دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

جملات مخرب برای کودکان که هرگز نباید به زبان بیاورید

  • شقایق ایران دوست
  • ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹
  • ۰

در طول روز ممکن است نا خواسته جملاتی را با کودکان خود مطرح کنید که می تواند مخرب باشد و روح و روان آن ها را آزرده کند. در این مقاله جملات مخرب روح و روان کودکان را مطرح می کنیم. تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

بسیاری از والدین برای تربیت کودک خود از جمله های نا مناسبی استفاده می کنند که می تواند اثرات مخربی بر روی روان آن ها داشته باشد در نتیجه بهتر است برای این که جزئی از والدین موفق باشید این جملات را بشناسید و برای تربیت فرزند خود از آن ها استفاده نکنید. در ادامه این جملات را برای ما مطرح می کنیم.

جملات مخرب برای کودکان

جملات مخرب برای کودکان

در نظر داشته باشید که کودک شما هر آن چه را که  خواسته و نا خواسته از شما می شنود را در ذهن خود تحلیل می کند و به خیال بافی می پردازد. باید بدانید که کودکان بیش تر از هر کسی از شما تبعیت می کنند و حرف های شما را قبول می کنند در نتیجه باید بدانید که حرف های شما می تواند باور های آن ها را شکل بدهد. بهتر است به جای استفاده از جملات مخرب برای کودکان از جملات بهتری استفاده کنید. در ادامه اشتباهات کلامی را که والدین در هنگام صحبت کردن با کودک به کار می برند را برای شما مطرح می کنیم.

تنهایم بگذار

باید بدانید که همه والدین به دنبال فرصتی هستند که بتوانند آرامش داشته باشند و استراحت کنند. در نظر داشته باشید که در هنگامی که می خواهید استراحت کنید بهتر است وظیفه مراقبت از کودک را به همسر خود واگذار کنید و حتی می توانید برای ساعاتی از روز که در منزل هستید و می خواهید استراحت کنید از یک پرستار کمک بگیرید. البته می توانید از برنامه های تلویزیونی برای سرگرم کردن کودک خود استفاده کنید. بهتر است در زمانی که سرتان بسیار شلوغ می باشد و در حال انجام کاری مهم هستید این جمله را برای کودک خود استفاده نکنید زیرا کودک در خیال بافی خود اینگونه تحلیل می کند که حرف زدن با شما بیهوده است و شما هیچ وقت نمی توانید وقتی را برای او بگذارید و با او صحبت کنید بنابراین باید بدانید که این جملات می تواند آثار بدی برای کودک داشته باشد و او رادر بزرگسالی دچار مشکل می کند به این صورت که ممکن است دچار افسردگی شده و یا جزء افراد برون گرا می شود. می توانید با لحنی مناسب و دوستانه از کوک خود بخواهید که کار های دیگری انجام دهد تا کار شما تمام شود و بتوانبد با هم در آرامش حرف بزنید.

جمله تنهایم بگذار برای کودک مخرب است

بذار بابا برگرده …

اکثر والدین برای تنبیه کودک خود کار های وی را به پدر گزارش می دهند و از پدر می خواهند که به تنبیه او بپردازد. باید بدانید که عواقب تنبیه بدنی بسیار زیاد می باشد و بهتر است از این تنبیه استفاده نکنید. همانطور که می دانید انداختن مسئولیت تنبیه کردن به گردن فرد دیگر می تواند نفوذ شما را کم کند و در نتیجه باعث می شود که دیگر کودک از شما حساب نبرد. جمله بگذار پدرت برگردد می تواند عذاب ناشی از انتظار مجازات را بیش تر کند و این عذاب می تواند باعث استرس بی دلیل در کودک شود و او را دچار اختلال سایکوتیک می کند. بهتر است در بیش تر موارد خودتان کنترل محیط را به دست بگیرید.

  •  آرون گروپس

گریه نکن

یکی دیگر از جملات مخرب برای کودکان گریه نکن، می باشد. باید بدانید که کودکان نمی توانند احساسات خود را با کلمه ها بیان کنند در نتیجه به بیان احساسات غم و ناراحتی خود از گریه استفاده می کنند. بهتر است زمانی که کودک شما گریه می کند از جملاتی مانند گریه نکن، بچه نشو، ناراحت نباش و دلیلی برای نگرانی وجود ندارد استفاده نکنید و کودک خود را حمایت کنید زیرا کودک شما به این حمایت نیاز دارد. در واقع شما با بیان کردن این حرف ها به کودک یاد می دهید که احساسات ارزشی ندارد و نباید از چیزی بترسند یا ناراحت شوند. بهتر است به جای این که احساسات کودک را انکار کنید به حمایت از احساسات او بپردازید. به کودکان خود نام حقیقی هر احساس را آموزش دهید و کمک کنید که با کلمات بتواند احساساتش را بیان کند و کم کم رفتار های عملی را کاهش دهید. بهتر است از جملات همدلانه برای کودک خود استفاده کنید. در واقع این کار شما به کودک کمک می کند تا بتوانید بهتر با آن ها ارتباط برقرار کنید و از هیجان ها و احساسات فرزندتان بیش تر آگاه باشید.

فرزند خود را بپذیرید

می توانستی بهتر باشی

در نظر داشته باشید که قبول نکردن کودک و استعداد هایش می تواند باعث کاهش اعتماد به نفس در آن ها شود. در واقع کودک فکر می کند که شما قصد تحقیر او را دارید و از این رو می توان گفت که آن ها به دیگران هم اجازه می دهند که در آینده آن ها را تحقیر کنند زیرا از اعتماد به نفس بالا برخوردار نیستند. در واقع شما باید از دوران کودکی فرزندتان برای بالا بردن اعتماد به نفس وی تلاش کنید. باید بدانید که هیچ گاه نباید از این جمله مخرب استفاده کنید حتی اگر کودک شما در یادگیری دچار اشتباه شد. در واقع طبق تحقیقات نباید از جملات و کلمه هایی برای توصیف وضعیت کودک استفاده کنید که شک و دو دلی را به دل آن ها بیندازد.

جملات تهدیدی

بهتر است از روش های دیگری برای کودکان استفاده کنید و آن ها را هیچ وقت تهدید نکنید. در واقع تهدید کردن یکی از روش های نا کار آمد برای تغییر رفتار در کودک می باشد. باید بدانید که تهدید ها عموما بی پایه و اساس می باشند و عموما می توان گفت که بی ثمر می باشد. در واقه باید بدانید که جملات تهدید آمیز باعث می شود که شما یا به حرف ها و تهدید ها عمل کنید و اگر این کار را انجام ندهید قدرت تهدید را از دست می دهید. برای تغییر رفتار کودکان خود می توانید از روش های سازنده و حساب شده مانند جهت دادن و دور کردن کودک از موقیت و شرایط بد و تنبیه کلامی استفاده کنید.

جملات مخرب برای کودکان

مقایسه کردن

در نظر داشته باشید که کودک شما منحصر به فرد است و با دیگران فرق می کند باید بدانید که یکی از ویژگی های والدین موفق این است که کودک خود را قبول دارند و نمی گذارند که کسی از آن ها بد بگوید. در واقع آن ها کودک خود را شناخته اند و به اندازه توانش از او انتظار دارند. باید بدانید که نتیجه مقایسه کردن در بیش تر موارد می تواند نتیجه ای نا مطلوب داشته باشد و کودکان را بسیار ناراحت می کند. همان طور که قبلا گفتیم باید بدانید که مقایسه کردن می تواند یکی از جملات مخرب برای کودکان بوده و خیال بافی آن ها را به سمت منفی بکشاند و این باور را در آن ها ایجاد کند که شما دوست دارید به جای آن ها فرزند دیگری داشته باشید که ویژگی های مطلوبی داشته باشد. این کار شما می تواند عزت نفس کودک شما را نابود کند. بهتر است به جای استفاده از این روش و مقایسه کردن نقاط ضعف کودک خود با نقاط قوت کودک دیگر به موفقیت های کودکتان اشاره کنید و آن ها را بیش تر تحت تاثیر قرار بدهید. اگر هم می خواهید که کودکتان را با کودک دیگری مقایسه کنید بهتر است در حضور او این کار را انجام ندهید.

برچسب زدن به کودک

در نظر داشته باشید که حرف های شما می تواند تاثیرات بسیار زیادی در روان آن داشته باشد. باید بدانید که برچسب زدن به کودک باعث می شود که آن ها همان برچسب ها را در نا هوشیار خود قبول کنند و به سمت آن ها کشیده شوند. در واقع برچسب زدن شما می تواند باعث ایجاد خواسته ها و توقعات غیر ضروری و نا مناسب در کودک شود. شما با برچسب زدن به کودک این امکان را می دهید که در بزرگسالی تمام آن ها را بدون چون و چرا بپذیرد که ممکن است در زندگی خود دچار مشکل شود.

هرگز به کودک خود برچسب نزنید

زود باش

در واقع اگر شما پدر و مادری جوان هستید حتما فرزندی کوچک دارید که می خواهد مستقل شود. در نظر داشته باشید که بدست آوردن حس استقلال در کودکان می تواند برای آن ها بسیار مفید باشد. بهتر است در این راستا کمی حوصله و صبر به خرج بدهید و هیچ وقت به کودک خود اخطار ندهید که عجله کند. این کار شما به کودک احساس گناه می دهد و انگیزه انجام صحیح کار را از فرزند شما می گیرد و در آینده فرزند شما  فقط کار ها را انجام می دهد و هیچ انگیزه ای برای آن ها ندارد. باید بدانید که تربیت والدین اثر گذاری بیش از حدی بر روی کودکان دارد و می تواند آینده آن ها را بسازد و یا تخریب کند.

سخن پایانی

در نظر داشته باشید که بهتر است برای تربیت کودکان خود از تشویق های مثبت استفاده کنید. در واقع به کار بردن تشویق های مثبت و سازنده بسیار تاثیر گذار می باشد. بهتر است این تشویق ها واقعی باشد زیرا آن ها می توانند تفاوت بین یک تشویق واقعی و را تشخیص بدهند و برای رسیدن به اهدافشان تلاش کنند. در نظر داشته باشید که تشویق های والدین می تواند این بیش تر از به کار بردن جملات مخرب برای کودکان می تواند اثر گذار باشد و باعث تغییر رفتار های  کودکان شود. اگر می خواهید کودکان خود را تربیت کنید می توانید سایر مقالات آرگا را در زمینه کودک و والدین و  درمان لجبازی کودکان، اختلال نوشتن در کودکان و اختلالات یادگیری را مشاهده کنید و اطلاعات بیش تری در این زمینه بدست بیاورید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *