

بسیاری از آمریکایی تحمل مصرف شیر گاو و انواعی ازلاکتوز ها را ندارند. طبق آمار موجود حدود ۲۵ درصد از افراد منعلق به ایالت متحده آمریکا در هضم قند موجود در شیر گاو با مشکل و سختی بسیار مواجه هستند. در این شرایط می توان شیر بادام را جایگزینی مناسب برای دیگر محصول لبنی قرار داد تا بدن از مواد مغذی آن ها بهره مند شود.

تاثیر مصرف شیر بادام در دوران شیردهی

مزایای مصرف شیر بادام

  • نوزادان و کودکان

این نوشیدنی با دارا بودن مواد مغذی و ویتامین های بسیار، به رشد و بهبود فرایند مغزی کودکان و نوزادان کمک بسیار می کند. همچنین افرادی که در سنین پایین از این نوشیدنی پر خواص مصرف کرده اند، در بزرگسالی کمتر به عارضه هایی همچون افسردگی و آلزایمر مبتلا می شوند. شیر بادام با دارا بودن خواص گلیسمی سبب کنرل قند خون در افراد دیابتی می شود و از کودکان برای ابتلا به این عارضه محافظت می کند. قابل به ذکر است که برای انتخاب این شیر در نوزادان بعد ۶ ماه، بهتر می باشد که با پزشک مربوطه مشورتی در این رابطه داشته باشید.

  • زنان باردار

این نوشیدنی به علت غنی بودن از ویتامین های کثیر برای رشد جنین و خانم های حامله بسیار خوب و مناسب به شمار می آید. از دیگر مزایای مصرف شیر بادام می توان به کلسیم بسیار آن اشاره کرد که در تقویت و استحکام استخوان های خانم باردار و جنین نقش به سزایی را ایفا می کند. این کلسیم در کنترل فشار خون بدن در دوره حاملگی تاثیر بسیاری را در پی دارد که در نهایت می تواند به کاهش ابتلا بیماری پره اکلامپسی منجر شود. همچنین ویتامین E موجود در این نوشیدنی به درمان و رفع لک و آکنه کمک به سزایی می کند.

 

  • دوران شیر دهی

همچنین این ماده مغذی در دوران شیر دهی برای مادر و نوزاد خیلی خوب و مناسب به شمار می آید. همچنین با دارا بودن مقادیر بالایی از ویتامین خستگی و ضعف را در خانم های شیرده به میزان چشم گیری کاهش می دهد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *