دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

طرز تهیه ترشه تره یک خورش فوق العاده عالی با طعم بی نظیر

  • محدثه خاکشور
  • ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹
  • ۰

در این مقاله آشپزی، آموزش طرز تهیه ترشه تره غذایی گیاهی لذیذ قرار گرفته است. این خورش با طعمی منحصر به فرد با دستور پخت های متنوع متعدد جای خود را به خوبی در سفره ی ایرانی های عزیز باز کرده است.

ترشه تره یا همان ترشه تره از غذاهای لذیذ محلی استان گیلان می باشد که دارای تنوع بسیاری است به طوری که در یک شهر هم دستور پخت های متفاوتی برای این غذا وجود دارد. غذای محبوب گیلانی می تواند برای کسانی که از غذاهای بی گوشت استفاده می نمایند، خوب به نظر می رسد.

ترشه تره غذایی گیلانی خوشمزه با تنوع در طعم و دستور پخت می باشد که یک نوع غذای گیاهی محسوب می گردد. خورشت ترشه تره غذای شمالی محبوب است که طرفداران زیادی را در تمام کشور دارد، خورشت ترشه تره با سبزی های گوناگونی تهیه شده که اغلب با ماهی دودی، سرخ شده و یا خود خورشت به تنهایی میل می گردد.

طرز پخت ترشه تره از غذاهای گیلانی با تخم مرغ و بدون تخم مرغ

درون این خورشت خوش طعم برخی از کدبانوها لوبیا چیتی، لوبیا قرمز، پاچ باقلا، عدس، لپه اضافه می کنند، برخی دیگر هم هیچ نوع پروتئین گیاهی به آن نمی افزایند.

تنوع در پخت این غذا بسیار فراوان است به صورتی که عده ای با تخم مرغ و عده ای دیگر بدون تخم مرغ تهیه می نمایند، برخی بدون آب، و حتی برخی دیگر مانند آش طبخ نموده و درون آن برنج می افزایند.

با توجه به اینکه این غذای لذیذ نوعی غذای گیاهی می باشد، اما تخم مرغ در آن بکار می رود. دلیلش این است که در گذشته در گیلان به پاس احترام مهمان، به غذا تخم مرغ اضافه می کردند که جای پای این رسم را در غذاهایی مانند ترشه تره، باقالی خورشت، میرزا قاسمی دیده می شود. در ادامه با طرز تهیه ترشه تره با آرگا همراه باشید.

  •  آرون گروپس

طرز تهیه ترشه تره لذیذ و خوشمزه از غذاهای شمالی

مواد مورد نیاز

  • ۲ قاشق غذاخوری برنج
  • ۳ عدد تخم مرغ
  • ۱ کیلو سبزی ( اسفناج که باید از همه بیشتر باشد، شوید، تره، گشنیز، جعفری، برگ چغندر)
  • ۱ پیمانه آب
  • ۱ بوته سیر
  • ۱ پیمانه خالواش و یا نعنا
  • ۱ پیمانه آب نارنج با آبغوره
  • ۱/۲ ۱/۲ پیمانه روغن
  • مقدار کافی زردچوبه، دارچین
  • مقدار کافی فلفل و نمک

طرز تهیه ترشه تره خورش گیلانی خوشمزه

در اولین مرحله سبزی ها را پاک کرده و بشویید( اسفناج از دیگر سبزی ها بیشتر باشد)، بعد از کشیده شدن آب سبزی ها، آنها را به صورت متوسط (زیاد خرد نگردد) ریز نمایید.

سپس برنج را شسته و به همراه مقداری نمک در آب بخیسانید.، و سبزی های خرد شده و برنج خیسانده را درون گمج (ظرف سنتی گیلانی) با ۱ لیوان آب بر روی حرارت قرار دهید تا پخته گردد.

در این مرحله از طرز تهیه ترشه تره پخته شدن سبزی ها را تست کنید، و اگر پخته شده بود آب نارنج را به عنوان چاشنی به این خورشت بیافزایید و پس از کمی جوشیدن میزان ترشی آن را کنترل نمایید و در صورت نیاز قدری آب نارنج مجددا اضافه نمایید.

طرز تهیه ترشه تره از غذاهای گیاهی گیلانی

سیر را پوست گرفته و با خالواش و نعنا ریز نمایید، درون یک تابه روغن به میزان زیاد قرار داده و مواد خرد شده را همراه فلفل، زردچوبه، دارچین، نمک سرخ کنید. و مواد سرخ شده را به برنج و سبزی بیافزایید تا با یکدیگر به خوبی پخته شوند.

غذا مراحل اصلی طبخ را پشت سر گذاشته و در حال آماده شدن است، به این ترتیب تخم مرغ ها درون یک ظرف شکسته و به وسیله ی چنگال هم بزنید و بر روی مواد سبزی و برنج بریزید. اگر مایل باشید می توانید قدری زعفران به تخم مرغ ها اضافه کنید.

پس از پخته شدن تخم مرغ ها، غذا را بهم زده و فلفل را به آن اضافه کنید، زمان بدهید تا غذا با حرارت ملایم بپزد و خورش خوب جا بیفتد. غذای گیاهی ترشه تره خوشمزه آماده است میل نمایید.

چند نکته طلایی

در صورت تمایل می توانید تخم مرغ را در ظرفی دیگر زده و سپس با مواد مخلوط کنید.

این خورش خوشمزه گیلانی را می توانید همراه نان یا برنج سرو نمایید.

ضرورتی در استفاده از خالواش نیست، در صورتی که خالواش موجود نیست یا از طعم آن خوشتان نمی آید می توانید از مقدار بیشتری نعنا بهره ببرید.

پیش از استفاده از خالواش و یا نعنا خشک را خیس کرده و سپس همراه سیر سرخ نمایید.

اگر می خواهید سیر را آسانتر پوشت بگیرید، برای مدتی کم درون آب سرد قرار داده و سپس به وسیله ی چاقو آن را خرد نموده و له نمایید.

در صورت تمایل می توانید به جای استفاده از آب نارنج از آب انار ترش، و یا آبغوره بهره ببرید که افزودن آب انار ترش موجب تیره شدن رنگ خورش می گردد.

روش تهیه ترشه تره غذای خوش طعم

خورش لذیذ و گیاهی ترشه تره یکی از غذاهای گیلانی با دستور پخت های متنوع می باشد که می تواند آن را با تنوع فراوان طبخ نموده و از خوردنش لذت برده و مشکل تکراری بودن را در برنامه غذایی شما به پایان برساند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *