دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

آشنایی با حیوان راسو و دانستنی های جالب درباره این حیوان

  • سحر هودانلویی
  • ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
  • ۰

حیوان راسو از دیگر پستانداران کوچک می‌باشد، که در اثر راسته زیستی و گوشتخواران جای گرفته است. این حیوان از نظر بومی متعلق به اوراسیا، آمریکای شمالی و شمال آفریقا می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر از این حیوان مرموز در ادامه این مطلب با ما همراه شوید.

این حیوان که در طول روز فعالیت بسیاری دارد، و با حس بویایی قوی و خود طعمش را دنبال می‌کند. همچنین قابل ذکر است که حس بینایی و شنوایی او دارای قدرت بسیاری می باشد.

دانستنی های جالب درباره راسو

آشنایی با حیوان راسو

در رابطه با معرفی حیوان راسو قابل به ذکر است، که با داشتن جثه کوچک با موش اشتباه گرفته می‌شود. راسو را می می‌توان در حیوانات شکارچی و جوندگان کوچک قرارداد، با این حال گفتنی است که گاهی او طعمه خود را بزرگتر از خودش به مانند خرگوش و پرندگان را نیز برای تغذیه انتخاب می‌کند. از دیگر طعمه های این حیوان کوچک می‌توان به قورباغه، دیگر ماهی ها و حیوانات آبزی اشاره کرد. راسو اکثراً پوشش های گیاهی انبوه و یا تپه سرنگ ها را برای کمین و یا لانه سازی خود انتخاب می کند. همان طور که برخی از افراد این حیوان را در مناطق مسکونی خود مشاهده می کنند، طبیعی است که دشمن مرغ و خروس نیز به حساب بیاید. نحوه شکار حیوان راسو به این صورت است که با گاز گرفتن زیر جمجمه آن را به مرگ نزدیک می کند.

راسو را می توان با صبر و تحمل در دسته حیوانات دست آموز و تربیت شده قرار داد. به طوری که خیلی زود با انسان ارتباط برقرار می کند. در این رابطه یکی از کارشناسان خاطره خود را در رابطه با راسو بیان کرده است، به این صورت که در منطقه چالدران ماکو هنگام بررسی تله ها و اندازه گیری جوندگان کوچک، راسویی با احتیاط به او نزدیک شد و موش‌ها را از دستش می دزدیده است. و قابل به ذکر است که بعد از بردن غذا به لانه اش بار دیگر برای تکرار عمل، دریافت تغذیه خود به فرد مراجعه می کرده است.

این حیوان در ماه‌های گرم سال شروع به جفت گیری می کند و مدت بارداری او ۳۵ روز می باشد. قابل به ذکر است که از ۳ تا ۱۰ بچه به دنیا می آورد، و تعداد مرتبه های زایمان او در سال دوبار می‌باشد. بچه ها در سه هفته اول چشم باز می کنند، و بچه حیوان راسو تا سه ماهگی وابسته به مادر می‌باشد، و در یک سالگی بالغ می شود. در مورد عمر او می‌توان گفت که در صورت وحشی عمر کوتاه دارد ولی در اسارت همراه انسان ها تا ۱۰ سال به زندگی ادامه می دهد.

ویژگی های راسو

مشخصات راسو

طول و اندازه این جونده کوچک در مناطق مختلف دنیا بسیار قابل تغییر می باشد. اما می‌توان گفت که به طور میانگین نرهای راسو ۱۳ تا ۲۶ سانتیمتر و ماده ها ۱۱ تا ۲۰ سانتیمتر طول دارند. درباره طول دم آن ها می توان گفت که از ۱۲ تا ۱۸ میلیمتر و در ماده ۱۷ تا ۶۰ یافت می شود. وزن آنها نیز به صورت نر و ماده مشخص می شود، به طوری که نرهای راسو ۳۶ ۲۵۰ گرم و ماده ها ۲۹ تا ۱۱۷ گرم دیده شده‌اند.

حیوان راست و اغلب با موهای به رنگ قهوه ای و پایین تنه به رنگ سفید دیده شده است. خط حدفاصل رنگ پشت و پایین و کاملاً مشخص و قابل دیدن می باشد. در فصل زمستان به خصوص در مناطق کوهستانی و سرد همانند البرز و در مناطق سردسیر آذربایجان موهای پشت کمرنگ تر و گاهی کاملاً سفید دارند، ولی تعدادی موی سیاه در انتهای دوم آنها مشاهده می‌شود.

  •  آرون گروپس

آشنایی با زیستگاه راسو

دانستنی های جالب درباره راسو

این جونده کوچک دارای حقایق و دانستنی های بسیار جالب است که در ادامه این مطلب به آن پرداخته شده است.

  1. تمامی راسو ها توانایی دویدن با سرعت ۱۶ کیلومتر در ساعت را دارد.
  2. در زمان جفتگیری دیده شده است که یک راسوی نر با چندین راسوی ماده ارتباط برقرار کرده است.
  3. قابل ذکر است که بعضی راسوها برای خوردن زنبورهای عسل به کندو آن ها حمله می کنند.
  4. در مورد تغذیه می‌توان گفت که آنها تقریباً همه چیز خوارند و هم گیاه خوار و هم گوشتخوار دیده شده‌اند.
  5. برخی از رزروها به خوردن میوه حشره، کرم، خزنده و جونده علاقه دارند.
  6. در کنار مقعد راسو دو غده وجود دارد که ماده بد بو را تولید می کند و زمانی که جانور در معرض تهدید قرار می‌گیرد، این گاز را از خود انتشار می کند. قابل ذکر است که بوییدن این گاز هیچ ضرری ندارد اما تاچند خلاصی از آن ممکن نمی باشد.
  7. لحظات قبل از اینکه راسو این گاز از خود منتشر دهد پشتش  را به سوی قربانی می‌کند و بالا دادن دم و تکان دادن پا هایش علائم هشدار دهنده از انتشار این گاز به دیگران می دهد.
  8. راسو توانایی این که این گاز بد بود و تا فاصله ۳ متری از خود انتشار دهد را دارد.
  9. اگرچه بینایی این حیوان بسیار ضعیف است، اما قابل به ذکر است که حس بویایی و شنوایی او دارای قدرت بسیار می باشد.
  10. از خطرناک‌ترین دشمن او می‌توان به شغال ها و گربه های وحشی و جغد اشاره کرد.
  11. راسو ها توانایی سال ماندن از نیش مار را دارند.
  12. قابل ذکر است که راسو در انتقال دادن بیماری هاری توانایی بالایی دارد.
  13. طول عمر راسو در حیات وحش ۳ سال و در کنار انسان ها ۱۰ سال می باشد.

حیوان راسو

اطلاعات مربوط به راسو

  • زیستگاه

از منطقه زندگی راسو می توان به جنگل ها، کوهستان، اراضی کشاورزی و ساختمان های روستایی اشاره کرد. برخی از افراد بر این باورند که محل زندگی راسوها با وجود گنج در آن منطقه ارتباط مستقیمی دارد، و همین دلیل او را گنج سرخوسه می نامند.

  • پراکندگی

این حیوان را می‌توان از شمال خراسان تا آذربایجان، کردستان، کرمانشاه، لرستان، و شمال خوزستان یافت  کرد.

  • پراکندگی جهانی

از نظر جهانی می توان این حیوان را در آمریکا، اروپا، آفریقا و آسیا مشاهده کرد.

  • عادت های رفتاری

  1. این حیوان هم در شب هم در روز فعالیت دارد.
  2. به صورت انفرادی به زندگی کردن ادامه می‌دهد و قلمرو خود دفاع می‌کند.
  3. در خانه حیواناتی همچون موش ساکن می شود و یا در زیر زمین و شکاف سنگ‌ها و سوراخ لانه می سازد.
  4. از خصوصیات اخلاقی این حیوان می‌توان به کنجکاوی، جسارت و سریع بودن اشاره کرد.
  5.  در شنا کردن مهارت بسیاری دارد.
  6. به خوبی از درختان بالا می رود.
  7.  علاقه به پریدن در طول و ارتفاع دارد.
  8.  به طور معمول طعمه خود را از طریق دویدن، بوییدم و یا شنیدن صدا پیدا می کند.
  9. به سرعت با انسان به ارتباط برقرار می کند، وابسته می شود.
  • تغذیه

راسو ها را می‌توان در میان پوشش گیاهی انبوه و یا تپه سنگ ها در حال شکار حیوانات همچون، موش، همستر، خرگوش، تخم پرندگان و خزندگان همچون مار و حشرات مشاهده کرد. او با دارا بودن جثه بسیار کوچک به سرعت وارد لانه های زیرزمینی می شود، و با تعقیب و گریز و موش ها آنها را طعمه خود قرار می‌دهد. راسو با گاز گرفتن پشت سر، غذای خود را گیج می‌کند، و به سرعت به خوردنِ او اقدام می‌کند.همچنین گاهی دیده شده که برای خوردن پرندگان و یا حتی تخم آن ها به بالای درخت می رود. در برخی مناطق نیز دیده شده که راسو با شکار خرگوش و بردن او به لانه اش برای تغذیه بسیار خوشحال و شاد است.

آشنایی با حیوان راسو

  • تولید مثل

همانطور که تاکنون مطالعه کرده‌اید راسو در فصل‌های گرم سال به جفت گیری مشغول می باشد. و این عمل را برای چندین مرتبه تکرار می‌کند، و در حین آن راسوی نر، پشت گردن ماده را با دندان می‌گیرد و همچنین دست هایش را در در کنار بدن او قرار می‌دهد.

  • وضعیت فعلی

جدیداً جدید مطالعه خاصی درباره این حیوان صورت نگرفته است. اما قابل ذکر است که مشاهده تعداد از آن و در مناطق مختلفی از ایران و دیگر مناطق جهان نشان از وجود او بر روی کره زمین می باشد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *