دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

درمان خانگی سوء هاضمه با چند توصیه شفا بخش

  • ساناز براتی
  • ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹
  • ۰

سوء هاضمه یکی از مشکلات دستگاه گوارش می باشد که با نفخ، سوزش سر دل و معده درد همراه است، روش های مختلفی به منظور درمان این مشکل وجود دارند. برخی از روش های درمان خانگی سوء هاضمه در این مطلب آورده شده است.

مشکلات گوارش مختلفی وجود دارند که با برخی از علائم مثل دل درد، نفخ، اسپاسم، ترش کردن معده، اسهال، یبوست و یا بد شدن هضم غذا در افراد نمایان می شود. استفاده از داروها برای بهبود این مشکلات به دلیل شیمیایی بودن آنها ممکن است عوارضی را در پی داشته باشد، در این مطلب با چند روش خانگی برای بهبود سوء هاضمه، یکی از مشکلات گوارش آشنا می شویم.

روش های درمان خانگی سوء هاضمه

سوء هاضمه یکی از انواع مشکلات مربوط به دستگاه گوارش است که تا کنون هیچ دلیل مشخصی برای آن یافت نشده است، بیماران دچار این مشکل ناراحتی زیادی در زمان خوردن غذا یا بعد از آن دارند. از لحاظ پزشکان این مشکل احساس ناراحتی مبهم در داخل شکم یا قفسه سینه است که در حین این مشکل معده، مری و روده کوچک بیمار درگیر می شوند. این بیماری نوعی درد گوارشی بدون زخم می باشد که دارای نشانه هایی مثل حس درد در زمان خوردن یا سوزش شکم، وجود گاز زیاد در شکم، نفخ، تهوع، استفراغ خونی و ترش کردن می باشد. در زمان داشتن سوء هاضمه می توانید با مراجعه به پزشک و مصرف برخی داروها مشکل خود را حل کنید، اما اگر به دنبال روش های خانگی برای برطرف کردن مشکل خود و درمان سوء هاضمه هستید و استفاده از گیاهان دارویی را ترجیح می دهید در این مطلب همراه ما باشید.

روش های خانگی برای بهبود سوء هاضمه

سبک زندگی سالم:

داشتن عادات زندگی سالم و تمرین آن و انجام مواردی مثل ورزش کردن و مصرف غذاهای سالم می تواند در پیشگیری از سوء هاضمه تاثیر گذار باشد، مواردی مثل سیگار کشیدن که از عادات غلط در افراد است باعث ناراحتی های معده  ورفلاکس شدید در افراد می شود، همچنین استفاده از الکل باعث آسیب های زیادی به گوارش و ایجاد مشکلاتی در معده و افزایش ترشح اسید معده و همچنین آسیب رسیده به مخاط معده می شود، به همین جهت به منظور مقابله با این مشکل در درجه اول سیگار کشیدن و نوشیدن الکل را کنار بگذارید.

بعلاوه داشتن وزن بالا نیز می تواند باعث فشار بر معده شده و مشکل سوء هاضمه را به دنبال داشته باشد. افزایش وزن مشکلات زیادی را به همراه دارد که یکی از آنها سوزش سر دل است. ورزش های منظم و داشتن یک رژیم غذایی کم کالری بسیار موثر در کاهش وزن می باشد، حال اگر دائما مشکل سوء هاضمه دارید بهتر است در زمان خواب چند بالشت زیر سر گذاشته و سر و شانه های خود را بالا نگه دارید، این موضوع باعث می شود تا اسید از معده به مری بازگشت نداشته باشد و در طول خواب مشکلی نداشته باشید.

علاج خانگی سوء هاضمه

انجام تمرینات تنفسی یوگا:

یکی از انواع دلایل وجود سوء هاضمه در افراد داشتن استرس می باشد. انجام یوگا و تمرینات تنفسی باعث کاهش استرس و آرام شدن افراد می شود و این موضوع نقش بالایی در بهبود و پیشگیری از این مشکل دارد. انجام تنفس راحت و تمرینات و وضعیت های اصلی یوگا باعث از بین رفتن استرس و در نهایت بهبود مشکل سوء هاضمه ناشی از آن خواهد شد.

  •  آرون گروپس

معالجه سوء هاضمه به روش های خانگی

تغذیه هوشمندانه:

یکی دیگر از روش های خانگی درمان سوء هاضمه و پیشگیری از آن داشتن یک تغذیه درست و هوشمندانه می باشد. افرادی که این مشکل را دارند بهتر است به جای خوردن سه معده غذایی سنگین وعده های غذایی خود را بیشتر کنند و در هر وعده غذاهای کمتر و سبک تری را مصرف نمایند. بعلاوه آرام غذا خوردن و برداشتن لقمه های کوچک و جویدن لقمه ها به اندازه کافی در این مورد بسیار کمک کننده می باشد. افرادی که مشکلات سوء تغذیه دارند بهتر است از مصرف غذاهای چرب و سرخ شده و مضر دوری نمایند. نوشیدنی هایی مانند چای و قهوه که حاوی کافئین هستند باعث بدتر شدن این مشکل می شوند. به افرادی که مرتبا از این مشکل رنج می برند توصیه می شود که حداقل دو یا سه ساعت قبل از خواب چیزی نخورند.

درمان خانگی برای سوء هاضمه

گیاهان دارویی:

یکی دیگر از روش های درمان خانگی سوء هاضمه استفاده از برخی گیاهان دارویی است که تقریبا در بیشتر منازل یافت می شود برخی از مهمترین این گیاهان عبارتند از:

  • رازیانه و تخم آن: رازیانه دارای خواص درمانی بسیاری است که از گذشته مورد توجه زیادی بوده است. از برگ و تخم این گیاه به اشکال مختلف استفاده می شود. گیاه رازیانه یکی از ترکیبات اصلی در داروهای درمان سوء هاضمه می باشد. گیاه رازیانه دارای نوعی ماده به نام آنتول می باشد که بسیار تاثیر گذار در تحریک ترشحات معده و دستگاه گوارش می باشد. بعلاوه اسید اسپارتیک موجود در رازیانه به شکل یک ماده ضد نفخ عمل می کند، به همین دلیل افراد بسیاری وجود دارند که بعد از غذا عادت به جویدن رازیانه دارند. می توانید برای برطرف شدن مشکل خود از دم کرده برگ رازیانه یا تخم آن استفاده کنید.

روش های خانگی برای معالجه سوء هاضمه

  • نعناع: نعناع یکی دیگر از گیاهانی است که در اکثر خانه ها یافت می شود و برای مشکلات گوارشی مورد استفاده قرار می گیرد. نعناع گیاهی موثر در بهبود سوء هاضمه، سوزش سر دل، نفخ و درد معده و دستگاه گوارش است. همچنین نعناع باعث تقویت اشتها شده و حالت تهوع و سردرد را برطرف می نماید.

سوء هاضمه و درمان آن به روش های خانگی

  • زنجبیل: زنجبیل سالهای زیادی است که برای درمان اختلالات هضم استفاده می شود. این گیاه دارای ماده ای فعال به اسم جینگرول می باشد که باعث ایجاد طعم تند و گرم در این گیاه شده است. این ماده دارای خاصیت تحریک کنندگی و درمانی است به همین دلیل زنجبیل با بهبود عملکرد آنزیم های گوارشی باعث بهتر شدن عملکرد سیستم هاضمه بدن می شود.

درمان خانگی برای بیماری سوء هاضمه

  • زرد چوبه: زرد چوبه یکی از ادویه های مفید برای سلامت بدن می باشد که به منظور درمان درد معده، اسهال، گازهای روده ای و نفخ معده مورد استفاده قرار می گیرد.
  • بادرنجبویه: گیاه بادرنجبویه از خانواده نعناع می باشد به همین دلیل خواص درمانی این گیاه را دارد. از بادرنجبویه برای درمان استرس، بی خوابی، کم اشتهایی و آسان شدن هضم غذا استفاده می شود.
  • برگ کنگر: گیاه کنگر باعث تحریک کبد و صفرا می شود. این دو عضو هر کدام به شکلی در بهبود گوارش موثر هستند.
  • دارچین: دارچین گیاهی است که باعث بهتر شدن هضم مواد غذایی می شود. همچنین این گیاه برای سردرد، التهابات پوستی، اضطراب و تهوع، اسهال و دردهای قاعدگی مفید می باشد.

کمک به معالجه سوء هاضمه با روش های خانگی

  • فلفل هندی: فلفل هندی بر خلاف ادویه جات تند نقش مفیدی در از بین بردن نفخ، درد و حالت تهوع دارد. به همین دلیل بر خلاف ادویه ای تند استفاده از آن برای بهبود سوء هاضمه مفید می باشد.
  • برگ بو: مورد بعدی که برای درمان خانگی سوء هاضمه می توانید از آن استفاده کنید برگ بو است. برگ بو به منظور کاهش استرس و اضطراب مفید می باشد، همچنین این گیاه برای برطرف کردن سردردهای میگرنی مناسب است و با سم زدایی به دستگاه هاضمه بدن کمک می نماید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *