دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

نحوه پرورش و نگهداری نخل ققنوس و از بین بردن آفات این گیاه

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹
  • ۰

بهتر است بدانید که گیاه ققنوس از دسته گیاهان چند ساله محسوب می شود که طرفداران بسیار زیادی دارد و در این مقاله سعی داریم شما را با روش های مراقبت و نگهداری نخل ققنوس آشنا نماییم با ما همراه باشید.

بهتر است بدانید نخل ققنوس که با نام های نخل فونیکس و خرمای جنوب شناخته می شود نوعی نخل زینتی از دسته تیره نخل ها محسوب می شود که زیستگاه اولیه آن نواحی گرمسیری بوده و حساسیت بسیار زیادی نسبت به سرما دارند. به طور کلی این گیاه که در مناطق گرمسیری به عنوان یک درخت یا درختچه های زینتی در فضای باز نگهداری می شود را می توان در مناطق دیگر نیز به عنوان یک گیاه آپارتمانی پرورش داد.

آشنایی با چگونگی نگهداری و پرورش نخل ققنوس

توجه داشته باشید که در واقع نخل ققنوس گیاهی است کند رشد با برگ هایی به شکل پر که طول آن ها بین ۶۰ الی ۱۲۰ سانتی متر می باشد و این گیاه با وجود زیبایی منحصر به فردی که دارد به محیط اطراف خود جلوه خاصی می بخشد و همانطور که متوجه شدید گیاه ققنوس بومی مناطق شرق آسیا از جمله جنوب غربی چین تا شمل لائوس و ویتنام بوده و از آنجا که زیستگاه اولیه آن نواحی گرمسیری است حساسیت زیادی در برابر سرما دارد. بهتر است بدانید که نخل ققنوس برای رشد نیاز به مکانی با آفتاب کامل و آب و هوای نسبتا مرطوب و همچنین خاک همیشه مرطوب دارد که همیشه بایستی فراهم گردد.

نحوه نگهداری نخل ققنوس

شرایط مورد نیاز برای مراقبت از نخل ققنوس:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی انجام دهند نیاز به شرایط و مراقبت هایی دارند که شما بایستی آن را انجام دهید و به همین خاطر در ادامه به بیان برخی از نکات لازم برای پرورش و نگهداری نخل ققنوس پرداخته ایم:

میزان آبیاری:

بهتر است بدانید که استفاده از آب سبک و بدون املاح در کیفیت رشد برگ ها و زیبایی آن ها بسیار موثر خواهد بود و آبیاری ایده آل این گیاه به صورت هفته ای دو مرتبه می باشد. توجه داشته باشید که در صورت بروز گرمای بیش از حد این میزان افزایش خواهد یافت و در مقابل آبیاری بیش از اندازه و غرقابی نمودن نخل ققنوس موجبات بروز مشکلات را فراهم خواهد آورد.

آبیاری لازم برای بستر کشت گیاه ققنوس

نور مورد نیاز:

توجه داشته باشید که نخل ققنوس برای رشد نیاز به نور بسیار زیاد دارد اما به این نکته توجه داشته باشید که بایستی از قرار دادن این نخل در معرض نور مستقیم آفتاب خودداری نمایید تا گیاهی سالم داشته باشید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

دمای ایده آل:

به طور کلی بهترین دمای لازم برای پرورش و نگهداری نخل ققنوس بازه دمایی ۲۴ الی ۲۶ درجه سانتی گراد می باشد و توجه داشته باشید که قرار دادن گیاه در دمای زیر ۱۰ درجه می تواند به آن آسیب وارد کند و به تدریج گیاه از بین برود.

شرایط لازم برای پرورش نخل ققنوس

میزان رطوبت:

همانطور که می دانید زادگاه گیاه ققنوس در واقع محیط های مرطوب است و به همین خاطر نیاز به رطوبت کاملا واضح می باشد. توصیه می شود که علاوه بر غبار روزانه، از سنگ ریزه و آب در زیر گلدان بدون تماس گلدان با آن استفاده نمایید و در صورت بروز هوای بیش از اندازه گرم خشک روند غبارپاشی خود را افزایش دهید.

خاک مرغوب:

توجه داشته باشید که مناسب ترین بستر برای نخل ققنوس یا فونیکس استفاده از ترکیب خاک اسیدی شامل پرلیت، پیت ماس همراه با زهکشی مناسب است که همچنین می توانید برای این بستر از خاک آماده نیز استفاده نمایید تا گیاه رشد بهتری را در پیش داشته باشد.

استفاده از خاک مرغوب برای بستر کشت

کوددهی:

در فصول بهار و تابستان که گیاه رشد خوبی خواهد داشت بایستی روند کوددهی را آغاز نمایید و گیاه خود را در هر ۱۵ الی ۲۰ روز یک مرتبه تغذیه نمایید تا گیاه بتواند روند رشد خود را به درستی طی کند.

زمان تعویض گلدان:

توجه داشته باشید که مانند اغلب گیاهان آپارتمانی بایستی با مشاهده ریشه ها از زیر گلدان اقدام به تعویض گلدان بکنید و توصیه می شود در این زمان دقت کافی داشته باشید تا به ریشه ها صدمه ای وارد نشود و خاک ریزش نکند. به طور کلی اگر شرایط لازم برای تعویض گلدان وجود ندارد به تعویض خاک های سطحی اکتفا نمایید.

زمان مناسب برای تعویض گلدان گیاه ققنوس

آفات و بیماری های نخل ققنوس:

همانطور که می دانید گیاهان در طول روند رشد خود مورد هجوم آفات و بیماری هایی قرار می گیرند که در ادامه به بیان برخی از آن ها خواهیم پرداخت:

برگ های گیاه در حال سیاه شدن و برگ های آن می ریزند: به طور کلی هوای سرد موجب سیاه شدن و همچنین ریزش برگ های نخل ققنوس می شود و این گیاه قادر خواهد بود تنها دمای منفی ۵ درجه سانتی گراد را تا حدودی تحمل نماید و اگر چنانچه در دمای زیر ۱۰ درجه قرار بگیرد به سرعت از بین خواهد رفت. توصیه می شود که برای حفظ این گیاه بایستی آن را درون گلدان بکارید و در زمستان در مکان محافظت شده ای قرار دهید و به طور در طول فصول سرد سال بازه دمایی ۱۷ الی ۲۰ درجه سانتی گراد و در طول فصول گرم تامین دمای حدود ۲۴ الی ۲۷ دره سانتی گراد برای این گیاه مناسب خواهد بود.

برگ های پایینی پیر هستند که به نوبت زرد شده و می ریزند: توجه داشته باشید که این اتفاق روندی کاملا طبیعی است زیرا با رشد گیاه و در صورتی که مواد غذایی به صورت مرتب به گیاه نرسد مواد لازم از برگ های پیر به سمت برگ های جوان منتقل خواهد شد و بدین ترتیب برگ های پیر به مرور زرد می شوند و ریزش می کنند.

آفات و بیماری های نخل ققنوس

برگ های پایینی به صورت همزمان زرد شده و می ریزند: همانطور که می دانید احتمال افراط در آبیاری و برعکس خشکی دیدن گیاه بسیار زیاد است و به همین منظور توصیه می شود اجازه دهید بستر کشت در فاصله دو آبیاری به صورت کامل خشک شود و سپس اقدام به آبیاری نمایید. در این روند بایستی زهکشی خاک را بازدید کنید و آب اضافی زیر گلدان را خارج نمایید و همچنین برای حفظ مقاومت گیاه از کودهای کاملا محلول در آب که دارای انواع مواد اصلی و میکروالمنت می باشد هر ده روز یک مرتبه استفاده نمایید.

نوک برگ های قدیمی زرد شده و برگ های جوان نیز در حال زرد شدن هستند: در این موارد شما عمل آبیاری را بیش از حد انجام داده اید و بایستی اصلاحاتی در این مورد انجام دهید.

عنکبوت در لابه لای برگ های گیاه است: توجه داشته باشید که اگر گیاه را در محل گرم قرار دهید خشکی بیش از حد خاک موجب خواهد شد عنکبوت ها در آن رخنه کنند و به مراتب تکثیر پیدا کنند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *