دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

انواع حجاب در قرآن و بررسی حجاب در سوره های مختلف قرآن کریم

  • ساناز براتی
  • ۱۰ تیر ۱۳۹۹
  • ۰

مسئله حجاب در قرآن بارها تکرار شده است و دارای انواع مختلف حجاب در پوشش، حجاب در رفتار، حجاب در گفتار و حجاب در پندار می باشد.

کلمه حجاب به شکل مطلق به معنی پوشش می باشد که در واقع رعایت امر خداوند در باره پوشش زن و مرد نامحرم در برابر یکدیگر می باشد. حجاب از مسائل مهم در دین اسلام است که در قرآن بارها به آن اشاره شده است.

انواع حجاب معرفی شده در قرآن

حجاب در معنای لغوی مانع و پرده و پوشش می باشد و در معنای عام به هر نوع پوشش و مانعی که باعث پیشگیری از گناه شود گفته می شود. حجاب اقسام مختلفی مثل حجاب دهنی، حجاب فکری و روحی می تواند داشته باشد. در قران از انواع دیگری از حجاب که در رفتار خارجی انسان دیده می شود صحبت شده است، مانند حجاب در پوشش نگاه که به مردان و زنان در رو به رویی با نامحرم توصیه شده است. رعایت حجاب تاثرات فردی و اجتماعی زیادی به دنبال دارد، از آثار فردی حجاب می توان به مواردی مثل احترام به شخصیت زن، مصونیت ارتباط زن با مردان غریبه، حفظ اعتقادات مذهبی برای افراد، حفظ عفت زن و جلوگیری از فساد و ناهنجاری های اجتماعی اشاره نمود. از اثرهای اجتماعی رعایت حجاب نیز می توان به سلامت نسل های جدید جامعه، پیشگیری از فساد اخلاقی، مبارزه با بی دینی و حفظ کیان خانواده اشاره کرد.

انواع و اقسام حجاب در قرآن

حجاب به معنای پوشش اسلامی خانم ها دارای دو بعد ایجابی و سلبی می باشد. بعد ایجابی حجاب به وجوب پوشش بدن اشاره دارد و بعد سلبی حجاب به حرام بودن خود نمایی به نامحرم اشاره دارد. این دو بعد باید در کنار هم باشند تا حجاب اسلامی تعریف شود. برخی افراد ممکن است بعد اول را داشته باشند اما بعد دوم را نه و بر عکس، در این مورد نمی توانیم بگوییم که حجاب اسلامی محقق شده است.

انواع مختلف حجاب در قرآن

در دین اسلام به مسئله حجاب اهمیت ویژه ای داده شده است و در قرآن مجید بیش از ده آیه در این مورد وجود دارد:

آیه ۵۹ سوره احزاب در مورد حجاب «ای پیامبر به زنان و دختران خود و همچنین به زنان مومنین بگو خود را بپوشانند تا شناخته نشوند و مورد اذیت قرار نگیرند، و خداوند بخشنده و مهربان است.»

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

همچنین در سوره نور آیه ۳۱ به شکل مفصل درباره حجاب و حرمت نگاه به نامحرمان صحبت شده است.

حجاب از آن جهت با اهمیت است که مختص خانم ها نبوده و همچنین در قرآن از آن صحبت شده است. انواع مختلفی از حجاب در قرآن وجود دارد که در ادامه با آنها آشنا می شویم.

حجاب در قرآن و انواع آن

حجاب و عفاف در پوشش

این بعد از حجاب موضوعی است که تقریبا اکثر مردم از آن مطلع می باشند و بانوان متدین زیادی بر آن تاکید دارند. حجاب ظاهری و پوشاندن ظاهر و بدن و مو از نامحرم در این نوع از حجاب قرار می گیرد. خداوند بزرگ در قرآن کریم در آیه ۳۱ سوره نور در اینباره چنین می فرمایند: « به زنان با ایمان بگو که دیدگان خود را از هر نامحرمی فرو ببرند و پاکدامنی ورزند و زیورهای خود را آشکار نسازند.

همچنین خداوند در آیه ۳۰ از سوره نور می فرمایند: « به مردان با ایمان بگو دیده فرو نهند و پاکدامنی ورزند که این برای آنها پاکیزه تر است چون خدا به آنچه می کنند آگاه است». در این آیه به شکل واضح به حجاب چشم اشاره شده و خواسته شده تا مردان چشمان خود را از نگاه به نامحرم دور نگه دارند.

بررسی اشکال حجاب در قرآن

حجاب و عفاف در گفتار

یکی دیگر از انواع حجاب در قرآن حجاب در گفتار می باشد. یعنی طرز صحبت با نامحرم چه مرد باشد چه زن باید به گونه ای باشد که همراه با عشوه و شوخی و سخنان زننده نباشد (سوره احزای آیه ۳۲).

مردان و زنان مسلمان باید به گونه ای با جنس مخالف خود صحبت کنند که باعث گناه نشود یعنی در رفتار خود عشوه و ناز و کلمات ناپسند بکار نبرند. این حجاب بیشتر در مورد گفتار زنان در مقابل مردان می باشد و برای خانم ها صدق می کند.

اشکال مختلف حجاب در قرآن

حجاب و عفاف در رفتار

نوع دیگر از حجاب و پوشش قرآنی حجاب در رفتار می باشد، در واقع حجاب رفتاری زنان در مقابل مردان است. به زنان در قرآن دستور داده شده تا به شکل راه نروند که بخواهند با نشان دادن زیور آلات خود مردان نامحرم را جلب نمایند. (سوره ی نور آیه ۳۱). زنان مسلمان و پاکدامن همواره رفتار خود را کنترل کرده و طوری رفتار نمی کنند که باعث جلب توجه مردان نامحرم شود.

اقسام حجاب در قرآن

حجاب در پندار

حجاب در پندار به این معناست که انسان چه مرد چه زن خودش را در افکار پلید و کثیف غرق نکنند و همواره با توکل بر خداوند، خود را از افکار سخیف دور کند (سوره ی ال عمران آیه ۸).

اقسام مختلف حجاب در قرآن

از موارد گفته شده برداشت می شود که منظور از حجاب اسلامی، پوشش و حریم قائل شدن در معاشرت زنان با مردان نامحرم در بین رفتارهای مختلف آنها، مانند نحوه پوشش، نوع نگاه، مدل حرف زدن و نوع راه رفتن می باشد، به همین دلیل حجاب و پوشش زنان به منزله ی نوعی حجاب و مانع در مقابل افراد نامحرم می باشد که می خواهند به حریم و ناموس آنها نفوذ نمایند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *