دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

افزایش اشتها طبیعی را با این راهکارها تجربه کنید

  • مهتاب علی پناه
  • ۹ آذر ۱۴۰۱
  • ۰

کم اشتهایی یکی از مشکلاتی می باشد که برخی از افراد از داشتن آن رنج می برند و به دنبال روش هایی جهت زیاد شدن اشتها می باشند که با کمک درمان خانگی به منظور افزایش اشتها طبیعی می توانید این مشکل را برطرف کنید

بسیاری از افراد کم اشتهایی را تجربه کرده اند و برای افزایش اشتها شاید روش های مختلفی را امتحان کرده اند اما به نتیجه دلخواه نرسیدند که در طب سنتی برای افراد بد غذا و لاغر جهت افزایش اشتها روش هایی وجود دارد که در ادامه مطلب شما عزیزان را با راهکار های خانگی افزایش اشتها طبیعی آشنا خواهیم کرد.

افزایش اشتها طبیعی با روش های خانگی

درمان خانگی افزایش اشتها طبیعی

افرادی که کم اشتها می باشند از حالت طبیعی کم تر غذا می خورند و در حقیقت کم بودن اشتها به دلیل هضم کم مواد غذایی می باشد و در برخی موارد به دلیل عوامل روحی ایجاد می شود اما افرادی که اشتهای زیادی دارند به نسبت افراد کم اشتها دست یابی به رشد برای آن ها راحت تر می باشد و به راحتی کالری مورد نیاز را در اختیار بدن قرار می دهند، در ادامه با روش های خانگی آشنا می شوید:

  • مصرف صبحانه

همانطور که می دانید مصرف صبحانه از اهمیت بالایی برخوردار است و خوردن یک صبحانه سالم و در حد متعادل به آماده شدن بدن برای انجام فعالیت های روزانه کمک می کند و در نتیجه سبب تامین انرژی مورد نیاز بدن و فعال بودن فرد در طول روز می شود در نتیجه سبب افزایش اشتها می شود، نان سبوس دار، ماست، میوه های تازه، گرانولا و مصرف اسموتی های سالم و میوه ها از گزینه های مناسب برای داشتن یک صبحانه سالم هستند، در صورت افزایش مقدار کالری دریافتی می توانید برشی از نان سبوس دار یا نان تست و یا کره بادام زمینی را امتحان کنید.

روش های رفع کم اشتهایی

  • مصرف وعده غذایی کم و مکرر

مصرف وعده غذایی کم حجم و با تعداد زیاد به تحرک اشتها کمک می کند، در صورتی که مصرف وعده های غذایی بزرگ کمکی به افزایش اشتها طبیعی نخواهد کرد بنابراین سعی کنید وعده های غذایی خود را به وعده های کوچک تر و کم حجم تقسیم نمایید و آن را به شکل مداوم مصرف کنید زیرا، مصرف غذاهای با حجم کم حس سبکی را به فرد می دهد بنابراین سعی کنید روزانه چهار تا شش وعده غذایی را در برنامه غذایتان بگنجانید.

افزایش اشتها و اضافه وزن

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز
  • چاشنی ها

به منظور بالا بردن اشتها به روش طبیعی باید از چاشنی ها کمک بگیرید، انواع سس ها، ترشی ها، ادویه ها و … جزو چاشنی های غذایی می باشند که به همراه غذا سبب افزایش اشتها می شوند و ادویه هایی مانند: پودر آویشن، فلفل سیاه، پودر لیمو و ریحان بنفش سبب طعم و عطر بهتر به غذاهای سرد و سالاد ها می شوند.

  • ماست

جهت افزایش اشتها می توانید ماست را به رژیم غذایی تان اضافه کنید زیرا، ماست به بهبود دستگاه گوارشی کمک می کند و در نتیجه سبب دریافت مواد مورد نیاز بدن به منظور افزایش وزن می شود.

زیاد شدن اشتها با روش های طبیعی

  • پروتئین

تمام اعضای بدن از جمله : پوست، سلول ها، خون، اندام ها و عضلات به پروتئین نیاز دارند بنابراین به منظور افزایش اشتها و افزایش وزن باید مصرف پروتیئن خود را افزایش دهید زیرا، بدون پروتئین رسیدن به وزن ایده آل سخت خواهد شد.

درمان خانگی افزایش اشتها طبیعی

  • گشنیز

گشنیز یک اشتها آور طبیعی است مصرف این گیاه سبب انتشار آنزیم های معده می شود در نتیجه به افزایش اشتها نیز کمک می کند بنابراین به منظور افزایش اشتها به کمک درمان خانگی می توانید یک دوم فنجان برگ گشنیز را با کمی آب داخل مخلوط کن قرار دهید سپس نوشیدنی بدست آمده را به صورت ناشتا میل نمایید برای رسیدن به نتیجه دلخواه این روش را در چند روز انجام دهید.

افزایش اشتها با روش های طبیعی

  • چای رازیانه

دانه های رازیانه برای بزرگسالان و کودکان یک روش مناسب جهت افزایش اشتها در طب سنتی می باشد از این رو یک قاشق چای خوری دانه رازیانه را به همراه یک دوم قاشق چای خوری شنبلیله در دو تا سه فنجان آب بجوشانید و پس از چند دقیقه این چای را بنوشید همچنین به منظور طعم بهتر آن می توانید کمی عسل یا آب پرتقال به آن اضافه کنید برای اینکه به نتیجه مورد نظر خود برسید این چای را یک یا دو بار در روز بنوشید.

راه های افزایش اشتها

هشدار : قبل از استفاده از این روش برای کودکان، حتما با پزشک تان مشورت نمایید.

  • آب انار

انار دارای آنتی اکسیدان و ویتامین های فراوان می باشد و به افزایش اشتها کمک می کند بنابراین مقداری عسل را به آب انار اضافه کنید سپس محلول به دست آمده را در دمای اتاق به صورت سرد میل نمایید و هر روز یک لیوان به صورت تازه بنوشید.

افزایش اشتها طبیعی با راه کارهای خانگی

  • زنجبیل و گشنیز

زنجبیل برای افرادی که دارای اشتهای ضعیفی هستند بسیار مناسب است و سبب تقویت سیستم ایمنی و دستگاه گوارشی می شود و زمانی که با گشنیز ترکیب می شود به عنوان یک تقویت کننده اشتها محسوب می شود از این رو پودر دانه گشنیز و پودر زنجبیل خشک شده را به نسبت پنج به یک ترکیب نمایید و به ۱۰۰ میلی لیتر آب اضافه کنید و بر روی حرارت قرار دهید تا حجم آن نصف شود سپس حرارت را خاموش کنید و بعد از خنک شدن مخلوط به دست آمده را هر روز مصرف کنید.

  • ورزش

در طی انجام تمرینات ورزشی، بدن به منظور تامین انرژی مورد نیاز خود، کالری می سوزاند، شخص بعد از انجام فعالیت های فیزیکی به منظور جبران کالری از دست رفته اش احتیاج به غذا دارد، بنابراین اشتهای فرد برای خوردن غذا بیشتر خواهد شد.

توجه داشته باشید که ممکن است تاثیر ورزش بلافاصله بعد از تمرین رخ ندهد و با چند روز مداومت در ورزش و انجام فعالیت های فیزیکی، میزان اشتهای شما تغییر کند.

افزایش اشتهای طبیعی

انجام فعالیت های فیزیکی فرآیندهایی را در بدن تحت تاثیر قرار می دهد که احساس گرسنگی را در فرد تقویت خواهد کرد، این فرآیندها می توانند شامل افزایش متابولیسم، عضله سازی و تغییر در میزان ترشح هورمون ها باشند.

با وجود اینکه تصور عموم بر این است که ورزش و انجام تمرینات ورزشی برای لاغری و کاهش وزن موثر است، اما می توان گفت که از جمله روشهای افزایش اشتها طبیعی و افزایش وزن برای افراد لاغر ، ورزش کردن می باشد.

  • پرهیز از خوردن نوشیدنی ها در بین غذا خوردن

مصرف نوشیدنی ها قبل غذا و یا در حین غذا خوردن می تواند بر روی اشتهای افراد تاثیر منفی داشته باشد و موجب شود تا غذای کمتری مصرف کنید.

مطالعات انجام گرفته در این زمینه نشان می دهد؛ نوشیدن آب قبل از وعده های غذایی می تواند میزان کالری دریافتی فرد را کاهش دهد و در نتیجه در لاغر شدن فرد نیز تاثیرگذار خواهد بود، این مشکل بر روی افراد بالغ و بزرگسال به نسبت کودکان و نوجوانان تاثیر بیشتری دارد و موجب لاغری و کاهش وزن بیشتر در آنها می شود.

افزایش اشتها

در واقع مطالعات نشان می دهند که مصرف آب پیش از وعده غذایی می تواند باعث کاهش کالری دریافتی فرد شود و در صورتی که پیش از هر وعده غذایی از مصرف آب خودداری کنید، می توانید میزان کالری دریافتی خود در هر وعده غذایی را تا میزان ۹ درصد افزایش دهید.

بنابراین عدم نوشیدن آب و مایعات حدوداً نیم ساعت قبل از غذا می تواند تاثیر خود را بر روی افزایش اشتهای فرد نشان دهد.

علت از دست دادن اشتها

افرادی که دچار کم اشتهایی می شوند ممکن است بنا به دلایل مختلفی به صورت موقت و یا بلند مدت این مشکل را تجربه کنند که در ادامه شما را با برخی از علت های آن آشنا خواهیم کرد.

  • عدم تعادل هورمونی
  • افسردگی
  • اختلالات اشتها
  • بیماری های ناتوان کننده
  • پریشانی احساسی
  • به هم خوردن روابط

درمان کم اشتهایی با راه های طبیعی

در این بخش از مطلب سعی داشتیم شما عزیزان را با افزایش اشتها طبیعی آشنا کنیم تا با کمک مطلب گفته شده به وزن ایده آل تان برسید، جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درمان خانگی و طب سنتی می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *