دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

آشنایی با پرنده کیوی و نحوه زندگی این پرنده زیبا و متفاوت

  • مهتاب علی پناه
  • ۵ تیر ۱۳۹۹
  • ۰

پرنده کیوی که میوه کیوی نام خود را از این پرنده گرفته است اندازه یک مرغ اهلی می باشد، زیستگاه این پرنده بوته زارها و علفزارهای نیوزیلند است، جوجه ها مدت کمی در قلمرو والدین خود زندگی می کنند و مستقل می شوند.

یکی از پرنده های کوچک و منحصر که قادر به پرواز کردن نمی باشد کیوی می باشد و فقط شب ها از آشیانه خود خارج می شود. این پرنده گونه های مختلفی دارد که شامل کیوی خالدار بزرگ، کیوی خالدار کوچک، کیوی قهوه ای اوکاریتو، توکوئکا، کیوی قهوه ای نورث آیلند که در واقع در نیوزیلند زندگی می کنند کیوی به شدت در حال انقراض می باشد. در ادامه این مطلب شما را با این پرنده زیبا و دوست داشتنی آشنا خواهیم کرد.

پرنده کیوی

پرنده کیوی

کیوی پرنده نسبتا کوچکی است و اندازه آن با اندازه یک مرغ هماهنگ می کند ظاهری گلابی شکل دارد، دارای پاهای بلندی می باشد که بسیار تنومند و قدرتمند است و حدود یک سوم از وزن این پرنده را شامل می شود و همچنین دارای بال های بسیار کوچکی می باشد و در هر بال چنگال کوچکی وجود دارد که در واقع این چنگال ها به هیچ وجه کارآمد نیستند و به این پرنده قدرت پرواز کردن نمی دهند، کیوی ها نوک بلندی دارند و تنها پرندگانی هستند که سوراخ بینی‌شان در انتهای نوک قرار دارد همچنین بدن این پرنده با خز پوشیده شده است از نظر طبقه بندی پرندگان نزدیک ترین خویشاوندان کیوی شترمرغ و کاسواری هستند این پرنده در طول روز استراحت می کند و در شب به جست و جوی غذا می پردازد ، کیوی ها بر روی قلمرو خود بسیار حساس هستند و همیشه در حال مشخص کردن قلمرو خود هستند این پرنده همه چیز خوار می باشد و از کرم ها، حشرات و دانه ها تغذیه می کند به دلیل اینکه حس بویایی قوی دارند به راحتی  می توانند غذا پیدا کنند.

پرنده ی کیوی

وضعیت بقای کیوی ها

این پرنده از نظر بقا وضعیت خوبی ندارد دو گونه از این پرنده ها وضعیت بقای آسیب پذیر دارند و دو گونه دیگر در خطر انقراض هستند درحال حاضر نسل این پرنده ها در حال زیاد شدن است بنابراین اگر شرایط به همین نحو پیش برود نام این پرنده را دیگر در مراحل آسیب پذیر و حتی در حال انقراض مشاهده نخواهیم کرد.

پرنده ی کیوی

تخم گذاری کیوی ها

  •  آرون گروپس

کیوی در هر نوبت بین یک الی دو عدد تخم می گذارند جوجه ها به محض بیرون آمدن از تخم پر دارند و شباهت زیادی به والدین خود دارند و دقیقا شبیه به یک مدل کوچک شده از والدین هستند جوجه ها حدود ۲۰ روز با والدین خود زندگی می کنند و پس از آن می توانند در قلمرو والدین خود بمانند و یا اینکه قلمرو جدیدی برای خود پیدا می کنند.

جوجه کیوی

محل زندگی کیوی ها

پرنده کیوی در نیوزیلند یافت می شود، این پرنده ها بیشتر به زندگی در تنه خالی درختان و مناطق متراکم از نظر پوشش گیاهی علاقه دارند به همین دلیل مناطق جنگلی نیوزیلند برای زندگی این پرندگان بسیار مناسب است، بسیاری از کیوی ها در اثر تصادف جاده ای نیوزیلند جان خود را از دست می دهند به همین دلیل در جاده ها تابلوهایی نصب می شود که احتمال حضور این پرنده را به راننده اخطار دهند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *