دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

اصول کاشت و پرورش گل ختمی در خانه

  • ملیحه بال افکن
  • ۱ مرداد ۱۴۰۱
  • ۰

گیاه ختمی که در واقع از دسته گیاهان تک گل به شمار می آید و به دلیل زیبایی که دارد اغلب از آن در زیباسازی فضای پارک ها استفاده می شود و به همین منظور در این مطلب سعی داریم به بیان چگونگی پرورش و کاشت گل ختمی بپردازیم با ما همراه باشید.

بهتر است بدانید که کاشت گل ختمی در واقع از دسته گیاهان تک گل است که دارای گلی با طیف رنگی قرمز، صورتی و زرد شرابی می باشد و به دلیل تنوع رنگ هایی که دارد مورد توجه اغلب گلکاران قرار گرفته است و امروزه نیز از آن برای زیباسازی چمن ها استفاده می کنند. همچنین این گیاه دارای شاخ و برگ های بزرگ و قلبی شکل می باشد که اغلب به صورت خودرو رشد می کند.

آشنایی با چگونگی کاشت گل ختمی

توجه داشته باشید که گیاه ختمی از معروف ترین گیاهان زینتی و از خانوده پنیرکیان می باشد که بومی مناطق آسیایی است. این گیاه به صورت درختچه ای همیشه سبز با گل هایی درشت است که اغلب در مناطق عاری از یخبندان مورد کشت قرار می گیرد و با این وجود باز هم گل ختمی علاقه زیادی به کاشت درون گلدان در مناطق سرد دارد زیرا عمر این گیاه دون گلدان بسیار زیاد است و عمر چهل سال برای آن چندان زیاد نیست. بهتر است بدانید که رشد گل ختمی بسیار زیاد است و ارتفاع آن نیز به ۳ متر و گستردگی اش به ۲ متر خواهد رسید البته که گیاهان کاشته شده درون گلدان کوچک تر می باشند و به دلیل هرس برای گلدهی بیشتر از ارتفاع کمتری برخوردار می باشند. این گیاه دارای برگ هایی دندانه دار و سبز تیره است که اغلب به شکل تخم مرغ می باشند و گل های ختمی اغلب از ۵ گلبرگ تشکیل شده اند ولی برخی از آن ها دارای گلبرگ های بیشتری می باشند. توجه داشته باشید که زمان گلدهی گیاه ختمی فصل تابستان است و توصیه می شود برای گلدهی بیشتر در اوایل بهار یک سوم ساقه های چوبی گیاه را هرس نمایید.

چگونگی کاشت گل ختمی

زمان و مکان مناسب برای کشت گیاه ختمی:

توجه داشته باشید که کاشت گل ختمی بسیار راحت است و می توان بذر آن را هم داخل باغچه و هم در محیط خانه پرورش داد. برای کاشت بذر بایستی بذور را یک هفته پیش از اتمام فصل سرما بکارید و توجه داشته باشید که بذرها بایستی در عمق ۳ سانتی متری خاک و در حدود ۵ سانتی متر از یکدیگر فاصله داشته باشند و از آنجایی که گیاه ختمی دارای ریشه های بلندی می باشند لازم است تا اگر آن را درون گلدان می کارید از گلدان های تکی و بلندی استفاده نمایید. همچنین پس از گذشت ۲ الی ۳ هفته از زمان کاشت گل ختمی می توانید گیاه خود را به فضای بیرون انتقال دهید.

شرایط لازم برای پرورش گیاه ختمی

دستورالعمل کاشت گیاه ختمی:

توصیه می شود که اگر قصد دارید کاشت گل ختمی را در فضای منزل انجام دهید حتما آن ها را به صورت جداگانه بکارید زیرا بذرهای ختمی بسیار بزرگ می باشند و از سرعت جوانه زنی بالایی برخوردار می باشند. به همین منظور در ادامه به بیان چگونگی کاشت گل ختمی پرداخته ایم که می توانید در این روند از آن استفاده نمایید:

توجه داشته باشید که می توان از هر ظرفی برای کاشت گل ختمی استفاده نمود اما استفاده از گلدان های پیت یا پلاستیکی که از ترکیب خاک پرلیت و پیت ماس پر شده اند برای این کار ایده آل می باشند.

  •  آرون گروپس

باییستی سینی های حاوی نشا را در نزدیکی پنجره ها قرار دهید تا نور مورد نیاز خود را دریافت کنند.

نهال ها را بایستی به صورت جدا از هم درون گلدان ۱۰ الی ۱۵ سانتی متری قرار دهید و در طول فصول سرد سال نیز از گیاه خود در فضای خانه مراقبت نمایید اما اگر در اوایل فصل بهار اقدام به کشت نموده اید می توانید مستقیما گلدان ها را به فضای بیرون انتقال دهید. توصیه می شود که گلدان ها را در مکان آفتابی نگهداری نمایید و روند آبیاری را به دقت انجام دهید.

بهتر است بدانید که در صورت خشک شدن سطح بستر بایستی رطوبت آن را تامین نمایید و به طور کلی بذرها پس از گذشت ۱ الی دو هفته پس از کاشت جوانه خواهند زد و می توانید آن ها را به فضاهای بیرونی انتقال دهید.

دستورالعمل پرورش گیاه ختمی

شرایط مورد نیاز برای پرورش گل ختمی:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی انجام دهند نیاز به شرایطی دارند که شما بایستی آن را فراهم نمایید و به همین منظور در ادامه به بیان برخی از شرایط لازم برای پرورش و کشت گل ختمی خواهیم پرداخت که می توانید در این روند از آن استفاده نمایید:

آبیاری:

بهتر است بدانید که گل ختمی در برابر کمبود آب بسیار حساس است و نیاز به آبیاری منظم و با دقتی دارد زیرا آبیاری نامنظم می تواند منجر به ریزش غنچه های آن شود. توصیه می شود که در روند آبیاری اجازه دهید سطح بستر بین دو مرتبه آبیاری کاملا خشک شود و سپس اقدام به آبیاری بکنید و همچنین توصیه می شود که از آب ولرم برای سیراب کردن گیاه خود استفاده نمایید.

آبیاری لازم برای بستر گیاه ختمی

رطوبت:

توصیه می شود در شرایطی که دمای هوا به شدت افزایش پیدا می کند بایستی به تامین رطوبت هوا توجه داشته باشید و می توانید گیاه را به شکل روزانه با آب ولرم و البته بدون املاح غبارپاشی نمایید و یا اینکه یک زیر گلدانی بزرگ را تا لبه پر از سنگریزه کنید و سپس تا نیمه ارتفاع آن آب بریزید و سپس گلدان حاوی گیاه را بر روی سنگریزه ها قرار دهید و این نکته را به یاد داشته باشید که نباید کف گلدان با سطح آب تماس داشته باشد. بدین ترتیب آب درون زیر گلدانی به تدریج تبخیر خواهد شد و رطوبت مورد نیاز گیاه تامین می شود.

نور:

بهتر است بدانید که گل ختمی برای رشد نیاز به نور کامل آفتاب دارد و در صورت نگهداری کردن از آن در محدوده آپارتمان بایستی محل قرار دادن آن نزدیک پنجره های شرقی و جنوبی باشد. همچنین این گیاه در طول فصل زمستان نیز نیاز به نور مصنوعی دارد و گیاه با قرارگیری در شرایط کم نور دچار بیماری های مختلفی خواهد شد.

خاک:

توجه داشته باشید که گل ختمی برای رشد نیاز به خاک لومی همراه با بافت سنگین و زهکشی مناسب دارد و می توانید بستر آن را با ترکیبی مساوی از یک قسمت پرلیت، یک قسمت خاک برگ و یک قسمت کود گاوی تهیه نمایید و همچنین اضافه نمودن ورمی کولیت به اندازه ده درصد کل خاک می تواند سرعت رشد گیاه را بهبود ببخشد. توجه داشته باشید که برای تغذیه این گیاه می توان از کود های همانند ۱۰.۱۰.۱۰ در طول فصول رشد یعنی بهار و تابستان استفاده نمایید تا گیاه بتواند روند رشد خود را به خوبی طی کند.

اصول مهم برای کاشت گل ختمی در گلدان

دما:

به طور کلی گیاه ختمی بومی مناطق گرمسیری می باشد و علاقه زیادی به یخبندان ندارد و به همین خاطر در صورت کاشت در مکان های پرنور مانند باغچه های جنوبی تا دمای نزدیک صفر درجه خشک نخواهد شد البته که بایستی مکان های انتخابی از جریان های باد محفوظ باشند. توصیه می شود که گلدان های ختمی را در فصل سرد سال به مکانی پرنور و گرم تر منتقل نمایید.

تعویض گلدان:

بهتر است بدانید که گیاه ختمی برای اینکه بتواند بهترین رشد خود را انجام دهد بایستی در طول هر ۲ الی ۳ سال یک مرتبه عمل تعویض گلدان آن را انجام دهید و گیاه را به گلدانی بزرگ تر انتقال دهید و به طور کلی بهترین زمان برای انجام این کار اواخر فصل زمستان می باشد.

آشنایی با آفات گیاه ختمی

بیماری ها و آفات گیاه ختمی:

همانطور که می دانید با کاشت گل ختمی بایستی مراقبت های لازم را نیز از آن انجام دهید و معمولا این گیاه در معرض مبتلا شدن به بیماری عفونت قارچی و زنگ می باشد که در ابتدا لکه های زرد رنگی بر روی برگ ها ایجاد خواهد شد و به تدریج لکه های قهوه ای رنگ دیگری نیز مشاهده می شوند. بهتر است بدانید که در واقع پیشگیری از بیماری زنگ بسیار ساده تر از مقابله با آن است و شما می توانید با آبیاری گیاه از قسمت های پایینی، گردش هوای خوب و گردگیری در طول اواخر فصل پاییز از بروز بیماری زنگ و سایر بیماری ها در گیاه خود جلوگیری نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *