دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

نحوه شستن انواع پارچه های مختلف که هر کدبانویی باید بداند

  • شقایق ایران دوست
  • ۱۷ مرداد ۱۳۹۹
  • ۰

این مقاله شما را با نحوه شستشوی انواع پارچه ها آشنا می کنیم. نکات بسیار زیادی را برای هر نوع از پارچه وجود دارد که حین شستن و اتو کشی باید آن ها را رعایت کنید که آن ها را در این مطلب برای شما بیان می کنیم. تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

شستن پارچه کار بسیار ظریف و حساسی می باشد زیرا عدم شستشوی صحیح می تواند به پارچه آسیب های جبران نا پذیری وارد کند. برای شستن پارچه های مختلف راه های متفاوتی وجود دارد که باید آن ها را مطالعه کنید. باید به نکاتی که در زوی لباس وجود دارد برای شستن آن دقت کنید و باید بدانید که این رعایت این علامت ها می تواند در نگهداری لباس به شما کمک کند و از آسیب دیدن آن ها جلوگیری کند. در ادامه نکاتی را برای شستن لباس ها به شما آموزش می دهیم که می توانید از آن ها برای شستن لباس ها با پارچه های مختلف استفاده کنید.

طرز شستن انواع پارچه

طرز شستن انواع پارچه

همانطور که می دانید شستشوی نا مناسب می تواند پارچه ها را از بین ببرد و در نتیجه باعث می شود که هزینه های شما برای خریدن لباس افزایش پیدا کند. در ادامه راه هایی برای شستن انواع پارچه به شما پیشنهاد می کنیم.

پارچه های استات

در نظر داشته باشید که استات نوعی از پارچه می باشد که با الیاف های دیگر ترکیب می شود و می تواند لباس های راحت و زیبایی را برای شما به ارمغان بیاورد. این نوع پارچه به راحتی و با سرعت تمیز می شود ولی در رنگ ها بسیار حساس است. ابتدا باید برچسب مراقبت هر نوع از این پارچه را مورد مطالعه قرار دهید. در این برچسب ذکر شده است که این پارچه باید فقط با آب سرد شسته شود. در واقع این پارچه ضعف هایی هم دارد که باعث می شود در اثر پیچ خوردن بیش از حد و یا گرما آسیب ببیند. بهتر است برای تمیز کردن این نوع پارچه از تمیز کننده های ملایم استفاده کنید و اگر از ماشین لباس شویی استفاده می کنید بهتر است برای این کار دور کند آن را استفاده کنید تا آسیبی به لباس شما وارد نشود. برای اتو کردن باید درجات کم اتو را مورد استفاده قرار بدهید. برای از بین نرفتن ثبات پارچه بهتر است پارچه ای دیگر را حین اتو کشی بر روی پارچه های استات قرار دهید.

نحوه شستن انواع پارچه

پارچه های پنبه ای

پنبه یکی از مهم ترین الیافی می باشد که در تهیه لباس مورد استفاده قرار می گیرد. بافت طبیعی پنبه در یک لباس و یا یک تی شرت معمولی هم دیده می شود. در نظر داشته باشید که پارچه های پنبه ای کوچک می شوند. برای جلوگیری از کوچک شدن پارچه های پنبه ای آن ها را فرآوری کرد. برچسبی که برای این لباس ها استفاده می شود نشان می دهد که فقط باید از آب سرد برای این پارچه ها استفاده کنید. باید بدانید که پیروی نکردن از این مورد می تواند باعث کوچک شدن و آب رفتن لباس های پنبه ای شود. با توجه به  رنگی که لباس های پنبه ای دارند می توان گفت درجه داغی آب برای شستشوی آن ها متفاوت می باشد. در نظر داشته باشید که اگر برچسب ها اشاره ای به سفید کننده ها داشته باشند می توانید از سفید کننده های کلرین برای پاکسازی این نوع از پارچه ها استفاده کنید و لکه های آن ها را از بین ببرید. در نظر داشته باشید که پارچه های پنبه ای رنگین ممکن است توسط سفید کننده ها تغییر رنگ بدهند. برای خشک کردن این نوع از پارچه ها باید آن ها را با درجه حرات کم و در حالی که هنوز  سرد است خشک کنید.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

پارچه های مصنوعی

باید بدانید که پارچه های مصنوعی از ترکیب پنبه و ابریشم ساخته می شوند و این کار به پارچه ها قابلیت های بسیار زیادی می بخشد و آن ها را با کیفیت تر می کند. در واقع افزودن ابریشم می تواند سبب افزایش کشسانی در لباس ها شود. برای شستشوی ها نوع لباس باید به برچسب آن دقت کنید که لباس های مصنوعی  هم از این قاعده مستثنی نیستند. به طور کلی می توان گفت که پارچه های مصنوعی را می توانید با دست و یا با ماشین لباسشویی بشویید. برای این نوع از لباس ها نباید از سفید کننده ها استفاده کنید. باید بدانید که آب گرم هم می تواند موجب آسیب رسیدن به پارچه های مصنوعی شود. برای خشک کردن این نوع پارچه ها  پبهتر است از خشک کن استفاده نکنید و آن ها را با آویزان کردن خشک کنید. در نظر داشته باشید که گرمای خشک کن ها می تواند باعث ایجاد چین و چروک بر قسمت هایی از لباس شود که الیاف مصنوعی با پنبه ترکیب شده اند. برای اتو کشی هم نباید دمای بسیار بالایی را استفاده کنید و فقط کافی است اتو را روی پارچه فشار دهید و بر دارید.

نحوه شستن پارچه های مصنوعی

شستن پارچه های پلی استر

در گذشته های نه چندان دور یکی از انواع پارچه هایی مورد استفاده قرار می گرفت پارچه های پلی استر بود. این پارچه ها با دوام بودند و رنگ بندی آن ها بسیار متفاوت بود. پلی استر ها را می توانید با آب گرم هم بشویید و برای خشک کردن آن ها کافی است دور ماشین را کم کنید و زمانی که کمی مرطوب می باشند آن ها را آویزان کنید تا چروک نشود. باید بدانیدکه این نوع پارچه با دمای بالا آسیب می بیند بهتر است برای اتو کشی آن رادر دمای پایین قرار بدهید.

شستن پارچه های ابریشم

در نظر داشته باشید که پارچه های ابریشم بسیار قدیمی می باشند و می توان گفت در کل جهان برای تهیه لباس مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع از پارچه ها اغلب رنگ شده هستند و می توان گفت ممکن است رنگ پس بدهند و در صورتی که شما آن ها را به طور متعدد بشویید ممکن است حالت اولیه آن ها خراب شده و جلوه خود را از دست بدهند. بهترین روش برای این که این لباس ها را بشویید این است که آن ها را به خشک شویی بدهید. اما اگر می خواهید که در منزل آن ها را بشویید باید دقت بسیار زیادی داشته باشید زیرا این پارچه ها حساسیت بسیار زیادی دارند و ممکن است در اثر شستشوی نا مناسب آسیب های جبران نا پذیری ببینند. این لباس ها را نباید با آب بشویید و برای لکه بری بهتر است از روش های دیگری استفاده کنید. باید بدانید که خشک شویی از مواد مخصوصی برای این کار استفاده می کنند و اگر این پارچه ها نیازمند شستشو باشند با روش های خاصی آن ها را می شویند. اما اگر نمی خواهید لباس های ابریشمی را به خشک شویی بسپارید بهتر است آن ها را با دست بشویید و از ماشین لباس شویی استفاده نکنید. برای لکه زدایی هم باید از مواد مخصوص برای ابریشم استفاده کنید که ممکن است کمی هزینه اضافی برای شما داشته باشد. البته می توانید به جای استفاده از مواد مخصوص آن ها را با آب ولرم و شامپو بشویید. در نظر داشته باشید که نباید لباس های ابریشمی را بیش از حد ماساژ دهید. نباید از محلول های سفید کننده برای این پارچه ها استفاده کنید. بهتر است این لباس ها را آویزان نکنید و فقط آن ها را در جایی ثابت بگذارید تا خشک شوند. می توانید آن ها روی حوله هم قرار دهید تا آب آن ها به حوله کشیده شود. برای اتو کردن هم باید از روش پرس کردن استفاده کنید و دمای اتو را برای لباس های ابریشمی تنظیم کنید. اگر اتو را به صورت نا مناسب روی این پارچه ها بکشید باعث تغییر شکل آن ها می شوید.

شستن پارپه های پشمی

شستشوی پارچه پشمی

برای شستن انواع پارچه راه های مختلفی وجود دارد. پارچه های پشمی از پشم گوسفندان تهیه می شود و بسیار نرم می باشد و با فرایند های مختلفی به رنگ های زیبا تبدیل می شوند. بیش تر از این نوع از پارچه ها در زمستان ها استفاده می شود و لباس های پشمی مانند یک عایق برای سرما عمل می کنند.  برای شستن این نوع از لباس ها باید دقت داشته باشید و اگر آن ها قابل شستشو می باشند می توانید آن ها را با آب و مواد پاک کننده بشویید در غیر این صورت باید آن ها را به خشک شویی بسپارید. برای شستن در منزل بهتر است از مواد شوینده مخصوص استفاده کنید تا به پارچه آسیب نرسد. بر خلاف انواع دیگر پارچه ها آب سرد می تواند پارچه های پشمی را خراب کند و آن ها را از بین ببرد بنابراین بهتر است از آب ولرم برای شستشو استفاده کنید.

شستشوی کتان

همانطور که می دانید کتان از گیاهان تهیه می شود  و یکی از الیاف طبیعی به شمار می رود.برای شستن این نوع از پارچه هم باید به برچسب های روی آن نگاه کنید زیرا حساسیت این الیاف از بقیه بیش تر می باشد. در نظر داشته باشید که این پارچه ها بر خلاف انواع دیگر پارچه ها آب بسیار زیادی را جذب می کنند و بهتر است مراقب آن ها باشید. برای اتو کشی این نوع از پارچه ها باید حرارت اتو را با توجه به برچسب روی پارچه تنظیم کنید. برای برق نیفتادن لباس بهتر است هنگام اتو کشی ان را از طرف چپ اتو کنید.

پارچه استرچ

همانطور که می دانید شستن انواع پارچه ها با یکدیگر فرق می کند. بهتر است برای شستن پارچه های استرچ از آب داغ استفاده نکنید و حتما آن ها را با آب ولرم بشویید. آب داغ ادر بیش تر موارد می تواند موجب آسیب رساندن به استرچ ها می شود. برای این نوع از پارچه ها بهتر است از مواد شوینده خشن مانند سفید کننده ها استفاده نکنید زیرا آسیب های بسیار زیادی به این نوع از پارچه ها وارد می کنید. باید بدانید که این نوع از پارچه ها را با دست می شویند ولی اگر نمی خواهید این کار را انجام بدهید و می خواهید از  ماشین لباس شویی استفاده کند می توانید درجه آن را برای الیاف مصنوعی تنظیم کنید. باید بدانید که پارچه های استرچ رنگ پذیری بالایی دارند بهتر است آن ها را به همراه پارچه های دیگر که رنگ دهی دارند، نشویید. برای اتو کشی هم می توانید از درجه های بسیار پایین استفاده کنید زیرا حرارت می تواند آسیب های جبران نا پذیری به لباس های استرچ  یا کشی وارد کند.

شستوشوی استرچ

در نظر داشته باشید که هر نوع پارچه خصوصیات متفاوتی دارد و می توان گفت نوع شستن آن ها با یکدیگر فرق می کند. در واقع برای بهره گیری از لباس ها به مدت طولانی باید مراقبت های لازم را انجام دهید و آن ها را با تکنیک های خاصی بشویید تا آسیب نبینند. می توانید سایر مقالات آرگا را در زمینه شناخت انواع پارچه و از بین بردن پرز لباس را مشاهده کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *