دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

آشنایی با انواع پارچه و خصوصیات پارچه های مختلف

  • شقایق ایران دوست
  • ۱۷ بهمن ۱۴۰۲
  • ۰

در این مقاله شما را با ویژگی هاب ای پارچه های کوناگون آشنا می کنیم و شما می توانید با خواندن این مطلب آگاهی خود را درباره پارچه ها افزایش دهید و برای لباس های خود پارچه های بهتری را انتخاب کنید. تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

پارچه ها بسیار متنوع می باشند و می توان گفت با گذر زمان تنوع بیش تری پیدا کرده اند و انسان ها دریافتند که می توانند برای جلوگیری از آسیب در برابر تغییرات جوی از پوششی مانند لباس استفاده کنند. باید بدانید که نوع پارچه در ابتدا از پوست حیوانات بوده است. با گذر زمان انسان ها دریافتند که می توانند از پشم گوسفند نخ تهیه کنند و پارچه های مختلف بسازند. با گذر زمان پارچه های طبیعی و مصنوعی بسیار زیادی بوجود آمده است که در ادامه به انواع پارچه می پردازیم.

انواع پارچه

تاریخچه پارچه

باید بدانید که تاریخچه پارچه به هزاران سال قبل از میلاد بر می گردد. شواهد بسیاری وجود دارد که نشان می دهد اولین دستگاه های نخ ریسی در ایران باستان بوده است. باید بدانید که دوک نخ ریسی اولین ابزار پارچه بافی می باشد و می تواند الیاف را به نخ تبدیل کند.

انواع پارچه

باید بدانید که پارچه ها دارای انواع متفاوتی می باشند و گستردگی بیش از اندازه ای دارند. در ادامه شما را با پارچه های مختلف آشنا می کنیم.

پارچه های طبیعی

این پارچه ها همانطور که از نام آن ها پیداست پارچه هایی می باشند که طبیعت در اختیار انسان قرار داده است و با استفاده از آن ها انسان می تواند برای خود پارچه تهیه کند و لباس بدوزد. این نوع پارچه ها شامل پیله کرم ابریشم، دانه های گیاهان و پوست حیوانات اشاره کرد.

ویژگی پارچه های طبیعی

  1. این پارچه ها می توانند تنفس پوستی را افزایش دهند.
  2. نرم و با دوام هستند.
  3. بر اثر تابش آفتاب دچار تغییر رنگ نمی شوند.
  4. سازگاری آن ها با پوست بسیار زیاد می باشد.

پارچه های مصنوعی

پارچه هایی هم هستند که با استفاده از وسایل مدرن و صنعتی ساخته می شوند. این نوع از پارچه ها کاملا مصنوعی هستند و از مواد غیر طبیعی ساخته می شوند. باید بدانید که هر کدام از پارچه ها برای هدف های متفاوتی تولید می شوند و کار آیی خاصی دارند.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

ویژگی پارچه های مصنوعی

  1. پارچه های مصنوعی ممکن است حساسیت ایجاد کند.
  2. می توان از آن ها برای تهیه لباس استفاده کرد.
  3. استحکام بالایی دارند.

پارچه های ترکیبی

این نوع از پارچه را برای استفاده از استحکام بالای پارچه های مصنوعی و بهره مندی از ویژگی های پارچه های طبیعی استفاده می کنند. البته می توان گفت که از این پارچه ها برای کاهش قیمت هم بهره می برند.

پارچه های ترکیبی

پارچه های پنبه ای

این پارچه ها بسیار لطیف هستند و می توانند برای افراد حس آرامش ایجاد کنند و یکی از پارچه های ایده آل محسوب می شود. این نوع از پارچه ها به سرعت می توانند حرارت بدن را به بیرون انتقال بدهند.

ویژگی های پارچه پنبه ای

  1. این پارچه ها بسیار خنک می باشند و عموما از آن ها در تابستان استفاده می شود.
  2. نام دیگر این پارچه ها، پارچه های نخی می باشد و بیش تر افراد با این نام آن ها را می شناسند.

پارچه های ابریشمی

وقتی شما این نام را می شنوید پارچه های لوکس و گران قیمت در ذهنتان نقش می بندد. این پارچه ها ویژگی های منحصر به فردی دارد و بیش تر افراد از طبقه مرفه جامعه از این پارچه ها استفاده می کنند.

ویژگی های پارچه ابریشمی

  1. پارچه های ابریشمی مستحکم ترین پارچه های جهان می باشند و می توان گفت بهترین نوع پارچه ها هستند.
  2. این پارچه ها دارای پروتئین می باشند و نمی توانند حرارت را منتقل کنند و در زمستان کاربرد دارند.
  3. می توان گفت از این پارچه ها در ساخت وسایل منزل و لباس های لوکس از آن ها استفاده می کنند.

پارچه کتان

این پارچه ها از الیاف ساقه گیاهی به نام کتان تهیه می شود. گیاه کتان دارای ساقه های بلند و نرمی می باشد که می تواند پارچه هایی با ویژگی های بسیار زیاد از آن تهیه کرد.

ویژگی های پارچه کتان

  1. جذب بسیار بالایی دارند
  2. پارچه هایی بسیار خنک هستند
  3. این پارچه ها درخشندگی بالایی دارند
  4. پس از شستشو دچار تغییر رنگ و تغییر سایز می شوند.
  5. این پارچه ها در ساخت مبلمان هم به کار می رود.

پارچه جین

پارچه جین

یکی از انواع پارچه های کتان، پارچه های جین می باشند. این پارچه دارای بافت راه راه و ضخیمی می باشد و همچنین با نام دنیم هم شناخته می شود. از این پارچه ها اغلب برای لباس کار هم استفاده می شود زیرا دارای استحکام بسیار بالایی می باشند. این نوع از پارچه به پارچه های لی هم معروف می باشند که در واقع نام یک شرکت برند تولید محصولات جین می باشد.

پارچه گاباردین

این نوع از پارچه ها از معروف ترین پارچه های انگلیسی می باشد که اغلب برای کت و شلوار های مردانه و لباس های رسمی از آن ها استفاده می شود. در واقع باید بدانید که این پارچه دارای بافت ریزی از پنبه، پشم و الیاف مصنوعی می باشد. نقش هایی که روی این پارچه وجود دارد به صورت تیغ ماهی، جناقی و یا مخلوط راه راه اریب می باشد. این نوع از پارچه ها به صورت از راست به چپ یا از بالا به پایین تولید می شوند.

پارچه کرباس

باید بدانید که این نوع از پارچه ها دارای استحکام و مقاومت بسیار بالایی می باشد و می توان گفت که  از الیاف پنبه یا لینین بافته و تولید می شوند. باید بدانید که کاربرد این پارچه ها در ساخت چادر های مسافرتی و کوله پشتی های مدرسه می باشد.

پارچه کشمیر

این نوع پارچه به کرک کشمیر یا کشمیر معروف است که از موی گردن بز های کشمیر و یا بز های دیگر تهیه و بافته می شود. باید بدانید که بز های منطقه کشمیر دارای مو های خوبی هستند و می توان از آن ها در ساخت پارچه استفاده کرد. کرک هایی که در این پارچه ها استفاده می شود دو نوع می باشد که یکی از آن ها نرم و لطیف است و دیگری ضخیم و بلند می باشد که باید روی آن ها باید عمل مو دایی انجام شود.

پارچه کشمیر

ویژگی های پارچه کشمیر

  1. کشمیر ها دارای بافت هایی لطیف و سبک و محکم می باشند.
  2. کیفیت بسیار بالایی دارد.
  3. به صورت طبیعی بدون پرز می باشد.
  4. این پارچه در همه حالات قابل استفاده می باشد.
  5. اگر رنگرزی نشده باشد به رنگ های قهوه ای، سفید و خاکستری مشاهده می شود.
  6. بهتر است بدانید که پشم آنگورا نیز به اسم کشمیر شناخته می شود.

پارچه فوتر یا نمد

در واقع این پارچه دارای بافتی سنتی می باشد که در فرانسه به آن فوتر می گویند. در واقه این نوع از پارچه ها نیز از پشم تولید می شود و باید بدانید که این نوع از پارچه را نمی بافند بلکه با استفاده از فشار و رطوبت الیاف پشمی را به هم متصل می کنند. از هر نوع پشمی نمی توان فوتر را تهیه کرد و فقط باید از پشم های بهاره گوسفندان تهیه شود. باید بدانید که این پارچه ها یکی از ارزان ترن پارچه ها می باشند.

پارچه برزنت

این پارچه از روکش پارچه هایی مانند پلی استر با روکش بورتان ساخته می شود. البته در تهیه این پارچه ها می توان از پلی اتیلین هم استفاده کرد. برزنت ها پارچه هایی می باشند که منعطف و ضد آب هستند و می توان از آن ها به عنوان زیر انداز هم استفاده کرد.

پارچه دانتل و گیپور

این دو پارچه شباهت های بسیار زیادی با هم دارند که می توان گفت بسیاری از افراد فرق آن ها را نمی دانند اما باید بدانید که پارچه دانتل توری می باشد و می توان گفت برای لباس عروس استفاده می شود اما گیپور ها از پشم و ابریشم بافته می شوند و مانند دانتل ها زمینه ای ندارند.  در واقع پارچه های دانتل گران تر از گیپور ها می باشند.

پارچه چرمی

یکی دیگر از انواع پارچه ها چرم می باشد که از دباغی کردن برپوست خام جانوران تهیه می شود. در واقع این پارچه یکی از پارچه هایی می باشد. که به علت تنفس پذیری نقش مهمی در پوشاک دارد و جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده است. باید بدانید که چرم هم مصنوعی و هم طبیعی دارد.

پارچه لاکرا

یکی از محبوب ترین انواع پارچه ها می توان به لاکرا اشاره کرد. این پارچه از الاستین تهیه می شود و ویژگی های منحصر به فردی را به خود اختصاص می دهد.  این پارچه ها دارای خاصیت کشسانی بسیار بالایی می باشند  می توان گفت که از پلاستیک های طبیعی محکم تر می باشند. این پارچه از نظر عرضی کش می آید. این نوع پارچه در دسته بندی پارچه های مصنوعی قرار می گیرد. باید توجه داشته باشید که این پارچه ها بسیار گران قیمت می باشند.

پارچه کرپ

این پارچه یک الیاف سبک و پیچ خورده با سطحی ناهموار می باشد که چروک نمی شود و غالبا از موادی مانند پنبه، ابریشم، پشم و یا الیاف مصنوعی تهیه می شود و کابرد آن در تولید کت و شلوار و انواع مدل مانتو می باشد و همچنین در تولید پوشاکی مانند انوع مدل روسری، شال، شلوار، بلوز، پیراهن و دامن نیز کاربرد دارد و معایب این پارچه این است که مناسب چهار فصل نمی باشد و بیشتر مناسب فصل بهار است.

پارچه ابریشم

این پارچه منشا حیوانی داشته و از کرم ابریشم به دست می آید که به عنوان گران ترین و پرطرفدارترین الیاف پارچه محسوب می شود که بسیار سلطنتی و ابریشم است و دارای طرح و رنگ های مختلف و براق می باشد بنابراین، اگر تمایل به داشتن لباس شیک ظریف و با کیفیت دارید پارچه ابریشم گزینه بسیار مناسبی است  و پارچه های دیگر مانند تور، گیپور و حریر نیز از ابریشم ساخته شده اند که به منظور دوخت پیراهن مجلسی و لباس خواب گزینه مناسبی می باشد و دارای مزایا و معایبی است که عبارتند از :

مزایا

  • براق طبیعی
  • بافت نرم و طبیعی
  • لغزند نیست

معایب

  • لکه دار شدن با عرق
  • نیاز به شست و شوی خاص
  • آسیب به آن در صورت عدم مراقبت صحیح

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *