دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

دفع آفات گیاهان آپارتمانی برای از بین بردن آفت های مختلف با مواد متفاوت

  • ملیحه بال افکن
  • ۹ شهریور ۱۴۰۱
  • ۰

همانطور که می دانید گیاهان در طول روند رشد خود با هجوم برخی از آفات مواجه خواهند شد و به همین منظور در این مقاله سعی داریم تا شما را با روش های دفع آفات گیاهان آپارتمانی آشنا نماییم با ما همراه باشید.

همانطور که می دانید وجود گل های آپارتمانی در فضای خانه به زیباتر شدن و باصفا تر شدن محیط زندگیمان کمک شایانی خواهد کرد و این گیاهان نیز یک موجود زنده به شمار می آیند که بایستی مورد مراقبت قرار بگیرند و به همین خاطر توصیه می شود که اصول مراقبت و نگهداری گیاهان آپارتمانی را به خوبی بیاموزید. در ادامه با روشهای دفع آفات گیاهان آپارتمانی  آشنا می شوید.

چگونگی دفع آفات گیاهان آپارتمانی

بهتر است بدانید که برخی از حشرات می توانند برای ادامه حیات یک گیاه ضروری باشند، اما برخی از آفات نیز به ماهیت گیاه ضربه عظیمی خواهند زد و به مرور باعث خرابی و مرگ آن ها خواهد شد. به طور کلی حشرات به دو روش به گیاه هجوم می برند که روش اول معمولا آفت به گیاه حمله می کند و از اجزای مختلف آن مانند برگ، ساقه و ریشه تغذیه می کنند و این موضوع باعث خواهد شد تا ارگان های حیاتی گیاه ضربه ببیند و به تدریج گیاه دچار مشکل شود ولی در روش دوم حشره به صورت مستقیم به گیاه آسیب نمی زند و حتی از گیاه نیز تغذیه نمی کند اما یک نوع ویروس یا قارچی را به گیاه انتقال می دهد که وجود این ویروس ها بر روی گیاه به مرور باعث خشک شدنش خواهند شد. به همین خاطر شما نه تنها به سموم خانگی نیاز دارید بلکه بایستی به دنبال تهیه قارچ کش های خانگی نیز باشید.

روش های دفع آفات گیاهان آپارتمانی

انواع آفات گیاهان آپارتمانی :

در ادامه برای آشنایی بیشتر با آفات گیاهان آپارتمانی و آگاهی از نحوه دفع آفات به بیان برخی از این آفات به صورت مجزا پرداخته ایم :

کنه:

بهتر است بدانید که در واقع کنه ها موجودات بسیار ریزی هستند که با چشم نیز قابل مشاهده نیستند. این حشره اغلب نیش خود را وارد برگ گیاه می کند که باعث ایجاد لکه های کوچک و سفید رنگ بر روی گیاه خواهد شد و ضعیف شدن و پژمردگی گیاه را در پی خواهد داشت. توصیه می سود که برگ های آسیب دیده گیاه با استفاده از ذره بین و زیر نور مستقیم خورشید بررسی نمایید تا از وجود کنه ها اطمینان پیدا کنید. توصیه می شود که برای از بین بردن این حشره اقدام به تهیه یک آفت کش بکنید و تا زمان نابودی کامل آفات سمپاشی را ادامه دهید.

شپشک:

توجه داشته باشید که این حشره نیز برگ گیاهان را نیش می زند و از شیره آن ها تغذیه می کند و به تدریج بخش های مخلتف حیات گیاه را از بین خواهد برد. به طور کلی نوع نابالغ این حشره در برابر سمپاشی گیاهان آپارتمانی نسبت به نوع بالغ حساس تر است. دقت کنید که برای از بین بردن این حشره از روی گیاه بایستی ابتدا شپشک ها را به طور کامل از گیاه جدا نمایید و سپس استفاده از آفت کش ها را آغاز کنید.

آشنایی با آفات موجود در گیاهان

  •  آرون گروپس

شته ها:

بهتر است بدانید که شته ها اغلب به صورت گروهی بر روی گیاهان نارس مشاهده می شوند و دارای رنگی قرمز،زرد،سیاه یا زرد می باشند. به طور کلی این حشره شیره برگ های جوان را می مکد و خسارت شدیدی بدان وارد می کند و البته که شته ها از خود ماده چسبنده ای موسوم به عسلک ترشح می کنند که موجب جذب سایر عوامل بیماری زا می شود. دقت داشته باشید که برای از بین بردن این آفت می توانید از فشار بالای آب استفاده نمایید.

پشه قارچی:

توجه داشته باشید که پشه های قارچی در واقع دارای دو نوع بالغ و نابالغ است که هر یک قادر به آسیب وارد کردن به گیاه هستند. نوع بالغ این حشره که حدود ۳ میلی متر طول دارد و دارای رنگی قهوه ای یا سیاه نیز می باشد و همچنین از قابلیت پرواز نیز برخوردار است. این حشره در اطراف گیاه پرواز می کند و موجب آزار و اذیت گیاه می شود و اما نوع نابالغ آن نیز با سوراخ کردن ریشه گیاه برای تغذیه خود موجب آسیب رسیدن به گیاه می شود.

حلزون:

بهتر است بدانید که اغلب این موجود شب هنگام و در هوای خشک بیرون می آید و با جویدن برگ های گیاه از آن تغذیه می کند و همچنین جالب است بدانید که این موجود مایع لزجی از خود تولید می کند که در طول روز سطح گیاهان را براق نشان می دهد.

شناخت روش های دفع آفات گیاهان آپارتمانی

قارچ ها:

به طور کلی قارچ ها موجوداتی هستند که به صورت انگل بر روی موجودات زنده زندگی و از آن ها تغذیه می کنند. وجود این موجود بر روی گیاه آپارتمان باعث ایجاد لکه های سفید رنگ پودری بر روی گیاهان می شود. توجه داشته باشید که برای دفع آفات گیاهان آپارتمانی تنها استفاده از سم کافی نیست و بایستی قسمت های سالم گیاه را جدا نمایید و در خاک و گلدان جدید کشت نمایید.

روش های دفت آفات از گیاه آپارتمانی:

همانطور که می دانید آفات قادر هستند تا در روند رشد گیاهان اختلال ایجاد کنند و گیاه را به سمت نابودی بکشانند و به همین منظور در ادامه سعی داریم شما را با برخی از روش های دفع آفات گیاهان آپارتمانی آشنا نماییم:

سمپاشی گیاهان آپارتمانی:

توجه داشته باشید که برای دفع آفات گیاهان آپارتمانی انواع و اقسام سم های مختلف وجود دارد و به طور کلی می توان آن ها را به دو دسته شیمیایی و خانگی تقسیم بندی نمود که سموم شیمیایی اغلب در انواع مختلف محلول یا پودر موجود است. اگر قصد دارید برای از بین بردن آفات از سموم استفاده نمایید بایستی برگی از گیاه را دچار آسیب شده را جدا کرده و آن را به گل فروشی یا متخصص گیاهان نشان دهید تا سم یا آفت کش مناسب را به شما معرفی کنند. سپس سم را خریداری کنید و بر اساس دستورالعمل نوشته شده روی بسته بندی مورد استفاده قرار دهید. همچنین توجه داشته باشید که اگر آسیب وارد شده به گیاه چندان چندان شدید و بحرانی نیست می توانید با استفاده از سموم خانگی خودتان روند درمان را آغاز کنید. توصیه می شود که در روند استفاده از سموم و آفت کش ها حتما نکات بهداشتی را رعایت نمایید.

چگونگی دفع آفات گیاهان آپارتمانی

توصیه می شود که برای انجام روند سمپاشی حتما گیاه را به محیط بیرون از خانه و در بالکن یا هر جای دیگر که دارای هوای آزاد است انتقال دهید و دقت کنید که در نزدیکی محل سمپاشی هیچ گونه مواد غذایی یا لوازم آشپرخانه وجود نداشته باشید. توصیه می شود که برای انجام این کار یک لباس بلند بپوشید و بینی و دهان خود را با ماسک بپوشانید و استفاده از دستکش را نیز از یاد نبرید.

  • ساخت سموم خانگی:

توجه داشته باشید که شما می توانید با استفاده از موادی که در خانه دارید محلول هایی درست کنید که از آن ها برای دفع آفات آپارتمانی بتوان استفاده کرد. به طور کلی این محلول ها چون از مواد طبیعی تهیه می شوند ضرر سم های شیمیایی را ندارند و به راحتی قابل استفاده هستند. به همین منظور در ادامه به آموزش ساخت چند نوع سم خانگی پرداخته ایم:

ترکیب سیر و فلفل:

توجه داشته باشید که برای تهیه این سم خانگی بایستی سه عدد سیر و یک عدد فلفل قرمز را با یک لیوان آب درون مخلوط کن بریزید تا به صورت یکنواخت با یکدیگر ترکیب شوند و به صورت یک محلول غلیظ در بیاید. اکنون بایستی محلول را درون ظرفی بریزید و برای یک روز زیر نور خورشید یا محیطی گرم قرار دهید و پس از گذشت این مدت محلول را از صافی رد کنید و محلول به دست آمده را داخل آب پاش بریزید و بر روی گیاه اسپری نمایید. توجه داشته باشید که برای رسیدن به نتیجه ای بهتر بایستی هفته ای یک مرتبه از این سم برای گیاهان خود استفاده نمایید.

چگونگی درست کردن آفت کش از طریق فلفل

ترکیب روغن مایع و شامپو بچه:

بهتر است بدانید که برای تهیه این آفت کش بایستی یک قاشق غذاخوری روغن مایع را با یک قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی ترکیب کنید و سپس یک لیوان آب بدان اضافه نمایید و به خوبی ترکیب کنید. اکنون آفت کش شما آماده است و بایستی آن را درون آبپاش بریزید و بر روی قسمت های آسیب دیده گیاه اسپری نمایید. توجه داشته باشید که اگر گیاه دچار پژمردگی یا تغییر رنگ شد بایستی روند سمپاشی را متوقف کنید زیرا گیاه نسبت به این محلول حساسیت دارد و بایستی از یک مایع دیگر برای این کار استفاده نمایید.

استفاده از روغن مایع برای درست کردن آفت کش

ترکیب مایع دستشویی و آب:

توجه داشته باشید که برای تهیه این آفت کش بایستی نصف لیوان مایع دستشویی را با ۴ لیتر آب ترکیب کنید و توصیه می شود که از مایع های معطر یا ضد باکتری برای این کار استفاده نمایید. اکنون مخلوط را درون یک آبپاش بریزید و همانند محلول قبلی بر روی قسمت های آسیب دیده گیاه اسپری نمایید. توصیه می شود که برای نتیجه گیری بهتر این کار را یک روز در میان و برای دو هفته انجام دهید.

روش های مختلف درست کردن آفت کش

استفاده از پرتقال:

شاید جالب باشد بدانید که می توانید از پرتقال نیز به عنوان یک سم خانگی استفاده کنید زیرا پرتقال حاوی موادی است که در دفع آفات گیاهان آپارتمانی مانند شته ها و قارچ ها می تواند موثر عمل کند. برای تهیه این آفت کش بایستی یک پرتقال را پوست بگیرید و پوست آن را درون یک ظرف بریزید و سپس دو لیوان آب جوش بدان اضافه کنید. حالا بایستی ظرف را به مدت یک روز زیر نور مستقیم خورشید قرار بدهید و پس از گذشت این مدت باید محلول را از داخل صافی رد کنید. حالا آفت کش شما آماده است و می توانید آن را درون یک آبپاش بریزید و سپس بر روی برگ های آسیب دیده گیاه اسپری نمایید.

استفاده از پرتقال برای تهیه آفت کش

نیکوتین :

سولفات نیکوتین از دیگر آفت کش های گیاهان آپارتمانی است  و این قابلیت را دارد که با از بین بردن انتقال دهنده های عصبی حشرات با آفات گیاهان مبارزه کند.

این ماده برای حیوانات خونگرم به طور کامل بی خطر است، در واقع سولفات نیکوتین خیلی سریع تجزیه می شود و استفاده از آن برای گیاهان آپارتمانی بی خطر می باشد.

توجه داشته باشید که مصرف نیکوتین به منظور از بین بردن آفات برای گلهای رز خطرناک بوده و نباید استفاده شود.

رفع آفات گیاهان آپارتمانی

روغن نیم (چریش) :

این روغن از از سموم مفید و جدید برای دفع آفات گیاهان آپارتمانی می باشد که از دانه های درخت نیم تهیه می شود. ماده فعال در این روغن موجب اختلال در تولیدمثل و پوست اندازی حشرات می شود؛ پایه روغنی نیم می تواند با آفات مکنده آب به خوبی مقابله کرده و ترکیبات این روغن نیز عملکرد مناسبی در برابر آفات جویدنی دارد.

روغن نیم که با نام روغن چریش نیز شناخته می شود با محیط زیست سازگاری زیادی دارند و در حالت کلی می توان گفت که این نوع آفت کش برای دفع زنبور های عسل و دیگر حشرات گرده افشان سمی می باشند البته استفاده از آن برای گیاهان آپارتمانی بدون خطر است.

الکل :

از جمله آفت کش های دیگر خانگی می توان به الکل اشاره کرد که استفاده از آن به منظور رفع آفات گیاهان خانگی مناسب می باشد، حال از الکل ایزوپروپیل ۷۰ درصد می توانید به شکل مستقیم یا مخلوط در آب استفاده نمایید.

دفع آفات گیاه آپارتمانی

البته بهتر است قبل از استفاده از این ماده برای دفع آفات، بخش کوچکی از گیاه را به این آفت کش آغشته کنید تا از عدم حساسیت گیاه نسبت به الکل اطمینان حاصل شود و بعد می توانید از آن استفاده نمایید، این کار به این علت است که برخی گیاهان آپارتمانی همچون بنفشه آفریقایی به الکل ایزوپروپیل حساس هستند.

همچنین پیشنهاد می شود که در ادامه با کلیک بر روی لینک های مقابل با نحوه ساخت حشره کش های خانگی و روش های از بین بردن حشرات گلدان نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *